جنبش مردمی، ولی فقیه و سپاه پاسداران


جنبش مردمی، ولی فقیه و سپاه پاسداران

پرهیز از افتادن به دام خشونت که سپاه از طراحان آن است، حفظ هوشیاری وتداوم مبارزه، راه مقابله با تهدیدات سپاه ودیگر نهادهای کودتاچی است.


ده ها هزار تن از هم میهنان ما دراعتراض به کودتای انتخاباتی ارتجاع حاکم و با وجود سرکوب شدید و ایجاد فضای امنیتی درسراسر کشور به تظاهرات و اعتراض های خود ادامه می دهند. پس از شنبه خونین و لشگر کشی واحدهای مسلح سپاه و بسیج به خیابان ها و رویارویی با مردم بی سلاح و حق طلب، و به رغم تلاش کودتاچیان صدای حق طلبانه مردم جان به لب رسیده، کماکان دربسیاری از شهرهای کشور طنین افکن است.
درچنین اوضاعی وبا توجه به رشد جنبش اعتراضی کنونی مردم میهن ما، سپاه پاسداران طی بیانیه ای تهدید آمیز بار دیگر برای میلیون ها مردم مسالمت جو، خط و نشان کشیده و از برخورد ”قاطع“ با هرگونه اقدام اعتراضی سخن گفته است. این نهاد نظامی-امنیتی دربیانیه اول تیرماه خود با اشاره به برخورد با مردم که آن را راهبرد سپاه نامیده از جمله تاکید کرد: ”درشرایطی که شخصیت ها، نخبگان وگروه های مرجع با نصب العین قرار دادن منویات و رهنمودهای مقام معظم رهبری در نماز جمعه .... تاکید ورزیده اند، جای هیچ شک وتردیدی باقی نمی گذارد که تداوم روند اقدامات غیر قانونی و ایجاد اغتشاش، آشوب، تخریب اموال عمومی و .... از سوی اغتشاش گران حکایت از توطئه ای بزرگ علیه انقلاب وملت ایران می کنند .... نیروهای امنیتی و انتظامی و بسیج دربرخورد با آشوبگران درنگ نخواهند کرد.... ”
حال پرسش کلیدی اینجاست، چرا و به چه عللی سپاه پاسداران بیش از دیگر نهادها و ارگان های حکومتی به حمایت از کودتای انتخاباتی برخاسته و تمام امکانات خود را برای موفقیت آن سازمان داده است؟
سپاه پاسداران به دلایل مختلف که به آن اشاره خواهیم کرد، خود از طراحان و مجریان کودتا وسرکوب های خونین اخیر است و از این رو، تهدید مردم و ”آشوب طلب“ و ”فتنه آفرین“ خواندن آنها از سوی فرماندهان سپاه، به هیچ رو موجب شگفتی نبوده و نیست. درحقیقت سپاه از جمله نهادهایی است که از ادامه وضع چند سال اخیر کشور که با روی کار آمدن دولت ضد مردمی احمدی نژاد پدید آمده، منفعت برده و به این علت دربرابر خواست تغییر این وضع وشکست احمدی نژاد به سختی مقاومت می کند.
روی کار آمدن ویا بهتر گفته باشیم برگماری احمدی نژاد درسال 1384، را می توان دوران طلایی برای سپاه پاسداران نامید، زیرا از آن زمان تا به اکنون این نهاد نظامی با حمایت مستقیم دولت و تائید ولی فقیه، به بزرگترین پیمانکار کشور بدل شده و نفوذ اقتصادی حیرت انگیزی به چنگ آورده که حتی نارضایتی بخش هایی از طیف ارتجاع حاکم را نیز سبب گردیده، بنابراین طراحی کودتا وسرکوب خونین مردم توسط این نهاد ارتجاعی با انگیزه کاملا مشخص سیاسی و اقتصادی صورت می پذیرد.
پیشینه فعالیت اقتصادی سپاه به دوران اجرای سیاست تعدیل اقتصادی یعنی ابتدای دهه 70 خورشیدی باز می گردد، اما نفوذ سریع آن درحیات اقتصادی کشور به دوران دولت احمدی نژاد مربوط است.
پاسدار قاسمی یکی از فرماندهان سپاه و فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء دریک گفتگو اختصاصی باخبرگذاری فارس 14 مرداد ماه 1387
با صراحت خاطر نشان ساخته بود: ”سپاه با رویکرد جدید و با حمایت از بخش خصوصی فقط درپروژه های خاص عمرانی و اقتصادی کشور که بقیه بخش خصوصی توان اجرای آن را ندارند مشارکت می کند، ما دربخش مسکن هم سیاست های جدیدی را طراحی کرده ایم و اکنون درهیات دولت مورد بررسی است، اجرای پروژه های تونلی و راه سازی، سد سازی و ساخت مخازن ذخیره نفت و گاز از توانایی های سپاه است و درحال حاضر ساخت مخازن ال-ان- جی در منطقه تمبک در عسلویه با مشارکت سپاه درچارچوب کنسرسیومی متشکل ا زشرکت های کره جنوبی جریان دارد.“
بخشی از فهرست فعالیت های سود جویانه و مخرب سپاه درامور اقتصادی بویژه صنعت ملی نفت و گاز به گزارش روزنامه اعتماد 6 اردیبهشت ماه امسال چنین است: ”طراحی و اجرای پالایشگاه های نفت، گاز و پتروشیمی، طراحی و اجرای تاسیسات جانبی وابسته به تاسیسات آبگیری و تصفیه خانه ها ا زجمله اقدامات قرارگاه خاتم الانبیاء سپاه درصنعت نفت کشور است. همچنین احداث آبگیر پالایشگاه گازی پارس جنوبی، احداث تلمبه خانه های جدید خط لوله نفت بویژه شاه لوله ری-تبریز، سیستم های کنترل و اندازه گیری مخازن جزیره خارک و ساخت مجتمع پتروشیمی الفین پنجم عسلویه، طراح توسعه میدان گازی پارس جنوبی فازهای 15 و 16، احداث تاسیسات آبگیر مجتمع پتروشیمی کاویان، تاسیسات مجتمع اوره و آمونیاک پتروشیمی پردیس، احداث تلمبه خانه نفت اهواز و احداث تاسیسات طرح توسعه میدان گازی جزیره کیش،“ بعلاوه با دخالت دولت احمدی نژاد، درپاییز سال گذشته سپاه پاسداران قراردادی به ارزش 1 میلیارد و 300 میلیون دلار با شرکت ملی گاز ایران برای احداث شاه لوله 900 کیلومتری انتقال گاز پارس جنوبی به ایرانشهر دراستان سیستان و بلوچستان را که بخشی از طرح راهبردی و فوق العاده مهم انتقال گاز از ایران به شبه قاره هند است را به امضاء رساند. فقط درسال 1386 به دستور دولت احمدی نژاد 1000 طرح عمرانی کشور به بسیج سپاه واگذار شد. برطبق اعلام کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، قرارگاه سازندگی خاتم لانبیا سپاه پاسداران نزدیک به 800 شرکت ثبت شده درداخل و خارج ایران دارد. همچنین سپاه پاسداران دارای موسسات مالی پرقدرتی است که دربازار بورس هم حضور دارند. دراردیبهشت ماه سال گذشته همین موسسات مالی، کارخانه استراتژیک تراکتور سازی تبریز را به مبلغ 177 میلیارد تومان به صورت نقد و اقساط خریداری کردند. اخیرا نیز در بازار بورس شرکت صنعتی صدرا توسط سپاه تصاحب شد.
با آنچه مورد اشاره قرار گرفت می توان به خوبی علت تلاش تب آلود سپاه پاسداران برای حفظ وبقای دولت ضد ملی و ضد مردمی احمدی نژاد را مورد توجه قرار داد.
سپاه پاسداران دراوضاعی به تهدید آشکار و بی پرده جنبش مردمی می پردازد که حضور توده های میلیونی ومقاومت اصلاح طلبان دربرابر کودتا نفوذ سیاسی و منافع اقتصادی نامشروع آن را به چالش گرفته و با خطر روبرو می سازد. درعین حال ذکر این نکته نیز خالی از فایده نیست که بیانیه سپاه و حضور یکی از لشگرهای ویژه آن درتهران دراین لحظه مشخص، نشانگر هراس جدی کودتاچیان از جمله فرماندهان این نهاد سرکوبگر وغارتگر از تشدید شکاف درنیروها و جناح های درون و پیرامون حاکمیت است و به نوبه خود بی ثباتی و در حد معینی جایگاه متزلزل کودتاچیان به رهبری ولی فقیه را نشان می دهد. سپاه زمانی دست به کار انتشار بیانیه تهدید آمیز زده است که علی رغم تلاش بی وقفه علی خامنه ای و حمایت بی پرده اواز احمدی نژاد، ارتجاع حاکم به دلایل متعدد عینی و ذهنی قادر نیست یکپارچگی و ”وحدت کلمه“ خود را با قوت و قدرت به نمایش بگذارد. بنابراین، تهدید مردم به کشتار و سرکوب و ”آشوب طلب“ نامیدن آنها از سوی سپاه نه از موضع قدرت، بلکه از موضع ضعف و ترس صورت می گیرد.
حضورمستقیم سپاه پاسداران با تجهیزات کامل برای مقابله با میلیون ها مردم معترض میهن ما، نشانگر این واقعیت است که جنبش مردمی در مصاف با کودتاچیان، درروزهای اخیر گام های بزرگی به پیش برداشته واجرای موفقیت آمیز توطئه کودتا را عقیم گذاشته و به همین علت رژیم ولایت فقیه به ناگزیر برای مقابله با مردم از سپاه استفاده می کند که این امرپایگاه شکننده و نااستوار کودتاچیان حتی درمیان نیروهای نظامی-انتظامی را به اثبات می رساند.
پرهیز از افتادن به دام خشونت که سپاه از طراحان آن است، حفظ هوشیاری وتداوم مبارزه، راه مقابله با تهدیدات سپاه ودیگر نهادهای کودتاچی است.