اعلامیه شماره ۶ کمیته مرکزی حزب توده ایران


باید مقاومت سرتاسری مردمی را برای مقابله با سرکوب خونین جنبش توسط رژیم جنایتکار ولایت فقیه سازمان دهی کرد!



هم میهنان آگاه!
در پی سخنان علی خامنه ای، ولی فقیه و فرمانده کودتاچیان، در نماز جمعه تهران، که احمدی نژاد آن را ”راه گشا و مقتدرانه“ نامید، مزدوران مسلح رژیم شامل نیروهای بسیج، وزارت اطلاعات، و واحدهای سپاه پاسداران، به وحشیانه ترین شکل ممکن به تظاهرات مسالمت آمیز و حق طلبانه مردم یورش بردند و بر اساس آخرین گزارش های خبرگزاری های جهان ده ها تن را کشته و مجروح ساختند.
سخنان نماز جمعه علی خامنه ای، که باید آنرا اعلام جنگ سران ارتجاع به جنبش مردمی و اصلاح طلب دانست، روشنگر تاکتیک ها و استراتژی رژیم برای درهم کوبیدن خشن و خونین مبارزات مردم ایران است. مواضع اعلام شده از سوی خامنه ای در عین حال گویای نگرانی شدید ارتجاع از تشدید شکاف در نیروهای درون و پیرامون حاکمیت، بی اعتباری کامل خامنه ای، به عنوان ولی فقیه رژیم، و نشانگر حرکت به سمت نابودی کامل جمهوری و استقرار حاکمیت مطلق خلیفه گری اسلامی، با اتکاء به نیروی نظامی، است.
سران ارتجاع خوب می دانند که در صورت ادامه تظاهرات و راه پیمایی های انبوه توده ای و گسترش آن به تمامی شهرهای ایران، پایه های رژیم بیش از پیش متزلزل خواهد شد و می رود که تجربه انقلاب بهمن 57 باردیگر در میهن ما تکرار شود. اتفاقی نیست که همچون رژیم شاه، رژیم خامنه ای نیز میلیون ها ایرانی، از قشرهای گوناگون: زنان، جوانان، دانشجویان، و کارگران و زحمتکشان حاضر در صحنه را ”عوامل خارجی“ معرفی می کند و تلاش می کند تا با شعارهای دروغین ضد غربی برای سرکوب ضد انسانی و وحشیانه اعتراضات مردمی پوششی پیدا کند.

هم میهنان مبارز!
میرحسین موسوی هم زمان با تظاهرات توده های مردم، و با وجود فشار فزاینده ارتجاع حاکم، بیانیه سیاسی خود را شنبه 30 خردادماه انتشار داد. این بیانیه که موضع رسمی او و همرزمان اصلاح طلب، پس از سخنان ولی فقیه، تلقی می شود، ازاهمیت سیاسی جدی درلحظه حساس کنونی برخوردار است. تاکید میرحسین موسوی برتداوم مبارزه و ضرورت ابطال انتخابات و احقاق حقوق مردم، بازگشت ناپذیر شدن جنبش کنونی مردم و قدرت و توان آن را به نمایش گذارده و سیاستی اصولی و موثر در شرایط حاد کنونی است. از این رو باید با استفاده از همه امکانات به حمایت و تقویت این موضع پرداخت و از هر باره برای ارتقا آن کوشید. توده های میلیونی میهن ما با تمام نیروی خود از این مواضع پشتیبانی کرده و می کنند.

هم میهنان آگاه!
هدف کودتاچیان از بسیج وسازماندهی امکانات سرکوب، به تحلیل بردن، فرسودن و ناامید ساختن توده ها از امکان پیروزی است. هدف ارتجاع ایجاد رعب و وحشت و حاکم کردن فضای خشن سرکوب خونین و وادار کردن جنبش مردمی به عقب نشینی و خانه نشین شدن است. گسترش پیوند های گردان های اجتماعی حاضر در صحنه، بیش از پیش پیوند با طبقه کارگر و زحمتکشان، و تشدید اعتراضات عمومی، از جمله حرکاتی است که می تواند توان جنبش مردمی را تقویت کرده و نقشه های ارتجاع را عقیم بگذارد. تجربه انقلاب بهمن 57 نشان داد که در پی ادامه راه پیمایی های خیابانی و تظاهرات گسترده بر ضد نیروهای سرکوبگر رژیم شاه، سرانجام بخش قاطع نیروهای جامعه به آنچنان سطح آمادگی رسیدند که با یک اعتصاب عمومی فرا گیر کمر استبداد سلطنتی را در هم شکستند. بی تردید درروزهای آینده با توجه به مقاومت وموضع میرحسین موسوی، کروبی و چهره های فعال اصلاح طلب نظیر خانم زهرا رهنورد که نقش مهمی درمقاومت دربرابر کودتاچیان داشته، مرتجعان حاکم درصدد اعمال فشار بیشتر به آنها تا حد دستگیری بر خواهند آمد. ضرور است از هم اکنون جنبش برای مقابله با اینگونه اقدامات آماده باشند!
در لحظات حساس و سرنوشت ساز کنونی حفظ هوشیاری، همبستگی واتحاد و تداوم مبارزه وظیفه مقدم محسوب می گردد.
پیروز باد مبارزه حق طلبانه مردم ایران بر ضد رژیم استبدادی ولایت فقیه.
پیش به سوی سازماندهی اعتراضات و مقاومت مردمی
درود پر شور بر جان باحتگان جنبش مردمی
مرگ بر استبداد و ولایت خدعه و تزویر

کمیته مرکزی حزب توده ایران
31 خرداد ماه 1388

متن اعلامیه شماره ۶ کمیته مرکزی حزب توده ایران به صورت پی دی اف (PDF)