لحظه به لحظه با پیکار دلیرانه جنبش مردمی - ۳۵


لحظه به لحظه با پیکار دلیرانه جنبش مردمی - ۳۵

* یک هفته مانده به موعد تنفیذ و تحلیف دولت کودتایی: کابینه سقوط کرد
* فراخوان «موج سبز آزادی»: چگونه تنفیذ و تحلیف را به کام کودتاچیان زهر کنیم؟
* بیانیه هشدار آمیز آیت‌الله العظمی موسوی اردبیلی: پایه‌های نظام در حال سست شدن و فتنه‌هایی عظیم در راه است
* وزير بهداشت از ارسال 2هزار آمپول مننژيت به زندان‌هاي تهران خبر داد
* تجمع خانواده زندانیان اخیر مقابل زندان اوین
* محمدجواد لاريجاني: با پخش اعترافات مخالف هستم



یک هفته مانده به موعد تنفیذ و تحلیف دولت کودتایی: کابینه سقوط کرد
4 مرداد 1388
با تحقق موج جدید برکناری وزیران توسط احمدی‌نژاد، کابینه دولت نهم از رسمیت افتاد و بدین ترتیب از امروز احمدی‌نژاد و هیات وزیران حق رای‌گیری درباره‌ی هیچ مصوبه‌ای را ندارند. همچنین با توجه به فرصت باقی مانده، ادامه‌ی کار دولت او نه در روزهای آینده و نه پس از تنفیذ و تحلیف دولت کودتایی، هیچ وجه قانونی نخواهد داشت.
به گزارش «موج سبز آزادی» امروز خبری منتشر شد مبنی بر اینکه احمدی‌نژاد به روایتی دو وزیر و به روایتی چهار وزیر را برکنار کرده است. محسنی اژه‌ای و صفار هرندی حتما و لنکرانی و جهرمی احتمالا باید از دولت خداحافظی کنند.
شاید احمدی‌نژاد قصد داشته با این کار، فضای خبری را تحت‌الشعاع قرار دهد و نگذارد واقعیت غیرقانونی بودن ریاست او بر دولت دهم همچنان در ذهن مردم باقی بماند. اما از آنجا که دست واقعیت همیشه بالای دست دیکتاتورهاست، او این بار بزرگترین ضربه را به خود زده و پیش از آنکه با تنفیذ و تحلیف برآمده از کودتا، آشکارا از قانونیت بیفتد، با دست خود کابینه را به سقوط کشانده است.
لازم یادآوری است احمدی‌نژاد پیش از این با تغییر 9 عضو هیات وزیران، کابینه را در آستانه سقوط قرار داده بود و اینک با تغییر دو وزیر دیگر، تغییر بیش از نیمی از وزیران محقق شده و لذا طبق قانونی اساسی، دولت باید مجددا از مجلس رای اعتماد بگیرد.


فراخوان «موج سبز آزادی» برای جمع‌آوری ایده‌های اعتراضی: چگونه تنفیذ و تحلیف را به کام کودتاچیان زهر کنیم
این روزها مردم مسیر موج سبز را تعیین می‌كنند. وقت خیابان رفتن، وقت روی پشت بام رفتن، وقت سكوت و وقت فریاد را آنها خودشان تصمیم می‌گیرند و اعلام می‌كنند. حالا كه حکومت با بی‌اعتنایی به خواست عمومی و اعتراضات مردمی به تقلب صورت گرفته در انتخابات، قصد دارد برای محمود احمدی‌نژاد مراسم تنفیذ و تحلیف برگزار كند، باز همین مردم‌اند كه سكوت نمی‌كنند و پس از صد سال، بار دیگر تاریخ مشروطه را پیش چشم بهارستان تكرار می‌كنند.

«موج سبز آزادی» از همه فعالان و علاقه‌مندان جنبش سبز در داخل و خارج از ایران دعوت می‌کند که درباره‌ی چگونگی اعلام اعتراض در برابر تثبیت غیرقانونی یک کودتای انتخاباتی، ایده‌ها و پیشنهادات خود را اعلام کنند. البته در گام اول برای روزهای تنفیذ و تحلیف و چند روز پس از آن، و در گام‌های بعدی برای مراحل بعدی.

این یک دعوت عمومی است، و از همه دعوت می‌کنیم به جمع ایده‌دهندگان بپیوندند، همان‌طور که همه در اجرای آنها حضور خواهیم داشت. مهم نیست اگر فکر می‌کنید قلم خوبی ندارید یا شاید پیشنهادتان خوب نباشد و یا بخشی از آن به نظر شما مناسب یا عملی نیست. تصور نکنید همین چیزی که به ذهن شما می‌رسد، حتما به ذهن دیگران هم می‌رسد. فکر نکنید شاید نتوان همه‌ی این کارها را با هم انجام داد. فکر نکنید فایده‌ای ندارد و ممکن است نشود و نگذارند. ما که نشان داده‌ایم می‌توانیم و توانسته‌ایم در همین یک ماه و نیم زندگی را به کام کودتاچیان تلخ کنیم، چرا در روزهای تنفیذ و تحلیف بیشتر و بهترش را نتوانیم.

از همه دعوت می‌کنیم ایده بدهند، درباره‌ی ایده‌های مطرح شده نظر بدهند و ایده‌های یکدیگر را نقد و تکمیل کنند تا هرچه سریع‌تر نتیجه بگیریم. فرصت زیادی هم باقی نمانده است. آنطور که نایب‌رئیس مجلس گفته، تنفیذ و تحلیف قرار است در هفته‌ی دوم مرداد برگزار شود. روال چند دوره‌ی قبلی هم این بوده که مراسم تنفیذ روز 12 مرداد در بیت رهبری و مراسم تحلیف روز 13 مرداد در مجلس برگزار می‌شود. با این حساب، حداکثر تا پایان روز چهارشنبه 7 مرداد فرصت هست برای طرح پیشنهادات و ایده‌ها، و بعد از آن باید سریع‌تر این ایده‌ها جمع‌بندی و نهایی شوند تا در روزهای باقی مانده هم برای عملی شدن آنها تبلیغ شود.

البته بی‌شک باید این احتمال را نیز از حالا در نظر داشته باشیم که ممکن است روزهای این دو مراسم چیزی غیر از روال سابق باشد، یا زمان قطعی آن از قبل اعلام نشود و یا به طور ناگهانی تغییرش دهند. باید برای همه‌ی موارد اینچنینی هم آمادگی داشته باشیم.

برای ایده‌ها، دست‌کم در مرحله‌ی مطرح کردن آنها، هیچ محدودیتی قائل نباشید؛ از کف خیابان تا اوج آسمان، از شهرهای کوچک ایران تا سراسر جهان، از عرصه‌های زندگی روزمره تا عرصه‌ی وبلاگ‌ها و فضای اینترنت، از فریاد و شعار تا تولید متن و شعر و پوستر و موسیقی، از کارهای بسیار مشکل که کمتر کسی از عهده‌ی آن برمی‌آید تا کارهای ساده‌ای که به قول مهندس موسوی حتی زن باردار و کودک خردسال هم از عهده‌ی انجام آن برمی‌آیند. البته واضح است که بهترین ایده‌ها، آنهایی هستند که سریع‌تر، راحت‌تر و دارای اثر و بازتاب بیشتری باشند.

برای باز شدن راه برای طرح ایده‌های جدید و مفید، اشاره به چند نکته‌ی دیگر هم بد نیست:
1. روزهای 12 و 13 مرداد، روزهای دوشنبه و سه شنبه است، یعنی وسط هفته و روزهای کاری، که در شرایط طبیعی در این روزها امکان تعطیلی شهر یا برهم زدن نظم جامعه و برقراری چیزی شبیه حکومت نظامی ممکن نیست؛ البته در شرایط طبیعی، و اگر دیگر عوامل طبیعی مثل گرد و خاک به داد دولت نرسد!
2. روز چهارشنبه 14 مرداد سالگرد صدور فرمان مشروطیت است و به نام «روز حقوق بشر و کرامت انسانی» نامگذاری شده.
3. جمعه 16 مرداد، نیمه شعبان و روز میلاد امام زمان است. پنجشنبه شب نیز طبق یک سنت مذهبی دیرینه، همه‌جا چراغانی می‌شود و مجالس شادی برقرار است.
4. شنبه 17 مرداد روز خبرنگار است و چهارشنبه 28 مرداد نیز سالروز کودتای ننگین سال 1332 علیه دولت قانونی دکتر مصدق است.
5. در خصوص به هوا فرستادن بادکنک‌های سبز، وارد کردن شوک به شبکه برق سراسری، تجمعات لحظه‌ای، دیوارنویسی گسترده و دیگر ایده‌های نه چندان کامیابی که پیش‌تر مطرح بوده‌اند، می‌توان دوباره گفت‌وگو کرد و به تلاش برای تصحیح و اجرای آنها پرداخت. همچنین تجربه‌ی تجمعات پیشین و نقاط ضعف و قوت آنها نیز در این فرصت قابل بحث و نقد و امکان‌سنجی است.
6. و در نهایت اینکه از نقد کردن پیشنهاد دیگران یا نقد شدن ایده‌هایمان نترسیم. نقد، مقدمه‌ی پختگی و آغاز شکوفایی است. بی‌شک ایده‌ها اگر به شکل جمعی مطرح، نقد، تکمیل و جمع‌بندی بشوند، بسیار واقعی‌تر و منطق‌تر خواهند بود.

«موج سبز آزادی» همچنین از همه‌ی فعالان شبکه‌های اجتماعی فضای مجازی دعوت می‌کند به این بحث بپیوندند و این گفت‌وگو را به سرعت در فضای وب فارسی گسترش دهند. هر کسی که در سایت‌های جمعی فعال است، ایمیل‌های گروهی دریافت و ارسال می‌کند و یا در اتاق‌های گفت‌وگو و یا هر فضای دیگری حضور دارد و فعالیت می‌کند، می‌تواند مرکزی برای شیوع و همه‌گیر کردن این بحث و کمک برای به ثمر رساندن آن باشد. نهایتا از همه‌ی دوستان می‌خواهیم در فرستادن هر ایده‌ای که به ذهنشان می‌رسد، تردید و تأمل نکنند و همچنین در صورت پا گرفتن بحثی در سایت‌ها یا انجمن‌های بحث و گفت‌وگو، ما را هم در جریان بحث‌های صورت گرفته و پیشنهادات مطرح شده قرار دهند.
برای تماس با ما درباره‌ی این فراخوان، از آدرس ایمیل farakhan@mowjcamp.com استفاده کنید.


بیانیه هشدارآمیز آیت‌الله العظمی موسوی اردبیلی: پایه‌های نظام در حال سست شدن و فتنه‌هایی عظیم در راه است
به گزارش نوروز، متن کامل این بیانیه به این شرح می باشد:

وأطیعوا الله ورسوله ولا تنازعوا فتفشلوا وتذهب ریحکم
وقایع تأسف‎بار اخیر و اتفاقاتی که در شأن نظام اسلامی نبوده و زیبنده آن نیست، موجبات نگرانی تمامی علاقه‌مندان به کشور و نظام جمهوری اسلامی را فراهم آورده و باعث سلب آسایش و آرامش از جامعه شده است. حرمت‎شکنی‎ها و ایراد اتهاماتی که در دادگاه‌های صالحه ثابت نشده‎اند به بزرگان و شخصیتهای ملی و دینی، نه تنها جامعه را آرام نمی‎سازد بلکه آتش فتنه را شعله‎ورتر می‎کند. و لا تقف ما لیس لک به علم إنّ السمع والبصر والفؤاد کلّ أولئک کان عنه مسؤولاً.

ادامه‌ی این وضعیت به یقین مطلوب هیچ‌یک از دلسوزان کشور نبوده و بیم آن می‎رود که باعث تضعیف پایه‎های نظام و اعتماد عمومی به آن گشته و زمینه‎ساز فتنه‎هایی بس عظیم و بزرگ گردد.

اینجانب از تمامی مسئولان و دست‎اندرکاران امر می‎خواهم که هرچه سریعتر نسبت به ترمیم شکاف‌های ایجاد شده و جبران آسیب‌های وارد آمده اقدام نمایند و در جهت بازسازی اعتماد مردم به نظام تلاش کنند. رعایت حقوق افراد بازداشت شده و برخورد همراه با عطوفت اسلامی و انسانی با آنان و آزاد کردن هرچه سریع‎تر افرادی که ارتکاب جرمی توسط آنان احراز نشده است و همچنین دلجویی از خانواده‎هایی که عزیزان خود را در این حوادث از دست داده‎اند، می‎تواند قدری التیام‎بخش بوده و تنش‎های موجود را کاهش دهد.

امید است که با درایت افراد کاردانی که در نظام جمهوری اسلامی مشغول خدمت می‎باشند، کشور از وضعیت بغرنج فعلی رهایی یافته و تجربیات حاصله از این اتفاقات چراغ راهی برای اداره هرچه بهتر و صحیح‎تر امورات جامعه در آینده گردد.


وزير بهداشت از ارسال 2هزار آمپول مننژيت به زندان‌هاي تهران خبر داد
سلام: لنكراني باحضور در منزل روح‌الامين براي تسليت گفته‌است: بخاطر مبارزه بابیماری‌های عفونی و مننژیت در زندانها، ظرف این چند روز،بیش از دوهزار آمپول پنی‌سیلین بسیار قوی و آمپولهای ضد مننژیت به زندان‌های تهران فرستاده‌ایم.
سردار حسين علايي رئيس اسبق ستاد مشترك سپاه كه در مراسم تدفين فرزند دكتر روح الامين شركت كرده بود به نقل از وي مي گويد: دیشب (پنجشنبه اول مرداد)آقای لنکرانی وزیر بهداشت برای تسلیت به منزل ما آمده بود، می گفت: به خاطر مبارزه با بیماری های عفونی و مننژیت در زندانها، ظرف این چند روز، بیش از دو هزار آمپول پنی سیلین بسیار قوی و آمپولهای ضد مننژیت به زندان های تهران فرستاده ایم. با گفتن این جمله، نگران وضعیت سلامت سایر زندانیان سیاسی شدم.
روح الامين كه در سوگ فرزند اش ميباشد گفته است، در نظر دارم یک گروه NGO تشکیل دهم تا بتواند از حقوق اولیه زندانیان، دفاع نماید. برای مثال وقتی کسی را می¬گیرند، حداقل به خانواده او اطلاع دهند که دستگیر شده ودر زندان است تا خانواده¬ها از نگرانی تا حدودی بیرون بیایند نه این که در بلاتکلیفی بسر ببرند. بتوانند برای زندانی خود وکیل بگیرند و از حقوق قانونی او دفاع نمایند. مطمئن باشند که در زندان سلامت بازداشت شدگان حفظ می¬شود و آنها در خطر جانی قرار ندارند.
علايي مي گويد: با شنیدن این سخنان به یاد این آیه قرآن افتادم: و مـــن قتـــل مظـــلوماً فقـــد جعــلنا لولیــه سلــطانا


تجمع خانواده زندانیان اخیر مقابل زندان اوین
شنبه3 مرداد 1388

فعالان جنبش زنان و روزنامه نگاران همچنان دربند

کانون زنان ایرانی - خانواده زندانیان بازداشت شده پس از انتخابات ریاست جمهوری امروز شنبه سوم مرداد مقابل زندان اوین حاضر شدند . در جمع آنها خانواده فعالان سیاسی ،روزنامه نگاران ، فعالان اجتماعی حضور داشتند . آنها به دنبال خبری از عزیزان شان این روزها راهی جز زندان و دادگاه انقلاب نمی شناسند .هر چند این مراجعه ها تاکنون برای شان هیچ نتیجه ای در بر نداشته است .

انها امروز بعد از آنکه باز هم برای چندمین بار از مسئولان زندان اوین جواب سر بالا گرفتند . شروع به سر دادن بانگ الله اکبرکردند آنها همچنین با سر دادن شعار" زندانی سیاسی آزاد باید گردد "خواسته شان را به طور دیگری مطرح کردند شاید این بار گوش شنوائی به داد دلشان برسد .

خبرهای مرگ جوانان نگرانمان کرده است

این خانواده ها بسیار نگرانند «نگران سلامت عزیزان دربندشان .»آنها به خصوص از وقتی که خبرهای ناگوار مرگ افرادی را در زندان اوین شنیده اند بیشتر نگران شده اند .آنها یکصدا می پرسند :«چه چیز تضمین می کند که چنین بلائی سر عزیزان و فرزندان مانیاید .»

خبر مرگ محسن روح الامینی روز گذشته از سوی مسولان زندان اوین به خانواده اش ابلاغ شد گفته می شود . این جوان 20 ساله فرزند یکی از مشاوران ارشد محسن رضائی است . این خبر موجب شد خانواده های زندانیان دربند شب جمعه اصلا نخوابند و صبح زود مقابل زندان اوین حاضر شوند . مسئولان زندان اوین به خانواده ها می گویند به دادگاه انقلاب بروید آنها به دادگاه انقلاب می روند اما آنجا به آنها می گویند به زندان اوین بروید .

درمیان پوسترهای حاضران عکس سعید لیلاز روزنامه نگار زندانی را می بینی که خانواده اش از بی خبری از او نگرانند و اینکه گفته می شود او در زندان انفرادی به سر می برد . عکس عبدالله رمضان زاده فعال سیاسی از دیگر پوسترهائی است که در دست خانواده های زندانیان دیده میشود . روی پوستر دیگری" نوشته شده مصطفی ،بهزاد حتی دلمان برای صدای تان تنگ شده چرا زنگ هم نمی زنید "این موضوع به این نکته اشاره دارد :«که پس از گذشت 40 روز از بازداشت تاج زاده و نبوی فعالان سیاسی آنها تاکنون تماسی با خانواده های شان نداشته اند و این موضوع بیش از هر چیز آنها را نگران می کند .» عشرت اولیائی مادر ژیلا بنی یعقوب روزنامه نگاردربند که 35 روز قبل همراه همسرش بهمن احمدی اموئی دستگیر شده می گوید :«من از دیشب که خبر مرگ این پسر جوان را شنیدم خواب به چشمانم راه نیافت. دختر من بیمار و مبتلا به آسم است. دامادم هم که تاکنون با ما یا خانواده اش تماسی نداشته صبح نمی دانم خودم را با چه حالی به این جا رساندم اما مسولان هیچکدام پاسخگوی مان نیستند دیگر نمی دانم به کجا پناه ببرم . ژیلا هم ده روزی است که با ما تماس نگرفته و من واقعا نگران شان هستم . ما هم خدائی داریم چرا با ما چنین می کنند دختر روزنامه نگار من مگر چه جرمی مرتکب شده است حتی آنها فرصت نوشتن را هم مدتها بود از او گرفته بودند ؟»

امروز مقابل زندان اوین فرزندان خردسال زیادی را می بینی کودکانی که به گفته مادران شان دلتنگ پدران دربندشان هستند و آنها دیگر توان نگه داشتن شان در خانه را ندارند .

نگران سلامت فرزندان مان هستیم

مادر شیوا نظرآهاری هم روز شنبه از تماس تلفنی دخترش خبر می دهد تماسی بسیار کوتاه که او را بیشتر نگران کرده است می گوید :« چهل روز از بازداشت دخترم می گذرد و من به شدت نگران سلامتش هستم مگر بازداشت موقت بیش از یک ماه غیر قانونی نیست من آقای شاهرودی رئیس قوه قضائیه وآ قای احمدی نژاد را مسئول سلامت فرزندم می دانم آنها باید در این باره پاسخگو باشند »

شهرزاد کریمان ادامه می دهد :«شب و روز برایم باقی نمانده است دخترم هنوز تفهمیم اتهام نشده و نه تنها هیچ یک از نهادهای قانونی پاسخگوی ما نیستند که هنگام مراجعه به انها به ما توهین هم می کنند .فرزندم هر بار با من تماس می گیرد می گوید از آزادی ام خبری نیست مگر اینها چه کرده اند که باید تا این حد در بازداشت موقت باقی بمانند . »

آذر یمینی مادر سمیه توحید لو فعال جامعه مجازی و استاد دانشگاه هم می گوید :« 42 روز از بازداشت دخترم می گذرد او هر چند امروز شنبه ( 3مرداد ) با من تماس گرفت اما من با این تماس بیشتر نگران شدم صدای دخترم گرفته بود .حتی یک مجرم هم انقدر در بازداشت نمی ماند ما دقیقا بین زمین و آسمان هستیم از مسئولان می خواهم به این وضع خاتمه دهند . من خیلی نگران سمیه و دیگر زنان زندانی هستم وضع یک زن با مردان متفاوت است و شرایط متفاوتی هم دارند این زنان در چه شرایطی به سر می برند این موضوع من را به شدت هراسان می کند .»

منابع آگاه همچنین از شیوع بیماری مننژیت در زندان اوین خبر می دهند موضوعی که باز هم بیشتر از پیش خانواده زندانیان را نسبت به وضعیت سلامت عزیزان شان بیمناک می سازد

خانواده دیگر روزنامه نگاران از جمله عبدالرضا تاجیک و مهسا امر آبادی و همچنین همسر عبد الفتاح سلطانی و دیگر زندانیان دربند هم نگران سلامت فرزندانشان هستند اینکه آیا آنها دوبارعزیزان شان را در صحت و سلامت خواهند دید ؟


محمدجواد لاريجاني: با پخش اعترافات مخالف هستم
نظام اسلامي بايد تمامي حقوق متهمان را رعايت كند و نظر قوه‌ قضائيه نيز همين است/بايد نظام با بازداشت‌شدگان با تسامح برخورد كند.
ایلنا: دبير ستاد حقوق بشر قوه‌قضاييه با تاكيد بر اينكه انسان بايد تنها نزد خدا اعتراف كند، افزود: بنده با پخش اعترافات مخالف هستم و فكر مي‌كنم كه بايد خود مسئولان قوه‌قضائيه در رابطه با مسائل و تخلفات انتخاباتي اصلاح‌طلبان به مردم توضيح دهند.
محمدجواد لاريجاني در گفت‌و‌گو با خبرنگار ايلنا، افزود: پخش اعترافات در واقع يعني به تماشا‌گذاردن يك انسان خطاكار و بنده شخصا با تماشاي اعتراف به گناه و خطاي يك انسان ديگر مخالف هستم ولي در عين حال و به طور كلي بايد توجه داشت كه اين مسئله به نظر قاضي پرونده بر مي‌گردد.
وي افزود: همچنين قويا معتقد هستم كه بايد نظام با بازداشت‌شدگان با تسامح برخورد كند.
لاريجاني در پاسخ به اينكه چرا تكليف برخي زندانيان سياسي پس از گذشت 40 روز مشخص نشده است و برخي از آنها حتي يك تماس تلفني هم با خانواده‌هاي خويش نداشته‌اند،‌ گفت: نظام اسلامي بايد تمامي حقوق متهمان را رعايت كند و نظر قوه‌ قضائيه نيز همين است.
وي تاكيد كرد: برخي مشكلات به لزوم طي‌شدن دوران بازجويي برمي‌گردد.