لحظه به لحظه با پیکار دلیرانه جنبش مردمی - ۲۴


لحظه به لحظه با پیکار دلیرانه جنبش مردمی - ۲۴

* هاشمي رفسنجاني: زندانيان سياسي باید آزاد شوند
* شادی صدر به هنگام رفتن به نماز جمعه توسط نيروهای لباس شخصی ربوده شد!
* نامه اعظم طالقانی به رهبران و پيشکسوتان انقلاب: مردم را می‌زنند و می‌کشند و شما به تعطيلات تابستانی می‌رويد؟



هاشمي رفسنجاني: زندانيان سياسي باید آزاد شوند
هاشمي رفسنجاني: در نماز جمعه تهران با بيان اينكه وضعيت به وجود آمده بعد از انتخابات را مي‌توان به عنوان بحران تلقي كرد براي برون‌رفت از آنچه كه وي بحران ناميد، چندين پيشنهاد از جمله آزادي زندانيان سياسي و دلجويي از آسيب‌ديدگان، آزاد گذاشتن رسانه‌ها طبق قانون، حركت صداوسيما براي مطرح شدن مباحث هر دو طرف و دلجويي از مراجع و علمايي كه در اين جريانات دلگير شده‌اند، را ارائه كرد.
به گزارش خبرنگار ايلنا، آيت‌الله اكبر هاشمي رفسنجاني در خطبه‌ دوم نماز جمعه تهران با اشاره به انتخابات رياست جمهوري اشاره كرد و با بيان اينكه انتخابات را خيلي خوب شروع كرديم و رقابت خوبي شكل گرفت و مقدمات هم به نحو مناسبي انجام شد، گفت: رقابتي كه چهار نفر از افرادي كه از نظر شوراي نگهبان صالح تشخيص داده شده بودند خوب انجام شد و مردم به آزادي در انتخابات اميدوار شدند. حضور بي‌سابقه‌اي هم از خود نشان دادند و در اين شرايط همه چيز آماده يك افتخار بزرگ براي كشور ما بود و اين افتخار را بايد به مردم داد كه خوب آمدند و ركورد را در پاي صندوق‌ها شكسته شد. بايد از مردم تشكر كرد كه آزادانه آمدند و در انتخابات شركت كردند.
وي ادامه داد: اي كاش همان شرايط ادامه پيدا مي‌كرد و مي‌توانستيم سربلندترين شرايط را در دنيا داشته باشيم ولي متاسفانه آنگونه كه مي‌خواستيم نشد.
رفسنجاني در ادامه به اهداف انقلاب اسلامي اشاره كرد و گفت: حرف‌هايي كه امروز مي‌شنويد از زبان كسي است كه از پيش از شروع انقلاب لحظه‌به‌لحظه همراه انقلاب و امام بود و مي‌دانم كه امام چه مي‌خواست امام در مبارزات خود بارها تاكيد مي‌كردند كه مردم اصل هستند. دل مردم را با مبارزه آشنا كردند و به ما طلبه‌ها مي‌گفتند رسالت اين است كه به منبر برويم و بگوئيم كه در آن مقطع چه مي‌خواهيم اگر مردم با ما باشند همه چيز خواهيم داشت.
وي با تاكيد بر اينكه هدف انقلاب همان راه پيغمبر بود، كه معتقد بودند مردم بايد با اعتقاد خود پاي كار بيايند، ‌اظهار داشت: اين هنر بزرگ امام (ره) بود كه موفق شدند مردم را به صحنه بياورند و در كمتر از 20 سال مردم آگاه شدند و انقلاب به پيروزي رسيد هر چند هزينه‌هايي داده شد و شهدايي هم تقديم انقلاب گرديد ولي سود زيادي هم به دست آورديم.
هاشمي‌رفسنجاني با اشاره به سال‌هاي منتهي به پيروزي انقلاب گفت: در آن پيام همه خيابان‌ها پر از ازدحام مردمي بود كه همراه امام بودند و توانستند كمر دولت بسيار مغرور، رژيم پهلوي كه از شرق و غرب كمك مي‌گرفت و به خاطر گران شدن نفت انبارش پر بود شكستند و مردم آن ابهت را از آنها گرفتند.
وي در ادامه به پيروزي انقلاب در سال‌هاي بعد از آن اشاره كرد و گفت: بعد از انقلاب هم امام معتقد بودند اگر مردم مد نظر قرار نگيرند آن حكومت انجام نمي‌شود.
هاشمي با ذكر روايتي كه امام (ره) از كتاب منتسب به «سيدبن‌طاووس» در خصوص راي و نظر مردم در حكومت نقل كرد، اشاره كرد و گفت: پیامبر اسلام به امام علی گفته است "اگر دیدی مرم راضی بودند و تو را قبول کردند و به تو این سمت را دادند با اجماع اکثریت، شما بپذیر. اگر احتراز کردند، بگذار هر کاری می خواهند بکنند."
وي با تاكيد بر اينكه مبناي حكومت پيغمبر هم بر محور اسلام و مردم بنا شده بود، به معرفي مهندس بازرگان از سوي امام به عنوان نخست‌وزير اشاره كرد و گفت: امام در معرفي مهندس بازرگان به عنوان نخست‌وزير و در حكمي كه من آن را قرائت كردم تاكيد شده بود كه دوران شوراي انقلاب كوتاه شود و قانون اساسي سريعاَ نوشته شود و معتقدم از لحاظ قانون اساسي همه چيز در كشور ما وابسته به راي مردم است. از رهبري گرفته كه با راي مردم به نمايندگان مجلس خبرگان انجام مي‌پذيرد تا انتخاب رئيس‌جمهور، نمايندگان مجلس، شوراها و افرادي كه بعد از اينها سمت مي‌گيرند، همگي با اتكا به راي مردم است.
رئيس‌مجمع‌تشخيص‌مصلحت نظام تاكيد كرد: جمهوري اسلامي يك لفظ تشريفاتي نيست (اين سخنان، شعار مردم در حمايت از هاشمي را به همراه داشت) و جمهوري اسلامي يك واقعيت است كه از ريشه در انديشه پيغمبر دارد و اين دو جمهوريت و اسلاميت هميشه بايد با هم باشند و اگر به يكي از اين دو آسيب برسد ما ديگر انقلاب را نخواهيم داشت. اگر اسلامي نباشد به بيراهه خواهيم رفت و اگر جمهوري نباشد حكومت به اهداف خود نمي‌رسد.
وي با تاكيد دوباره به راي و نظر مردم در ساختار حكومت با ذكر مثالي از بيعت مردم با حضرت علي گفت: اهميت راي و نظر مردم زماني بيشتر براي ما عينيت دارد كه حضرت علي 19 سال خانه‌نشين بود و وقتي مردم به در خانه او آمدند و آن تراكم جمعيتي به وجود آمد، ايشان پذيرفتند كه عهده‌دار حكومت شوند.
هاشمي‌رفسنجاني با اشاره به انتخابات رياست جمهوري گفت: اگر مشكلات بعد از انتخابات پيش نمي‌آمد در 30 سالگي‌مان در جهت تحقق اصولي اساسي اسلام گام برمي‌داشتيم.
وي در آسيب‌شناسي حوادث بعداز انتخابات و در علت چرايي مسائل به وجود آمده، گفت: برخي از اين مسائل به اواخر دوران تبليغات برمي‌گردد كه فضاي ترديد بوجود آمد و افرادي پيدا شدند كه ترديد پيدا كردند من معتقدم بذر اين ترديد در برخي مواقع با اعمال نادرست صداوسيما به وجود آمد. (اين سخنان نيز شعار مردم را به همراه داشت كه آيت‌الله هاشمي بار ديگر نمازگزاران را به آرامش و شعاد ندادن دعوت كرد) و اين مردم مثل خوره به جان مردم افتاد و افرادي گفتند ماترديد داريم و معتقدم كه براي رفع ترديدها بايد چاره‌اي انديشيده شود كه اين كار در دراز مدت امكان‌پذير است.
رئيس‌مجلس خبرگان رهبري با بيان اينكه در مسائل اخير همه ضرر كرديم، با تاكيد بر وحدت و همدلي كه وي آن را جزو الزامات كنوني كشور دانست، خاطر نشان كرد: دشمنان در صدد هستند كه از برخي اختلافات سوء‌استفاده كنند و بعضي دستاوردهاي ما را از جمله انرژي هسته‌اي از ما بگيرند.
وي با مخاطب قرار دادن همه گروه‌ها و جريانات سياسي و با بيان اينكه من هميشه فراجناحي حرف مي‌زنم و به هيچ طرفي نظر ندارم، گفت: ما بايد تلاش كنيم آثار بدي كه در بعد از انتخابات به وجود آمد از بين برود و دشمنان را مايوس كنيم.
هاشمي در همين خصوص پينشهاداتي براي برون‌رفت از وضعيت فعلي كه وي آن را بحران ناميد، ارائه كرد و در همين خصوص با بيان اينكه پيشنهاداتي با هم‌فكري با نمايندگان مجلس خبرگان و اعضاي مجمع به ذهنم رسيده است، اظهار داشت: مساله مهم اين است كه آن اعتمادي كه از دست رفت به كشور برگردانيم و همه ما چه نظام، حكومت، دولت، مجلس، نيروهاي امنيتي و نظامي و مردم كه جزو معترضان هستند بايد در چارچوب قانون حركت كنند و همه قانع باشيم حتي كساني كه از برخي قوانين هم دل خوشي ندارند بايد تلاش كنند قوانين اصلاح شود.
وي ادامه داد: بايد به گونه‌اي عمل كنيم كه فضايي به وجود آورده شود كه همه اطرافيان اين مساله حرف‌هاي خود را بدون دعوا و با منطق بزنند و رسانه‌ها به خصوص صداوسيما بايد در اين خصوص گام موثري بردارد.
رئيس مجمع تشخيص‌مصلحت‌نظام با يادآوري فرصتي كه از سوي رهبر انقلاب به شوراي نگهبان براي بررسي شكايت كانديداهاي معترض داده شده بود، گفت: متاسفانه از فرصتي كه به شوراي نگهبان داده شد كه عقلا جمع شوند و در جهت اعتماد مردم حركت كند، استفاده خوبي نشد.
وي با بيان اينكه بايد براي آينده بر اساس وحدت و اتحاد و حفظ ارزش‌هايي كه انقلاب آن را خلق كرده و بر اساس مجاهدت‌هاي مردم صورت گرفته تلاش كنيم، پيشنهاد كرد راه براي مناظره و مذاكره باز شود و گفت: شايد در مدت كوتاهي در اين خصوص به قناعت برسيم.
هاشمي‌رفسنجاني يكي ديگر از پيشنهادات خود را منوط به آزادي زندانيان سياسي دانست و گفت: لازم است در اين شرايط افرادي كه در زندان هستند آزاد شوند و نزد خانواده‌هاي خود بيايند و نگذاريم به خاطر زنداني شدن افراد دشمنان به ما بخندند و براي ما نقشه بكشند. ما بايد همديگر را تحمل كنيم.
رئيس‌مجمع‌تشخيص‌مصلحت‌نظام پيشنهاد بعدي خود را به دلجويي از آسيب‌ديدگان اخير مرتبط دانست و گفت: بايد از آسيب‌ديدگان حوادث اخير دلجويي كنيم و سراغ آنها رفت و با آنها ابراز همدري كرد.
وي در ادامه با اشاره به محدوديت‌هايي كه براي رسانه‌هاي مستقل به وجود آمده، گفت: بايد با سعه‌صدر با رسانه‌ها برخورد كرد و آنها را محدود نكنيم. بايد آنها نيز در چارچوب قانون حركت كنند و نظام هم به گونه‌اي رفتار نكند كه حق قانوني آنها ناديده گرفته شود. بايد در اين خصوص فضاي آزاد براي آنها به وجود آورد.
هاشمي‌رفسنجاني با بيان اينكه چرا بايد بگذاريم از راه‌هاي دور براي ما نسخه بپيچند به تجربه 30 ساله انقلاب اشاره كرد و گفت: علماي ما هميشه پشتيبان مردم و نظام بودند چرا بايد آنها اكنون برنجند و ما بايد در مقطع فعلي متكي بر آنها باشيم.
خطيب‌امام‌جمعه موقت تهران در پايان با اظهاراميدواري نسبت به بازگرداندن اعتماد به مردم گفت: اميدوارم راهي كه در انقلاب شروع كرديم در آينده هم به خوبي ادامه دهيم و بتوانيم از وضعيت فعلي كه مي‌توان نام آن را بحران گذاشت عبور كنيم و رقابت سالمي داشته باشيم.
رفسنجاني در خطبه اول نماز جمعه تهران با يادآوري نماز جمعه اوايل انقلاب و اقامه آن توسط آيت‌الله طالقاني گفت: نماز جمعه امروز بي‌ِشباهت با نماز‌جمعه اوايل انقلاب نيست كه در آن سلايق مختلفي شركت مي‌كردند.
به گزارش ايلنا، هاشمي رفسنجاني در بخشي از خطبه‌ اول نماز جمعه تهران در واكنش به برخي شعارها كه از سوي حاضرين مطرح مي‌شد، گفت: من در ابتداي سخنان خود بايد يك تذكر اساسي به همه نمازگزاران بدهم كه مراقب باشند كه قداست نماز جمعه با اظهارنظرهايي كه جنبه عمومي و اصولي ندارد، آلوده نشود. اين جايگاه مقدس سرمايه عظيم دوران است و امروز جزو مهم‌ترين فضايل انساني و اسلامي است.
وي با اشاره به در پيش بودن سالگرد اولين نماز جمعه تهران به امامت آيت‌الله سيد محمود طالقاني گفت: نماز جمعه امروز بي‌شباهت با نماز جمعه هفته‌هاي اول انقلاب نيست كه در آن زمان آيت‌الله طالقاني نماز جمعه را اقامه كردند و حجم زيادي از سلايق مختلف مردم در آن شركت كردند و انشاءالله از اجتماعات امروز براي حل مشكلات و نيز ايجاد همدلي و همياري و حركت در جهت اهداف انقلاب اسلامي كه همان حركت در جهت راهي است كه پيامبر اكرم از طريق آسمان براي ما آورده‌اند،


شادی صدر به هنگام رفتن به نماز جمعه توسط نيروهای لباس شخصی ربوده شد!
خبر ويژه - شادی صدر که به همراه تعدادی از اعضای گروه ميدان زنان به صورت پياده در خيابان کريم خان در حال رفتن به نماز جمعه بود با حمله نيروهای لباس شخصی مواجه و به زور سوار يک ماشين پژو شد.
دوستان حاضر در محل می گويند سعی کرده اند او را از دست اين نيروهای لباس شخصی - که هيچ حکم و حتا توضيحی ندادند که از طرف چه ارگانی هستند و خانم صدر را به کجا می برند - نجات دهند ان ها چنان او را کشيده اند که مانتو و روسری او از تنش خارج شده است.


نامه اعظم طالقانی به رهبران و پيشکسوتان انقلاب: مردم را می‌زنند و می‌کشند و شما به تعطيلات تابستانی می‌رويد؟
اعظم طالقانی، فرزند اولين امام‌جمعه تهران پس از انقلاب، با ارسال نامه‌ای به مجلس خبرگان، به آنها هشدار داد که: کشور و تماميت ارضی و ساختار سياسی آن در معرض خطر قرار گرفته، و از آنها پرسيد: آيا در اين شرايط حساس و اضطراری که مردم به شما نياز دارند بجای سرکشی به زندان‌ها و نهادهايی که در مقابل مردم قرار گرفته‌اند به تعطيلات تابستانی می‌رويد؟

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
أَلَمْ تَرَ کَیْفَ فَعَلَ رَبُّکَ بِعَادٍ. إِرَمَ ذَاتِ الْعِمَادِ

آن شبی که در بيدادگاه شاه (دادگاه عشرت‌آباد) آراء محکوميت ۹نفر از سران و مبارزين با رژيم شاهنشاهی قرائت می‌شد، مزدوران دادگاه فرمايشی تلاش می‌کردند جمعيت را متفرق و از محوطه دادگاه دور کنند تا خود بتوانند فرار کنند. آيت‌الله سيدمحمود طالقانی فريادی بر سر آنان کشيد که ميخکوب شدند، سپس با تکيه بر عصايش سوره «والفجر» را تلاوت نمود و به تفسير آن پرداخت. آن مزدوران منتظر فرصتی بودند که از آن محيط خارج شوند. اين واقعه در خاطر کسانی که رنج‌های بی‌عدالتی، تبعيض، ستم ستمکاران و استبداد را چشيده‌اند بسيار اثرگذار بود. بيش از يکصدو پنجاه نفر حاضر در آن بيدادگاه‌ها اين آموزش انقلابی بودن و شجاعت، در ضميرشان چنان رسوخ نمود که هنوز هم آثار آن در زندگی‌شان مشاهده می‌شود.

آنچه آنروز آموختيم اين بود که پناه گرفتن در کاخ‌ها و برخورداری از کامل‌ترين تسليحات و تجهيزات در صورتی که همراه با قساوت و سنگدلی توأم گردد، نتيجه‌ای در برنخواهد داشت... و امروز شاهديم جوانان مردم را به ديوار می‌چسبانند و با باتوم و ميلگرد و چماق بر سرش می‌کوبند و سپس تحويل گروه ديگری می‌دهند، لگد و باتوم چاشنی مجددی است که بر سرو صورت و طحالش کوفته می‌شود و سپس آنان را به زندان، کلانتری، پادگان‌ و يا پايگاه‌های ديگر می‌برند، از آنجا که تصور نمی‌کردند ملت برای تحقير رأی‌شان در خيابان‌ها به اين گستردگی ظاهر شوند و هيچ طلب نکنند جز رأی خود، در مخيله حاکميت نمی‌گذشت تا زندان‌ها را بيش از اينکه هست توسعه دهد.

علما و مراجع محترم

آموزه‌های شما اين بود که بايد حق را گرفت و ستم‌پروری گناهی بزرگ است و مردم را تشويق به مبارزه می‌کرديد هم‌اکنون شما بايد در صف جلوی گرفتن حق باشيد نه آنکه در خانه‌های خود بمانيد و حداکثر به انتشار يک نامه يا بيانيه اکتفا کنيد. همان‌طور که ملاحظه می‌کنيد مردم و بخصوص جوانان از همه ما پيش‌روترند و برای گرفتن حق خود کتک و توهين و شکنجه را تا سرحد مرگ تحمل می‌کنند. آيا آنان اقامه صلاة می‌کنند يا شما و ما ! إِنَّ الصَّلَاةَ تَنْهَی عَنِ الْفَحْشَاء وَالْمُنکَرِ.(عنکبوت ۴۵) اينک بی‌اعتنايی به رأی آنها می‌شود که اگر بخاطر کانديداهای اصلاح‌طلب به پای صندوق‌ها نمی‌آمدند ۳۰% از مردمان هم به پای صندوق‌های رأی نمی‌آمدند و برای جمهوری اسلامی و نظامی که برايش جان برکف بوده‌اند و عزيز از دست داده‌اند و خون دل‌ها خورده‌اند آبرو نمی‌آفريدند تا حاکميت بر خود ببالد که ۸۵% رأی داده‌اند! آيا از خود سوال نمی‌کنند که بيشترين رأی از فاصله ۳۰% تا ۸۵% مردم برای چه کسانی بوده است؟!

نمايندگان محترم مجلس خبرگان رهبری

آيا اين عدالت است که جواب اعتراض مردم با خون و کتک و شکنجه در زندان‌ها داده شود ؟! آيا شما، که اين مردم به شما رأی داده‌اند، توان نداريد حداقل از فرمانده کل قوا سوال کنيد اين‌همه نيرو و با اين شکل و شمايل که شستشوی مغزی به آنها داده شده و يا برای نياز اقتصادی آنها را به اين ميدان آورده‌ايد، چگونه در مقابل مردم بی‌سلاح که فقط برای نشان دادن اعتراض بحق خود در خيابان‌ها حضور می‌يابند آرايش داده‌ايد ؟! آيا اين هنر شما مسئولين کشور اسلامی است که اينگونه عمل کنيد که افکار عمومی اظهار می‌کند اين وضع را در زمان شاه مخلوع هم بياد ندارد ؟! آيا وعده‌های شما به مردم در زمان شاه می‌خواست، به چنين اوضاع و احوالی بينجامد ؟! در اسلام اصيلی که ما می‌شناسيم هيچ دليل و مستندی برای خونريزی، آزار و شکنجه وجود ندارد، لذا سوال اين است که چه کسانی دستور چنين فجايعی را داده‌اند ؟! با چه مجوزی متهمين به شدت ضرب و شتم و شکنجه می‌شوند و مورد برخوردهای ضدانسانی و ضداخلاقی قرار می‌گيرند؟!

آيا اينها نفوذی‌های ضدانقلاب و خارجی‌های ضدانقلاب ايرانند يا افرادی‌‌اند که مورد آموزش‌های خاص قرار گرفته‌اند؟! چرا دايره دستگيری‌ها به مسئولان پرسابقه خود جمهوری اسلامی به اين اندازه گسترده شده است و خانواده‌های آنها نيز مورد تهديد قرار گرفته‌اند که صدايشان را حتی برای خبررسانی و اعتراض بلند نکنند وگرنه اوضاع بر زندانی‌شان سخت‌تر خواهد شد و يا حتی فرزندان‌شان نيز دستگير می‌شوند؟!

اين همه درد و رنج را بايد به کجا برد؟ آيا از جمهوريت و اسلاميت چيزی باقی مانده است که آقايان به مقام و مسئول بودن چنين حاکميتی مفتخر باشند ؟!...

نمايندگان محترم مجلس خبرگان قانون اساسی

شما که واضع و حافظ قانون اساسی می‌باشيد تاکنون در کجا و کی به عدم اجرای اصول ۲۶و۲۷ قانون اساسی که راهپيمائی و اعتراض را آزاد اعلام داشته و حاکميت از انجام اين امر ممانعت نموده است؛ اعتراض نموده‌ايد ؟! چگونه می‌توان شما را نخبه و نمايندگان برحق مردم دانست که از حق آنان دفاع نمی‌کنيد؟! افکار عمومی می‌گويد: از روحانيون و مدعيان دين می‌شنيديم که «اين مملکت صاحب دارد، امام زمان(ع) صاحبش است و نگران نباشيد مشکلات مرتفع می‌شود». ولی شرايطی که می‌بينيم نه مملکت صاحب دارد و نه فريادرسی هست. قوه قضائيه هم بجای دفاع و حمايت از حقوق حقه مردم، خود مدعی آنانست. پس ما به کجا پناه ببريم؟ آيا اين برادرکشی نيست؟! آيا نبايد قوه قضائيه با اجرای عدالت جلوی برادرکشی و کينه‌ورزی را می‌گرفت؟!..

آنها می‌گويند بعد از انقلاب که انتظار رفتار عادلانه و عدم تبعيض‌ از حاکميت و شورای نگهبان را داشتيم انجام نشد ولی اين‌بار بيش از هميشه حقوق ما را پايمال نمودند. در حالی که مدارک و اسناد و شکايات بيش از آنچه که مورد نياز بود را در اختيار داشتند ولی با بی‌اعتنايی از حقوق مردم گذشتند. ظاهراً برای حفظ نظام اسلامی سرپوش بر اعتراض‌ها گذاردند! در حاليکه سراسر نهج البلاغه و کتاب خدا تأکيد بر حق‌الناس و عدالت است و اساس اسلام همين‌ است. لذا وجود بی‌عدالتی، دروغ و ستم ... از جانب حاکميت بيانگر پايان يافتن نظامی است که بخاطر اسلام شکل گرفته بود.

نمايندگان محترم مردم مجلس شورای اسلامی

شما نماينده مردمی هستيد که با هزاران اميد به شما رأی داده‌اند آيا در اين شرايط حساس و اضطراری که مردم به شما نياز دارند بجای سرکشی به زندان‌ها و نهادهايی که در مقابل مردم قرار گرفته‌اند به تعطيلات تابستانی می‌رويد؟! چگونه شب سر بر زمين می‌گذاريد در حالی‌که مردم برای ابراز اعتراض خود در خيابان‌ها حضور پيدا می‌کنند و تعداد زيادی کشته، زخمی و دستگير می‌شوند و طی يکماه گذشته اين روند ادامه داشته است؟!

نهادهای مسئول

در پايان متذکر می‌گردد با توجه به اينکه کشور و تماميت ارضی و ساختار سياسی آن در معرض خطر قرار گرفته، بايد با حضور خود در بين خانواده‌های شهدا و زندانيان، و هرکجا که زندانی‌ای نگه داشته می‌شوند، بررسی کنيد و ملاحظه کنيد آيا ممکن است افکار عمومی اشتباه کند ؟! چاره‌ای بيانديشيد که آتش زيرخاکستر بسيار خطرناک‌تر از گل‌های آتش روشن است و به اين بيانديشيد که «إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ کُلُّ أُولـئِکَ کَانَ عَنْهُ مَسْؤُولاً»(اسراء ۳۶) قيامت نزديک است و از همين جا شروع می‌شود. پاسخ درباره حقوق مردم بسيار سخت‌تر از حقوق خداست که خدا تجلی قيام بحق مردم است و آفرينش خدا با استبداد و ستم هيچ‌گونه سازگاری ندارد.

«رَبَّنَا وَلاَ تُحَمِّلْنَا مَا لاَ طَاقَةَ لَنَا بِهِ»(بقره۲۸۶)

اعظم طالقانی
۲۴تير۱۳۸۸

رونوشت:
- مجمع تشخيص مصلحت نظام
- شورای نگهبان
- نمايندگان محترم مردم و مجلس شورای اسلامی
- نهادهای محترم مسئول