اعلامیه شماره 3 کمیته مرکزی حزب توده ایران




اعلامیه شماره 3 کمیته مرکزی حزب توده ایران


اعلامیه شماره 3 کمیته مرکزی حزب توده ایران

درود آتشین به مردم قهرمان ایران!

حضور میلیونی توده ها در تظاهرات شکوهمند بر ضد رژیم ولایت فقیه


هم میهنان مبارز!

در تاریخ سراسر مبارزه میهن کهنسال ما، روز درخشان دیگری به ثبت رسید. مردم دلیر و هوشیار ایران درصفوفی فشرده و در یک نمایش پرشکوه و مسالمت آمیز، استبداد و ارتجاع حاکم را به چالش گرفته و در برابر دولت دروغ و تزویر وابسته به ولی فقیه و کودتای واپس گرایان، اراده و نیروی لایزال خود را به نمایش گذارند. تظاهرات میلیونی امروز توده ها درسه دهه اخیر بی سابقه بوده است!
راه پیمایی عظیم مردم که به دعوت میرحسین موسوی و بررغم صدور مجوز از سوی وزارت کشور برپا شد، بار دیگر ثابت کرد که، صدای مردم ایران را نمی توان به زور سرنیزه و با فریب خاموش ساخت. برخورد کودتاچیان با این حماسه بزرگ گویای هراس ارتجاع حاکم است. شب پیش از برگزاری تظاهرات، مزدوران ولی فقیه و گزمگان مسلح رژیم با یورش وحشیانه به خوابگاه های دانشجویی در تهران و اصفهان تلاش کردند فضای جامعه را متشنج ساخته تا در سایه آشوب و اغتشاش کور مانع از تجلی اراده میلیون ها ایرانی شوند. در لحظه کنونی برنامه مرتجعان کودتاچی، مهار و خنثی ساختن جنبش مردمی به هر شکل ممکن است. گشودن آتش بر روی تظاهرات مسالمت آمیز امروز تهران و شهرهای دیگر کشور و کشته و زخمی شدن عده زیادی از مردم، به خوبی اهداف و نیات شوم واپس گرایان را ثابت می کند. ارتجاع حاکم به خوبی می داند، حضور میلیونی توده ها مانع اصلی تثبیت کودتا بوده و خواست ابطال انتخابات که در تظاهرات امروز به روشنی اعلام شد، به پشتوانه این نیروی پرتوان امکان پذیر است.
در این زمینه باید با هوشیاری سیاست ولی فقیه و جناح هوادار احمدی نژاد را افشا کرد، موضع گیری تازه علی خامنه ای در مورد رسیدگی به شکایت های موسوی و کروبی، صرفا یک عقب نشینی تاکتیکی برای ضد حمله جدید به جنبش و جدا کردن بخش هایی از اصلاح طلبان از جنبش مردمی و سرکوب نهایی نیروهای آزادیخواه، اصلاح طلب و مردم معترض است. واگذار کردن امر بررسی تقلبات گسترده در انتخابات به شورای نگهبان ارتجاع، یعنی یکی از نهادهای سازمان ده تقلبات گسترده و همیار کودتای ضد مردمی احمدی نژاد مانند واگذار کردن امر دادخواهی به یکی از مجرمان اصلی است. طرح باز شماری آرا آشکارا توطئه رسوای رژیم ولایی برای خاموش کردن خشم مردم معترض و فرستادن آنها به خانه هایشان برای عبور از این بحران بی سابقه ای است که گریبانش را فراگرفته است.
باید با تکیه بر نیروی مردمی حاضر در صحنه ارتجاع حاکم را وادار به عقب نشینی کرد. خواست ابطال فوری و بدون قید و شرط نتایج تقلبی انتخابات، در کنار آزادی بدون قید و شرط همه دستگیر شدگان روز های اخیر و همچنین محاکمه مزدوران مسلحی که به نیروهای معترض مردمی حمله کرده اند و مسبب خشونت های دهشتناک روزهای اخیرند، از جمله خواست های اساسی جنبش مردمی در لحظه حساس کنونی است. حضور نامزدهای اصلاح طلب موسوی و کروبی در تظاهرات میلیونی و تاکید بر ابطال انتخابات به نوبه خود سبب تقویت جنبش مردمی شده و دستاورد ارزنده ای در اوضاع حساس کنونی قلمداد می شود.
هم میهنان آزاده!
به اعتراضات خود به دور از خشونت که خواست مرتجعان است به هر شکل و با استفاده از همه روش ها ادامه دهید. یگانه راه مقابله با کودتای مزدوران گوش به فرمان ولی فقیه، حضور پر شور و میلیونی شما در صحنه است. خواست به حق ابطال انتخابات تنها با مبارزه و تلاش خستگی ناپذیر و هوشیاری شما در برابر توطئه های رژیم امکان پذیر است!

درود پرشور بر مردم دلیر ایران
پیروز باد مبارزه توده ها برضد کودتای ارتجاع حاکم
درود بر شهدای راه آزادی و عدالت!

کمیته مرکزی حزب توده ایران
25 خرداد ماه 1388








لحظه به لحظه با پیکار دلیرانه جنبش مردمی


می ایستیم تا "سبز"مان را به یغما نبرند
گزارشی از راهپیمایی میلیونی "سکوت" در اعتراض به تقلب در انتخابات
قلم - میلیونها تن از مردم تهران در اجتماعی بزرگ، مدنیت جامعه ایرانی را به رخ کشیدند و در راهپیمایی "سکوت" نسبت به تقلب در انتخابات اعتراض کردند.

به گزارش خبرنگار قلم نیوز، امروز تهران شاهد یکی از زیباترین اجتماعات مدنی بود که با وجود اعلام لغو آن به دلیل عدم صدور مجوز، آنچه می گذشت سند هوشیاری و عمق و ریشه حرکت مردم بود.

صبح امروز پس از آنکه مجوز برگزاری این همایش از سوی وزارت کشور صادر نشد، لغو راهپیمایی در دستور کار قرار گرفت اما از آنجایی که تمام کانال های ارتباطی مهندس موسوی با مردم بسته شده بود و سایت رسمی وی(قلم نیوز)نیز فیلتر بود، هیچ راه مطمئنی برای اعلام لغو راهپیمایی وجود نداشت. در این شرایط بود که میرحسین موسوی با نگرانی از احتمال برخورد با مردم و خشونت تصمیم گرفت برای تضمین امنیت راهپیمایان خود نیز با مردم همراه شود. حجت الاسلام و المسلمین مهدی کروبی نیز اعلام کرد که با مردم همراه خواهد شد و سید محمد خاتمی نیز میرحسین و کروبی را تنها نگذاشت و به جمع راهپیمایان پیوست تا با حضور آنها یک اعتراض مدنی بدور از خشونت برگزار شود.

در طول مسیر راهپیمایی مردم با در دست داشتن نمادهای سبزشان و بالا گرفتن دست هایشان بدون سردادن هر گونه شعاری چندین کیلومتر را با هم پیمودند تا در تاریخ ایران ثبت کنند که آنها "خاشاک" نیستند، "ملت ایران" هستند.

مردم تهران از ساعت حدود 2 اغز نقاط مختلف به سمت خیابان انقلاب و میدان آزادی راه افتاده بودند؛ رودی در حرکت و آرام و با انگیزه و هدفمند را شکل داده بودند.

آنها دست هایشان را بالا گرفتند که بدون هیچ شعاری با نماد سبزشان و در سکوت نسبت به آنچه بر سر انتخابات و رایشان رفته بود اعتراض کنند.

مردم نسبت به اینکه معترضان به روند برگزاری انتخابات از سوی رییس جمهور، عده ای قلیل و خاشاک خوانده شده بودند، انتقاد داشتند و در طول مسیر می گفتند آقایان بیایند خاشاک را ببینند.

حاضران در این راهپیمایی نسبت به نحوه برگزاری انتخاب، دروغ گفتن مجدد به مردم و نسبت های ناروا دادن به آنها و سانسور شدن صدای میرحسین در جامعه اعتراض داشتند و در حالی که بدون شعار به راهپیمایی اشان به سمت آزادی ادامه می دادند این مسایل را با یکدیگر در میان می گذاشتند.

در طول مسیر راهپیمایی، مردم یکدیگر را به سکوت و آرامش دعوت می کردند و به یکدیگر یادآوری می کردند که هیچ سوت و دستی درکار نیست چرا که ما عزادار آرایمان و برخوردهای نامناسب با مردم هستیم.

زمانی که میرحسین موسوی در جمعیت حاضر شد، مردم حاضر به وجد آمدند اما خیلی سریع با یادآوری به یکدیگر سکوت را برقرار کردند و با الله اکبر از او استقبال کردند.

وقتی به دلیل فشرده شدن جمعیت نزدیک اتومبیل میرحسین، پای یکی از آنها زیر پرخ رفت، او بدون بروز احساس درد، می گفت "سر و جانم فدای موسوی" که با ابراز احساسات مردم همراه شد.

موسوی در جمع مردم در مقابل مسجد امام زمان(عج) نبش خیابان بهبودی تهران ایستاد و شروع به صحبت کرد، جمعیت حاضر درخواست داشتند که مسجد بلندگو در اختیار میرحسین بگذارد اما این اتفاق نیفتاد و میرحسین با یک بلندگوی دستی برای مردم سخن گفت که البته تعداد بسیار محدودی از مردم صدای وی را شنیدند.

سید محمد خاتمی نیز در همراهی با میرحسین و راهپیمایی میلیونی مردم حضور یافت و در جمع آنها سخن گفت اما سخنان او نیز به گوش همه مردم نرسید و آنها که شنیده بودند به آنها که او را ندیده بودند، سخنانش را نقل می کردند. مهدی کروبی نیز در مقابل دانشگاه صنعتی شریف ایستاده بود و به ابراز احساسات مردم پاسخ می گفت.

جمعیت از ساعت 6 بعد از ظهر در دو طرف خیابان یکی به سمت غربی و دیگری در بازگشت و به سمت شرق در حرکت بود.

جمعیت بسیار زیاد و چشمگیری از راهپیمایان در میدان آزادی نشستند و در آنجا بود که با هم شعارهایی می دادند و درد دل هایی رد و بدل می کردند.آنها شعار می دادند:

* - موسوی، موسوی رأی ما رو پس بگیر
* - موسوی، موسوی پرچم ایران ما رو پس بگیر
* - موسوی جونمه رییس جمهورمه
* - موسوی بیایی نیایی رییس جمهور مایی
* - تقلب یه درصد، دو درصد، نه پنجاه و سه درصد
* - رای ما رو دزدیدن دارن باهاش پز میدن
* - رای ما رو پس بدید
* - دروغگو دروغگو 63 درصدت کو؟
* - این 63 درصد که میگن کو؟
* - ما خس و خاشاکیم؟
* - احمدی به گوش باش، ما مردمیم نه اوباش!

جمعیت حاضر درپایان بارها "الله اکبر" سر دادند.



در اجتماع میلیونی، بی نظیر و به یادماندنی مردم تهران
موسوی:کسانی اتوبوس آتش زدندکه دیشب به خوابگاه دانشجویی حمله کردند/نیروهای دولتی دست ازخشونت بردارند
قلم - مهندس میرحسین موسوی در راهپیمانی میلیونی مردم تهران در اعتراض به تقلب آشکار در رای آنها، با احترام به مردم و حامیانش تاکید کرد که آماده پرداختن هرگونه هزینه برای تحقق آرمان های ملت ایران است.

به گزارش خبرنگار قلم نیوز، میرحسین موسوی در اجتماع میلیونی مردم تهران و راهپیمایی آنها از شرق تهران تا میدان آزادی در اعتراض به نحوه شمارش آرا اظهار کرد: سلام بر شما ملت عزیز، سلام بر شما هموطنان. آمده ام تا ادای احترام به این همه ایستادگی و آگاهی بکنم. گروههای سیاسی متعددی درخواست مجوز کرده بودند تا یک راهپیمایی در اعتراض به تقلبات وسیع در انتخابات صورت گیرد. چون اجازه داده نشد و بنده شنیدم ممکن است مردم حضور پیدا کنند، آمدم تا همه را ضمن دعوت برای دفاع از حق خود به آرامش دعوت بکنم . آمده ام ، تا بهاری سبز «استقامت کنم» تا «نماد سبز» را به «یغما» نبرند .

وی بیان کرد: شما مردم بت شکن هستید ، شیشه شکن نیستید . آن کسانی دیروز اتوبوسها و موتورها را آتش زدند که دیشب به خوابگاههای دانشجویی حمله کردند و وحشیانه ضمن شکستن دست و سر و پا ، عده ای را از پنجره ها بیرون ریختند و عده زیادی را دستگیر کردند .

موسوی تاکید کرد که بنده قویاً خواهان آزادی بی درنگ همه این عزیزان هستم و از نیروهای دولتی می خواهم،دست از خشونت علیه مردم و فرزندان آنها بردارند .

وی ادمه داد: مردم ما با شعارهای الله اکبر و زیر سایه پرچم سبز اهل بیت (ع) به صورت مسالمت آمیز احقاق حق خود را می خواهند و احساس می کنند به شعور آنها بی احترامی شده است . من نامه ای به شورای نگهبان نوشته ام و موارد تخلف را شرح داده ام، گر چه امیدوار به شورای نگهبان نیستم. تعداد زیادی از اعضای شورای نگهبان در طول انتخابات بی طرفی خود را نگه نداشتند و از کاندیدای دولتی حمایت کردند .

موسوی بیان کرد: من از شما ملت عزیز، زنان و مردان، دانشجویان، روحانیون، هنرمندان، بازاریان، کارگران و کارمندان وهمه اقشار تشکر می کنم، به ویژه از اقلیت های عزیز.

وی افزود: ما باید با الله اکبر هایمان و از طریق راههای قانونی به دنبال حق پایمال شدة مردم خود باشیم و بتوانیم جلوی این پدیده، این دروغ آخرین، یعنی این تقلب و شعبده بازی حیرت آور بایستیم.

موسوی اظهار کرد: راه حل بنده، ابطال این انتخابات مخدوش است و این کمترین هزینه را برای ملت ما خواهد داشت وگرنه از اعتماد ملت به دولت و نظام هیچ چیزی باقی نخواهد ماند. البته من به همه عزیرانی که به تشخیص خود، سایر کاندیداها را انتخاب کرده اند،احترام گذاشته و سر تعظیم فرود می‌آورم و اعتراضم به عدم مراعات امانتداری و تخلف فاحش دست اندرکاران انتخابات است.

وی ادامه داد: مردم ما بر سر این حق خود ایستاده اند و من هم آماده ام همه گونه هزینه ای را برای تحقق آرمان های
شما ملت عزیز بپردازم .

در اجتماع میلیونی، بی نظیر و به یادماندنی مردم تهران در اعتراض به تقلب در انتخابات
خاتمی: اعتماد مردم لطمه دیده است/باید به اعتراضات مسالمت آمیز و مدنی مردم توجه شایسته شود
قلم - رییس جمهور پیشین کشور اظهار کرد: اعتماد مردم به عنوان بزرگترین پشتوانه انقلاب و کشور لطمه دیده است.

به گزارش خبرنگار قلم نیوز، سید محمد خاتمی که برای شرکت در مراسم راهپیمایی میلیونی مردم تهران در اعتراض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری به میان مردم در خیابان آزادی تهران رفته بود؛ با سپاس از مردم به خاطر هوشیاری؛ حق خواهی و رفتار مدنی؛ ضمن توصیه بر تداوم حضور مدنی و آرام و متین و اعتراض منطقی آنان گفت: صدها هزارنفر در مسیری که تنها در روزهای انقلاب و بزرگداشت انقلاب اسلامی چنین جمعیتی به خود دیده در حقیقت اعتراضی روشن و صریح است به آنچه که به عنوان نتیجه انتخابات اعلام شده و نشان از این دارد که اعتماد مردم که بزرگترین پشتوانه انقلاب و کشور است لطمه دیده و همه باید برای بازگرداندن اعتماد ملی تلاش کنیم.

وی خاطرنشان کرد: پاسخ به درخواست بر حق این مردم برای صیانت از آرائشان تجدید این انتخابات یا تعیین یک هیأت صاحب صلاحیت بی طرف و شجاع و حقیقت یاب (و نه آنان که خود در این ماجرا متهم هستند) برای بررسی ماجرایی است که بر این انتخابات گذشته است؛ انتخاباتی که دلایل و شواهد کافی مانع از اعتماد به نتایج اعلام شده آن می گردد!

خاتمی در پایان تاکید کرد: همه باید قدر این ملت شریف؛ بزرگوار و آگاه را بدانند و به اعتراضات مسالمت آمیز و مدنی آنان توجه شایسته بنمایند. این مردم پایه های نظام ما هستند و نظام را از خود می دانند و اگر اعتراضی هست در این است که چرا معیارهای اصلی انقلاب که از مهمترین آنها محوریت مردم و اهتمام به رأی و نظر آنهاست مورد خدشه و انحراف قرار می گیرد.



تظاهرات صدها هزار نفری در تهران

تجمع مسالمت‌آمیز معترضان به نتایح انتخابات، باشرکت صدها هزار نفر از مردم تهران برگزار شد. میرحسین موسوی، مهدی کروبی و محمد خاتمی در این تظاهرات حضور داشتند. در پایان تظاهرات تیراندازی شده و حداقل یک نفر کشته شد.


در حالی که میرحسین موسوی برای برگزاری تجمع از وزارت کشور درخواست مجوز کرده بود، ولی این اجازه به وی و حامیانش داده نشد. با این وجود ساعتی قبل از برگزاری تجمع در روز دوشنبه، سایت‌های حامی موسوی و کروبی اعلام کردند که برای دعوت مردم به آرامش، در مسیر تعیین‌شده حضور پیدا خواهند کرد. این راهپیمایی برای ساعت ۴ بعدازظهر روز دوشنبه بیست و پنجم خرداد و در مسیر میدان انقلاب تا میدان آزادی تدراک دیده شده بود.



شاهدان عینی از این تظاهرات برای ما گزارش می‌دهند:



ساعت ۱۵:۱۵ دقیقه، میدان انقلاب: «جمعیت خیلی زیاد است، ولی پراکنده است. هنوز آن جوری که بخواهند متمرکز باشند و شعار بدهند شروع نشده، ولی جمعیت بسیار زیاد است. بسیار زیاد، اصلا نمی‌توانم بگویم از این سر تا آن سر چه قدر جمعیت هست. همین جوری روان هستند و راه می‌روند. چون ظاهرا اجازه‌ی این که با این شیوه تجمع کنیم وجود ندارد. مطمئنا می‌آیند برخورد می‌کنند. جمعیت همچنان روان است. فقط دارند می‌روند. نیروهای امنیتی که خیلی زیادند، بویژه طرف میدان انقلاب که تمام نیروهای امنیتی هستند و هرچند متری هم چندتا نیروی امنیتی گذاشتند که آنجا کاملا مراقب هستند».



ساعت ۱۶ دروازه دولت: «ما الان در ایستگاه متروی دروازه دولت هستیم و می‌خواهیم تا با خط مترویی که تا میدان فردوسی می‌رود مسیر را ادامه دهیم اما خط مترو بسته است. مردم عصبانی شده‌اند و شعار می‌دهند و به طرف اتوبوس‌های BRT می‌روند اما این اتوبوس‌ها هم که در روزهای عادی بسیار تند تند حرکت می‌کنند اصلا امروز خبری از آنها نیست. ولی ملت پیاده به طرفغ میدان انقلاب راه افتاده‌اند».

تهران، خیابان آزادی، ۲۵ خرداد ۱۳۸۶Bildunterschrift: Großansicht des Bildes mit der Bildunterschrift: تهران، خیابان آزادی، ۲۵ خرداد ۱۳۸۶

از ساعت ۴ بعدازظهر تماس‌های تلفنی با ایران به طور کامل قطع شدند. اولین تماس ما بعد از آغاز تظاهرات در ساعت ۷/۵ بعدازظهر با محمد یزدان‌پناه، روزنامه‌‌نگار برقرار شد. وی تظاهرات امروز را اینگونه توصیف کرد: «جمعیت فوق‌العاده زیاد است یعنی واقعا نمی‌شود تخمین زد چه تعدادی از مردم خیابان‌های تهران را امروز پر کرده‌اند. واقعیت این است که حد فاصل میدان امام حسین تا میدان آزادی که نزدیک ۲۰ کیلومتر می‌شود به طور کامل توسط مردم و طرفداران مهندس موسوی پر شده بود و به شکل کاملا خودجوش و بدون هرگونه تبلیغاتی امروز شرکت کردند».



این روزنامه‌نگار تجمع امروز را بعد از انقلاب سال ۵۷ بی‌نظیرترین راهپیمایی در اعتراض به وضع موجود ارزیابی کرده و می‌گوید: «چنین راهپیمایی‌ای بعد از انقلاب اسلامی در اعتراض به وضع موجود واقعا بی‌نظیر بوده و در این سی سال گذشته ما هیچ راهپیمایی‌ای در این حدود و با این ابعاد و آن هم به شکل مسالمت‌آمیز نداشتیم».



یزدان‌پناه حجم زیاد جمعیت را مانع اعمال خشونت از طرف نیروهای پلیس و گارد ضد شورش و همینطور نیروهای لباس شخصی عنوان می‌کند که امروز نیز حضور داشته‌اند اما به گفته‌ی شاهدان عینی دست به اعمال خشونت نزده‌اند.



تظاهرکننده‌ی دیگری در راه بازگشت از راهپیمایی، تظاهرات امروز را اینگونه توصیف می‌کند:



تهران، خیابان آزادی، ۲۵ خرداد ۱۳۸۶Bildunterschrift: Großansicht des Bildes mit der Bildunterschrift: تهران، خیابان آزادی، ۲۵ خرداد ۱۳۸۶ساعت ۸ شب، تقاطع نواب و آزادی: «از نزدیک‌های چهارراه ولیعصر خیابان واقعا بند بود یعنی کل خیابان دیگر همه به طرف میدان انقلاب می‌رفتند. بعد رفتیم به طرف میدان انقلاب و آنجا خیلی وحشتناک شلوغ بود. سمت شمال میدان را باز گذاشته بودند که ملت رد شوند. به خیابان آزادی که رسیدیم دیگر تمام خیابان جمعیت تظاهرکننده بودند به سمت غرب. رسیدیم تا بهبودی. سر بهبودی دیگر جمعیت ایستاد، فکر کردیم که دیگر واقعا پر شده بعد فهمیدیم که دارند جمعیت را منتقل می‌کنند به سمت شمال خیابان، جنوب خیابان ماشین‌هایی که از آزادی آمده بودند ایستاده بودند».



به گفته‌ی وی جمعیت تا نزدیک میدان آزادی هیچگونه شعاری نمی‌دادند: «تا نزدیک میدان آزادی اصلا جمعیت شعار نمی‌دادند، می‌گفتند سکوت. فقط تابلو دست مردم بود و انگشتشان را به علامت پیروزی بلند می‌کردند و می‌گفتند سکوت، همین. حتی دست نمی‌زدند. می‌گفتند راهپیمایی سکوت. گاه گاهی هم یکی دو نفری می‌آمدند و می‌گفتند شیشه نشکنید، چیزی آتش نزنید، ما این کاره نیسیتم و این چیزها. منتها جلوی دانشگاه صنعتی شریف چون آنجا دانشجوها جمع شده بودند و خبرش هم پخش شده که ۱۳۰ تا ۱۴۰ استاد دانشگاه شریف در اعتراض به همین مسئله نتایج انتخابات یکجا استعفا دادند، مردم دیگر به هیجان آمدند و شعارها شروع شد و آنجا هم آقای کروبی ایستاده بودند با مردم دست می‌دادند. دیگر سکوت آنجا شکسته شد».



این تظاهرکننده شعارهای امروز جمعیت را اینگونه عنوان می‌کند: «شعارها خیلی متنوع بود با توجه به صحبتهای دیروز و پریروز احمدی نژاد و این اهانت‌هایی که کرده بود می‌گفتند خس و خاشاک تویی، دشمن ایران تویی. بعد می‌گفتند هاله‌ی نورو دیده، رای مارو ندیده. بعد رسیدیم جلوی ستاد بسیج کارخانجات نرسیده به میدان آزادی چندتا بسیجی آنجا ایستاده بودند مردم به طرفشان رفتند و شعار دادند بسیجی واقعی، همت بود و باکری، بعد می‌گفتند صدا و سیمای ما ننگ ما ننگ ما».





در تظاهرات امروز برای اولین بار پس از اعلام نتایج انتخابات، میرحسین موسوی در میان مردم ظاهر شد و از آنان خواست تا با حفظ آرامش خود تا پایان نتایج قطعی به حضور در صحنه ادامه دهند. موسوی همچنین برای برای برگزاری انتخابات مجدد اعلام آمادگی کرد.



شرکت‌گنندگان در تظاهرات امروز تهران می‌گویند، تظاهرکنندگان مردم را به اعتصاب سراسری در روز سه‌شنبه بیست و ششم خرداد دعوت کردند. همچنین اعلام کردند روز سه‌شنبه ساعت ۵بعدازظهر در میدان ولیعصر تجمع خواهند داشت.



تظاهرکنندگان اعلام کردند تا زمانی که دولت محمود احمدی‌نژاد بر سر کار است به اعتراضات خود ادامه خواهند داد.



به گزارش آسوشیتد پرس و نیز تلوزیون پرس تی.وی. بعد از پراکنده شدن مردم در میدان آزادی درگیری‌هایی روی داده و یک نفر با شلیک گلوله کشته و چند نفر مجروح شده‌اند. یک شاهد عینی وقوع تیراندازی را تایید کرد و گفت به چشم خود دیده که افراد مسلح از بالای یک ساختمان بلند در تقاطع محمدعلی جناح تیراندازی کرده‌اند. وی گفت مردم می‌گویند در جریان این تیراندازی‌ها سه تا چهار نفر کشته شده‌اند. هنوز منابع رسمی خبر کشته شدن این تعداد را تایید نکرده‌اند.




بازداشت حداقل ۱۰۰ دانشجو در شهرهای مختلف طی ۲ روز گذشته
خبرنامه امیرکبیر: طبق جدید ترین آمارهای رسیده از دانشگاه های مختلف کشور بیش از یک صد داشجو طی روز و شب گذشته بازداشت شده اند.

شب گذشته حداقل ۶۰ دانشجوی دانشگاه تهران ساکن کوی دانشگاه توسط نیروهای امنیتی پس از ضرب و شتم بازداشت شدند. در دانشگاه بابل نیز حداقل ۵ دانشجو بازداشت شدند. همچنین در دانشگاه های شیراز بیش از ۱۰ دانشجو توسط نیروهای ناشناس ربوده شدند. در دانشگاه سیستان و بلوچستان نیز تعدادی از دانشجویان بازداشت شدند که تاکنون اطلاعی از وضعیت آنان در درسترس نمی باشد.

همچنین حال برخی از دانشجویان زخمی شده در حمله انصار به کوی دانشگاه در شب گذشته بسیار وخیم گزارش شده است. چند تن از دانشجویان از ناحیه ی سر و گردن به شدت مجروح شدند.


به گفته دانشجویان گلوله های پلاستیکی به چشم دو دانشجو اصابت کرده و این دانشجویان به گفته پزشکان بینائی خود را از دست خواهند داد.

دیشب نیروهای مهاجم به اتاق های دانشجویان گاز اشک آور شلیک می کردند. دانشجویان نیز برای مقابله با اثرات گاز اشک آور، آتش روشن کردند که همین امر موجب اتش سوزی یکی از ساختمان های خوابگاه شد.

دانشجویان می گفتند نیروهای انصار برخی دانشجویان را از کتابخانه و نمازخانه خوابگاه و تخت های خود بیرون کشیده و مورد ضرب و شتم قرار دادند.


به گفته شاهدان عینی در دست اعضای انصار انواع سلاح های سرد از جمله ساتور، قمه و با توم از دیگر ابزارهای حمله بوده است.

یکی از دانشجویان به خبرنامه امیرکبیر گفت: «با چشمان خودم دیدم که دانشجویان را از پنجره های خوابگاه به بیروت پرتاب کردند».

مهاجمان تمامی شیشه های خوابگاه دختران را شکستند و با پرتاب پاره های اجر و سنگ چند دانشجوی را زخمی کردند.

پس از این وقایع دانشجویان کوی دانشگاه پزشکی، ساختمان مجاور کوی پسران، با مشاهده زخمی ها همگی به سمت کوی پسران امدند تا به مداوای مجروحان حادثه بپردازند. اما مهاجمان اقدام به ضرب و شتم دانشجویان کوی پزشکی نموده و تعداد زیادی از آنان را نیز مضروب کردند.

یکی از دانشجویان در حالی که اشک می ریخت گفت در مقابل چشمانش داشجویان مجروح بر روی زمین در میدان کوچک در مرکز محوطه کوی قرار داده شده بودند و هیچ کس امکان جابجائی انان را به مراکز درمانی نداشت.

هم چنین طبق خبرهای رسیده بیمارستان شریعتی از پذیرش دانشجویان زخمی خودداری کرده است.



یورش وحشیانه گزمگان ارتجاع به کوی دانشگاه تهران و دانشگاه اصفهان!


گزارش ها از ایران حاکیست که نیروهای امنیتی دولت ایران بامداد دوشنبه در پی تجمع اعتراض آمیز دانشجویان در خوابگاه دانشگاه تهران واقع در خیابان کارگر شمالی به آنجا یورش برده اند که به گفته شاهدان عینی در اثر تیراندازی نیروها تعدادی دانشجو زخمی و تعدادی نیز دستگیر شده اند.

همزمان در اصفهان نیز نیروهای دولتی به محوطه دانشگاه صنعتی اصفهان یورش برده اند که طی آن نیز دانشجویان هدف ضرب و شتم قرار گرفته اند و دانشگاه تحت محاصره قرار گرفته است.

یک شاهد عینی که نخواست نامش فاش شود در گفتگو با بی بی سی فارسی گفت که حدود ساعت سه صبح گروهی از دانشجویان کنار در کوی دانشگاه، خوابگاه دانشجویان دانشگاه تهران، تجمع کرده بودند و شعار می دادند که نیروهای گارد ویژه و انصار حزب الله وارد محوطه کوی و سپس تعداد زیادی از ساختمان ها شدند.

به گفته وی این نیروها ابتدا گاز اشک آور شلیک کردند و با استفاده از اسلحه وینچستر - یک نوع اسلح شکاری که ساچمه پرت می کند - تعداد زیادی از دانشجویان را زخمی کردند.

این دانشجو گفت که این نیروها سپس با شکستن در اتاق ها به ضرب و شتم دانشجویان پرداختند که تعداد زیادی زخمی شدند و تعداد زیادی را نیز با خود بردند. به گفته او در حمله به اتاق ها، مقدار زیادی از وسایل شخصی دانشجویان همچون کامپیوترهای شخصی تخریب شد.

وی گفت این عملیات از ساعت سه و نیم تا پنج صبح دوشنبه ادامه داشت و کوی همچنان در محاصره نیروهای امنیتی است.

این شاهد عینی گفت از تعداد زخمی ها و بازداشتی ها خبر ندارد اما وضعیت کوی را به شدت غیرعادی توصیف کرد و گفت دانشجویان شدیدا احساس نا امنی می کنند.

پیشتر در طول روز یکشنبه خبرگزاری رویتر گزارش داده بود که پلیس به یک گروه دو هزار نفره از دانشجویان که در دانشگاه تهران تظاهرات می کردند یورش برده است.

همزمان گزارش می رسد که پس از اعتراض دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان به نتایج اعلام شده در انتخابات طی آن برخی از نقاط دانشگاه از جمله تالارها و بانک ملی به آتش کشیده شد، نیروهای ضدشورش وارد دانشگاه شده اند و دانشجویان را هدف ضرب و شتم قرار داده اند.

براساس این گزارش ها برخی از دانشجویان دستگیر شده اند و دانشگاه تحت محاصره قرار گرفته است و از ورود افراد به دانشگاه جلوگیری می شود.


مرگ بر ديكتاتور چه شاه باشه چه دكتر
دوستان الان بچه ها از محوطه خوابگاه دانشگاه رازی كرمانشاه با من تماس گرفتند
جمعيت زيادی از دانشجوها در محوطه خوابگاه شهيد اشرفی دانشگاه رازی كرمانشاه در حال حاظر مشغول شعار دادن هستند
صدای شعارهاشون می آمد: مرگ بر ديكتاتور چه شاه باشه چه دكتر
می گفتند نيروهای ‌ضدشورش در بيرون از محوطه خوابگاه صف آرايی كردند و تهديد به ورود به دانشگاه كردند
لطفا منعكس كنيد