لحظه به لحظه با پیکار دلیرانه جنبش مردمی - ۴۰


لحظه به لحظه با پیکار دلیرانه جنبش مردمی - ۴۰

* بیانیه مهم مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم :انقلاب مورد تعرض قرار گرفته؛ ملت به تجمع‌های خود ادامه دهند؛ مراجع نگران و در کنار ملت ایران‌اند
* سید محمد خاتمی: مردم از خواسته‌های خود دست بر نمی‌دارند؛ باید با جنایت و خون‌ریزی برخورد شود
* تجمع گسترده مردم در شهرهای مختلف همزمان با تهران
* نامه نهضت آزادی ایران به رئیس قوه قضائیه آیت الله شاهرودی



بیانیه مهم مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم درباره زندان‌های غیرقانونی و شهادت تعدادی از دستگیرشدگان
9 مرداد 1388
انقلاب مورد تعرض قرار گرفته؛ ملت به تجمع‌های خود ادامه دهند؛ مراجع نگران و در کنار ملت ایران‌اند
به گزارش «موج سبز آزادی» متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:

بسمه تعالی
إِيَّاكَ وَ الدِّمَاءَ وَ سَفْكَهَا بِغَيْرِ حِلِّهَا فَإِنَّهُ لَيْسَ شَيْ‏ءٌ أَدْعَى لِنِقْمَةٍ وَ لَا أَعْظَمَ لِتَبِعَةٍ وَ لَا أَحْرَى بِزَوَالِ نِعْمَةٍ وَ انْقِطَاعِ مُدَّةٍ مِنْ سَفْكِ الدِّمَاءِ بِغَيْرِ حَقِّهَا. (نامه 53 نهج البلاغه)
از خون‌ریزی ناحق پرهیز کن، هیچ چیز به اندازه خون ناحق کیفر الهی را نزدیک نمی‌کند و مجازات را شدت نمی‌بخشد و نعمت‌ها را نابود نمی‌کند و خون ناحق زوال حکومت را نزدیک نمی‌سازد.

ملت بزرگ ایران این روزها به مصائب بزرگی مبتلا هستند که شنیدن آنها دل هر مسلمان و انسان آزادیخواهی را به لرزه در می‌آورد.
انقلاب اسلامی برای حراست از حقوق مردم بود، و اجرای قانون برای آزادی‌های مشروع جامعه و از بین بردن زندان‌های غیر قانونی و غیر شرعی و شکنجه‌های غیر انسانی و تهمت‌زدن‌های ناروا، و بالاخره برای اجرای احکام اسلام بود. حضرت امام رحمة الله علیه در اوائل شروع نهضت در سال 1342 به شاه نصیحت می‌کرد که قانون اساسی را عمل نماید و از مرز قانون خارج نشود که اگر او به قانون عمل می‌کرد، سرنوشت حکومتش غیر از آن بود که رقم خورد.

امروز پس از سالیان دراز مبارزه ملت ایران که حاصل خون دهها هزار شهید و شکنجه و زندانی شدن مردان آزاده و تلاش‌های مراجع بزرگ به ویژه رهبری داهیانه رهبر کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) است، اهداف مقدس انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی مورد تعرض قرار گرفته است و عده‌ای جز به نابودی دستاوردهای نظام به چیزی راضی نمی‌شوند.

هر روز خبر شهادت یکی از فرزندان این مرز و بوم را می‌شنویم و با کمال وقاحت اعلام می‌کنند، دستگیرشدگانی که پس از مدتی جسم بی‌جان آنها تحویل خانواده‌ها داده می‌شود. زندان‌های غیر قانونی و بدون امکانات اولیه و رعایت اصول انسانی دایر شده است.
خبرهای شکنجه غیر انسانی و ناجوانمردانه هر روزبه نوعی فاش می‌شود، برای دفن کشته‌شدگان و برگزاری مراسم عزاداری اجازه نمی‌دهند و همه اینها به نام اسلام و قرآن و ولایت فقیه انجام می‌گیرد.

عده‌ای مدیحه‌سرا بدون توجه به آثار تخریبی آن به توجیه این همه جنایات پرداخته‌اند، ملت عزیز ایران باید بدانند که نظر توجیه‌گران در خطابه‌های نماز جمعه یا غیر آن اگرچه به نام حوزه‌ها باشد، نظر همه مراجع بزرگوار و علمای بزرگ و مدرسین معظم حوزه‌ها نیست. بلکه قلوب بزرگان از حوادث اخیر نگران و ناخوشنود است و در کنار ملت بزرگ ایران و دردکشیده‌ها خواهد بود.

ملت ایران حرکت خود را بر مدار قانون اساسی استوار و برطبق اصول مصرح در آن که تضمین آزادی‌های مشروع است و تجمع‌های آنها را تضمین نموده است، ادامه دهند و در کنار داغداران، یاد و خاطره‌ی مبارزان در راه حق را پاس بدارند.

نصیحتی هم به حاکمان و دولت و قوه قضائیه از زبان امیرالمومنین داریم:
وَإِنَّمَا يُؤْتَى خَرَابُ الاَْرْضِ مِنْ إِعْوَازِ أَهْلِهَا،إِنَّمَا يُعْوِزُ أَهْلُهَا لاِِشْرَافِ أَنْفُسِ الْوُلاَةِ عَلَى الْجَمْعِ، وَسُوءِ ظَنِّهِمْ بِالْبَقَاءِ وَقِلَّةِ انْتِفَاعِهِمْ بِالْعِبَرِ. (نامه 53 نهج البلاغه)
زمین جز با فقر ساکنانش خراب نمی‌گردد. مردم زمانی به فقر دچار می‌گردند که والیان به جمع مال برآیند و به بقای حکومت خود مطمئن نباشند و از تجربه‌ها عبرت نگیرند.

مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم


سید محمد خاتمی در دیدار با خانواده‌ی چهار تن از شهیدان سبز: مردم از خواسته‌های خود دست بر نمی‌دارند؛ باید با جنایت و خون‌ریزی برخورد شود
9 مرداد 1388
سید محمد خاتمی در چهلمین روز شهادت کشته‌شدگان حوادث بعد از انتخابات، با بیان اینکه «مردم ما رشیدند و از خواست‌های خود دست بر نمی‌دارند»، خواستار آن شد که مسئولان داد خانواده‌های کشته‌شدگان، بازداشت‌شدگان و آسیب دیدگان بعد از انتخابات را بستانند.
به گزارش «موج سبز آزادی» به نقل از روابط عمومی دفتر خاتمی، سید محمد خاتمی عصر روز پنجشنبه با خانواده‌های سهراب اعرابی، اشکان سهرابی، کیانوش آسا و مسعود هاشم زاده که عزیزان خود را در حوادث بعد از انتخابات از دست داده بودند، دیدار کرد.
در این دیدار بستگان شهدای حوادث بعد از انتخابات، ضمن بیان خصوصیات ایمانی، انسانی و اخلاقی به تشریح دیدگاه‌ها و تقاضاهای خود پرداختند و به طور ویژه تقاضای رسیدگی به کشته‌شدن فرزندان خود وشناخت عوامل اصلی جنایات و برخورد با آنان را داشتند.
در این دیدار، رئیس جمهور سابق کشورمان ضمن عرض تسلیت و ابراز همدردی با خانواده‌های کشته‌شدگان، اظهار داشت:«اگر اولین حادثه‌ای که منجر به کشته شدن عده‌ای شد روز 25 خرداد باشد، امروز چهلم آنان است؛ گرچه در این مدت بر عدد کشته‌شدگان و دستگیر شدگان افزوده شده است و چه خوب بود که سنت اربعین (چهلم) این عزیزان را در اجتماعی بزرگتر که مطمئنا صدها هزار نفر در آن شرکت می‌کردند اجراء می‌کردیم که متاسفانه از این امر جلوگیری کردند.»
وی افزود:«حالا هم این عده که در اینجا جمع شده‌ایم در واقع به نمایندگی از همه ملت به ارواح پاک همه شهیدان انقلاب و آزادی درود می فرستیم و به خانواده‌های داغداری که عزیزان خود را از دست داده‌اند تسلیت می گوییم.»
رییس بنیاد باران تصریح کرد:«گرچه داغ این جوانان برومند جانسوز است، ولی شما همچون خانواده‌های دهها هزار شهید فرزندانتان را در آرمان‌های بلند ملت شریف ایران که از جمله در انقلاب اسلامی تجلی یافت داده‌اید.»
سید محمد خاتمی اظهار داشت:«ملت ما خواستار آزادی، استقلال و پیشرفت ایران بوده و هست و در عین حال که به جد دموکراسی و مردم سالاری را با همه مزایایش می‌خواهد همزمان خواستار حاکمیت ارزش های الهی است که مهمترین آنها در عرصه حیات اجتماعی عدالت و اخلاق است و انقلاب اسلامی نیزهمین را خواسته است.»
وی گفت:«اگر خدای ناخواسته وضعیتی پیش آمد که مردم یا بخش مهمی از آنان احساس کنند رایشان به حساب نمی‌آید؛ جمهوریت لطمه بزرگی دیده است و اگر شاهد سیاست‌ها و رفتارهایی باشیم که خلاف عدالت و اخلاق است به اسلامیت جفا شده است.»
رئیس جمهور سابق کشورمان تصریح کرد:«مردم ما رشیدند و از خواست‌های خود دست بر نمی‌دارند، اینکه همه می‌گویند باید نسبت به جفایی که به مردم شده است و خون‌هایی که ریخته شده و رفتارهای نادرست و جنایت آمیزی که صورت گرفته برخورد شود، خانواده‌های جان باختگان عزیز و بازداشت شدگان به خصوص کسانی که سالم دستگیر شده‌اند و بعد پیکر بی‌جانشان تحویل داده شد، بیش از همه حق دارند که دادخواهی کنند و انتظار داریم که مسئولان داد آنها را بستانند.»
سید محمد خاتمی خاطر نشان کرد:«راه آزادی و عدالت و سربلندی راه همواری نیست و اگرواقعا ایمان داریم باید هزینه پیمودن آن را نیز بپردازیم و با شکیبایی و ایمان به خدا وامید موفقیت حاصل خواهد شد.»


تجمع گسترده مردم در شهرهای مختلف همزمان با تهران
جمعه، ۹ مرداد، ۱۳۸۸
در حالی که امروز در نقاط مختلف تهران به مناسبت چهلمین روز درگذشت شهدای راه آزادی تجمع و اعتراضات متعدد شکل گرفت، خبرهای رسیده حاکی از آن است که در شهرهای بزرگ نیز اعتراضات و تجمعات مردم برگزار شد.
مردم شهر مشهد در پارک ملت جمع شده و شعارهایی همچون "دولت کودتایی / ننگت باد ننگت باد"، "نترسید نترسید، ما همه با هم هستیم"، "مرگ بر روسیه" و شعارهایی بر علیه برخی از مسئولین نظام سر دادند که نیروهای یگان ویژه و لباس شخصی ها با آنها درگیر شدند. همچنین شاهدان عینی از بازداشت چند نفر در این درگیری ها خبر داده اند. امروز نیروهای انتظامی و بسیجی جهت جلوگیری از هر تجمعی در شهر مشهد حضور داشتند و هنگام جمع شدن مردم با موتور از میان تجمع کنندگان عبور کرده و آنها را متفرق می کردند.
در شهر اصفهان نیز مقابل هتل کوثر و در پارک روبروی آن جمعیت نسبتا زیادی با سر دادن شعار« دولت کودتا، استعفا استعفا و مرگ بر دیکتاتور» تجمع کردند. ماشین های در حال حرکت نیز نیز با بوق های ممتد و نشان دادن علامت پیروزی به یکدیگر با عابرین اعلام حضور می کردند.
به گزارش خبرنامه امیرکبیر ماموران و لباس شخصی های بسیاری در سطح شهر اصفهان حضور داشتند و سعی می کردند با همکاری نیروهای یگان ویژه مردم را متفرق کنند ولی با این وجود مردم در پارک تجمع کردند. همچنین در خیابان های منتهی به سی وسه پل ترافیک شدیدی شکل گرفت و مردم از هر فرصتی برای بوق زدن استفاده می کردند.
در منطقه کیانپارس شهر اهواز نیز مردم تجمع کرده و علیه دولت احمدی نژاد شعار می دادند. پلیس معترضین را متفرق و تعدادی را نیز دستگیر کرد.
از صبح امروز در شهر شیراز نیز نیروهای امنیتی در سطحی گسترده حضور داشتند و حالت نظامی بر شهر حاکم بود. اما مردم در پارک آزادی و فله گاز این شهر تجمع کرده و سرود یاردبستانی خواندند. پلیس به تجمع کنندگان حمله و آنها را متفرق کرد. خیابان های منتهی به فلکه گاز نیز بسته شده بود.


نامه نهضت آزادی ایران به رئیس قوه قضائیه آیت الله شاهرودی
لا یحب الله الجهر بالسوء من القول الا من ظلم (1) – نساء 148

رئیس محترم قوه قضائیه
آیت الله شاهرودی

با سلام و دعای خیر و تشکر از دستور اخیر جنابعالی برای تعیین تکلیف و آزادی دستگیرشدگان پس از مراسم انتخابات ریاست جمهوری ، همان طور که اطلاع دارید ، نهضت آزادی ایران در سال 1340 به همت بزرگانی چون مرحومان آیت الله سید محمود طالقانی ، مهندس مهدی بازرگان و دکتر یدالله سحابی تاسیس گردید. موسسین و اعضای آن در دوران سیاه پهلوی به مبارزه با نظام شاهنشاهی پرداختند و سال ها رنج زندان و تبعید را تحمل کردند. نهضت آزادی در شکل گیری انقلاب اسلامی نقش موثری داشت و بعد از پیروزی انقلاب نیز اکثر مسئولان نهضت در مدیریت کشور و انتقال آن به نظام جدید سهم عمده ای داشتند. پس از تدوین قانون اساسی و تشکیل دولت و مجلس و تصویب قانون احزاب ، نهضت آزادی اقدام به تطبیق اساسنامه خود با قانون احزاب کرد و درخواست برای صدور پروانه رسمی از کمیسیون ماده 10 قانون احزاب کرد. کمیسیون مذکور به بهانه های غیر قانونی به درخواست نهضت آزادی پاسخ نداد و وزارت کشور نیز وظیفه قانونی خود را در صدور پروانه انجام نداد. در نتیجه نهضت از این کمیسیون به دادگستری شکایت کرد، ولی متاسفانه تاکنون به این شکایت رسیدگی نشده وحکم دادگاه دراین باره صادرنشده است .

اصل بیست و ششم قانون اساسی تصریح دارد که : " احزاب ، جمعیت ها، انجمن های سیاسی و صنفی و انجمن های اسلامی یا اقلیت های دینی شناخته شده آزادند، مشروط به اینکه اصول استقلال ، آزادی ، وحدت ملی ، موازین اسلامی و قانون اساسی جمهوری اسلامی را نقض نکنند. هیچ کس را نمی توان از شرکت در آنها منع کرد یا به شرکت در یکی از آن ها مجبور ساخت."

بر اساس اصل فوق ، نهضت آزادی همواره خود را حزبی قانونی دانسته است و به رغم فشارها و محدودیت های بسیار، همچنان به وظائف اجتماعی و سیاسی خود و نقد عملکرد حکومت و امر به معروف و نهی از منکر مسئولان با رعایت قانون احزاب ادامه داده است. ولی متاسفانه درحالی که وزیر کشورسابق رسما اعلام کرد که نهضت آزادی اگرچه غیر رسمی است ، اما غیر قانونی نیز نیست، در چند سال اخیر و بخصوص در چند ماه گذشته با مضایق و موانع شدیدتری روبرو گردیده است که چند مورد آن بطور خلاصه به استحضارتان می رسد:

1 – در سه سال اخیر از برگزاری مراسم سالگرد درگذشت زنده یاد مهندس بازرگان که رئیس دولت موقت انقلاب اسلامی ، عضو شورای انقلاب و از مفاخر دینی و سیاسی کشور بودند جلوگیری شده است . این در حالی است که مراسم مذکور از زمان درگذشت ایشان هر ساله در حسینیه ارشاد تهران و همچنین در شهرهای دیگر برگزار می گردید و بسیاری از رجال دینی و سیاسی کشور در این مراسم شرکت می کردند. همین محدودیت در برگزاری مراسم سالگرد درگذشت روانشاد دکتر سحابی و سالگرد تاسیس نهضت آزادی ایران اعمال شده است .

2 – احزاب معمولا سالی یکبار کنگره برگزار می کنند، که در آن انتخابات داخلی و تعیین خط مشی آینده صورت می گیرد. در سه سال گذشته دولت محترم مهرورز از تشکیل کنگره نهضت آزادی ويا بسياري ا ز مراسم با تهدید شفاهی یک عضو وزارت اطلاعات واعزام ماموران امنيتي به محل جلسات جلوگیری کرده است و حتی از تشکیل آخرین کنگره با تعداد محدود و بدون دعوت عمومی ، در داخل منزل یکی از اعضا نیز جلوگیری شد.

3 – در دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نهضت آزادی ایران بطور فعال شرکت کرد و با اعلام مواضع اصولی از همه اعضا و علاقه مندانش و عموم مردم خواست که در انتخابات شرکت کنند. ولی پس از برگزاری انتخابات تعدادی از اعضا و مسئولان نهضت آزادی را از خانه هایشان ، بعضا حتی در ساعات بعد از نیمه شب به محروم کردن آنان از شغل و یا ایجاد ما نع برای تحصیل خودشان یا نزدیکان آنان و حتی قطع حقوق بازنشستگی ، مجبور به استعفا و تعهد عدم همکاری با نهضت آزادی کرده اند. حتی برای صدور اجازه ملاقات یکی از اعضای نهضت آزادی با همسرش که در بازداشت غیر قانونی بسر می برد، درخواست نوشتن استعفا نامه از حزب کرده اند، در حالی که ملاقات بازداشت شدگان با اعضای خانواده شان حق قانونی و بدون قید و شرط آنان است .

4 – در جریان انتخابات ، بیش از 20 نفر از اعضای نهضت آزادی ،از جمله آقا ی مهندس توسلی رئیس دفتر سیاسی نهضت آزادی ،را با اتهامات واهی بازداشت کردند و بعضا در زندان انفرادی ، با تضییقات فراوان نگهداشتند و با اعمال انواع فشارها، استعفای از نهضت آزادی یا توقف و انحلال آن را خواستار شدند.

5 – روز دوشنبه 5/5/1388 از طرف وزارت اطلاعات و به طور تلفنی از نایب رئیس دفتر سیاسی نهضت آزادی خواستار تعطیلی جلسات دفتر مذکور گردیدند و تلویحا این امر را تصمیم " نظام " یا مقامات بالاتر اعلام داشته و تهدید کرده اند چنانچه جلسات دفتر سیاسی تعطیل نگردد ، وزارت اطلاعات با اعضای دفتر مذکور برخورد خواهند کرد.

- همانطور که استحضار دارید ، طبق قانون احزاب ، تنها مرجعی که حق دارد به احزاب تذکرات شفاهی و یا کتبی دهد کمیسیون ماده 10 قانون احزاب مستقر در وزارت کشور است . در حالی که مقامات مسئول کشور در مورد ضرورت رعایت قانون داد سخن می دهند، دخالت وزارت اطلاعات در امور احزاب خلاف قانون است و بخصوص دستور تلفنی و تهدید اعضای یک حزب قانونی نسبت به ادامه فعالیت آن موجب تاسف و تاثر بسیار می باشد. آیا حق است که بخواهند با یک تماس تلفنی حزبی با سابقه نزدیک به نیم قرن را، بی سر و صدا تعطیل کنند.

- به ما گفته اند که ، " نظام " تصمیم به توقف یا تعطیل نهضت آزادی گرفته است . آیا " نظام " چیزی غیر از آن است که در قانون اساسی تعریف شده است و در اصول 26 و 168 آن تکلیف احزاب و نحوه رسیدگی به جرایم سیاسی مربوط بوسیله دادگاه صالحه و با حضور هیئت منصفه مشخص گردیده است ؟ آیا چنین دادگاهی برای نهضت آزادی ایران تشکیل گردیده است ؟

- در صورتیکه مقامات بالاتر نظام همین مختصر فعالیت نهضت آزادی را، بعنوان یک حزب منتقد و معتقد به امر بمعروف و نهی از منکر نسبت به حاکمیت ، برنمی تابند و برتوقف وتعطیل آن اصراردارند،دستور فرمائید پرونده نهضت آزادی ایران به دادگاه صالحه ای که بر اساس اصل 168 قانون اساسی با حضور هیئت منصفه تشکیل گردد، ارجاع شود. چون ما به قانون التزام داریم طبیعی است که اگر چنین دادگاهی رای به توقف یا انحلال نهضت آزادی دهد، آن را پس از طی مراحل قانونی بپذیریم . در غیر این صورت تعطیل ساختن غیر قانوني يكي از قديمي ترين احزاب سياسي ظلم آشکاری به موسسین ، اعضا و مردم می باشد و در دادگاه الهی باید در برابر آن پاسخگو باشند.

6 – درپایان نظربه اینکه قوه قضاییه باید پشتیبان حقوق فردی و اجتماعی شهروندان و مسئول تحقق بخشیدن به عدالت و عهده دار رسیدگی به تظلمات و شکایات آنان و مسئول احیای حقوق عامه و گسترش عدل و آزادی های مشروع و قانونی و نظارت بر حسن اجرای قوانین باشد، از آن مقام محترم درخواست می کنیم دستور فرمایند موضوع مورد رسیدگی واقع شود و وزارت اطلاعات از این اقدامات غیر قانونی منع گردد و تهدیدات ، تضییقات و فشارهای غیر قانونی و غیر اصولی که توسط دولت و وزارت اطلاعات و احیانا دستگاههای اطلاعاتی دیگر برای این حزب قانونی ، پر سابقه ، ملی و اسلامی فراهم می کنند ، مرتفع گردد.

رسیدگی و پاسخگویی به ظلم ها و تظلم ها در دنیا بسیار ساده تر از پاسخگوئی به آن ها در آخرت است .

انما اشکوا بثی و حزنی الی الله و اعلم من الله ما لا تعلمون (2) – یوسف – 86

با احترام
نهضت آزادی ایران

(1) خداوند بانگ برداشتن به سخن بد را دوست ندارد ، مگر از جانب کسی که مورد ستم قرار گرفته باشد.
(2) درد و اندوه خود را فقط به خدا باز گویم و از خدا چیزهایی میدانم که شما نمی دانید.