لحظه به لحظه با پیکار دلیرانه جنبش مردمی - ۵


لحظه به لحظه با پیکار دلیرانه جنبش مردمی


* نامه عزت سحابی، احمد صدر حاج‌سیدجوادی و ابراهیم یزدی به ملت ایران در رابطه با تخلفات انتخابات ریاست جمهوری دهم
* نامه سرگشاده مهدی کروبی به شورای نگهبان: با ابطال اين انتخابات اراده ملت را بپذيريد و بقای نظام را تضمين
* جبهه ملی ایران: اعمال خشونت و کشتار ملت را متوقف کنید
* زهرا رهنورد: با هیچ توجیهی نباید ابتکار عمل از دست مردم گرفته شود
* ششمین روز اعتراضات مدنی با حضور صدها هزار نفر در میدان توپخانه تهران
* بیانیه سازمان دانش آموختگان ایران درخصوص کودتای 22 خرداد


نامه عزت سحابی، احمد صدر حاج‌سیدجوادی و ابراهیم یزدی به ملت ایران در رابطه با تخلفات انتخابات ریاست جمهوری دهم

به نام خدا
ملت شریف ایران
آنچه اکنون در میهن ما می‌گذرد یک حماسه بزرگ و بی‌سابقه تاریخی است. مشارکت بسیار گسترده مردم در انتخابات ۲۲ خرداد و راه‌پیمائی ملیونی مردم در روز ۲۵ خرداد اراده ملت را برای تغییر وضع موجود به نمایش گذاشت.
در انتخابات ریاست جمهوری دوره گذشته، یک گروه کوچک و بعضاً تازه وارد در اسلام و انقلاب و با سوابقی نه چندان روشن، با ترفندهای گوناگون، با شعارهای جذاب مردم‌فریب توانستند مراکز قدرت را به انحصار خود درآورند، اما عملکرد سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی این گروه در ۴ سال گذشته منافع، مصالح و امنیت کشورمان را در معرض شدیدترین آسیب‌های جدی قرار داده است. ابعاد فاجعه در سطح ملی و بین‌المللی و عمق نگرانی دل‌سوزان به ملک و ملت آن چنان است که جنبش مردمی عظیمی برای تغییر وضع موجود به‌وجود آمده است.
در شرایط فشار و سرکوب سیاسی، جلوگیری از فعالیت احزاب، سانسور شدید مطبوعات، دهمین انتخابات ریاست جمهوری فرصتی در اختیار ملت ایران قرار داد تا با شرکت در انتخابات راه را برای مختصر تغییری هموار سازد. احزاب و شخصیت‌های فعال سیاسی، با تنوعی از گرایشات، سازمان‌های دانشجویی، فعالان جنبش‌های اجتماعی شامل زنان، کارگران و معلمین، تمامی اقوام ایرانی، برای شرکت در انتخابات، به عنوان یک وظیفه ملی، با تمام نیرو به صحنه آمدند. ناگهان روحیه جدیدی سرشار از امید به آینده جای یأس و ناامیدی و انفعال را پر کرد. به‌طوری‌که میزان مشارکت مردم در این انتخابات بالغ بر بیش از ۸۰ درصد بوده است. استقبال پر شور مردم از این انتخابات توجه جهانی را به‌سوی ایران و ایرانیان جلب کرد. حاصل این انتخابات و دولت برخاسته از آن می‌توانست با پشتوانه عظیم مردمی مشکلات پیش‌ رو را در سطح ملی و بین‌المللی از میان بر دارد.
اما متأسفانه به‌این امید خیانت شد. مسئولین وزارت‌کشور، که برطبق قانون امین مردم محسوب می‌شوند و شورای نگهبان که موظف به صیانت از آرای مردم می‌باشد، خود در نقش عوامل ربودن آرای مردم ظاهر شدند. آماری ارائه دادند که با هیچ معیاری قابل‌قبول و اعتنا نمی‌باشد. نتیجه این خیانت در امانت آن شده است که نه تنها دولت اعتبار خود را از دست داده است بلکه امنیت و ثبات ملی دست‌خوش مخاطره و شکاف میان ملت و حاکمیت از هر زمان عمیق‌تر گردیده است. حمایت‌های مکرر مقام رهبری از این دولت و تأیید شتاب زده آمارهای نادرست اعلام شده انتخابات وزارت کشور، قبل از آن‌که کاندیداها فرصت اعتراض داشته باشند و شورای نگهبان به آن‌ها رسیدگی کند بُعد تازه‌ای را به‌بحران کنونی افزوده است. برطبق قانون اساسی عدالت یکی از شرط‌های لازم برای مقام رهبری است. موضع‌گیری‌های مقام رهبری، به‌خصوص در جریان این انتخابات این ویژگی را مخدوش ساخته است.
ما امضاکنندگان زیر که بخش عمده‌ای از عمر خود را در راه مبارزه با استبداد سلطنتی و سلطه بیگانگان و برای آزادی و آبادانی ایران عزیز صرف کرده‌ایم، و از اعضای شورای انقلاب و اولین دولت بعد از پیروزی انقلاب در دولت شادروان مهندس بازرگان بوده‌ایم، ضمن اعتراض به عملکرد دولت و شورای نگهبان و مقام رهبری، به منظور عبور از این بحران و پیشگیری‌ بحران‌های پیش‌ رو که کیان میهنمان را تهدید می‌کند خواهان آن هستیم که:
۱- ابطال انتخابات و تجدید آن با معیارها و ضوابط مورد قبول افکار عمومی و نامزدهای معترض.
۲- تمامی کسانی که در این خیانت دسته داشته‌اند از کار برکنار و محاکمه شوند.
۳- کلیه بازداشت‌شدگان حوادث اخیر در تهران و شهرستان‌ها بلافاصله آزاد شوند.
۴- مأمورینی که به‌سوی مردم تیراندازی کرده‌اند و موجب زخمی یا مرگ افراد شده‌اند شناسایی و محاکمه شوند.
از مردم خوب خودمان می‌خواهیم با متانت و آرامش در اعتراضات خود از هر نوع شعارهای انحرافی و غیر از انتخاباتی پرهیز نمایند. کسانی که خشونت و تخریب را تشویق و تبلیغ می‌کنند به صفوف خود راه ندهند. جریان تمامیت‌خواه و یا برخی از گروه‌هایی که اهداف دیگری دارند می‌کوشند تا با رخنه در صفوف مردم و تحریک حمله به ساختمان‌ها و آتش زدن آنها جنبش اعتراض را ملکوک سازند و بهانه‌ای برای سرکوب جنبش اعتراض به‌وجود آید.
از کاندیداهای اصلاح‌طلب و شخصیت‌های حامی حقوق مردم می‌خواهیم همچنان در کنار مردم و همراه مردم تا تحقق اهداف باقی بمانند.
ما ضمن حمایت از مواضع بر حقی که برخی از مراجع محترم در رابطه با مطالبات اخیر مردم و این انتخابات اتخاذ کرده‌اند، از سایر مراجع و آیات عظام می‌خواهیم در برابر این بی‌عدالتی‌ها قاطعانه بایستند و اجازه ندهند چهره دین حق لکه‌دار گردد.
با آرزوی توفیق ملت در تحقق همه‌جانبه آرمان‌های اصیل انقلاب اسلامی ۱۳۵۷ .
«إِنْ أُرِیدُ إِلاَّ الإِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ» (هود ۸۸)
عزت‌الله سحابی، سیداحمد صدر حاج‌سیدجوادی و ابراهیم یزدی. تهران ۲۶ خرداد ۱۳۸۸


نامه سرگشاده مهدی کروبی به شورای نگهبان: با ابطال اين انتخابات اراده ملت را بپذيريد و بقای نظام را تضمين کنيد
سحام نيوز : مهدی کروبی با نگارش نامه ای سر گشاده به شورای نگهبان خواستار ابطال انتخابات دهمين دوره رياست جمهوری و برگزاری مجدد آن شد . کروبی در اين نامه خطاب به اعضای شورای نگهبان نوشت : "‌ با رای عادلانه درباره انتخابات و ابطال آن و برگزاری انتخابات مجدد اراده ملت را بپذيريد و بقای نظام را تضمين کنيد که اين به عدالت نزديکتر است. " متن کامل اين نامه به شرح زير است:‌

بسم الله الرحمن الرحيم

اعضای محترم شورای نگهبان قانون اساسی
سلام عليکم
شما فقها و حقوقدانان گرامی در جايگاهی قرار گرفتهايد که برآمده از مجاهدت ملت شريف ايران و ابتکار رهبر فقيد انقلاب و اجتهاد علما و روشنفکران منتخب مردم در مجلس خبرگان قانون اساسی است. نمايندگان ملت در اين مجلس به شرحی که در مشروح مذاکرات آن آمده است - و برخی از ايشان در قيد حيات و از مراجع تقليد هستند – از اين حيث نظارت بر انتخابات را به شورای نگهبان واگذار کردند که نگران تکرار تجربه دخالت دربار و ساواک در انتخابات در رژيم گذشته بودند و گمان ميکردند با امکان تکرار تجربه ديکتاتوری در نهاد رياستجمهوری بايد نظارت بر انتخابات را به جمعی از فقها و حقوقدانان مستقل و بيطرف واگذار شود تا به نام دموکراسی، ديکتاتوری بهوجود نيايد. در سی سال گذشته هرگز اهميت اين نکته کليدی در تدوين و تفسير قانون اساسی تا اين حد مورد توجه قرار نگرفته بود که امروز مورد توجه قرار گرفته است چراکه اکنون زمان انتخاب شورای نگهبان است. متاسفانه به هر دليل انتخاباتی برگزار شده است که در اثر کمدقتيها و سوءاستفادهها و باوجود فيلترهای متعدد، اکثريت قاطعی از ملت ايران نسبت به نتيجه اعلام شده برای انتخابات معترض هستند و برای بطلان اين انتخابات دهها دليل دارند که برخی از اين ادله از حد سند و مدرک (که توسط نامزدهای سهگانه به شورای نگهبان ارائه شده) گذشته و به حد شياع رسيده است. سوءاستفاده برگزارکنندگان انتخابات از موقعيت خود در دولت، دخل و تصرف در رای صندوقها و وعده و وعيدهای غيرقانونی و شبهقانونی، اتهامپراکنی و پردهدری تنها پردههايی از اين اتهامات هستند که تفصيل آنها در شکايت اينجانب به شورای نگهبان آمده است. اگر شورای نگهبان به سياق گذشته خود عمل کند که به بهانه يک شام و ميهمانی و يا دادن چند قلم جنس از سوی يک نامزد راهيابی به مجلس در يک حوزه انتخابيه کوچک يا دخالت يک فرماندار، انتخابات را باطل اعلام ميکرد اکنون با اين وعدههای بزرگ و سوءاستفادههای بزرگتر و توزيع پول از سوی مقامات بزرگتر اگر شورای نگهبان کاری کمتر از ابطال کند در حقيقت مرتکب اشتباه بزرگی شده است.
قصد من تحت فشار قرار دادن شورای نگهبان نيست. من به قانون عمل ميکنم و باوجود برخی باورها درباره عدم بيطرفی نهادهای داوريکننده انتخابات هنوز اميدوارم شورای نگهبان به وظيفه قانونی خود عمل کند و اين انتخابات را باطل اعلام کند.

اعضای محترم شورای نگهبان
اين نه خواست يک فرد که خواست يک ملت است. کسانی که در روزهای گذشته در اجتماعات ميليونی در خيابانهای تهران و برخی شهرستانها حضور يافتند و با کمال نجابت و صداقت با سکوت فرياد خود را به گوش شما ميرسانند نه خس و خاشاک که همان امت هميشه در صحنه هستند. چگونه است که تا روز قبل از انتخابات به اين جمعيت افتخار ميشد و از اجتماع ملت به شور انتخاباتی ياد ميشد و اکنون يا به الفاظ زشت از آنان ياد ميشود يا به عوامل بيگانه نسبت داده ميشوند؟ حتما به ياد داريد که محمدرضا پهلوی هم قيام مردم تبريز را در آستانه انقلاب اسلامی به توطئه بيگانگان نسبت ميداد و ميگفت اينان از خارج وارد ايران شدهاند. حتما به خاطر داريد که محمدرضا پهلوی مخالفانش يعنی ما و شما را ارتجاع سرخ و سياه ميناميد و BBC را عامل انقلاب اسلامی ايران ميخواند. من به عنوان فردی که از سال ۱۳۴۱ به عنوان يکی از ياران امام خمينی برای جمهوريت و اسلاميت و آزادی در راه انقلاب اسلامی زندان رفتهام و شکنجه شدهام هشدار ميدهم که توهين به ملت آتش خشم آنان را شعلهور ميکند. آنان که اين روزها در خيابانهای تهران تجمع ميکنند اتفاقا عصاره ملتند و هيچ نيازی به نيروی خارجی ندارند و از اموال عمومی مانند اتوبوسهای دولتی و تبليغات تلويزيونی هم برای تجمع بيبهرهاند و هيچ حزب و گروهی هم توان گردآوری اين همه جمعيت را ندارد. اين مردم نه خواستار تغيير نظام هستند و نه اجازه هر نوع آشوبی را ميدهند. من خود در ميان جمعيت شاهد بودم چگونه نظم خودجوش اين ملت اجازه سر دادن هيچ شعاری را نميداد و با خشونتطلبان مرزبندی داشت. اينان تنها يک خواسته دارند و آن ابطال انتخابات رياستجمهوری ۲۲ خرداد ۸۸ و برگزاری يک انتخابات سالم و آزاد بدون سوءاستفاده از امکانات دولتی است. اين انتخابات زير نظر همين نهادهای فعلی برگزار خواهد شد و در آن هيچ چيزی جز يک رئيسجمهور تعيين نخواهد شد و معنای آن نيز هيچ چيزی جز تمکين نظام به رای ملت نخواهد بود.

اعضای محترم شورای نگهبان
شما مهمترين ظرفيت قانونی در اصلاح اين وضع هستيد که ميتوانيد با کمترين هزينه، خواست ملت را برآورده سازيد. مبادا با نااميدی ملت از شورای نگهبان آن نگرانی تاريخی امام خمينی محقق شود که فرموده بود: مبادا روزی ملت عليه شورای نگهبان به خيابانها بريزند.

اعضای محترم شورای نگهبان
متاسفانه تخلفات اين دولت در برگزاری انتخابات ۲۲ خرداد ۸۸ در اين روز نهتنها تمام نشد بلکه پس از آن با وجود جو التهاب و اعتراض در جامعه بر روی آتش خشم ملت نفت ريختند. مردم را خس و خاشاک خواندند، با چماق و قمه به اجتماعات مسالمتآميز و آرام آنان حمله کردند، با مهندسی آشوبها آنها را به نام ملت نوشتند، به کوی دانشگاه حمله کردند، به شکل لباسشخصيها وارد خانههای مردم شدند، اعتراض ملت به دولت را اعتراض به نظام خواندند و در پناه سانسور رسانهها و محدوديت سايتها و قطع موبايلها و پيامکها و ايجاد جو رعب و وحشت به بازداشت گسترده نخبگان و روشنفکران پرداختند تا جايی که فردی که نيازمند مراقبتهای مستمر پزشکی است و جانش در خطر است را بازداشت کردند يا پيرمرد هفتادوچندسالهای را از بيمارستان به زندان بردند يا فرزند شهدا و جانبازان را بازداشت کردند و در ميدان آزادی هم افرادی را کشتند و هم با گرفتن زير تابوت اين شهدا از آن برای خاموشی ملت استفاده کردند و اين همه در حق ملتی است که در تجمعات هفته گذشته خود با تکبير و صلوات و سکوت اعتراض خود را اعلام کردهاند. اگر شما بخواهيد به عدالت رفتار کنيد همين رفتارهای هفته گذشته دولت خود در ابطال انتخابات مهمترين سند است. دولتی که برپايه انتخابات مشروع به قدرت برسد به اين جو رعب و وحشت چه نيازی دارد؟

اعضای محترم شورای نگهبان
با رای عادلانه درباره انتخابات و ابطال آن و برگزاری انتخابات مجدد اراده ملت را بپذيريد و بقای نظام را تضمين کنيد که اين به عدالت نزديکتر است.

مهدی کروبی
۲۹ خرداد


جبهه ملی ایران: اعمال خشونت و کشتار ملت را متوقف کنید
ملت شرافتمند ایران

شورای مرکزی جبهه ملی ایران در بیانیه مورخ 5/3/88 نظر خود را راجع به انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری به تفصیل شرح داد و توضیح داد که در طی سی سال گذشته چگونه آزادیهای اساسی ملت ایران مانند آزادی مطبوعات ، آزادی احزاب و اجتماعات و آزادی انتخابات نادیده گرفته شده و در سایه اختناق حاکم چه ناهنجاریهای اجتماعی و فرهنگی و چه فساد مالی و چه سوء مدیریت حیرت انگیز و چه سیاست خارجی ایران بر باد دهی گریبان این کشور را گرفته است . شورای مرکزی جبهه ملی ایران توضیح داد که در شرایطی که آزادیهای اولیه برای انجام یک انتخابات آزاد محقق نیست و ابتدائا شورای نگهبان انتصابی باید از بین کاندیداهای ریاست جمهوری به میل ومصلحت خود گزینش انجام دهد و فقط از فیلترگذشتگان شورای نگهبان میتوانند برای انتخاب شدن در مقابل مردم قرار بگیرند و برای دگراندیشان و مخالفان کمترین امکانی برای ورود به صحنه انتخابات وجود ندارد آیا جائی برای شرکت در انتخابات باقی میماند ؟ و سرانجام در آن بیانیه به ملت ایران اعلام کردیم که : « شما خود به رهنمائی خرد باید نیک بیندیشید و با عبرت گرفتن از گذشته ها به هر چه مصلحت میدانید عمل نمائید همین قدر میگوئیم که وضع موجود و چارچوبی که فرا روی ماست نگران کننده و مخاطره آمیز است و برای تغییر آن خردمندانه باید گام برداشت و خیرخواهانه باید عمل کرد» .

و ملت آگاه و هوشمند آیران به امید اینکه در این فضای بسته و ظلمانی روزنه ای را بروی خود بگشاید و به امید اینکه شاید با گزینش یک فرد اصلاح طلب تغییری در صحنه سیاسی کشور به سود ملت بوجود آورد و این کهن میهن را از خطرات احتمالی برهاند با جنبشی شگفت انگیز پا به صحنه انتخابات گذاشت ملت در یک واقعیت عینی که به روشنی خورشید در سراسر کشور ملموس بود در صفوف طولانی حضور یافت و علیرغم ممانعتﻫﺎ و مزاحمت ها رﺃی خود را برای تغییر به نفع کاندیداهای اصلاح طلب به ویژه به نفع آقای مهندس میرحسین موسوی به صندوق ها ریخت ولی حاکمیت جمهوری اسلامی نگران از حرکت شگفت انگیز مردم مجریان و ناظران انتخابات را واداشت تا ناشیانه و به نحوی مضحک نتیجه انتخابات را وارونه نمایند نتیجه ای که هم آبروی نداشته حاکمیت را بر باد داد و هم ملت بزرگ ایران را با این دروغ بزرگ به مرز انفجار و عصبانیت و عصیان کشاند شگفتا که حاکمیت جمهوری اسلامی حتی بازی انتخابات را که خود به راه انداخته برهم میزند . از صبح روز 23 خرداد که نتیجه قلب شده انتخابات اعلام گردیده ملت ایران در اعتراض به این اهانت فاحشی که در حق او روا داشته اند به خیزشی غرورآفرین برخاسته و با تشکیل اجتماعات مسالمت آمیز گسترده و میلیونی خود در سراسر کشور آرام و متمدنانه خواهان جلوگیری از این تقلب آشکار است ولی در مقابل نیروهای سرکوب گر حاکمیت اجتماعات آرام مردم را در همه جا مورد هجوم و یورش قرار داده و تعداد زیادی از زنان و مردان شجاع و حق طلب این سرزمین را شهید و مجروح کرده و عده بسیاری را دستگیر و روانه زندان ها ساخته است صحنه های ضرب و شتم و شهادت مردم بی دفاع ایران در روی صفحه تلویزیونها افکار عمومی جهانیان و جامعه بشری را جریحه دار ساخته است حمله به کوی دانشگاه و به خاک و خون کشیدن دانشجویان غیور این فرزندان شایسته و لایق ملت در کدام معیاری می گنجد ؟

جبهه ملی ایران به مسئولان حاکمیت جمهوری اسلامی هشدار میدهد که دست از ایستادگی در مقابل اراده ملت بردارد و به نظر اکثریت مردم تمکین نماید . ما راه برون رفت از این بحران ملی را در انجام خواسته های زیر میدانیم :

اعمال خشونت در مقابل حرکات اعتراضی آرام مردم فورا متوقف و بازداشت شدگان سریعا آزاد شوند .
نتیجه انتخاباتی که چگونگی آن بر ملت ایران و همه مردم جهان روشن و عیان است باطل اعلام گردد .
مقدمات انتخابات سالم و بدور از سوء نیت که از ابتدا تا انتها تحت نظارت نمایندگان کاندیداها و نیروها و سازمان های ملی و مردمی باشد فراهم گردد .

ما از همه نیروها و شخصیت ها و گروه های آزادیخواه حاضر در صحنه میخواهیم که در شرایط حساس و بحرانی کنونی در جهت مبارزه با استبداد حاکم دست یاری و همکاری یکدیگر را بفشارند و بکوشند تا ملت بپا خاسته ایران را در این اقیانوس متلاطم به ساحل رهائی و نجات رهنمون شوند.

شورای مرکزی جبهه ملی ایران
28/3/88


زهرا رهنورد: با هیچ توجیهی نباید ابتکار عمل از دست مردم گرفته شود
قلم, جمعه ۲۹م خرداد ۱۳۸۸
زهرا رهنورد در جمع دانشجويان متحصن دانشگاه تهران گفت كه حاضر نیستم قطره‌ای خون از شهروندی ریخته شود.
وي تاکید کرد: با هیچ توجیهی نباید ابتکار عمل از دست مردم گرفته شود و حق تعیین سرنوشت مردم محدود شود.
به گزارش قلم نیوز به نقل از زهرا رهنورد در صبح روز ۲۷ خرداد در جمع دانشجویانی که در خوابگاه‌های کوی دانشگاه تهران توسط لباس شخصی‌ها صدمه دیده بودند طی سخنانی ضمن اظهار تاسف عمیق از بکارگیری روش‌های خشونت‌مدارانه، گفت: ‌من با شما دانشجویان هم‌درد هستم و می‌دانم این ضرب و شتم علیه شما به خاطر حق‌خواهی‌های شماست و مسلماَ رفتار ظالمانه شب‌های گذشته مورد تقبیح هر انسان آزاده‌ای است.
وی افزود:‌مسلماَ ریاست محترم دانشگاه و سایر مسوولان از خوابگاه‌های منهدم دیدار و دستورات لازم را خواهند داد.
رئیس سابق دانشگاه ضمن تاکید بر پیگیری مطالبات به حق مردم در مورد انتخابات دهم ریاست جمهوری از طرق مسالمت‌آمیز مدنی و اعتراض هدفمند اظهار داشت: بدون تردید مهندس موسوی از حق مردم نخواهد گذشت و از طرق قانونی و مجاری مقتضی این مطالبات را پیگیری خواهد کرد. مردم عزیز و به خصوص دانشجویان مصمم نیز ضمن حفظ آرامش، از طرق مسالمت‌آمیز مدنی، پیگیر حقوق خود باشند. باید هوشیار بود و با متانت، حقوق خود را استیفا کرد.
وی ادامه داد: اگر همه خود را به «گفتمان قانون» ملتزم بدانند و کسی خود را ورای قانون نداند و اصل حاکمیت قانون را خدشه‌دار نکنند، جامعه به چالش کشیده نخواهد شد و همه چیز در مجرای قانونی خود پیش خواهد رفت.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه ‎آرمان ما در انقلاب این بود که عدالت و عزت و آزادی و کرامت مردم پاس داشته شود و «میزان رای ملت باشد» تصریح کرد: با هیچ توجیهی نباید ابتکار عمل از دست مردم گرفته شود و حق تعیین سرنوشت مردم محدود شود.
رهنورد تصریح کرد: ما به دلسوزی و دلواپسی دشمنان قسم خورده انقلاب نیازی نداریم. البته نباید برخی با بی‌تدبیری و سوء رفتار لبخند به چهره کریه دشمنان مسلم نظام اسلامی بنشانند و ناخواسته در جهت مقاصد آنان حرکت کنند چنانچه نباید خودکامگی در سلوک و منش حاکمان رخنه کند و اراده‌ای و رای قانون و ضباطه مجال جولان پیدا کند.
رهنورد بی‌توجهی به مطالبات مردم را خلاف جهت و جوهره گفتمان انقلاب اسلامی دانسته و گفت: انقلاب بیش از هر چیز بر قلوب مردم و اراده‌های آرمان‌گرایانه جوانانی استوار گشت که عمیقاَ «جمهوری اسلامی» اعتقاد و به کارگزاران نظام اعتماد داشتند و امروز این گسست با هیچ توجیهی موجه نیست.
وی از نیروی انتظامی خواست شان مردم شریف و شان دانشجو را ارج نهاده و احساسات مردم را درک و با ایشان مدارا کنند.
رهنورد تاکید کرد : من حاضر نیستم قطره خونی از دماغ شهروندی ریخته شود و امیدوارم با منطق،‌قانون و آرامش، مطالبات مردم پیگیری و دانشجویان و جوانان افتخارآفرین ما موفق و میهن عزیزمان سرافراز باشد.


ششمین روز اعتراضات مدنی با حضور صدها هزار نفر در میدان توپخانه تهران
قلم، پنج‌شنبه، 28 خرداد 1388
میرحسین موسوی و صدها هزار تن از مردم تهران در ادامه اعتراضات مدنی خود به روند نادرست انتخابات ریاست‌جمهوری، عصر پنجشنبه با نشان‌های سوگواری و نمادهای سبزشان در میدان امام خمینی (ره) جمع شدند و یاد شهدای برخوردهای خشونت‌آمیز اخیر را گرامی داشتند.

حدود ساعت 3 بعدازظهر میدان امام خمینی (ره) تهران شاهد حضور سبزپوشان سوگواری بود که از روز گذشته و در راهپیمایی هفت تیر تا انقلاب، قرارشان را برای حضور در میدان امام خمینی گذاشته بودند. میرحسین از آنها خواسته بود که برای سوگواری شهدای برخوردهای خشونت‌آمیز اخیر عصر پنجشنبه سوگواری کنند.

هر چه دقایق می‌گذشت بر جمعیت انبوه حاضر در میدان امام خمینی (ره) افزوده می‌شد. ایستگاه امام خمینی (ره) مترو امروز جمعیتی را میزبان بود که تاکنون به خود ندیده بود. ازدحام جمعیت از همان لحظه پیاده شدن از قطار چنان بود که حرکت به کندی صورت می‌گرفت. مردم حاضر از همان لحظه پیاده شدن دست‌هایشان را با روبان‌های سبز و سیاه بالا گرفتند و هر چه زمان بیشتری در ایستگاه مترو می‌گذراندند پلاکاردهای بیشتری را بالا می‌بردند که بیشتر آنها اعتراض به تخلفات انتخابات و درخواست ابطال انتخابات بود و بسیاری دیگر از دست نوشته‌های مردم که قشرهای مختلف در آنها دیده می‌شد، مربوط به کشتار مردم و حمله به کوی دانشگاه بود.

بیرون از ایستگاه مترو، جمعیت از چنان فشردگی برخوردار بود که حرکت به سختی صورت می‌گرفت. میدان امام خمینی (ره) مملو از جمعیتی بود که در سکوت، اعتراضشان را پی می‌گیرند و در سکوت، آزادی و عدالت را خواستارند.

تعداد پلاکاردها بسیار زیاد و متنوع بود که برخی از آنها عبارتند از: «ما ملتیم نه اوباش»، «ما خس و خاشاک نیستیم»، «فقط ابطال انتخابات»، «بازشماری معنا ندارد، فقط ابطال»، «به کدامین گناه کشته شدند؟»، «ما سوگواریم»، «برادر شهیدم رایتو پس می‌گیرم»، «رای ما رو پس بدید»، «رای ما سبز بود نه سیاه»، «رای من کجاست؟»، «دلیر بی‌باک منم مالک این خاک منم»، «راه شهدای سبزمان ادامه دارد»، «می‌جنگیم، می‌میریم، ذلت نمی‌پذیریم»، «خشونت چرا؟»، «آزادی مطبوعات، ابطال انتخابات»، «سکوتم از رضایت نیست»، «راهمان را ادامه می دهیم تا ابطال انتخابات» و...

برخی از پلاکاردها سخنان شب گذشته حدادعادل را مخاطب قرار داده بود و از مسوولان رعایت عدالت و انصاف را در گفتارشان خواستار بود.

بخشی از جمعیت حدود ساعت 5 عصر به سمت میدان فردوسی و بعد انقلاب حرکت کرد و انبوهی از حاضران در میدان ماندند و بی‌هیچ حرفی فقط با سکوت خود اعتراضشان را به نمایش گذاشتند.

در میان جمعیت انبوه حاضر که اگر میلیونی خوانده شود اغراق نشده است، از هر قشری دیده می‌شد، جوان، پیر، نوجوان، زن و مرد، دانشجو، کارگر، کارمند، کاسب، استاد، معلم و خلاصه آنکه نمونه‌ای از جامعه واقعی حضور داشتند و به همه توهین‌هایی که به آنها شده از تقلب در آرایشان تا توهین به خودشان و خاشاک خوانده شدن، اعتراض کردند.

تجمع سکوت معترضان به تخلفات گسترده در انتخابات و حامیان میرحسین موسوی زمانی که حدود ساعت 6 با حضور میرحسین همراه شد، تاب تحمل سکوت نداشت و چون سوگوار بود با ذکر "الله اکبر" سکوت خود را شکست و یکصدا فریاد زد: "یا حسین میرحسین"، "موسوی موسوی حمایتت می‌کنیم"، "موسوی رای ما رو پس بگیر".

مهندس موسوی به ابراز احساسات جمعیت انبوه حاضر در میدان امام خمینی پاسخ داد و با یک بلندگوی دستی با آنها سخن گفت. بسیار کوتاه و مختصر که همان هم به دلیل امکانات ناچیز شنیده نشد و فقط ردیف نزدیک به اتومبیل او صدایش را شنیدند.

بسیاری از جمعیت حاضر در میدان که صدای میرحسین را نمی‌شنیدند، به اطرافیان خود جملاتی در ستایش شجاعت و همدلی او با مردم، می‌گفتند و حضور او را قوت قلب برای مردم که ان‌شاءالله اصلاح امور به نتیجه خواهد رسید.

حدود ساعت 7 جمعیت حاضر به تدریج در حال خالی کردن میدان بود و جمعیت زیادی به سمت میدان انقلاب حرکت کردند و دسته بزرگی از سوگواران سبز در خیابان انقلاب شکل گرفت که در سکوت اعتراض خود را اعلام کردند.


بیانیه سازمان دانش آموختگان ایران اسلامی (ادوار تحکیم وحدت) درخصوص کودتای 22 خرداد
ملت شریف ایران؛
22 خردادماه با مشارکت بی سابقه شما مردم خواهان تغییر و اصلاح امور کشور در انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری می توانست فرصت نجات ملی از بحران های متعدد داخلی و خارجی کشور را فراهم سازد لیکن این روز تاریخی که می بایست به عنوان سرآغاز یک تغییر دمکراتیک در ایران در تاریخ به یادگار بماند، با خیانت عوامل برگزاری انتخابات ریاست جمهوری دهم در امانت آرای مردم، برگی دیگر بر کارنامه حاکمان مستبد مسلط بر ایران و ایرانی در اعصار مختلف افزود و یکبار دیگر حق ملت در تعیین سرنوشت خود آشکارا نقض شد.
اینک باید گفت 56 سال پس از کودتای ننگین 28 مرداد 32، 22 خرداد 1388 را باید کودتایی دیگر علیه مردمان صلح طلب و آزادی خواه این مرز و بوم در سده جاری دانست. اما چه دردناک است که اگر نیم قرن پیش صحنه گردان کودتا علیه ملت عوامل بیگانه بودند، امروز کار به جایی رسیده است که حاکمانی با ادعای توامان دین و دموکراسی در برابر وجدان عمومی جامعه و از پس هفته ها شور عریان مردم در عرصه عمومی جامعه که چه بسا نتیجه انتخابات را چند روز پیش از موعد رای گیری به طور واضح نمایان ساخته بود، با وقاحت هرچه تمام تر از کوشش های ناعادلانه و متقلبانه خود پیش و حین برگزاری انتخابات ارضاء نشده و عملا آراء مردم را به کناری نهاده و با اعلام تعدادی عدد ساختگی به عنوان نتیجه انتخابات، دست به کودتا می زنند.

شهروندان گرامی؛
نتایج اعلام شده از سوی وزارت کشور آنچنان مضحک و بی اعتبار است که بیش از آن که بتوان بدان به عنوان یک سند دولتی استناد کرد به دستکاری کودکی شرور و لجباز در تابلویی زیبا شبیه است. متاسفانه حاکمیت به جای آنکه از فرصت پیش آمده و آشتی دوباره بسیاری از گروه های سیاسی و افراد ملت با صندوق های رای به نفع منافع ملی و عمومی بهره جوید و در کار اصلاح رویه های ناپسند خود شود، نابخردانه گام در مسیری گذارده که نتیجه آن چیزی جز بسط استبداد و قطع کامل نفس های به شماره افتاده جمهوریت نظام نیست. و زنهار که این آغاز راه بسیار رفته همه مستبدان بدفرجام تاریخ است.
امروز اما کار از گزارش تخلفات متعدد مجریان و ناظران انتخابات گذشته است که آنچه عیان است چه حاجت به بیان است. امروز مساله انتخابات دهم ریاست جمهوری تنها دغدغه نیروهای حامی تغییر در ایران نیست، بلکه آنچه واجد اهمیت اساسی می باشد همانا نگرانی در باره موجودیت نهاد انتخابات در ایران است. نگرانی واقعی از برپایی پرده آخر سناریوی خزنده تبدیل جمهوری اسلامی به حکومت اسلامی است که طی این سالها بارها نسبت به قدرت گیری واضعان آن در سطوح مختلف هشدار داده شده بود.

بر این اساس سازمان دانش آموختگان ایران اسلامی (ادوار تحکیم وحدت):
1- خاطرنشان می سازد که آزادی تمامی فعالان سیاسی اصلاح طلب از جمله دکتر احمد زیدآبادی دبیرکل این سازمان، روزنامه نگاران، دانشجویان و سایر شهروندانی که در جریان کودتای 22 خرداد بازداشت شده اند و نیز احقاق حقوق کلیه زیان دیدگان ناشی از تهاجمات نیروهای انتظامی و امنیتی به تجمعات خودجوش مردمی در الویت قرار دارد.
2- حمله به تجمعات مردمی و به ویژه مراکز دانشگاهی از جمله کوی دانشگاه تهران و ضرب و شتم شدید دانشجویان و شلیک گلوله به سوی شهروندان را محکوم می نماید و به نیروهای انتظامی و امنیتی یادآور می شود که سلاح دردست آنها امانتی از سوی مردم است که نبایستی به روی صاحبان اصلی آن گرفته شود.
3- اعلام می نماید که ابطال انتخابات برگزار شده در روز 22 خرداد و برگزاری مجدد انتخابات در اسرع وقت توام با جلب اعتماد نامزدهای محترم امری ضروری است.
4- تاکید می کند، عاملان اعم از آمران و مباشران دستکاری در آرای مردم به عنوان سو استفاده کنندگان از مقام دولتی و ناقضان حق تعیین سرنوشت و مشارکت در اداره عمومی کشور و نیز به عنوان اقدام کنندگان علیه قانون اساسی و امنیت ملی کشور بایستی مطابق قوانین جزایی کشور مورد تعقیب قرار گرفته و در برابر وجدان عمومی جامعه به طور علنی محاکمه شوند.
5- از ملت ایران می خواهد که همچنان با توسل به اقدامات مسالمت آمیز از جمله تجمعات و راهپیمایی های گسترده حقوق خود را قاطعانه پی گیری نمایند و بدانند که موازین جهانی حقوق بشر و قانون اساسی جمهوری اسلامی تجمعات مسالمت آمیز را حق مشروع شهروندان می دانند.
6- این سازمان پشتیبانی و حمایت قاطع خود را از مواضع و اقدامات آقایان کروبی و موسوی در جهت احقاق حقوق ذایل شده ملت اعلام می نماید.

سازمان دانش آموختگان ایران اسلامی (ادوار تحکیم وحدت)
25 خرداد 88