لحظه به لحظه با پیکار دلیرانه جنبش مردمی - ۲۳


لحظه به لحظه با پیکار دلیرانه جنبش مردمی - ۲۳

* همزمان با حضور احمدی نژاد راهپیمایی سکوت سبزپوشان مشهدی
* پیش بینی جالب کیهان از نماز جمعه تهران: افرادي با ظاهر حزب اللهي ایجاد درگیری می کنند
* اعتراض به بازداشت ها و رفتارهای غیرقانونی حاکمیت: نسبت به معترضان انتخابات ریاست جمهوری
* فراخوان وکلا به رعایت قانون اساسی
* بیانیه سانسور شده‌ی جبهه اصلاحات



همزمان با حضور احمدی نژاد راهپیمایی سکوت سبزپوشان مشهدی
عصر روز پنجشنبه همزمان با سخنرانی محمود احمدی نژاد، راهپیمایی خودجوش سبزپوشان معترض به کودتای 22 خرداد در خیابان دانشگاه مشهد برگزار شد. گفته می‌شود پس از این راهپیمایی، گروهی از راهپیمایان بازداشت شده‌اند. (عکس بالا تزیینی است)

بنا به این گزارش از ساعت 18 تا 20 روز پنجشنبه 25 تیرماه همزمان با سخنرانی محمود احمدی نژاد در مشهد ، صد ها تن از مردم مشهد به صورت خودجوش راهپیمایی کردند. این راهپمایی با سکوت همراه بود و معترضان با استفاده از دستبند ها و پلاکاردهای سبز رنگ ، وابستگی خود به موج سبز را فریاد کردند.

در این راهپیمایی که در خیابان دانشگاه حدفاصل میدان تقی آباد تا چهارراه دکترا برگزار شد ، معترضان با گرفتن دست یکدیگر به صورت مسالمت‌آمیز و در سکوت کامل چند بار این مسیر را پیمودند.

این راهپیمایی در نهایت در ساعت 20 با دخالت نیروهای انتظامی به طور محدودی به خشونت کشیده شد.برخی گزارش‌ها حاکی از بازداشت تعدادی از معترضان است، با این حال تاکنون مقام‌های رسمی شهر مشهد در مورد تعداد بازداشت شدگان شهر مشهد اظهارنظر نکرده‌اند.

همچنین از صحن رضوی حرم امام رضا گزارش شده که گارد ویژه ضدشورش ، نیروهای امنیتی و انصار حزب‌الله مشهد حضور گسترده‌ای در محل سخنرانی احمدی‌نژاد داشته‌اند.

بنا به گزارش شاهدان عینی حاضر در صحن جامع رضوی، با وجود تدابیر شدید امنیتی، گروهی از مردم به صورت پراکنده هنگام سخنرانی احمدی‌نژاد او را هو کردند و شعار الله اکبر سر داده‌اند که با برخورد شدید نیروهای لباس شخصی روبه‌رو و پراکنده شده‌اند. همچنین گفته می‌شود حدود 10 تن از مردم در حرم امام رضا بازداشت شده اند.

رخداد حائز اهمیت دیگری که در جریان سفر احمدی‌نژاد به مشهد به وقوع پیوسته، عدم استقبال آیت‌الله واعظ طبسی از وی هنگام ورود به مشهد و عدم همراهی وی با رئیس دولت غیرقانونی در حرم امام رضا بوده است. این رخدادی است که تقریبا در تمام سفرهای روسای جمهور به مشهد در 30 سال گذشته، سابقه نداشته است و برعکس، همیشه واعظ طبسی در کنار روسای جمهور مختلف در مشهد و حرم حضور داشته و به استقبال آنان رفته است.


پیش‌بینی جالب کیهان از نماز جمعه تهران: افرادي با ظاهر حزب‌اللهي ایجاد درگیری می‌کنند
25 تیر 88
کیهان نوشت خبر موثق دارد که عده‌ای می‌خواهند نمازجمعه را به هم بریزند.
روزنامه کیهانی امروز در یادداشتی به نیروهای تحت امرش دستور داد با آنکه از هاشمی گلایه مند هستند اما نماز جمعه فردا این هفته را خالی نگذارند.
برادر حسین در این یادداشت در پیش بینی جالب می نویسد:"يك خبر كاملا موثق حاكي از آن است كه فردا عده اي قصد تحريك و نهايتا ايجاد درگيري در نماز جمعه- ولو درگيري لفظي- دارند. و حتي شنيده شده كه قرار است افرادي با ظاهر حزب اللهي زمينه اين تحريك و درگيري را فراهم آورند. بنابراين نمازگزاران جمعه بايد توجه داشته باشند كه به هيچ وجه فريب اين ترفند را نخورند و كساني را كه احتمالا شعارهاي تفرقه انگيز مي دهند، طرد كرده و از خود برانند. "
در ادمه این مطلب حسین شریعتمداری در قامت یک فرمانده ارشد شعارهای فردای افراد تحت امرش را نیز به آنها آموزش داده و از آنها خواسته است از همان شعارها استعمال کنند.
وی در پایان با نشاندن خود در جای مردن تهران از هاشمی می خواهد:"اما انتظار مردم از جناب هاشمي رفسنجاني آن است كه به عنوان خطيبي توانا در نماز جمعه فردا، با سخنان خود از قلوب مردم گلايه زدايي و از اذهان آنان رفع ابهام كنند و طمع دشمنان درباره ايشان را كه به يقين خام است، ناكام بگذارند."


اعتراض به بازداشت ها و رفتارهای غیرقانونی حاکمیت نسبت به معترضان انتخابات ریاست جمهوری
از نخستین ساعات پس از اعلام نتایج غیر قابل پذیرش دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، موج بازداشت فعالان سیاسی و معترضان به روند برگزاری انتخابات آغاز شد. از نیمه شب اولین روز پس از انتخابات، با یورش ماموران به منازل یا محلهای کار تعدادی از اعضای احزاب نهضت آزادی ایران و جبهه مشارکت ایران اسلامی، سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، سازمان ادوار تحکیم وحدت، دفتر تحکیم وحدت و انجمنهای اسلامی دانشجویان و نیز برخی از اعضای ستادهای انتخاباتی آقایان کروبی و موسوی، ستاد 88 ، موج سوم و شورای پویش حمایت از موسوی در تهران و شهرستانهای دیگر بازداشت شدند.

بازداشتهای غیر قانونی و نامتعارف این افراد، بعضاً در نیمه‌های شب، با روشهای ارعاب آمیز، بویژه در حالی که هنوز هیچ یک از احزاب یا سازمانهای بالا موضع‌گیری در باره نتایج انتخابات انجام نداده بودند، نشان از برنامه‌ریزی قبلی برای چنین اقداماتی دارد. بازداشت افراد به وسیله نهادهای امنیتی و نظامی، بدون رعایت موازین قانونی، نقض آشکار اصل 32 قانون اساسی است.

روند یاد شده در روزهای بعد، با بازداشت تعداد بیشتری از سیاست ورزان و فعالان حزب کارگزاران سازندگی و روزنامه نگاران ، ادامه یافت و گزارشهایی در باره استفاده از خشونت و ضرب و شتم شدید در هنگام بازداشت جمعی از معتبرترین فعالان سیاسی کشور وجود دارد.

تاکنون هیچگونه اطلاع رسانی قابل قبولی در مورد بازداشت شدگان از سوی قوه قضائیه، چه به خانواده‌های بازداشت شدگان و چه برای افکار عمومی، انجام نیافته است و شنیده می‌شود که بخش عمده‌ای از این برخوردها، علاوه بر وزارت اطلاعات، به وسیله نهادهای نظامی صورت گرفته است.

شاهدان عینی از شرایط نامساعد بازداشتگاهها، بویژه در تهران، و نقض گسترده حقوق شهروندان و فشارهای روحی و جسمی بر بازداشت شدگان گزارشهای تکان دهنده ای داده‌اند.

- استفاده از بازداشتگاههای غیر مجاز و مخفی
- ضرب و شتم شهروندان عادی بازداشت شده، در ادارات آگاهی و بسیج ، اماکن ، منکرات ، ...
- بازداشت فله‌ای و نگهداری دهها زندانی در بازداشتگاههایی با ظرفیت کم، به گونه‌ای که گاه در یک اتاق 10 متر مربعی 7-6 نفر نگهداری شده‌اند که امکان خوابیدن یا استفاده از سرویسهای بهداشتی برای بازداشت شدگان بسیار کم بوده است.
- نگهداری جوانان زیر سن قانونی در بازداشتگاه‌های تفکیک نشده
- مجبور کردن برخی از بازداشت شدگان به امضای ندامت نامه یا استعفا از احزاب قانونی و نیز اعمال فشار به منظور اعتراف‌گیری تلویزیونی و پخش شایعات دروغ در مورد اعترافات بازداشت شدگان از رسانه‌های رسمی حاکمیت

پخش اعترافات تلویزیونی و اظهار پشیمانی فعالان سیاسی از جمله‌ی پروژه‌ها و راهکارهای سوخته و نخ نما شده‌ای است که نه تنها در میان فعالان سیاسی و اجتماعی – و حتی آحاد ملت- وجاهتی ندارد، که وهن آشکار اصول و آرمانهای نظام همچون : آزادی، استقلال، جمهوریت و اخلاق اسلامی است . در بسیاری از منابع قضای اسلامی – از جمله به روایت شیعه از امام علی(ع) – اعتراف متهم در زندان فاقد اعتبار حقوقی _ قضایی است.

مجبور کردن افراد به استعفا از عضویت در احزاب سیاسی از جمله نهضت آزادی ایران در تضاد آشکار با اصل 26 قانون اساسی است که صراحت دارد : « هیچکس را نمی‌توان از شرکت در آنها منع کرد یا به شرکت در یکی از آنها مجبور ساخت.»

نهضت آزادی ایران، با یادآوری جمله‌ی سیاسی مشهور «به نیزه می‌توان تکیه کرد، اما بر آن نمی‌توان نشست»، به نهادها و کارشناسان امنیتی و انتظامی گوشزد می‌کند که تداوم حالت کنونی هیچگونه امنیت پایداری برای حکومت به ارمغان نخواهد آورد و همان گونه که برخی از مراجع عالیقدر شیعه نیز تذکر داده‌اند، "هیچ فرمان و دستوری نمی‌تواند مجوز و عذری برای تجاوز به حقوق مردم- که حرام و معصیت و ذنب لایغفر است- گردد."

نهضت آزادی ایران آزادی فوری و بدون قید و شرط همه‌ی بازداشت شدگان سیاسی، اجتماعی و مطبوعاتی و شناسایی و مجازات قانونی آمران و عاملان کشتارها و ضرب و شتم‌های بیرحمانه اخیر و جبران خسارات ناشی از تخریب خانه‌ها و خودروهای مردم به دست ماموران یا افراد موسوم به «لباس شخصی» را موکداً خواستار است

نهضت آزادی ایران


فراخوان وکلا به رعایت قانون اساسی
پنجشنبه، ۲۵ تير، ۱۳۸۸
۵۲ وکیل دادگستری در نامه‌ی سرگشاده‌ای، خواستار آن شده‌اند که نهادهای مرتبط با بازداشت‌های اخیر، به قانون و حقوق شهروندی احترام بگذارند. در این نامه از جمله به حق تفهیم اتهام دستگیرشدگان، ظرف ۲۴ ساعت تاکید شده است.
این نامه، امضای انجمن دفاع از حقوق زندانیان و شماری از وکلای دادگستری را پای خود دارد. حقوقدانان و وکلا، از مراجع قضایی، امنیتی و اطلاعاتی خواسته‌اند که اصول ۲۲، ۳۲، ۳۵ و ۳۷ قانون اساسی را در مورد بازداشت شدگان رعایت کنند.
اصل ۲۲ قانون اساسی، حیثیت، جان، مال، حقوق، مسکن و شغل افراد را از تعرض مصون می‌داند. اصل ۳۲ در مورد حکم دستگیری افراد و لزوم تفهیم اتهام به آنان ظرف ۲۴ ساعت است. اصل ۳۵، حق داشتن وکیل را برای طرفین دعوا محفوظ می‌داند. تاکید اصل ۳۷ قانون اساسی، بر برائت است.
به گزارش نهادهای حقوق بشر، در یک‌ماه گذشته، دست‌کم ۴۰۰۰ نفر در ایران دستگیر شده‌اند و بیش از ۵۰۰ نفر آنان هنوز در بازداشت به سر می‌برند. بسیاری از این افراد، امکان هیچ تماسی با خانواده‌ی خود را نیافته‌ و از حق داشتن وکیل نیز محروم‌‌اند.
صالح نیکبخت، یکی از امضاءکنندگان این نامه‌ی سرگشاده، در باره‌ی روند نگارش این نامه‌ی سرگشاده به دویچه‌وله گفت: « بیش از چهار هفته از بازداشت فعالان مدنی و سیاسی می‌گذرد و خانواده‌های اکثر آنها مانند گذشته به انجمن دفاع از زندانیان مراجعه می‌کنند و ما نمی‌دانستیم آنها را به کدام مرجع هدایت کنیم. از طرف دیگر، قوه‌ی قضاییه و نهادهای امنیتی و اطلاعاتی از وضع آنها اظهاربی‌خبری می‌کردند، ما ناچار شدیم این بیانیه را به صورت یک نامه‌ی سرگشاده به تمام کسانی که درگیر موضوع دستگیرشدگان هستند بنویسیم تا به این ترتیب اگر آنها خودشان اجازه نیافته‌اند که با انتخاب وکیل یا درخواست وکیل به حقوق خود دست یابند، حداقل حقوق خانواده‌های آنان محفوظ بماند. اکنون علاوه بر صدها زندانی غیر معروف، چندین چهره‌ی شاخص که در دولت‌های قبلی صاحب مقام بوده‌اند در زندان هستند و خانواده‌های آنها حتی از داشتن یک تلفن یک دقیقه‌ای با آنها محروم اند. آنها هم که توانسته‌اند تماسی با خانواده داشته باشند، حداکثر یکی دو تماس دو سه دقیقه‌ای داشته‌اند.»
نام بیش از ۳۰ خبرنگار و وبلاگ‌نویس در میان بازداشت‌شدگان حوادث اخیر به چشم می‌خورد. مازیار بهاری، مستندساز و خبرنگار نشریه‌ی نیوزویک، یکی از آنهاست. صالح نیکبخت که وکالت آقای بهاری را بر عهده دارد، بی خبری از موکل خود و سایر روزنامه‌نگاران از جمله ژیلا يعقوب و مهسا امرآبادی را نگران کننده می‌خواند و مسئولان قضایی و اطلاعاتی را به رعایت حقوق زندانیان فرا می‌خواند.

مهیندخت مصباح
دويچه وله


بیانیه سانسور شده‌ی جبهه اصلاحات
سایت نواندیش متن بیانیه‌ای را به نقل از روزنامه حیات نو منتشر کرده که به شورای هماهنگی جبهه‌ی اصلاحات منتسب شده، اما بخشی از آن که به نظر می‌رسد مربوط به نامشروع دانستن دولت احمدی‌نژاد و عدم شرکت در جلسات تنفیذ و تحلیف باشد، سانسور شده و به جایش سه نقطه آمده است.

به نوشته حیات نو ، در این بیانیه خطاب به "مردم شريف و آگاه ايران عزيز" آمده است: همانگونه که انتظار مى‌رفت شوراى نگهبان آمار اعلام شده انتخابات از سوى وزارت کشور را تاييد کرد و به رغم تذکرات مقام معظم رهبري، مراجع عظام تقليد، دلسوزان نظام و نخبگان، شهباتی که پيرامون اين انتخابات وجود داشت نه‌تنها رفع نشد که سوالات و ابهامات جديدى نيز بر آن افزوده شد. بر اين اساس شوراى هماهنگى جبهه اصلاحات نکاتى را به شرح ذيل اعلام مى‌دارد:

1- جبهه اصلاحات ضمن تاکيد بر مواضع پيشين، نقد دهمين دوره انتخابات رياست‌جمهورى را حق قانونى مردم مى‌داند که دستگاه‌هاى سياسى و اجرايى موظفند زمينه‌ها و شرايط دستيابى به اين حق مشروع را فراهم آورند. بديهى است جبهه اصلاحات در اين مسير برپايى راهپيمايي، تجمع، فعاليت رسانه‌اى و هر گونه تلاش‌هاى مدنى را حق مردم و احزاب و گروه‌هاى معترض مى‌داند.

2- اين روزها در حالى که گروهى دم از آشتى ملى و وحدت مى‌زنند و خواستار پايان بخشيدن به مباحث مرتبط با انتخابات هستند شاهد به زندان افتادن شخصيت‌هاى خدوم و خوشنام هستيم که مراتب اخلاص و تعهد آنان به انقلاب و نظام طى سال‌هاى قبل و بعد از پيروزى انقلاب اسلامى به اثبات رسيده است.با تاسف بايد گفت احضارها و دستگيرى‌هايى که از هفته‌ها پيش آغاز شده همچنان و در سطح طبقات مختلف اجتماعى از شهروندان عادى گرفته تا نخبگان سياسى علمي، اجتماعى و فرهنگى ادامه دارد و تازه‌ترين آنها بازداشت جناب آقاى مهندس عباس‌ ميرزا ابوطالبى قائم مقام دبير کل حزب همبستگى و رئيس دوره‌اى شوراى هماهنگى جبهه اصلاحات است که از خانواده معظم شهدا و از سابقون ايثارگري، خدمت و مجاهدت در نظام جمهورى اسلامى هستند.
جبهه اصلاحات ضمن اعتراض شديد به مجموعه بازداشت‌ها و برخوردها با احزاب خواستار پايان بخشيدن به اين گونه شيوه‌ها و رعايت قانون در برخورد با همه بازداشت‌شدگان و آزادى سريع آنان است و اعلام مى‌دارد اين شيوه برخورد و فشارهايى که براى اخذ اعترافات اعمال مى‌شود خلاف قانون است.

3- شوراى هماهنگى جبهه اصلاحات بار ديگر ضمن تائيد مواضع و عملکرد جناب آقاى مهندس ميرحسين موسوى حمايت قاطع خود را از تلاش‌هاى ايشان و ساير شخصيت‌هاى برجسته اصلاح‌طلب که در دفاع از حقوق مردم و صيانت از اصول مترفى قانون اساسى و آرمان‌هاى بلند جمهورى اسلامى صورت مى‌گيرد اعلام مى‌دارد و از همه نخبگان علمي، فرهنگي، سياسي، اقتصادى و آحاد جامعه مى‌خواهد که در اين مسير از هيچ کوششى فروگذار نباشند و به ياد داشته باشند که بنيانگذار جمهورى اسلامى در وصيت‌نامه خود فرمودند: "همه و همه مسئول سرنوشت کشور و اسلام مى‌باشند، چه در نسل حاضر و چه در نسل‌هاى آتيه و چه بسا که در بعض مقاطع عدم حضور و مسامحه گناهى باشد که در راس گناهان کبيره است. پس علاج واقعه را قبل از وقوع بايد کرد والا کار از دست همه خارج خواهد شد و اين حقيقتى است که بعد از مشروطه لمس نموده‌ايد و نموده‌ايم."

4- جبهه اصلاحات به عهد خود با ملت پايبند است. ما ضمن تقدير از تلاش‌هاى حق‌مدارانه مردم شريف ايران طى ماه‌هاى گذشته و به ويژه هفته‌هاى اخير بر اين امر نيز تاکيد مى‌ورزيم که همه تلاش‌ها و فعاليت‌ها همچنان بايد در چارچوب‌هاى قانونى و مسالمت‌آميز صورت گيرد. ما به فردايى مى‌انديشيم که همه ايرانيان حتى کسانى که به مقابله با جريان اصلاح‌طلبى و خواسته‌هاى بر حق مردم مى‌پردازند در کمال عزت و سعادت زندگى کنند و به همين دليل از هر گونه رفتار اختلاف‌انگيز که بهانه به دست خشونت‌ورزان دهد بايد پرهيز نمود. همچنين از اين فرصت بهره گرفته مراتب سپاس و تجليل خود را از مادران، همسران و خواهران صبورى که طى هفته‌هاى اخير به سان هاجر در سعى بين صفا و مروه به دنبال افق روشنى از همسران، فرزندان و برادران در بند خود هستند به جاى مى‌آوريم و از آن دسته از زنان با ايمانى که شجاعانه طى هفته‌هاى اخير از طرق مختلف قانونى به دفاع از حقوق پايمال شده خود و هموطنانشان پرداخته‌اند قدردانى مى‌‌کنيم.

5- جبهه اصلاحات به دلیل [...] در جلسات رسمى مرتبط با مراسم آغاز به کار دولت جديد شرکت نخواهد نمود.

6- به نيروهاى نظامي، انتظامى و امنيتى که حافظ استقلال و تماميت ارضى کشور هستند و دفاع از منافع ملى را به عهده دارند مشفقانه عرض مى‌کنيم که هشدارهاى پير و مرادشان امام عزيز مبنى بر پرهيز از ورود به فعاليت‌هاى سياسى و جناحى را به خاطر آورند و بدانند که نبايد ميان آنان و خواسته‌هاى مردم فاصله بيفتد. فراموش نکنيد که امام راحل در وصيت‌نامه سياسى الهى خود خطاب به نيروهاى مسلح فرمودند:"بيدار باشيد و هشيار که بازيگران سياسى و سياستمداران حرفه‌اى غرب و شرق زده و دست‌هاى مرموز جنايتکاران پشت پرده، لبه تيز سلاح خيانت و جنايتکارشان از هر سو و بيشتر از هر گروه متوجه به شما عزيزان است و مى‌خواهد از شما عزيزان که با جانفشانى خود انقلاب را پيروز نموديد و اسلام را زنده کرديد بهره‌گيرى کرده و جمهورى اسلامى را براندازند و شما را با اسم اسلام و خدمت به ميهن و ملت از اسلام و ملت جدا کرده به دامن يکى از دو قطب جهانخوار بيندازند و بر زحمات و فداکارى‌هاى شما با حيله‌هاى سياسى و ظاهرهاى به صورت اسلامى و ملى خط بطلان بکشند."

در پايان ايزد منان را که دل‌هاى سرشار از ايمان شما مردم شريف را به آينده اميدوار و به هم پيوند بخشيد سپاس مى‌گوييم (انه ولى‌النعم و بيده ملکوت کل شي) و از درگاهش براى شهيدان علو درجات، براى مصدومان شفاى عاجل و براى بازماندگان صبر و اجر مسئلت مى‌نماييم. از او مى‌خواهيم که ما را در اعتلاى کلمه حق ثابت قدم بردارد که ان تنصروا الله ينصرکم و يثبت‌ اقدامکم.