لحظه به لحظه با پیکار دلیرانه جنبش مردمی (65)








مطبوعاتی: جرات داشته باشند و بگویند این حکومت نه جمهوری است و نه اسلامی
سه بیانیه شورای فعالان ملی مذهبی
ارتباط برخی نمایندگان مجلس با شکنجه‌گران
بازجو که بازداشت نمی‌شود!
سلامتي: حركت درقالب تشكل‌هاي فراگيرمهمترين گزينه‌ پيش روي اصلاح‌طلبان است


جرات داشته باشند و بگویند این حکومت نه جمهوری است و نه اسلامی/پاسخ آیت الله منتظری به نامه 293 تن از فعالان سیاسی و مطبوعاتی

چهارشنبه، 4 شهریور 1388

بسم الله الرحمن الرحيم ‏

( انما يوفى الصابرون اجرهم بغير حساب )‏

‏حضور محترم برادران و خواهران عزيز، روشنفكران و نخبگان محترم
‏ ‏پس از سلام و تحيت ; در رابطه با نامه ارسالى مورخ ‏88/6/1‏ آن عزيزان ،‏ ‏ضمن قدردانى و ارج نهادن به ايثارگرى و شهامت و پايدارى شما و ملت‏ ‏بزرگوار و عزيز ايران ، معروض مى‎دارم كه اينجانب بارها تذكرات و‏ ‏پيشنهادهايى را براى بيرون رفتن از اين بحران ويرانگر ارائه نموده ام ، ولى‏ ‏ظاهرا حضرات براى رسيدن به مقاصد دنيوى خويش چنان چشم و گوش و‏ ‏دل بر حقايق بسته اند كه نه مى‎بينند و نه مى‎شنوند، ولى از آنجا كه هنوز‏ ‏مبارزات با رژيم گذشته در اذهان بسيارى از افراد زنده است و در ميان‏ ‏سردمداران حكومتى بعضا كسانى هستند كه خود طعم شكنجه و زندان و...‏ ‏را چشيده اند اينجانب هنوز نا اميد نيستم و اميدوارم تا كاملا دير نشده‏ ‏مسئولين امر به خود آيند و بيش از اين وجهه نظام جمهورى اسلامى را در‏ ‏بين توده هاى زجر كشيده و سيلى خورده ايران و در سطح جهانى خدشه دار‏ ‏نكنند و موجب سقوط خود و نظام نگردند.

‏ ‏دين اسلام ، دين كامل الهى است و در آن آزادى عقيده و بيان چنان روشن‏ ‏و واضح است كه قرآن كريم در مورد اصل پذيرش دين مى‎فرمايد: ( لا‏ ‏اكراه فى الدين ) يعنى زور و اجبارى در پذيرش دين نيست ; و بايد‏ ‏پذيرفتن اصول دين با استدلال و برهان باشد. و سيره و روش رسول‏ ‏خدا(ص ) و ائمه معصومين (ع ) نيز اين گونه بوده كه مردم در كمال آزادى و‏ ‏بدون لكنت زبان و بدون هيچگونه ترس و واهمه اى درباره مسائل انتقاد و‏ ‏اظهارنظر نمايند. بزرگترين ستم و ظلم به اسلام عزيز رفتار مستبدانه با‏ ‏مردم تحت عنوان حكومت دينى و اسلامى است .

‏ ‏اميدوارم مسئولين امر از اين راه انحرافى كه در پيش گرفته اند دست‏ ‏برداشته و حقوق از دست رفته مردم را استيفا نمايند، خسارات را جبران‏ ‏نموده و بى گناهان را بيش از اين در زندان نگه ندارند، و با پايان دادن به‏ ‏سناريوهاى نمايشى دادگاهها و پخش اعترافات آنچنانى بيش از اين قضاء‏ ‏اسلامى را مسخره نكنند; و يا لااقل شجاعت اين را داشته باشند كه اعلام‏ ‏كنند اين حكومت نه جمهورى است و نه اسلامى و هيچ كس هم حق‏ ‏اعتراض و اظهارنظر و انتقاد ندارد.

‏ ‏اميدوارم خداوند كريم در اين ماه مبارك رمضان همه ما را از كجروى ها‏ ‏باز داشته و مشمول هدايت هاى مستمر خويش قرار دهد.
‏ ‏والسلام عليكم و رحمة الله و بركاته .

‏4 شهريور ماه 1388‏
‏قم المقدسة - حسينعلى منتظرى ‏

گفتنی است اول شهریور ماه صدها چهره سیاسی، فعال مدنی و روزنامه‌نگار با ارسال نامه‌ای برای مراجع تقلید و آقایان هاشمی، خاتمی، موسوی و کروبی از آنها خواستند در برابر کودتاچیان مقاومت کنند و به اقدامات عملی رو بیاورند




سه بیانیه شورای فعالان ملی مذهبی
شورای فعالان ملی مذهبی: احمد زيدآبادی توسط پزشكان مستقل معاينه شود


شورای فعالان ملی مذهبی با صدور سه بیانیه جداگانه، به بازداشت محمد ملکی اعتراض کردند، خواستار رسیدگی قوه
قضاییه به موضوعات مطرح شده از سوی مهدی کروبی شدند و از لزوم معاینه زیدآبادی توسط پزشکان مستقل سخن گفتند. متن این سه بیانیه در ادامه می‌آید:

به نام خدا

دكتر ملكي را آزاد كنيد

دكتر محمد ملكي از دوستان ملي - مذهبي‌ ما، در نخستين روز ماه رمضان بازداشت شد. معلوم نيست انتساب چه اتهامي در انتظار اين پيرمرد رنج‌كشيده و شخصيت مستقل و وطن‌دوست است. او در ساليان اخير، چه در داخل و چه در مسافرت به خارج (براي ديدار با فرزندش)، شخصيتي ملي و ايران‌خواه و طرفدار عدم خشونت و فعاليت مسالمت‌آميز سياسي را از خود به نمايش گذاشت. نامه‌نگاري‌هاي او در سال‌هاي اخير نيز برخاسته از حس تعهد ملي و ديني و از سر درد بوده است تا نظرگاه‌هايش را بر اساس حق «آزادي»، به عنوان يكي از مؤلفه‌هاي اساسي و شعارهاي بنيادين دوران انقلاب، انقلابي كه او نيز برايش با تمام وجود زحمت كشيده بود، با مردم مطرح سازد.

امروز او با تني به شدت رنجور از سرطان پروستات و در حالتي كه در دو ماه اخير تحت نظر پزشك بوده و فعاليت خاصي نداشته است، از روي تخت‌اش در منزل، بي‌هيچ اتهام مشخصي به سلول زندان منتقل مي‌شود. ما دستگيري ايشان كه مغاير اصول مكرر قانون اساسي و اعلاميه جهاني حقوق بشر است را محكوم دانسته و از كشاندن اين پيرمرد رنج كشيده و زجرديده به داخل سناريوهاي امنيتي - تخيلي، توطئه‌محور و دشمن‌هراس پرهيز مي‌دهيم و مسئوليت جسمي و رواني ايشان را بر عهده بازداشت‌كنندگان مي‌دانيم.

دكتر محمد ملكي را آزاد كنيد و بيش از اين برشكاف و خشم غالب شده بر رابطه دولت - ملت و به خطر انداختن منافع ملي نيفزاييد.

شوراي فعالان ملي - مذهبي

3 شهريور 1388


به نام خدا


«نهي‌ از منكر»هاي آقاي كروبي، اولين امتحان رئيس قوه قضاييه


روي كار آمدن رئيس جديد قوه قضاييه از همين آغاز با ابتلاها و امتحان‌هاي مهمي همراه است. مهم‌ترين آن زنداني و تحت فشار بودن عده زيادي از شخصيت‌هاي سياسي و حزبي و مطبوعاتي اصلاح‌طلب از يك سو و خبرها و شنيده‌هاي مكرر و نگراني‌ عمومي درباره رفتارهاي ضدانساني و غيراخلاقي با معترضان بازداشت شده از سوي ديگر است.

اينك آقاي كروبي با صداقت و شجاعت نيشتر بر زخمي زده‌ است كه از سال‌ها پيش در بدنه قدرت به وجود آمده بود اما با اهمال و توجيه و سركوب سعي در لاپوشاني آن مي‌شد. اين زخم و آفت امروز با درگير شدن قدرت با بدنه گسترده اجتماعي، و نه صرفا فعالان حزبي و سياسي و روشنفكري، به عرصه عمومي و سخنان و گفت‌وگوهاي همگاني، اعم از داخل و خارج از قدرت، روحانيون و غيرروحانيون و ... آمده است. اما با كمال تأسف عده‌اي از حاميان و برخي از طراحان و آمران فجايع اخير به جاي توجه به اين غده سرطاني و تأمل در سخنان آقاي كروبي به حمله و هجوم به ايشان و بستن روزنامه‌اش مبادرت ورزيده‌اند تا شايد به زعم خود آب رفته را به جوي برگردانند. اما آنان بايد بدانند كه اين سخني است كه بر سر هر كويي هست و با دروغ‌پردازي و توجيه و سناريوسازي براي لاپوشاني ظلم‌ها و فسادها و قتل‌ها و يا تهديد و شكستن آينه‌هايي كه صرفا اين نقش‌هاي سياه را بازتاب داده‌اند، اصل و واقعيت آن قابل انكار نخواهد بود. از سوي ديگر بر همه آگاهان و دلسوزان كشور، مردم و طرفداران منافع ملي، از هر فكر و طيف و صنفي است كه با برخورد فعال با اين پديده سرطاني كه تمامي آرمان‌ها و ارزش‌هاي سياسي و اخلاقي و ديني را نشانه گرفته و مي‌خواهد آن‌ها را در پاي قدرت عده‌اي معدود قرباني كند، جلوي پيشروي هر چه بيشتر اين بيماري مهلك و فاجعه‌بار را بگيرند و از آقاي كروبي در اين حق‌گويي و امر به معروف و نهي‌از منكر بنيادي‌اش حمايت كنند.

براي رئيس جديد قوه قضاييه نيز رسيدگي جدي به اين نگراني همگاني اولين گام و اولين امتحان است. نحوه برخورد ايشان با اين امر مي‌تواند قضاوت خدا و مردم را درباره آينده كاري ايشان رقم زند و روشن كند كه آيا مي‌خواهد ويرانه قوه قضاييه در دوران آقاي شاهرودي را اصلاح و آباد كند و دست‌هاي پشت صحنه‌ فاجعه‌آفرين را از حيطه‌هايي كه علي‌‌الاصول بايد در اختيار اين قوه باشد كوتاه سازد و يا برعكس اين ويرانه را ويرانه‌تر و آشيانه جغدان و ددان و همان دست‌هاي پنهان نمايد. ما اميدواريم همان گونه كه ناصحان دلسوز به ايشان نصيحت كرده‌اند، راه حق و خير و صلاح را در پيش گيرند. اين به نفع كشور، مردم و منافع ملي (و به نفع خود دولتمردان نيز) مي‌باشد.


شوراي فعالان ملي - مذهبي

3 شهريور 1388


به نام خدا


احمد زيدآبادي توسط پزشكان مستقل معاينه شود


برگزاري چهارمين دادگاه نمايشي بدون رعايت اصول اوليه يك دادرسي قانوني و عادلانه (كه از سوي حقوق‌دانان بسياري نقد شده است)، براي خانواده‌ها و دوستان زندانيان از يك سو و افكار عمومي و وجدان‌هاي حق‌طلب از سوي ديگر نگراني‌هاي شديدي را در رابطه با وضعيت جسمي - رواني زندانيان برانگيخته است. بنابر تصاوير رسمي منتشره اكثر زندانيان حاضر در اين دادگاه در حالاتي از نگراني، بهت و افسردگي به سر مي‌بردند كه هر بيننده‌اي به سادگي متوجه آن مي‌شد. در اين ميان چهره زرد، خمار و خواب‌زده و نگاه مبهوت و نامتعادل دوست گرامي ما آقاي احمد زيدآبادي بيش از ديگران مشهود بود. اين امر به شدت باعث نگراني‌ ما و خانواده‌هاي زندانيان (بويژه آقاي زيدآبادي) شده است. بر اين اساس، جدا از هر امر سياسي و مرتبط با «قدرت»، به عنوان يك امر اخلاقي و مرتبط با «انسان» و وجدان، ما از تمامي مقامات مسئولي كه اعتنايي به اصول اوليه انساني دارند، مصرانه مي‌خواهيم آقاي احمد زيدآبادي توسط پزشكان مستقلي كه مورد تأييد خانواده ايشان باشد، صرفا در چارچوبي پزشكي ديدار و معاينه و معالجه شود. طبيعي است كه در غير اين صورت مسئوليت هر نوع آسيب جسمي و رواني به ايشان و ديگر زندانيان به عهده مقامات مسئول در حاكميت مي‌باشد.


شوراي فعالان ملي - مذهبي

4 شهريور 1388





ارتباط برخی نمایندگان مجلس با شکنجه‌گران
بازجو که بازداشت نمی‌شود!


در حالی که «موج سبز آزادی» پیش از این از نقش فدایی در شکنجه‌گاه کهریزک پرده برداشته بود، نمایندگان مختلفی در این روزها به شکلی آشکارتر از گذشته، این خبر را تایید می‌کنند و در عین حال از ارتباط دو نماینده دیگر با عوامل جنایت بازداشتگاه‌ها سخن به میان می‌آورند.

گزارش خبرنگار پارلمانی «موج سبز آزادی» حاکی است یک نماینده مجلس در پاسخ به پرسش خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا خبر بازداشت حسین فدایی، از اعضای ارشد فراکسیون اصولگرایان صحت دارد یا خیر، با خنده خطاب به آنان گفت: بازجو که بازداشت نمی‌شود!

گفتنی است، پیش از این یک عضو فراکسیون اکثریت مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار «موج سبز آزادی»، حسین فدایی را مسئول مستقیم بازداشتگاه کهریزک اعلام کرده بود.

این نماینده اصولگرا که نمی خواست نامش فاش شود، تصریح کرده بود که حسین فدایی، نماینده تهران و دبیرکل جمعیت ایثارگران، مسئولیت این بازداشتگاه را در حوادث پس از انتخابات بر عهده داشته و این موضوع برای کمیته ویژه مجلس ثابت شده است.

به گزارش خبرنگار موج سبز آزادی، برخی نمایندگان نیز معتقدند که سروری و زاکانی دو نماینده دیگر حامی کودتا در مجلس نیز با تیم جنایتکاران در داخل بازداشتگاه ها مرتبط هستند. این زمزمه‌ها به امری عادی در راهروهای مجلس تبدیل شده است.

گفتنی است سروری پیش از راه یافتن به مجلس، فرمانده بسیج پایگاه مقداد و زاکانی نیز فرمانده بسیج دانشجویی بوده است.

در عین حال «موج سبز آزادی» جزئیات جدیدی را درباره نقش یک مقام سابق نیروی انتظامی به نام ص. در برقراری بازداشتگاه کهریزک و شکنجه متهمان در آن به دست آورده که به محض کسب اطمینان از صحت آنها، منتشر خواهد کرد.




سلامتي: حركت درقالب تشكل‌هاي فراگيرمهمترين گزينه‌ پيش روي اصلاح‌طلبان است
پايگاه اطلاع رساني سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي ايران: دبيركل سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي ايران گفت: حركت در قالب گروه‌هاي سياسي و تشكل‌هاي فراگير در جبهه اصلاحات و تقويت انسجام در اين جبهه مهمترين گزينه‌ پيش روي اصلاح‌طلبان است.
محمد سلامتي در گفت‌وگو با خبرگزاري ايسنا اظهار كرد: در هر جامعه‌اي زيروبم‌هاي سياسي همواره وجود دارد كه ميزان و شدت آن بسته به شعور سياسي مردم و خواص آن متفاوت است، در جامعه‌اي كه درك سياسي خواص و نخبگان بالا باشد همه مشكلات با طمانينه و آرامش حل مي‌شود.
وي افزود: در ايران نيز سياست، بالا و پايين دارد، اما اين مشكلات دليل نمي‌شود كه جناحي مانند اصلاح‌طلبان كار خود را مسكوت و معلق بگذارد؛ گرچه به نظر مي‌رسد جناح مقابل آن علاقمند به اين است كه جبهه اصلاحات خود را كنار بكشد و آن‌ها بتوانند خود به تنهايي در عرصه سياسي فعاليت كنند.
وي با تاكيد بر اين‌كه " مهمترين گزينه پيش روي اصلاح طلبان اين است كه كار خود را در قالب احزاب و گروه‌هاي سياسي ، NGOها و نيز شخصيت‌هاي مطرح ادامه دهند" خاطرنشان كرد: مصالح نظام، انقلاب و پاسداري از خون شهدا اقتضا مي‌كند كه اصلاح طلبان به فعاليت‌هاي خود ادامه دهند و در اين راستا از ايجاد هر نوع تشكل يا مجموعه جديد در جبهه اصلاحات استقبال مي‌شود؛ چراكه در رشد و ارتقا جامعه و تقويت نهادهاي مدني موثر و مفيد خواهد بود و به منطقي شدن شيوه پيگيري مطالبات مردمي كمك مي‌كند.
دبيركل سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي ايران ادامه داد: راه سبز اميد يكي از اين مجموعه‌هاي جديد در جبهه اصلاحات است كه البته هنوز چارچوب تشكيلاتي خود را مشخص نكرده و فعلا معلوم نيست كه به چه شيوه اي عضوگيري خواهد كرد اما تا اين‌جا حركتي مورد پذيرش و استقبال بوده و اميدواريم كساني كه مسووليت اين تشكيلات را به عهده خواهند گرفت به خصوص آقاي مهندس موسوي در راه خود موفق و مويد باشند.
وي افزود:در كليتي كه از اين مجموعه فراگير جبهه اصلاحات عنوان شده مي‌توان حضور طيف گسترده‌اي از نيروهاي فعال جامعه را پيش‌بيني كرد كه مي‌تواند از هرز نيروهايي كه در فضاي فعلي جامعه انگيزه‌اي براي فعاليت سياسي در قالب تشكيلات تضعيف شده و نيروها به سمت انحراف سوق پيدا مي‌كند، جلوگيري كرده و آن‌ها را منسجم و نيروي بالقوه آن‌ها را بالفعل كند.
وي با تاكيد بر اين‌كه " اميدوارم نه تنها جبهه اصلاحات بلكه هيچ يك از جناح‌هاي سياسي كشور راه سكوت را در پيش نگيرند" گفت: سكوت پيشه كردن به معناي خفقان و مرده بودن جامعه است و بسيار خطرناك خواهد بود، چون مي‌تواند مسير اشخاص را تغيير دهد، اميدوارم كه جامعه هميشه شاداب باشد و فعاليت‌هاي سياسي ادامه يابد و كساني كه كارهاي خلاف مصالح نظام انجام دادند، از كرده خود پشيمان شوند و احساس كنند راه تقويت نظام از برخورد مسالمت‌آميز، تفاهم و گفت‌وگو و آزادي مي‌گذرد.
سلامتي هم‌چنين درباره احتمال نزديكي برخي از اصولگرايان منتقد به اصلاح‌طلبان اظهار كرد: در يك جامعه همواره ديدگاه‌هاي متفاوتي وجود دارد و گاهي شرايط به گونه‌اي اقتضا مي‌كند كه جناح‌ها به يكديگر نزديك شوند، البته اين به معناي ادغام آن‌ها نيست، بلكه حداقل‌هايي وجود دارد كه ميان هر دو جناح مطرح است و اگر به وسيله عده‌اي خدشه‌دار شود، حساسيت هر دو گروه را برانگيخته و براي جلوگيري از آن آن‌ها را تا حدي به هم نزديك مي‌كنند، در شرايط فعلي نيز همين طور است، به برخي از حداقل‌ها خدشه‌هايي وارد شده كه طيف گسترده اي از اصولگرايان و همه اصلاح‌طلبان را نگران كرده و به نوعي موجب نزديكي آن‌ها شده است و يا در زماني كه دشمن مشترك خارجي وجود داشته باشد، چنين اتحادهايي صورت خواهد گرفت.