لحظه به لحظه با پیکار دلیرانه جنبش مردمی (84)






غیبت هاشمی رفسنجانی در جلسه مجلس خبرگان
اعتراف مهم سردار جعفری: ورود سپاه به سیاست در اجرای فرمان مافوق است
دلیل تغییر موضع رهبری
بیانیه جبهه مشارکت ایران اسلامی در محکومیت بازداشت معاون سیاسی دبیرکل جبهه مشارکت
نامه آیت الله سید جلال الدین طاهری اصفهانی به آیت الله العظمی منتظری
پاسخ آیت الله منتظری به اظهارات رهبر: اعتراف فرد علیه خودش معتبر نیست


غیبت هاشمی رفسنجانی در جلسه مجلس خبرگان

شبکه جنبش راه سبز(جرس):آیت الله علی اکبر هاشمی رفسنجانی رییس مجلس خبرگان در آخرین جلسه از اجلاسیه ششم غغیبت داشت و محمود هاشمی شاهرودی نایب رییس این مجلس ریاست جلسه را بر عهده داشت.

غیبت هاشمی رفسنجانی در حالی صورت گرفت که در واپسین روز اجلاسیه ششم،مجلس خبرگان در بیانیه از آیت الله علی خامنه ای به عنوان"تنها گزينه‌اي كه لباس رهبري امت بر قامتش زيبنده است" نامبرد.

همزمان یک عضو مجلس خبرگان رهبری در مورد دلیل غیبت آیت الله هاشمی رفسنجانی در پایان اجلاسیه روز چهارشنبه گفت"آقای هاشمی رفسنجایی نیز گویی برایشان کاری پیش آمد که جلسه را ترک کردند و علت خاصی وجود نداشت."

محمود علوی در حاشیه اجلاس خبرگان رهبری درباره اینکه چرا در مراسم پایانی اجلاس هاشمی رفسنجانی به عنوان رئیس مجلس خبرگان رهبری حضور نداشت و ریاست جلسه بر عهده آیت‌الله هاشمی شاهرودی بود،به خبرگزاری مهر گغت" طبیعی است که در برخی از مواقع رییس جلسه به خاطر برنامه‌ای که پیش می‌آید جلسه را ترک کند و ریاست جلسه بر عهده نایب رییس قرار بگیرد."

وی همچنین گفت که"آقای هاشمی رفسنجانی به خاطر مسئولیت‌هایی که دارند برنامه‌های زیادی دارند و نمی‌توانند همه برنامه‌های خود را کنسل کنند و در اجلاس به صورت کامل حضور پید اکنند."

محمود علوی همچنین گفت که هاشمی رفسنجانی" روز گذشته نیز دیداری با رهبری داشتند و جلسه را ترک کردند و ساعاتی در جلسه حضور نداشتند ولی در افتتاحیه جلسه ما همه شاهد سخنرانی ایشان در اجلاس بودیم."

گزارش ها حاکی است که آیت الله محمد یزدی از حامیان احمدی نژاد که در دو سال گذشته برای ریاست مجلس خبرگان با هاشمی رفسنجانی به رقابت پرداخت و در جریان حوادث پس از انتخابات نیز به شدت به هاشمی حمله کرد،در جلسات مجلس خبرگان غایب بوده است.روزنامه جمهوری اسلامی در همین خصوص خبر داد که"از منابع آگاه خبر مي رسد غيبت آيت الله محمد يزدي در جلسه افتتاحيه مجلس خبرگان به دليل كسالت وي بوده است،و برخلاف شايعه پراكني يك خبرگزاري دولتي آقاي يزدي شب سه شنبه در جلسه هيات رئيسه خبرگان شركت كرده بود ولي به علت تشديد كسالت نتوانست در جلسه علني حضور يابد."


اعتراف مهم سردار جعفری: ورود سپاه به سیاست در اجرای فرمان مافوق است

همزمان با بيست و نهمين سالگرد حمله ارتش عراق به كشور و آغاز هفته دفاع مقدس، سردار عزيز جعفري فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامي طي گفتگويي مفصل با روزنامه جام جم به صراحت اعلام داشت كه "سپاه خودسرانه وارد امور نمی‌شود." او تاكيد كرد: " سپاه هرگز خودسرانه وارد هيچ عرصه‌اي كه مربوط به ماموريت‌هاي انقلابي‌اش نباشد، نشد و هرگز براي خودش به عنوان يك نهاد يا تشكيلات، موضوعيت قائل نبود و خودش تصميم نمي‌گرفته كه وارد چه اموري، بي‌ربط يا با ربط بشود."

سپاه دكاني باز نكرده
جعفري همچنين در گفتگو با ارگان رسمي سازمان صدا و سيما به فعاليت هاي اقتصادي سپاه پاسداران اشاره كرده و با رد سخنان منتقدين مبني بر اينكه در سالهاي پس از جنگ سپاه به يك مافياي بزرگ اقتصادي در كشور تبديل شده است اظهار داشت:"سپاه براي خودش هيچ دكاني باز نكرده و هيچ اصالتي به خود نمي‌دهد. تجربه مافياهاي نظامي كه در بسياري از كشورهاي دنيا از جمله برخي همسايگانمان پيش چشم هستند، مطلقا با تجربه سپاه همخواني ندارد. ماهيت سپاه با ماهيت نظاميان ديگر كشورها متفاوت است. سپاه پس از جنگ به درخواست دولت وقت وارد عرصه سازندگي شد و امروز البته در عرصه‌هاي ديگري كه انقلاب نياز دارد، فعال است. همچنين هيچ نوع زياده‌خواهي يا انحصارطلبي يا منفعت‌طلبي تشكيلاتي براي سپاه متصور و قابل قبول نيست، چون عرصه‌اي كه بچه‌هاي ما فعالند، عرصه‌اي است كه مزاحم يا رقيب زيادي ندارد، چه رسد به اين كه نياز به انحصارطلبي يا زياده‌طلبي باشد. اين صحنه، صحنه فداكاري و تلاش همراه با گمنامي تا مرز شهادت‌طلبي است."

فرمانده سپاه به رويدادهايي كه از فرداي انتخابات دهم رياست جمهوري در كشور روي داد نيز اشاره كرد و بحث تقلب در انتخابات را توطئه‌‌اي عليه جمهوريت نظام عنوان كرد:"اين توطئه در درجه نخست، جمهوريت نظام را هدف گرفته بود و مي‌خواست نهاد انتخابات را در جمهوري اسلامي براي هميشه مشكوك كند و در هم بكوبد و اعتماد ملي به انتخابات را براي هميشه زير سوال ببرد."

ضربه بزرگي به حيثيت نظام وارد شد
اين فرمانده نظامي راهپيمايي ها و اعتراض هاي صورت گرفته در سه ماه اخير را نوعي "كپي‌برداري ابلهانه"، "كاريكاتوري از انقلاب اسلامي" و پشت گرم به بيگانان دانسته و منشا اين حوادث را "خودي هاي منحرف و خودباخته" معرفي كرده است: "منشأ اصلي آن، مخالفان داخلي انقلاب و مخالفان جمهوريت در جامعه اسلامي ايران بودند! چرا كه سران مخالفان و طراحان پشت پرده فتنه اخير بخوبي آگاهي داشتند در جامعه كاملا ديني ايران اسلامي، تا زماني كه جمهوريت به معني واقعي كلمه برپا باشد، حتما آنها ديگر نخواهند توانست با راي مردم در حاكميت نفوذ كنند و اين مطلب را در انتخابات سال 84 بخوبي درك كرده بودند، فلذا با همه توان جبهه به‌اصطلاح اصلاحات، در 4 سال اخير برنامه‌ريزي مفصل و جامعي را انجام داد تا راي مردم محروم و مستضعف را با وارد كردن شبهه تقلب در انتخابات زير سوال ببرد و با گستاخي و بي‌شرمي تمام اين كار را انجام دادند و ضربه بزرگي به حيثيت و اعتبار نظام جمهوري اسلامي وارد كردند."
به عقیده ناظران اعلام فرمانده سپاه مبنی بر این که درهيچ کاری خودسرانه وارد نشده، اثبات کننده مسوولیت مستقیم رهبری در فعالیت های اطلاعاتی، اقتصادی و سیاسی این نیروی نظامی است. این ناظران یادآوری می کنند تنها مقامی که حق تعیین تکلیف برای سپاه پاسداران را دارد رهبر جمهوری اسلامی است و به این ترتیب، مطابق سخنان فرمانده سپاه فعالیت های سیاسی این نیرو نیز مستقیما به دستور آیت الله خامنه ای انجا م شده اند. در تمام اين سالها اصلاح طلبان بر اين عقيده بود ه اند كه بنيانگذار انقلاب در وصيت نامه خود ورود نظاميان به عرصه سياست را منع كرده و به كرات عليه اقدامات اين نهاد نظامي در تضعيف دولت اصلاح طلب خاتمي و چينش مديران و نمايندگان و.. اعتراض كرده اند.
دو سال پيش و در آستانه انتخابات مجلس هشتم سيد حسن خميني در گفتگويي با هفته نامه شهروند امروز كه واكنش هاي تند و منفي حاميان دولت را در پي داشت، تاكيد كرد: "ملاك سنجش وفاداري يا عدم وفاداري به انديشه‌هاي امام، حضور يا عدم حضور نظاميان در سياست است. امام، دخالت نظاميان در سياست را به شدت ممنوع اعلام كرده بود."

پيش بيني شيخ:دخالت سپاه خطرناك ترين بحران آينده نظام
مهدي كروبي نيز چهار سال پيش در نامه‌اي سرگشاده به آيت الله خامنه اي و در اعتراض به راه يافتن محمود احمدي نژاد به جاي خود در دور دوم انتخابات، از رهبري خواست تا "جلوي انحرافي كه توسط باند مشخصي از سپاه و برخي مراكز قدرت طراحي و با حمايت شوراي نگهبان انجام شده را بگيرد." او در قسمتي از اين نامه گويي پيش بيني اين روزها را نيز مي‌كرد، آنجا كه نوشت: "اينجانب از شما تقاضا مي‌كنم بخشي از سپاه و بسيج را كه در كارهاي سياسي وارد شده‌اند، از‌ اين اقدام - كه خطر آن به مراتب بيش از اقدامات اقتصادي است - بر حذر داريد معتقدم بحران ناشي از دخالت‌هاي نابجا در انتخابات خطرناك‌ترين بحراني است كه امروز و‌ آينده كشور را تهديد مي‌كند."

انتخاب بيش از هفت تن از وزراي دولت جديد محمود احمدي نژاد از ميان فرماندهان سپاهي توجه تحلیلگران داخلی و داخلی را به خود جلب کرده است. رئيس دولت دهم ، زماني كه در مجلس مورد انتقاد قرار گرفت كه چرا در استفاده از نيروهاي نظامي اينهمه اصرار دارد، به علی لاریجانی رئیس مجلس اشاره کرد و گفت خود آقای لاریجانی هم زمانی سپاهی بوده و بعد به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ریاست صدا و سیما و ریاست مجلس رسیده است.


دلیل تغییر موضع رهبری
سهراب سهرابی:
خطبه های نماز عید فطر آیت الله خامنه ای از و آشفته ترین خطابه های وی در سالهای اخیر بود. وی در شامگاه روز جمعه و پس از مشاهده حضور میلیونی مردم، هم متن سخنرانی تند و نیز خود را مجبور شد عوض کند و هم تغییراتی در لیست مدعوین به نماز عید فطر بدهد. سخنان خامنه ای اظهارات یک حاکم پریشان و وحشت زده بود که با پراکنده گویی تلاش داشت بنوعی آرامش را به جامعه بازگردانده و ناامیدانه از تبعات راهپیمائی ضدحکومتی مردم در روز جمعه، خود و تاج و تختش را نجات دهد.
شک نمی توان داشت که اگر حکومت در مانور «اتوبوسی نیسانی بلندگوئی» خود در روز جمعه به موفقیت می رسید و به مدد سرکوبها و تهدیدهای خود می توانست مانع از حضور سبزها در خیابانها گردد، قطعاً شرایط دیگری را شاهد می بودیم. برنامه ریزی حمله به خاتمی و میرحسین که بر اساس فرض عدم شرکت مردم معترض در راهپیمائی روز جمعه برنامه ریزی شده بود، طبق قرار قبلی اجرا گردید و حضور مردم چنان غافلگیرانه بود که فرصت لغو آنرا پیدا نکردند. این حملات و مانور راهپیمائی با جمعیت مصنوعی و گردانهای شخصی پوش عاشورای بسیج، بفاصله چند ساعت منجر به دستگیری طیف وسیعی از فعالین جنبش سبز و در رأس آنها خاتمی و میرحسین و کروبی می گردید و دلیل آنرا نیز خواست قاطع امت حزب الله ذکر می کردند. خامنه ای و ژنرالهای عقب مانده وی آمده بودند که روز جمعه ضربه آخر را به جنبش سبز زده و قبل از فرا رسیدن مهرماه، و شعله ور شدن آتش اعتراضات دانشجویی و دانش آموزی، آب سردی بر اعتراضات پیشاروی ریخته و حکومت را از خطر سقوط نجات دهند.
حتی خوش بین ترین تحلیل گران جنبش سبز نیز از وسعت حضور یکپارچه و مصمم و گسترده مردم در روز جمعه غافلگیر شدند، پس باید به ولی فقیه و سردارانش حق داد که بعد از سه ماه کوبیدن مردم و وحشیگری و خشونت، بر این امید بوده باشند که کسی از معترضین جرأت بیرون آمدن از خانه را نخواهد داشت.
ولی جوشش خونهای ریخته شده و آه سوزان اهالی انفرادی و ناله های ستمدیدگان، چنان شوری در قلوب مردم ایجاد کرد که علیرغم فضای سنگین امنیتی و تهدیدهای گسترده، تاب ماندن در خانه را نیافته و به خیابانها آمدند.
حکومت سریعاً به چاره جویی برآمد و با لرزه ای که بر اندامش افتاده بود تصمیم به عقب نشینی و آرام کردن اوضاع گرفت. بر خلاف همیشه که شخصیتهای سیاسی توسط دفتر رهبری برای مراسم دعوت می شدند، این بار آیت الله خامنه ای شخصاً از هاشمی رفسنجانی و سید حسن خمینی و ناطق نوری دعوت بعمل آورد که حتماً در نماز عید فطر شرکت نمایند و به آنها گفت که قصد دلجویی و برقراری آرامش را دارد.
حضور هاشمی رفسنجانی و سید حسن خمینی و ناطق نوری در نماز عید فطر، بیش از آنکه امتیازی از جانب آنان به حکومت باشد نوعی کرنش بالاجبار حکومت در برابر آنان و دست بدامان شدن آنها برای القای نوعی آشتی به جامعه می باشد.
سرداران و رهبر مشترکاً خطر را احساس کرده اند ولی هر کدام راه حل های متفاوتی دارند. شخص اول نظام ظاهراً به این نتیجه رسیده که باید تحریکات را کمتر کرده و آرامش به جامعه تزریق نماید تا بلکه از گسترش این موج و فراگیر شدن آن تا قبل از اینکه خیلی دیر شده باشد جلوگیری کند. سرداران در مقابل علاقه ای ندارند با فروکش کردن بحران و شکسته شدن جو امنیتی، نقش آنها کم ارزش شده و از قدرت مانوری که دارند کاسته شود. قیافه مغموم و اخم آلود احمدی نژاد و سرداران کودتا هیچ شباهتی به قیافه فردی که برای جشن گرفتن عید فطر آمده باشد نداشت. برای اینها هرچه اوضاع ملتهب تر باشد بهتر است و در جنگ قدرت داخلی قادر به گرفتن امتیازات بیشتری از خامنه ای خواهند بود. ایده آل آنها این است که همه مخالفین خود در حکومت و بویژه هاشمی رفسنجانی را بدست خود رهبر قلع و قمع کرده و وی را در چنان موضعی قرار دهند که بتوانند کاملاً بر او مسلط باشند.
آیت الله خامنه ای با ارتکاب بزرگترین اشتباه سیاسی عمر خود و قبول فرماندهی کودتا، اینک باید هم با سیل عظیم مردم معترض و هم با سرداران حکومتش مقابله کند و بالاخره یکی از این دو کارش را تمام خواهد کرد. خامنه ای می توانست همانند سال 84 تقلب در انتخابات را به سپاه واگذار و خودش را نامطلع و بیگناه نشان داده و در مقام یک داور و مرجع رسیدگی به شکایات و اعتراضات باقی بماند ولی قدرت میرحسین و همراهان او بقدری چشمگیر بود که رهبر صلاح دید خودش راساً وارد ماجرا شده و با استفاده از جایگاه رهبری همه را سر جای خود بنشاند، گرچه روند اوضاع نشان داد که وی در محاسبه قدرت رهبری دچار توهم بوده است.
شخص اول نظام در صحبتهای خود حتی بطور غیر مستقیم نیز به جنبش سبز نیشی نزد و همانند رسانه های حکومتی تظاهرکنندگان روز جمعه را «طرفداران اسرائیل در تهران» نخواند. هنگامی که وی با بی ارزش خواندن اظهارات متهمین در دادگاه بر علیه اشخاص دیگر تلاش نمود از هاشمی دلجویی نماید قیافه مبهوت فرمانده سپاه و چهره غضبناک احمدی نژاد دیدنی بود. همین چند روز قبل، فرمانده سپاه با استفاده از همین روش و استناد به اعترافات افراد زندانی، حملات زننده ای را بر علیه خاتمی و میرحسین و کروبی نموده بود و اینک رهبر دارد این روش را بشدت محکوم می کند.
در بخش دیگر، وی ضمن تعریف و تمجید از نیروهایش برای شرکت در مراسم دولتی روز قدس، بسان فرماندهی که برای نیروهای شکست خورده اش صحبت می کند تلاش نمود آنها را دلداری بدهد. در حالیکه نتیجه گیری رسانه های دنیا و حتی رسانه های لبنانی، کاملاً برعکس این توصیفات بود و عکس صفحه اول همه آنها، تصاویر راهپیمائی معترضین بود نه نمایش مضحک حکومت. در ادامه، رهبر ناگهان بیاد سال صرفه جویی افتاد و معترضانه خطاب به مسئولین گفت پس کجا رفت آنهمه اعلام حمایت لفظی؟ و شاه بیت این اظهارات از هم گسیخته و پراکنده گویی سخنان رهبر در خصوص علم بود که گفت:« اگر می بینید که کسانی در دنیا، آگاهانه و بی پروا، ظلم آشکار می کنند، به پشتوانه علم اشان است. علم است که برای آنها ثروت و قدرت سیاسی و نفوذ در مناطق گوناگون دنیا بوجود آورده است. برای همین باید بدنبال علم بود.» البته بلافاصله رادیو اعلام کرد که شنوندگان محترم دست به گیرنده های خود نزنید، اشکال از فرستنده است! سئوال این است که اگر غربیها با دستیابی به علم، به ثروت و قدرت سیاسی و نفوذ بین المللی دست یافته و بهمین دلیل آگاهانه و بی پروا ظلم آشکار می کنند، به چه دلیلی ما باید بدنبال علم برویم؟ برای اینکه بی پروا و آشکار به دیگران ظلم کنیم؟
نظیر این هذیان گویی را احمدی نژاد نیز روز قدس از خود صادر نمود و گفت اگر فلسطین را باید به دلایل تاریخی متعلق به اسرائیل دانست پس باید آمریکا را هم به سرخپوستان داد. این استدلال یعنی پذیرش اینکه فلسطین نیز حق مسلم اسرائیل بوده که باید به یهودیان می رسیده همانگونه که آمریکا نیز سرزمین مادری سرخپوستان است.
ولی هاشمی و ناطق و سیدحسن خمینی در مقابل این دست دراز شده رهبر چه کاری می توانند برایش انجام دهند؟ آیا این آقایان قادر هستند که آرامش را به جامعه طوفان زده برگردانند؟ رفسنجانی که قبلاً در نماز جمعه نظرش را روشن گفته است، سفارش پیامبر به علی که بدون رضایت مردم بر آنان حکومت نکن و همچنین ابطال انتخابات مخدوش و آزادی فوری زندانیان سیاسی. سیدحسن خمینی و ناطق نیز که با عدم اجابت دعوت رهبری و شرکت نکردن در مراسم تنفیذ نشان داده اند که مشروعیتی برای دولت قائل نیستند. ضمن اینکه مردم برای این آقایان فقط هنگامی نقش قائلند که مدافع حقوق ملت باشند، اگر بخواهند در مقام دفاع از خامنه ای برآیند در حقیقت سوار قایق شکسته رهبری در دریای طوفانی کنونی شده اند..
موضع یکپارچه مراجع در اعلام دوشنبه بعنوان عید فطر و عدم تبعیت از نظر رهبر، امتناع مکارم شیرازی از اقامه نماز عید فطر بر خلاف اعلان رسمی صدا وسیما، مهر تأییدی بر سیاسی بودن اعلام یکشنبه بعنوان عید فطر است. هفده مرجع که هر کدام تعداد زیادی افراد را در شهرهای مختلف برای رؤیت ماه بسیج کرده بودند نتوانسته اند ماه را ببینند ولی رهبر موفق شده ماه وجود نداشته را ببیند. در کنار این رفتار متحد مراجع، حمله بی سابقه آیت الله دستغیب به شخص اول نظام که از رفتار خود توبه کند، افول ستاره خامنه ای در نزد روحانیون و مراجع را نشان می دهد، ستاره ای که مدتها است دیگر برای مردم وجود خارجی ندارد.
وی اسیر ظلمی است که خود براه انداخت. مردم که ارزشی برای این سخنان قائل نیستند، ذوبی ها چرا «فرمایشات رهبر» را به هیچ حساب می کنند؟ فرمان های زدن و کشتن و گرفتن را خوب می شنیدند ولی برای سخنان امروز رهبر گوشهایشان ناشنوا است. همزمان با صحبت های وحدت بخش خامنه ای، خبرگزاری ایرنا در مطلبی تحت عنوان: «بازهم درباره سیدحسن خمینی» رکیک ترین توهینها را نثار سید حسن خمینی و بازماندگان آیت الله خمینی کرده تا اولین لبیک را به رهبر گفته باشد. همچنین این خبرگزاری که در اختیار سرداران حامی احمدی نژاد می باشد، تیتر گزارش از خطبه های عید فطر خامنه ای را از خود اختراع نموده و نوشته است: « جمهوری اسلامی ایران در مقابل تعرض عقب نشینی نخواهد کرد.» تا بتواند خرابکاری لازم را در نقشه های آرامش بخش رهبر کرده باشد. موضع کیهان و شریعتمداری نیز که روشن است و همچنان با توپخانه وقاحت، ساحت مراجع را هدف قرار داده و می گوید:«اعلام روز عید فطر از شئون حاكم اسلامی است.» و به مراجع توهین می کند که چگونه به خود اجازه داده اند در امری که در انحصار رهبری است دخالت نموده و عیدی جز عید حکومتی اعلام نمایند.
آنچه مسلم است، آیت الله خامنه ای در گردابی افتاده که خروج از آن دیگر در اختیار و قدرت او نبوده و از همین فردا عوامل حکومتی همچنان به لجن پراکنی و تهدید مردم ادامه خواهند داد تا به رهبر بفهمانند که وی تنها تصمیم گیر صحنه نیست. آرامشی که خامنه ای التماس می کند مقبول زیردستان وی نیست.
تنها راهی که برای رهبر باقی مانده، عمل به توصیه خیرخواهانه آیت الله دستغیب است. وی باید از رفتار خود توبه کرده و از مردم ایران عذرخواهی نموده و اعتراف کند که آرای مردم به میرحسین را غصب نموده و بجای آن آرای تقلبی و ساختگی را جایگزین و احمدی نژاد را غاصبانه بر کرسی نشانده است. فقط چنین اظهاراتی مقبول مردم خواهد بود.
مردم نیز باید هوشیار بوده و فریب نیرنگهای حکومت را نخورند. ما هرگز بر اساس موضع گیری های حکومت برای حرکتهای بعدی خود برنامه ریزی نکرده ایم و افزونتر از آن که روی نقاط ضعف حکومت حساب کنیم، بر نقاط قوت خود تاکید و ایستادگی نموده ایم. برنامه حکومت، چه سرکوب باشد و چه نرمش، برنامه جنبش سبز حرکت به جلو و برداشتن قدمهای بعدی است. این حکومت است که باید گامهایش را با قدمهای ما هماهنگ نماید. از آغاز جنبش تا کنون، این همواره حکومت بوده که منفعل بوده است.
در روز قدس، مردم بجای اینکه به تهدیدها و عربده کشی های حکومت توجه کنند، به خیابانها آمده و همه برنامه ریزی های کودتاچیان را بر هم زده و با پتک بر صورتشان کوبیدند. این ابتکار عمل و پیشرو بودن باید حفظ شود و ما همه امکاناتمان را برای اول مهر و بازگشایی دانشگاهها و مراکز آموزش بسیچ نمائیم. باشد تا بزودی باز هم رهبر را در نماز جمعه دیگری در مهرماه ببینیم که گامهای بیشتری به عقب برداشته و آرام آرام آماده گفتن جمله تاریخی: «من صدای انقلاب شما را شنیدم» شده باشد.


بیانیه جبهه مشارکت ایران اسلامی در محکومیت بازداشت معاون سیاسی دبیرکل جبهه مشارکت

بسم الله الرحمن الرحیم
دست دراز کودتاگران علیه ملت، بار دیگر ازخانوادۀ اصیل انقلاب، آذر منصوری را که سرمایه ای جز عشق به ایران و اسلام و هدفی جز اصلاح نابسامانیهای از حد بدر رفته نداشته و ندارد هدف گرفت و او را به اسارت برد.
خانم آذر منصوری معاون سیاسی دبیرکل جبهۀ مشارکت ایران اسلامی جرمی ندارد جز اینکه خواهان استقرار عدالت، معنویت و آزادی ست و ایران را برای همۀ ایرانیان می خواهد. در نظامی که انسانهای فرهیخته و سرافرازی چون منصوری به زندان بروند دیگر هیچ مدرک و سندی برای اثبات انحراف آن نظام از انسانیت و عدالت لازم نیست.
خیال باطل کودتاگران بر آن است که افراد خاصی هستند که سبب رسوائی، و نا کامی آنها در استقرار کودتا می شوند. حال آنکه هر کس کوچکترین بصیرتی در جامعۀ ایران داشته باشد بخوبی متوجه می شود که همۀ ایرانیان بپاخاسته و بخصوص جوانان و زنان آن، موتور محرک جنبش مقدس سبزی هستند که علی رغم فشارهای نظامی و امنیتی، پرتلاش و خستگی ناپذیر، و با صبر و متانت و آرامش، نوید روزهای بهتری برای این سرزمین را به گوش جانها می رسانند.
جبهۀ مشارکت ایران اسلامی با محکوم کردن بازداشت خانم منصوری، به داشتن چنین اعضای بالنده و سر افرازی افتخار می کند و به آنان که از درک واقعیت های جامعه عاجزند اطمینان می دهد که اکنون اصلاح طلبی در ایران به وجدان عمومی مردم تبدیل شده است و دیگر نه در قالب اشخاص اسم و رسم دار و یا احزاب و تشکلهای شناخته شده بلکه در ذات همۀ ایرانیان آزاده و حق طلب تعین یافته است و گروگان گرفتن چهره های متدین، خدوم و اصیلی چون آذر منصوری نمی تواند راه نجاتی برای آنان بگشاید.
راه سبز امید که اینک پیش پای ملت ایران گشوده شده است رهروان بسیار دارد و این راهی نیست که کسی بتواند آن را مسدود کرده و یا با این گونه اعمال، مردم را از پیمودن آن منصرف کرده ویا باز دارد.
جبهۀ مشارکت ایران اسلامی
1/7/88


نامه آیت الله سید جلال الدین طاهری اصفهانی به آیت الله العظمی منتظری

بسمه تعالی
حضور محترم فقیه و مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی آقای منتظری ادام الله ظلّه العالی
با سلام و تحیّت و تبریک عید سعید فطر و آرزوی سلامتی و طول عمر با برکت حضرتعالی
لازم می دانم مراتب قدردانی و حمایت خود و روحانیت مسئول و آگاه را از مواضع روشنگر و شجاعانه شما در مورد وقایع دردناک و حوادث تأسّف بار ماههای اخیر به جنابعالی که از عالمان عامل و بنیان گذاران و مجاهدان زجردیده نهضت اسلامی و از یاوران اصلی قبل الفتح امام راحل(ره) می باشید ابلاغ نمایم.
بدون شک برای شما و کسانی که عمر و سلامت و عزیزان خویش را برای باز شدن سفره رحمت و عدالت و حریّت و آبادانی این سرزمین تقدیم نموده اند مشاهده ی مهمانان ناخوانده و فرصت طلب که ناخواسته بر سر این خوان، به یغما و غارت دین و کیان ملّت و کشور و نظام و خون پاک شهیدان و مجاهده ی ملّت مسلمان و انقلابی مشغولند بسیار سخت و چه بسا مستوجب ندامت و پشیمانی است. روح حسّاس و قلم و زبان و دل و دیده ی نگران آنها پیوسته در تکاپوی اصلاح و نجات میکوشد و مأیوسانه درصدد جبران و بازگرداندن مسیر به مقصدی هستند که به مردم وعده داده اند اما هیهات که کنار راندن انقلابیون و یاران امام(ره) و وارثان حقیقی نظام یعنی مردم و جایگزین کردن فرصت طلبان، متملّقین و ریاکاران و داخل کردن نظامیان در سیاست وترجیح خشم و دشمنی ونفرت بر عقل و پند و حکمت و تخویف و تخفیف آحاد ملت و نخبگان برای چند صباحی حکومت فجایعی آفرید که زدودن آثار سوء آن از دامن نظام وروحانیت کاری سخت بلکه ناشدنی است. مع الاسف هوش و گوش پندگیران و کسانی که به حکم شرع و عقل و قانون ملزم به تهذیب نفس و تضییق رفتار تحکّم آمیز و قهریّه با مخالفان و ضعیفان هستند آنچنان سخت و سنگین شده که هر اعتراض به حقّ و قانونی را از ناحیه ی باطل و بیگانه و دشمن فرض میکنند و با اینگونه افراد به زشت ترین و ضدّ اسلامی ترین روشها برخورد می نمایند که نمونه هایی از آنرا هم اکنون در زندانها و دادگاههای غیر قانونی مشاهده می نماییم. از همه تأسف بارتر این است که کلیه ی اعمال و رفتار خود را به شرع مظلوم منتسب نموده و با مقدس ترین چهره های اسلامی مشابه سازی می نمایند، حبّ الدّنیا یعمی و یصمّ و یبکم. روحانیت شیعه هم اکنون در معرض آزمون بزرگی است. برای حفظ نظام جمهوری اسلامی و رعایت حقوق و آزادیهای فردی و اجتماعی که به صراحت در قانون اساسی و منشور انقلاب آمده است باید متصدیان حکومت را تحت فشار و ارشاد قرار داده و دراین امر خطیر اولین مرحله، عمل به اصل مهم امر به معروف و نهی از منکر و النصیحه لِاَئمّه المسلمین است که خدای ناکرده در صورت غفلت همگی معاقب و در برابر شهدای عزیز و تاریخ و مردم مواخذ خواهیم بود. خداوند منّان همگی ما را در راه اصلاح خود و جامعه موفق و به حضرتعالی عزت و توفیق مزید عطا فرماید انشاء الله و السّلام علیکم

سید جلال الدّین طاهری
30 شهریور 1388


پاسخ آیت الله منتظری به اظهارات رهبر: اعتراف فرد علیه خودش معتبر نیست
صوفیا قاضی:

آیت الله منتظری امروز به طور غیر مستقیم به اظهارات رهبر جمهوری اسلامی در نماز عید فطرپاسخ داد و اعلام کرد: اعترافات متهم حتى عليه خودش نيز معتبر و مسموع نيست.

آیت الله خامنه ای، در نماز عید فطر گفته بود که اعتراف افراد در دادگاه ها علیه خود و "در مقابل دوربین ها و بینندگان میلیونی" را "شرعا، عرفا و عقلا، حجت، مسموع و نافذ" است.

آیت الله منتظری در پاسخ به نامه میرحسین موسوی در مورد اتهامات وارد شده بر کاندیداهای اصلاح طلب نوشته: روشن است حبس در سلول انفرادى بويژه در دراز مدت كه متهم را‏ ‏زير فشار وادار به اعتراف مى ‎كند از مصاديق بارز شكنجه است؛ و با‏ ‏اعمال فشار و شكنجه، مخصوصا به شكل وحشتناكى كه در دوره اخير انجام‏ ‏شده و شرايط غير عادى كه در پى آن وجود دارد، اعترافات متهم حتى ‏عليه خودش نيز معتبر و مسموع نيست.

به گفته این مرجع تقلید شیعیان: حتى اگر متهم بارها در آن شرايط و‏ ‏از طريق مصاحبه و ميزگرد اعتراف و اعلام كند كه خطا كرده و مرتكب‏ ‏اشتباه و جرم شده است، اعترافات مكرر با وجود آن شرايط در بى اعتبار‏ ‏بودن ، حكم همان اعتراف اوليه را دارد.

وی با ابراز تاسف از بازداشت نخبگان ، فعالان سیاسی و مطبوعاتی ، نوشته است که آنها برخلاف شرع و قانون برای اعتراف گیریهای غیرحقیقی و دروغین مورد فشار قرار گرفته اند واعترافات بعضى آنان از‏ ‏رسانه هاى عمومى پخش گرديده است.

آیت الله منتظری به صورت تلویحی، رهبر جمهوری اسلامی را متهم به ايجاد "بدعت" و "اجتهاد" در برابر روايات اسلامى کرده و آورده است: اجتهاد در مقابل نص اين روايات، صحيح نيست؛ و نظر دادن در مقابل‏ ‏آنها بدعتى واضح است، و اصل "اقرار العقلاء على انفسهم جايز" فقط در‏ ‏شرايط عادى و بدون اعمال زور و فشار نافذ است
این مرجع شیعه با اشاره به اصول 38 و 39 قانون اساسی مبنی بر ممنوعیت شکنجه برای اخذ اقرار و مجازات کسانی که موجب هتک حرمت و حیثیت زندانی می شوند، پرسیده: حال چگونه شده است افراد سرشناسى كه سالها براى اين نظام خدمت‏ ‏كرده اند با اعترافات فاقد ارزش و اعتبار، در معرض ديد ميليون ها نفر‏ ‏مورد هتك حرمت و حيثيت قرار گرفته اند ولى هيچ كس در قبال اين مسئله‏ ‏نه تنها مجازات نمى شود بلكه مورد تأييد و تشويق قرار گرفته و اعترافات‏ ‏نيز معتبر شمرده ‎می شود؟

این مرجع با بیان اینکه سیستم قضایی کشور مدعی و طرف دعوا در مقابل متهمان سیاسی که جریان فکری مخالف حاکمیت هستند است، تصریح کرده: نزد هيچ عقل‏ ‏سليمى در هيچ كجاى جهان ، اين گونه اعترافات و نيز حكم و داورى ‏ ‏متعاقب آن، كمترين ارزش حقوقى و قضاىى را ندارد چون در چنین محکمه ای قاضی و مدعی یکی است.

وی اقدامات اخیر حاکمیت و دادگاههای نمایشی را خلاف شرع، خلاف مصالح کشور و اسلامیت و جمهوریت نظام و از بدعت های بارز دانسته و با متهم کردن مسولان جمهوری اسلامی به بی تدبیری نوشته است: حاكميت اگر به جاى سركوب مردم و ايجاد‏ ‏فجايع اخير، عقل و شعور سياسى را حكم قرار داده و به تذكرات بعضى از‏ ‏بزرگان و علماء و مراجع گوش فرا داده بود و يك هیئت بى طرف و‏ ‏مرضى الطرفين را براى رسيدگى به شبهات انتخاباتى تعيين نموده بود، هرگز‏ ‏گرفتار بحران عدم مشروعيت كنونى نمى شد.

تاکیدات اخیر آیت الله منتظری، در پاسخ به نامه ميرحسين موسوى به این مرجع تقلید بیان شده بود که تاکید داشت: رسانه هاى دولتى اصرار دارند كه ما را مسبب و محرك حوادث اين چند‏ ‏ماهه معرفى كنند، حال آن كه رفتارهاى مسئولان كشور نه فقط در‏ ‏انتخابات، بلكه از سال ها پيش هيمه هایی را انباشته بود كه با خطاهاى اين‏ ‏ايام شعله ور شد و با باد نخوتى كه بر آن دميدند ابعاد اين آتش روز به روز‏ ‏توسعه پيدا كرد.

نخست وزیر دوران جنگ در ادامه نامه خود گفته بود: اينجانب قطعا حق را به مردمى مى‎دهم كه با برخوردهاى‏ ‏غيراسلامى ، غيرقانونى و غيرمنصفانه حقوقشان پايمال شده است ، و با‏ ‏استناد به مدارك غيرقابل انكار بدون ترديد اعتقاد دارم كه در انتخابات‏ ‏تقلب هاى سازمان يافته و وسيع رخ داده است . در عين حال اگر در موجى‏ ‏كه از خشم مردم برخاسته است احساس خطر براى اصل كشور و اصل‏ ‏نظام نمى كردم ، برايم سخت نبود كه بيست سال ديگر سكوت كنم.

‏ وی می افزود:‏اما اين گونه نبود و نيست كه مردم با سكوت يا سازش يك نفر دست از‏ ‏حركت خود بردارند، بلكه پس از مدت كوتاهى بلاتكليفى به زودى اين‏ ‏حركت از نو و با شكلى كور و در حالى كه به هيچ يك از دلبستگان به نظام‏ ‏اعتماد نداشت آغاز مى‎شد، و چه بسا ديگرانى كه براى اين كشور و ملت‏ ‏خواب هاى ناگوار ديده اند در هدايت آن به سوى منافع و مطامع خود طمع‏ ‏مى‎كردند.

نامزد معترض به انتخابات 22 خرداد تصریح با پافشاری بر مواضع خود در خصوص تقلب سازمان یافته در انتخابات خاطر نشان می کرد: نمى توانيم بدون اثبات تعهد خود نسبت به خواسته هاى به‏ ‏حق مردم و بازگو كردن آن در گفته هاى خود، از آنان دعوتى براى آرامش‏ ‏داشته باشيم.

آیت الله منتظری در پاسخ به این نامه موسوی با اشاره به سوابق نخست وزیر زمان جنگ اعلام کرده که موسوی از آزمایش و ابتلا بزرگی در پیشگاه خداوند و در کقابل مردم آگاه سربلند بیرون آمده و تاکنون در حد امکان و توان خویش از حقوق تضییع شده مردم دفاع نموده است.