لحظه به لحظه با پیکار دلیرانه جنبش مردمی - ۵۸


لحظه به لحظه با پیکار دلیرانه جنبش مردمی - ۵۸

* امام جمعه قم: زندانیان بی‌گناه را آزاد کنید
* تجمع امروز قم لغو شد
* نماينده مجلس : مجازات صانعی؛ 74 ضربه شلاق
* قطعه ای از بهشت زهرا سبز شده است: بیست و یکم و بیست چهارم تیرماه در بهشت زهرای تهران چه خبر بوده است؟
* بيانيه تعدادي از احزاب و تشکل‌هاي عضو کميته پي‌‌گيري بازداشت‌هاي خودسرانه در محکوميت بازداشت‌ و محاکمه‌هاي اخير و دفاع از اين کميته
* دستور تلویحی جنتی، خطیب نماز جمعه، برای دستگیری کروبی و موسوی: چرا سران آشوب‌ها دستگير نشدند؟



خطبه‌های قاطع آیت‌الله امینی، حامیان کودتا را منفعل کرد و برنامه هتک حرمت آیت‌الله العظمی صانعی را به هم زد
امام جمعه قم: زندانیان بی‌گناه را آزاد کنید

سخنرانی کوبنده و قاطع آیت الله ابراهیم امینی در خطبه های نماز جمعه امروز قم سبب شد که برنامه راهپیمایی و تجمع طیف وابسته به مصباح یزدی در مقابل بیت آیت‌الله العظمی صانعی لغو شود. آیت‌الله امینی امروز در نمازجمعه قم خواستار آن شد که اگر ظلمی به کسی شده و آسیبی به کسی رسیده، برطرف شود و اگر بی‌گناهی زندانی شده، آزاد شود و اگر آبرویی برده شده، از او عذرخواهی شود.
گزارش «موج سبز آزادی» از قم حاکی است، در حالی که طبق برنامه‌ریزی‌های قبلی قرار بود پس از نماز جمعه قم، گروهی از نمازگزاران از حرم حضرت معصومه (س) تا بیت آیت‌الله صانعی تظاهرات کنند و علیه وی شعار دهند، موضع‌گیری قاطع و کم‌سابقه آیت‌الله امینی در نماز جمعه سبب خنثی شدن این طرح شد و حتی فرمانداری قم با صدور اطلاعیه‌ای که در نماز جمعه قرائت شد، تهدید کرد که با هرگونه تجمعی برخورد خواهد کرد.
این گزارش حاکی است از ساعاتی پیش از شروع نماز جمعه، نیروهای پلیس در اطراف حرم حضرت معصومه مستقر شده بودند و اوضاع را تحت نظر داشتند.
گفتنی است حجت‌الاسلام علیرضا تکیه‌ای رییس اسبق شورای شهر قم و از دوستان نزدیک قاسم روانبخش (عضو کنونی شورای شهر و از مشاوران ارشد سیاسی آیت‌الله مصباح) از سازمان‌دهندگان تجمع ناکام امروز بود.
بر اساس گزارش خبرنگار «موج سبز آزادی» در قم، آیت‌الله امینی که محبوبیت ویژه‌ای بین مردم قم دارد و ساده‌زیستی و مردم‌داری وی مشهور است، در خطبه‌های امروز خود به همه کسانی که قصد ایجاد تنش در حوزه را دارند، هشدار داد که به تفرقه‌های موجود دامن نزنند.
لازم به ذکر است که پیش از این نیز آیت‌الله استادی در نماز جمعه قم نسبت به اقدامات غیرقانونی قاسم روانبخش و حامیانش هشدار داده و آن را موجب لکه‌دار شدن حیثیت حوزه دانسته بود.
گفته می‌شود که مراجع تقلید نیز نسبت به هتاکی‌ها و قانون‌شکنی‌های اطرافیان مصباح یزدی گلایه‌های شدیدی دارند و از هرگونه برخورد قضایی با این خودسری‌ها ابراز ناامیدی کرده‌اند.
این نارضایتی‌ها تا جایی پیش رفته که یکی از مراجع تقلید بزرگ قم چندی پیش درباره نحوه صدور مجوز برای تظاهرات این طیف گفته بود: مجوز آنها از تهران صادر می‌شود!

سخنان آیت‌الله امینی خطبه‌های نماز جمعه
آیت‌الله امینی در نماز جمعه این هفته قم طی سخنانی گفت: در ماه مبارک رمضان سر سفره‌ی خدا بنشینید و به یکدیگر نزدیک شوید و اختلافات را کنار بگذارید. چقدر دشمنان باید از این اختلاف سود ببرند؟ شما دشمن یکدیگر نیستند. شما نظام و اسلام را می‌خواهید، چرا به جای دشمنی با یکدیگر به گفت‌وگو و صحبت نمی‌پردازید و راه ‌حلی برای مشکل تفرقه پیدا نمی‌کنید.
وی با بیان این که «به این جناح و آن جناح کاری ندارم، بلکه خطابم همه هستند»، افزود: شما نخبگان بنشینید و با هم صحبت کنید، اگر واقعا ظلمی به کسی شده و اگر آسیبی به کسی رسیده، آن را برطرف کنید و اگر بی‌گناهی زندانی شده وی را آزاد کنید و اگر آبرویی برده شد، عذرخواهی کنید و با کسانی که مجرم واقعی هستند هم همان گونه که شایسته است برخورد کنید.
خطیب موقت جمعه‌ قم با اشاره به روش‌های حامیان دولت احمدی نژاد، اظهار کرد: بس کنید این لجبازی، خیره‌سری و جریمه کردن‌ها را، که نظام را با این چیزها نمی‌شود نگه داشت؛ نظام را باید با رافت، عدالت و انس نگهداری کرد.
وی با بیان اینکه «من به چه زبانی بگویم تفرقه را کنار بگذارید که موثر باشد» گفت: ما دشمن نیستیم و وحدت ما شدنی است و با گفت‌وگو و صحبت این مشکل را برطرف کنید و سوژه دست دشمن ندهید.
وی هم‌چنین با خطاب قرار دادن طیف حامی مصباح یزدی و بیان اینکه « اختلافات را به حوزه نکشید که خیانت به حوزه و نظام است» تصریح کرد: اگر شما به عنوان دلسوزی می‌خواهید کاری انجام دهید، سعی کنید اختلافات برطرف شود نه اینکه گسترش یابد.


تجمع امروز قم لغو شد
با صدور بيانيه‌اي از سوي استانداري قم،‌ تجمع و راهپيمايي عليه آيت‌الله صانعي لغو شد.
به گزارش فارس، با صدور بيانيه‌اي از سوي استانداري قم،‌ تجمع و راهپيمايي عليه آيت‌الله صانعي لغو شد.
استانداري قم در بيانيه خود كه از تريبون نماز جمعه قرائت شد، آورده است: نظر به اينكه شرايط كشور حساس بوده و مسئولان عالي‌ رتبه نظام نيز بر حفظ آرامش تاكيد دارند، بنابراين به اين منظور و در جهت پيشگيري از فرصت طلبي‌ها، تقاضا دارد از برگزاري هرگونه راهپيمايي و تجمع خودداري شود.
استانداري در ادامه بيانيه تصريح كرده است: بديهي است در صورت برگزاري هرگونه تجمع، اين موضوع از طريق مراجع ذي‌صلاح اعلام مي‌گردد.
همچنين نيروي انتظامي استان قم نيز تاكيد كرد، در صورت برگزاري هرگونه تجمع و يا راهپيمايي با افراد به صورت قانوني برخورد مي‌شود.


نماينده مجلس : مجازات صانعی؛ 74 ضربه شلاق
سحام نیوز:نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی اهانت های یوسف صانعی به رئیس جمهوری را موجب تاسف دانست و گفت: طبق ماده 609 قانون مجازات اسلامی هر فردی با توجه به یکی از روسای سه قوه توهین نماید به 3 تا 6 ماه حبس و یا 74 ضربه شلاق محکوم می شود.
محمد حسین فرهنگی در گفتگو با "شبکه ایران"در واکنش به اظهارات اهانت بار صانعی به آرا مردم و خواست آنان، اظهار داشت: کسانی که همه راه ها را رفتند و نتیجه ای نگرفتند به طور طبیعی رو به توهین می آورند و به قول عام کسانی که "کم"می آورند اینگونه عمل می کنند.
وی در ادامه با تاسف بار خواندن اظهارات یوسف صانعی، بیان داشت: در قانون برای کسانی که به رئیس جمهور اهانت می کنند حکم روشنی وجود دارد.
نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ماده 609 و 608 قانون مجازات اسلامی، گفت: طبق این مواد هر کسی به یکی از سران قوا و یا به هر فرد دیگری اهانت کند و از الفاظ رکیک استفاده کند باید با 3 تا 6 ماه حبس و یا 74 ضربه شلاق مجازات شود.


قطعه ای از بهشت زهرا سبز شده است: بیست و یکم و بیست چهارم تیرماه در بهشت زهرای تهران چه خبر بوده است؟
پیکر دهها نفر از شهروندان تهرانی در تاریخ های 21 و 24 تیرماه بدون اسم و مشخصات فردی در قطعه 302 بهشت زهرای تهران به خاک سپرده شده است.
نوروز:یکی از پرسنل زحمت کش بهشت زهرای تهران به خبرنگار نوروز گفت:"در روزهای 21 و 24 تیرماه جنازه هایی بدون نام و مشخصات و تحت تدابیر شدید امنیتی، به این قبرستان آورده شده و با صدور اجباری جواز دفن برای آنها در قطعه 302 به خاک سپرده شده است.
با پیگیرهای خبرنگار نوروز از بهشت زهرای تهران، روز بیست و یکم تیرماه از بین جوازهای دفن صادر شده در آن قبرستان، 28 جواز بدون ذکر نام و نام خانوادگی صادر شده و همگی در قطعه 302 به خاک سپرده شده اند. 24 تیرماه نیز 16 جواز دفن با شرایط فوق صادر شده است.
گفتنی است سایت نوروز در تاریخ 24 تیرماه نیز به نقل از خانواده یکی از شهدای حوادث اخیر، از وجود دهها جنازه در سردخانه ای در جموب غربی تهران خبر داده بود، که با تحویل جنازه های منجمد به خانواده ها در روزهای بعدی این خبر تا حدودی مورد تائید قرار گرفت.
لازم به ذکر است، اجساد در سردخانه های پزشکی منجمد نمی شود اما به دلیل اینکه این جنازه های در سردخانه های صنعتی نگهداری شده بودند، اجساد منجمد شده و به فرم خود را از دست داده بودند.
به نظر می رسد پس از دیده شدن جنازه های شهدا در سردخانه های صنعتی و وحشت از انتشار اخبار آن توسط خانواده ها، جنازه ها بدون شناسائی به بهشت زهرا برده شده و به خاک سپرده شده اند.
پی گیری خبرنگار سایت نوروز از مسئولین بهشت زهرا در روزهای اخیر بی نتیجه بوده است و هیچکدام از آنها حاضر به پاسخگویی در مورد این اجساد نبوده اند. با اینحال با همکاری برخی از پرسنل آ سازمان با خبرنگار نوروز، شماره جواز دفن شهدایی که بدون نام در قطعه 302 به خاک سپرده شده اند در اختیار سایت نوروز قرار گرفته است که در صورت لزوم منتشر خواهد شد.


بيانيه تعدادي از احزاب و تشکل‌هاي عضو کميته پي‌‌گيري بازداشت‌هاي خودسرانه در محکوميت بازداشت‌ و محاکمه‌هاي اخير و دفاع از اين کميته
ملت ايران؛
در بيش از شصت ‌روزي که از انتخابات رياست جمهوري دور دهم مي‌گذرد، احزاب و گروه‌هاي سياسي، اجتماعي و دانشجويي هوادار دموکراسي، حقوق بشر، تماميت ارضي و منافع ملي در کنار بسياري از شهروندان با سرکوب بي‌سابقه‌اي مواجه شده و يکي از گسترده‌ترين هجوم‌هاي استبداد عليه حقوق و آزادي‌هاي اساسي مصرح در قانون اساسي‌ و موازين جهاني حقوق بشر که جمهوري اسلامي نيز بدان متعهد شده است، را تجربه مي‌کنند.
تنها يکي از آلامي که بر پيکر جنبش دموکراسي‌خواه ايران وارد شده، بازداشت‌هاي غيرقانوني و فله‌اي جمعي از رهبران و اعضاي احزاب و تشکل‌هاي سياسي اصلاح طلب و تحول‌خواه است. اين بازداشت‌ها از ساعاتي پس از اعلام نتايج انتخابات دهمين دوره رياست جمهوري آغاز شده و طي اين مدت نيز ادامه داشته است.
در جريان اين بازداشت‌ها که بنا به گزارش "کميته پي‌گيري بازداشت‌هاي خودسرانه" بيش از 500 فعال سياسي دستگير شده‌اند، موازين دادرسي عادلانه و حقوق اوليه متهم مطابق با قوانين موضوعه کشور و معيارهاي حقوق بشر ناديده انگاشته شده و از لحظه بازداشت تا کنون بازداشت‌شدگان از حقوق قانوني خود محروم بوده‌اند که اين موارد به تفصيل در اطلاعيه‌ و نامه سرگشاده "کميته پي‌گيري بازداشت‌هاي خودسرانه" طي هفته‌هاي گذشته منتشر شده است؛ اما به طور خلاصه؛ بايد گفت اعمال قدرت و تحديد حقوق و آزادي‌هاي عمومي از سوي حاکمان تنها زماني مشروعيت و وجاهت دارد که در چارچوب "قانون" به مثابه يک پيمان دو سويه اجتماعي باشد و آن هنگام که يک قدرت سياسي پا را از اين پيمان فراتر مي‌گذارد، اعمال او نامشروع و خودسرانه است، چنانکه به باور ما اين حجم بازداشت‌ گسترده فعالان سياسي را که بدون رعايت موازين قانوني صورت گرفته، بايد يک «دم‌ربايي بي‌سابقه به منظور باج خواهي از ملت و گروه‌هاي سياسي»، ناميد.
همچنين تداوم بازداشت اين فعالان و به ويژه بي‌اطلاعي از وضعيت سلامتي تعدادي از آنان نگراني‌هاي جدي را فراهم آورده و اين در حالي است که مقامات قضايي به جاي محاکمه عاملان نقض حقوق شهروندان خصوصا رسيدگي به جنايات صورت گرفته در داخل بازداشت‌گاه‌ها و نيز پاسخگويي به خانواده‌هاي نگران زندانيان، برخلاف نص صريح قانون اساسي که بر حق برخورداري از وکيل و محاکمه در حضور هيات منصفه در مورد جرايم سياسي تاکيد مي‌کند، به نمايش اعترافات تعدادي از آنان پرداخته و از ياد برده‌اند که اين شيوه غيرانساني و غيرقانوني هيچ ارزشي نزد افکار عمومي ندارد.
احزاب و تشکل‌هاي امضاء کننده اين بيانيه ضمن هشدار نسبت به عواقب سوء نقض حقوق شهروندان از سوي حاکميت خواستار توقف فوري اين روند و آزادي هرچه سريعتر کليه زندانيان سياسي و عقيدتي مي‌باشند و نيز اعتراض خود را به بازداشت تعدادي از اعضاء و اعمال تهديدات غيرقانوني نسبت به فعاليت‌هاي «کميته پي‌گيري بازداشت‌هاي خودسرانه» اعلام مي‌دارند و تاکيد مي‌کنند که اين کميته ائتلافي است بر مبناي دفاع از حقوق شهرونداني که بدون دسترسي به حقوق دادرسي عادلانه روانه زندان شده‌اند، و از ابتداي تاسيس خود به نمايندگي بيش از ده تشکل و گروه سياسي- مدني در چارچوب قوانين و با توسل به شيوه‌هاي مسالمت آميز فعاليت کرده و از اين پس نيز با همين مشي و ماموريت به فعاليت خود ادامه خواهد داد.

به ترتيب حروف الفبا:
اتحاديه انجمن‌هاي اسلامي دانشجويان دانشگاه‌هاي سراسر کشور (دفتر تحکيم وحدت)
جبهه ملي ايران
جنبش مسلمانان مبارز
حزب ملت ايران
سازمان حقوق بشر کردستان
سازمان دانش آموختگان ايران اسلامي (ادوارتحکيم وحدت)
فعالان طيف چپ


دستور تلویحی جنتی، خطیب نماز جمعه، برای دستگیری کروبی و موسوی: چرا سران آشوب‌ها دستگير نشدند؟
امام جمعه موقت تهران خواستار بازداشت كساني شد كه به گفته وي ريشه فتنه و ام‌الفساد اغتشاشات اخير بودند.
به گزارش خبرنگار ايلنا، آيت‌الله جنتي در خطبه‌هاي نماز جمعه اين هفته تهران طي سخناني با طرح اين پرسش كه چرا سران آشوب‌ها و كساني كه همه مي‌دانند ريشه فتنه و ام‌الفساد بودند دستگير نشدند، گفت: البته اين افراد به جايي وصل هستند چرا آنها بايد آزاد باشند و با توجه به اينكه بازداشت‌شدگان در زندان مي‌گفتند ما فريب خورده‌ايم چرا فريب‌دهندگان دستگير نمي‌شوند؟
دبير شوراي نگهبان خاطرنشان كرد: البته اينكه گفته مي‌شود آنها به جاهايي وصل هستند به آن محل‌هاي وصل هم بايد گفت كه بگذاريد اينها محاكمه شوند تا آبروي شما هم حفظ شود.
وي تصريح كرد: من دست آن عزيزي را مي‌بوسم كه در مورد فرزندش كه منحرف شده بود نامه‌اي نوشت و پاكي خود را حفظ كرده و تبري جست.
آيت‌الله جنتي خطاب به رياست جديد قوه قضائيه گفت: ما عدالت مي‌خواهيم و جز عدالت چيزي نمي‌خواهيم با كسي غرض شخصي، دوستي و رفاقت نيز نداريم.
وي تاكيد كرد: در اين جريانات كه تعدادي از اين بچه‌هاي كوي دانشگاه‌ها را گرفتند و در كهريزك با آنان بدرفتاري شد بايد با خاطيان نيز برخورد شود اعم از اينكه خاطيان، مسئولين، دست‌اندركاران و يا مديران باشند كه رهبري نيز در اين خصوص تاكيد كردند.
دبير شوراي نگهبان با بيان اينكه اجراي عدالت غرامت‌هايي دارد كه بايد پرداخت اضافه كرد:عده‌اي پول دارند، رابطه دارند و از طريق ”اين را ببين، آن را ببين“ كار خود را پيش مي‌برند. اخيرا به من اطلاع دادند كه برخي از قضات را تحت فشار گذاشته‌اند اما من خطاب به اين قضات مي‌گويم كه از خدا بترسيد زيرا اگر خدا بخواهد شما را حفظ كند هيچ‌كس نمي‌تواند به شما آسيب برساند البته ممكن است در اين راستا براي آن قاضي پرونده‌سازي هم شده و از طريق دادگاه انتظامي قضات نيز پيگيري شود.
وي با بيان اينكه اگر قاضي اجراي عدالت نكند از نظر شرعي معزول مي‌باشد خطاب به رياست جديد قوه قضائيه اظهار داشت: براي اجراي عدالت در دستگاه قضايي جذب و دفع‌‌هايي لازم است بدين ترتيب كه نيروهاي مخلص، با تقوا و انقلابي جذب شوند و در مقابل افراد بي‌ريشه و بدون تقوا از دستگاه قضايي دفع شوند.
دبير شوراي نگهبان در ادامه با اشاره به يكي ديگر از مناسبت‌هاي روز كشور يعني كودتاي 28 مرداد اظهار داشت: همان كاري را كه در بيست و هشتم مرداد قبل از انقلاب شد را در مقطع مي‌خواستند در شكل ديگر اجرا كنند غافل از اينكه آن روز روشنگري به مانند امروز نشده بود و مردم نريختند در خيابان‌ها شهيد بدهند و در نتيجه 25 سال ظلم بر آنها حاكم شد اما امروز مردم ما داراي رشد فكري و بلوغ سياسي هستند.
امام جمعه موقت تهران ادامه داد: كساني كه مي‌خواستند انقلاب مخملي كنند فكر مي‌كردند اين روز هم مثل آن روز است البته با اينكه قضيه 18 تير را تجربه كرده بودند باز هم حماقت كردند.