لحظه به لحظه با پیکار دلیرانه جنبش مردمی - ۳۳


لحظه به لحظه با پیکار دلیرانه جنبش مردمی - ۳۳

*بیانیه «شورای فعالان ملی- مذهبی» در دفاع از پیشنهاد همه‌پرسی و اعتمادسازی ملی: پذیرش خواست مردم بهتر از امتیاز دادن به بیگانگان است
* پیام آيت الله العظمى منتظرى در اعتراض به توهین و مزاحمت برای حجج اسلام والمسلمین کروبی و نوری‏
* سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان: دستگیری و بازداشت مردم مهاباد پایان داده شود
* انصاري‌راد: بين روحانيت شكافي ايجاد شده است



بیانیه «شورای فعالان ملی- مذهبی» در دفاع از پیشنهاد همه‌پرسی و اعتمادسازی ملی: پذیرش خواست مردم بهتر از امتیاز دادن به بیگانگان است
به نام خدا

حمايت شوراي فعالان ملي – مذهبي‌ از اعتمادسازي و برگزاري همه‌پرسي



براي همه نيروهاي مردم‌سالار و به ويژه نوانديشان مذهبي پرسابقه خارج از حاكميت، باعث مسرت است كه از سوي آقاي هاشمي رفسنجاني يكي از شخصيت‌هاي مهم و مؤثر حاكميت و از تريبون رسمي نماز جمعه؛ «مردم» مبناي مشروعيت (و نه مقبوليت) قدرت معرفي و حديثي كه هميشه مورد استفاده نوانديشان ديني بوده روايت مي‌شود كه پيامبر اكرم به حضرت علي رهنمود مي‌دهند كه اگر مردم وي را نخواستند نبايد در مسند قدرت قرار گيرد.

ما هم چنين مواضع و راهكارهايي هم‌چون اعتمادسازي، آزادي زندانيان سياسي، دلجويي از آسيب‌ديدگان حوادث اخير، آزادي فعالين مطبوعاتي، دلجويي از علما و مراجع، گشودن راه مناظره و استدلال و... را مثبت و به نفع ملك و ملت و در جهت منافع ملي ارزيابي كرده و از آن حمايت مي‌كنيم. هم چنين برآورد آقاي هاشمي از وضعيت كنوني به عنوان يك «بحران» سياسي (به دليل «ترديد» در نتايج انتخابات) جمع‌بستي واقع‌بينانه از وضعيت كنوني كشور است كه مي‌بايست مورد توجه جناح حاكم و غالب، اگر به مصالح ملي معتقدند، نيز قرار گيرد.

يك راه عملي براي «اعتمادسازي» مي‌تواند تحقيق و تفحص يك جمع بيطرف و مورد اعتماد افكار عمومي و جناح‌هاي مختلف سياسي براي بررسي عملكرد نهادهايي هم چون شوراي نگهبان، صدا و سيما و نيروهاي نظامي و شبه نظامي (بويژه لباس‌شخصي‌ها) در فرايند انتخابات اخير باشد؛ انتخاباتي كه امروزه مصداق اصلي مناقشه نيروهاي سياسي گوناگون (در درون و بيرون از حاكميت) و بخش عمده‌اي از مردم آگاه و معترض ايران قرار گرفته است. گزارش اين هيئت هم مي‌تواند براي افكار عمومي روشنگر و دلجويانه باشد و هم مسير اصلاح اشكالات و تخلفات را هموار سازد.

ما هم‌چنين از راه‌كار مشخصي كه از سوي آقاي خاتمي مطرح شده و اكنون راه حل روشني براي انعكاس مطالبات آقايان موسوي و كروبي و جنبش سبز و مسالمت‌آميز اعتراضي اقشار مختلف مردم مي‌باشد؛ حمايت مي‌كنيم. حال كه سازوكارهاي معمول و متداول، از سوي بخش مهمي از نخبگان درون و بيرون از حاكميت، مراجع مذهبي و مردم آگاه مورد ترديد جدي قرار گرفته است، راه‌كار برگزاري همه‌پرسي براي تعيين تكليف مشروعيت دولت و نتايج اعلام شده انتخابات به عنوان يك راه حل قانوني براي مواقع غيرعادي، از سوي نهادي متكثرتر (مثلا مجمع تشخيص و...)، مي‌تواند راه‌كاري متين و معقول و فصل‌الخطاب براي همگان باشد. اينك با بهره‌گيري از ادبيات مرسوم در مسئله همه‌پرسي در نهضت ملي بايد گفت «وقتي آب هست، تيمم باطل است». در هنگامي كه «مردم» خود مي‌توانند به طور مستقيم حرف نهايي را در مورد «بحران» به وجود آمده بزنند، ديگر نياز به هيچ راه‌كار فرعي و حاشيه‌اي به نمايندگي غيرمستقيم از مردم نيست. آقاي موسوي نيز اخيرا تأكيد نمود كه حرف نهايي را بايد مردم بزنند.

به نظر مي‌رسد اگر اندك عزم و اراده‌اي در جناح حاكم براي اصلاح امور باشد، ارزيابي‌ها و راه‌كارهاي پيشنهادي اين دلسوزان ديرپاي جمهوري اسلامي مي‌بايست مورد اعتنا و عنايت قرار گيرد. در غير اين صورت جنبش سبز ملت ايران راه خود را به سوي آينده خواهد گشود و ادامه سركوب معترضان و بازداشت فعالان سياسي – اجتماعي و مطبوعاتي از عزم راسخ آن نخواهد كاست. اما در صورت ادامه بحران كنوني بي‌اعتمادي و شكاف دولت – ملت در ايران روند تصاعدي‌تري طي خواهد كرد و يك دولت ضعيف و بي‌بنياد در داخل؛ در عرصه جهاني يا مورد فشار براي امتيازگيري‌هاي فراوان عليه منافع مردم قرار مي‌گيرد و يا طعمه حملات گوناگون قدرت‌هاي جهاني مي‌گردد. آيا تسليم اراده و خواست مردم خويش شدن بهتر از امتيازدهي و يا طعمه بيگانگان قرار گرفتن نيست؟

شوراي فعالان ملي – مذهبي
31 تير 1388


پیام آيت الله العظمى منتظرى در اعتراض به توهین و مزاحمت برای حجج اسلام والمسلمین کروبی و نوری‏
جمعه، ۲ مرداد، ۱۳۸۸

‏بسم الله الرحمن الرحيم ‏
‏جناب مستطاب حجة الاسلام والمسلمين آقاى حاج شيخ مهدى كروبى دامت‏ ‏افاضاته

‏پس از سلام و تحيت و آرزوى موفقيت براى جنابعالى در راه خدمت به اسلام‏ ‏و مسلمين ، با كمال تأسف خبر توهين و مزاحمت براى جنابعالى و نيز‏ ‏حجة الاسلام والمسلمين آقاى حاج شيخ عبدالله نورى را دريافت كردم و‏ ‏بسيار متأثر شدم .
‏ ‏اينجانب تاكنون آنچه را وظيفه شرعى و ملى خود مى‎دانستم متذكر شده ام ، و‏ ‏در اينجا نيز يادآورى مى‎كنم كه مشروعيت و مقبوليت نظام بستگى به رضايت‏ ‏و آراء اكثريت مردم دارد، و اين مسأله اى است كه هنگام تصويب قانون اساسى‏ ‏مورد توافق خبرگان ملت قرار گرفت و در مقدمه و اصول متعدد قانون اساسى‏ ‏به آن اشاره شده است .

‏ ‏متأسفانه امروز كار به جايى رسيده است كه از حضور مردم در صحنه به شكل‏ ‏مسالمت آميز و شنيدن صداى حق طلبى آنان وحشت وجود دارد، تا آنجا كه‏ ‏حتى حضور امثال جنابعالى را كه از چهره هاى خدمتگزار و با سابقه در مراحل‏ ‏گوناگون انقلاب اسلامى هستيد در نماز جمعه تحمل نمى كنند و مورد توهين‏ ‏و مزاحمت قرار مى‎دهند. كاملا روشن است كه در اين مورد و موارد مشابه‏ ‏سبب اقواى از مباشر است و گناه اين فحاشى ها و اهانت ها به گردن كسانى‏ ‏است كه به افرادى حقوق مى‎دهند و آنان را به اين كارهاى زشت وادار مى‎كنند‏ ‏و در واقع از پول مردم مظلوم خرج مى‎كنند تا خادمان واقعى مردم منكوب‏ ‏شوند، و اين ظلمى است مضاعف در حق صاحبان اصلى اين كشور عزيز.

‏ ‏اينجانب سخت نگران آينده نظام و كشور مى‎باشم و مصرانه از تصميم‏ ‏گيرندگان مى‎خواهم تا دير نشده و فرصت ها از دست نرفته است به توصيه ها‏ ‏و راه حل هاى پيشنهادى توسط دلسوزان انقلاب و ناصحان مشفق توجه‏ ‏نمايند و شرايطى فراهم نمايند تا اعتماد از دست رفته مردم به دست آيد و‏ ‏حقوق تضييع شده آنان جبران گردد و موجبات نارضايتى مردم و بحران‏ ‏كنونى از بين برود.

‏ ‏من دست كسانى را كه براى نجات جمهورى اسلامى از بحران زحمت‏ ‏مى‎كشند مى‎بوسم ; و اميدوارم با اصلاحات جدى در روند كنونى اداره كشور،‏ ‏نظام جمهورى اسلامى كه براى تشكيل و تداوم آن زحمات فراوان كشيده‏ ‏شده است محفوظ و پايدار بماند.

‏والسلام عليكم و رحمة الله و بركاته.

‏1388/4/30‏‏
‏حسينعلى منتظرى
سایت آیت الله منتظری


سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان: دستگیری و بازداشت مردم مهاباد پایان داده شود
جمعه، ۲ مرداد، ۱۳۸۸

روز 22 تیرماه بازاریان شهرهای شمالی کردستان بصورت خودجوش دست به اعتصاب یک روزه زدند که این اعتصاب در شهرهایی نظیر سقز و بوکان و بویژه شهر مهاباد بطور گسترده و یکپارچه ای انجام گرفت.

متعاقب این اقدام مدنی شهروندان کردستان که گفته می شود در اعتراض به قتل سیاسی یکی از رهبران کرد در دو دهه پیش صورت گرفته، سپاه پاسداران و نیروی بسیج، با تهیه لیستی از کسبه و تجار و اعضای اصناف و اتحادیه های بازاریان اقدام به دستگیری و بازداشت آنها کرده اند.

در لیست یاد شده که گفته می شود اسامی بیش از 400 نفر از فعالان بازار و برخی از فعالان مدنی و سیاسی ذکر شده تاکنون ده ها نفر دستگیر و راهی بازداشتگاه و زندان گردیده اند.

سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان از دستگیری هایی که هر روز به تعداد گستره آن افزوده می شود شدیداً نگران است بویژه آنکه گفته می شود حفاظت اطلاعات سپاه و بسیج نسبت به دستگیرشدگان با خشونت رفتار می کنند.

این سازمان از نیروهای امنیتی مذکور درخواست می کند به دستگیری و بازداشت بازاریان و فعالان مدنی و رفتار خشونت آمیز با شهروندان مهابادی پایان داده و بازداشت شدگان را در اسرع وقت آزاد نماید.
1 مرداد 1388
سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان


انصاري‌راد: بين روحانيت شكافي ايجاد شده است
سلام: آقاي مصباح مي‌گويد جمهوريت شرك است واز آراء مردم صريحا به هوس‌هاي مردم تعبير مي كند و حتي انتخاب و راي مردم را صرفا از آن جهت مجاز مي‌داند كه ولي فقيه دستور داده است.
سخنان اخير آيت الله هاشمي رفسنجاني در خصوص جايگاه و نقش مردم در حكومت اسلامي و در پي آن واكنش شيخ محمد يزدي در مقابل آن كه به نوعي راي مردم را از درجه اهميت قابل توجه اي برخوردار ندانست موجب تحليلهاي گوناگوني از سوي شخصيتهاي سياسي و روحانيون شد از جمله اينكه برخي اين مجادله كلامي را كه بين رئيس و نائب رئيس مجلس خبرگان صورت گرفته است را به نوعي شكاف بين روحانيت تلقي مي كنند همچنانكه حسن انصاري راد چنين تلقي اي دارد و معتقد است اين شكاف آثار زيان بار و مخربي دارد.

* صحبتهاي آقاي هاشمي و واكنش شيخ محمد يزدي را در خصوص نقش و جايگاه مردم در حكومت اسلامي چگونه تحليل مي كنيد؟

اينكه آقاي يزدي مي فرمايند "هاشمي رفسنجاني مردم را تكيه گاه قرار داده اند و اين غلط فاحشي است. در اسلام مردم اگر هستند حكومتي كه خداوند قرار داده قابل عمل مي‌شود" واينكه مي گويند"هاشمي رفسنجاني به اصل مشروعيت نظام بي توجه اي كرده است" مطلب درست و نسبت صحيح‌اي نيست زيرا در قانون اساسي به صراحت مشروعيت نظام، نهادها و شخصيت‌ها وابسته و منوط به انتخاب مردم است و حتي شخص رهبر نيز رسميت و مشروعيت را پس از راي و انتخاب مردم پيدا مي كند چون ولايت فقيه در مقام ثبوت هر صورتي كه داشته باشد(حتي نصب عام ) در مقام اثبات و خارج تعيين و تعيين آن در بين مدعيان بسيار كه همواره وجود دارد صرفا وابسته به تشخيص، شناخت ،اعتماد و انتخاب است كه مستقيم از سوي مردم چناچنه در مرجعيت فتوا در طول تاريخ انجام گرفته است و به وسيله خبرگان مردم چنانكه در قانون اساسي وجود دارد .ثانيا فتواي يك فقيه يا عده‌اي از فقها گرچه براي مقلدان حجت شرعي است اما براي اينكه در چارچوب اداره كشور قرار گيرد و تبعيت از آن براي تمام ملت الزام آور باشد نمي‌تواند متكي و مبتني بر فتواي يك فقيه و گروهي از فقها باشد بلكه بايد به عنوان يك ميثاق ملي و قرارداد اجتماعي مورد پذيرش و قبول قاطبه ملت قرار گيرد و تمام ملت تبعيت از آن را پذيرفته و به آن تعهد نمايند تا براي ملت الزام‌آور باشد. در كشور بخشي از مردم را برادران و خواهران سني و اقليت‌هاي مذهبي و غير مذهبي و بخشي را هم متشرعان شيعي‌اي تشكيل مي دهند كه ولايت فقيه را كه يكي از اصول قانون اساسي است قبول ندارند برخي از فقهاي بزرگ از جمله شيخ انصاري ،آخوند خراساني،مرحوم ناييني، آيت‌الله سيد محسن حكيم و آيت الله خويي و برخي از مراجع درجه يك كنوني به ولايت فقيه فتوا نمي دهند و آن را حكم شرعي نمي‌شناسند .ثالثا با اينكه بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران به ولايت فقيه فتوا مي‌دهند و مطلق فقيه جامع الشرايط را منصوب به نصب عام مي دانند هيچكس به اندازه ايشان به راي مردم و اراده عمومي در بين رجال جمهوري اسلامي تكيه نكرده‌اند و دراين جهت بيانات فوق العاده صريح و روشني از ايشان وجود دارد كه همه آشنا هستند و نياز به تكرار آنها نيست اما تعبيري وجود دارد كه مي تواند براي بسياري موجب تعجب باشد ايشان مي فرمايد "من يك وقت گفتم اگر ملت خواست بگويد كه نه ما ديكتاتور مي خواهيم همه ملت گفتند كه ما ديكتاتوري مي خواهيم شما چه حقي داريد كه بگوييد نه (صفحه 32-33 جايگاه مردم در نظام اسلامي)" رابعا آقاي هاشمي منكر نصب عام فقيه جامع الشرايط نشده‌اند و طبق روايتي كه از "كشف المحجه" نقل كردند حتي در فرض نصب خاص و نسبت به حضرت علي در صورت اختلاف مردم و عدم اجماع بر ولايت مولي متقيان ،حضرت رسول (ص) مي فرمايد "مردم را به خودشان واگذار و خداوند راهي براي فرج تو باز خواهد كرد" واين نشان مي دهد كه حكومت زور و ديكتاتوري در اسلام وجود ندارد و جز با رضايت واجماع مردم حكومت مشروع امكان پذير نيست و درهر حال آنچه كه آقاي هاشمي در نماز جمعه گفتند مبني بر تكيه بر مردم و جلب رضايت آنها در مقام حكومت، عينا همان چيزي است كه بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران فراوان بر آن تصريح دارند و در عين حال مطابق با نص قانون اساسي است.

*چگونه مي توان به انتخاب رسيد؟

لازمه انتخاب اين است كه مقبوليت وجود داشته باشد يعني مقبوليت مترتب بر شناخت و اعتماد است .

*شما از موقعيت هاشمي در نظام گفتيد ولي با توجه به اين موقعيت زماني كه در نماز جمعه خواستار آزادي زندانيان مي شود آقاي يزدي به رئيس مجلس خبرگان مي گويد" شما چه كاره ايد كه درخواست آزادي مي كنيد"

آقاي هاشمي حكمي صادر نكرده‌اند و حقي از دستگاه قضايي در رسيدگي نفي نشد آنچه آقاي هاشمي گفت مقتضاي مصلحت انديشي و خيرخواهي كسي است كه بهر حال سرنوشت خود و جمهوري اسلامي را به هم گره خورده مي داند. يك دلسوزي و مصلحت انديشي حكيمانه اي است كه شايسته احترام و قدرداني است.

*آقاي انصاري راد،به هر حال غير از آقاي يزدي افراد ديگري به مانند آيت الله مصباح هم در خصوص راي و نظر مردم در حكومت اسلامي چنين ديدگاهي دارند و اين افراد را نمي توان ناديده گرفت.

آقاي مصباح تصريح مي كند كه "جمهوريت شرك است و ما الحمدالله ما از اين شرك مبرا هستيم" و از آرا مردم صريحا به هوس‌هاي مردم تعبير مي كند و حتي انتخاب و راي مردم را صرفا از آن جهت مجاز مي‌داند كه ولي فقيه دستور داده است و مي گويد اگر ولي فقيه قانون اساسي را امضا نكرده بود قانون اساسي هيچ ارزش و اعتباري نداشت اين تعبيرات در بيانات آيت الله يزدي ديده نشده است گرچه امكان دارد نتيجه نظر ايشان با آقاي مصباح به يكجا منتهي شود.به نظر مي رسد با اطمينان مي توان گفت كه اين سخنان با قانون اساسي و تصريحات رهبرفقيد انقلاب قابل جمع نيست.

*برخي تحليل‌گران معتقدند واكنش اخير آقاي يزدي به سخنان آقاي هاشمي را مي توان شكاف بين روحانيت تلقي كرد. شما اين تحليل را قبول داريد؟

اختلاف نظر طبيعي است اما اگر اختلاف نظر به مرحله عمل و چالش برسد و موجب نزاع گردد منشع شكاف و آثار آن زيان بار و مخربي است ظاهرا چنيتن وضعي پيش آمده است .

صداي عدالت