لحظه به لحظه با پیکار دلیرانه جنبش مردمی (73)







یورش نیروهای امنیتی به دفتر پیگیری بازداشت شدگان ستاد میر حسین موسوی
آیت‏الله صانعی: دروغی که حيثيت و آبروی مردم را می‏برد، بوی تعفنش تا آسمان هفتم می‏رسد
زمزمه‌های «اقدام عملی» مراجع علیه دولت کودتا
ممانعت اقتدارگرايان از برگزاري مراسم يادبود آيت الله طالقاني
ابراهیم یزدی: جریان راست نمی‌تواند بازی را ادامه دهد
احضار 7 دانشجوی دانشگاه قزوین به اداره اطلاعات

یورش نیروهای امنیتی به دفتر پیگیری بازداشت شدگان ستاد میر حسین موسوی

ساعاتی پیش از نیروهای امنیتی بدون ارائه هرگونه حکمی به دفتر پیگیری ستاد میرحسین موسوی هجوم برده و تمام اموال و اسناد آن را بدون هیچگونه صورتجلسه ای با خود بردند
به گزارش خبرنگار نوروز، ساعت 4:30 امروز، نیروهای امنیتی وارد دفتر کمیته پیگیری بازداشت شدگان ستاد میرحسین موسوی شده و بدون ارائه هر حکم قانونی اموال و اسناد موجود در آن را توقیف و با خود به محل نامعلومی انتقال داده اند.
این گزارش می افزایدنیروهای امنیتی در پاسخ به اینکه باید طبق قانون برای اموال و اسناد توقیفی صورتجلسه نوشته شود گفته اند اصلا قرار نیست این اموال بازگردانده شود که لازم باشد صورتجلسه کنیم.

این کمیته بعد از وقوع فجایع پس از انتخابات به ریاست دکتر علی بهشتی، فرزند شهید بهشتی فعالیت خود را زیر نظر ستاد میر حسین موسوی تشکیل شده بود.

گفتنی با توجه به بی اعتمادی شهروندان به نهادهای قانونی این دفتر از معدود محلهایی بود که آسیب دیدگان و بازداشت شدگان حوادث پس از کودتای 22 خرداد برای احقاق حق تضعیع شده خود به آن مراجعه می کردند. که با حمله عوامل کودتا به این دفتر و اعمال فشار به اعضای آن ادعای دروغین و نمایشی روزهای اخیر مبنی بر جبران خسارات وارده به بازداشت شدگان بیش از بیش عیان شده است.


در دیدار با جمعی از اعضای دفتر تحکیم وحدت
آیت‏الله صانعی: دروغی که حيثيت و آبروی مردم را می‏برد، بوی تعفنش تا آسمان هفتم می‏رسد
آيت‏الله صانعی در ديدار جمعی از اعضای دفتر تحکيم وحدت ضمن بيان مطلب فوق اظهار داشت: "امروز آگاهی دادن به افراد جامعه بسيار مهم است، نبايد شرائط به گونه ای بشود که ما همين طور سکوت کنيم خصوصاً جايی که بحث حقوق مردم مطرح است. چرا که حق الناس غير از حق الله است. در حق الله لازم نيست آدم دنبال آن برود و فحص و جست و جو نمايد. آقا می خواهد نماز بخواند حال اين که آيا وضو دارد يا ندارد لباسش پاک است يا نجس، با اين که ممکن است تو واقعيت امر را بداني، اما اعلام لازم نيست. اما در حق الناس اين گونه نيست وظيفه داريم دنبال حقوق مردم باشيم و نگذاريم حقوق مردم ضايع شود."

اين مرجع تقلید شیعیان، در بخش ديگری از سخنان خود، با اشاره به شرایط و اوضاع سياسی جامعه و اظهار تأسف از ايراد اتهامات دروغ به برخی از چهره های سياسی و انقلابی نظام اظهار داشت: "دروغ گو و دروغ پرداز در پيشگاه خداوند متعال مطرودند و مردم نبايد به سخنان دروغ گوش بدهند. اگر در روايات آمده است که بوی تعفن دروغ تا آسمان هفتم بالا می رود، اين روايت مال دروغ آن فردی نيست که مثلاً به دروغ بگويد چرخ ماشين فلانی پنچر شده، بلکه مقصود، آن دروغ و گناهی است که حيثيت و آبروی مردم را می برد. بوی تعفن اين دروغ است که تا آسمان هفتم بالا می رود".

وی افزود: "تهمت و دروغ بستن به شخصيت های انقلابی اين نظام است که بوی تعفنش تمامی عالم را می گيرد؛ چرا که تهمت زدن به اين افراد در واقع تهمت زدن به کل نظام و انقلاب است تهمت به همه آنهايی است که برای اين نظام و انقلاب زحمت کشيده اند و حافظان و پاسدار اين نظام هستند".

آيت‏الله صانعی در ادامه و با بيان اين که ايمان برخی شخصيت‏ها سبب شده که علی رغم اين همه تهمت ها و دروغ ها از منافع مردم دفاع کنند، اظهار داشت: "برخی با اعمال فشارها می خواهند که ديگر کسی به فکر مردم و دفاع از منافع مردم نباشد، لکن تا زمانی که فرزندان متعهد و متدين انقلاب، همچون کروبی ها مصمم به دفاع از حقوق مردم می باشند، آنها نمی توانندبه اهداف شوم خود برسند «وَالَّذِينَ جَاهَدُوا فِينَا لَنَهْدِينَّهُمْ سُبُلَنَا»."

وی در ادامه و با اشاره به يکی از ادعيه ماه شريف رمضان «اللهم ادخل علی اهل القبور السرور...» گفت: "در اين دعا طلب ادخال سرور برای همه اموات است نه مرده های اين قبرستان و آن قبرستان. مقصود از «اللهم فک کل اسير» آزادی تمامی اسرای عالم است. مقصود از «اللهم اغن کل فقير» يعنی شرائطی فراهم شود که همه آن‏هايی که در جهان، زير خط فقرند، از اين وضعيت رها شوند. نکته ای که از اين دعا می شود استفاده کرد اين است که انسان بايد همتّش عالی باشد؛ هيچ گاه در اهدافمان به کم قانع نشويم، بلکه بايد تلاش کنيم که برسيم به آن قلّه هدف. توجه داشته باشيد که جباران و جنايتکاران (مگر اين که توبه واقعی بکنند) هيچگاه نمی خواهند ملت ها به خواسته هايشان برسند. آنها ملت ها را برای اين می خواهند که در دنيا از آنها استفاده کنند."

آیت‏الله صانعی در پایان با اشاره به رفتار سياسی امام خمینی در عدم اتکا به قدرت‏های شرق و غرب اظهار داشت: "سر اين که امام به آن‏ها اعتماد نداشت و سراغ آنها نمی رفت اين بود که می ديد و می دانست آنها برای ملت کاری نخواهند کرد. آنها منافع خود را می‏خواهند و کاری به ما ندارند و هر کجا منافعشان تأمين شد همان جا می مانند."

برگرفته از: پایگاه اینترنتی دفتر آیت‏الله صانعی


خبرهایی که از قم می‌رسند و از گسترش رایزنی‌های علما حکایت می‌کنند
زمزمه‌های «اقدام عملی» مراجع علیه دولت کودتا

از شهر مذهبی قم خبر می‌رسد که مراجع تقلید سرشناس، اعم از اصلاح طلب و سنتی، در آستانه‌ی اتخاذ یک تصمیم بزرگ علیه دولت کودتا قرار گرفته‌اند. حامیان دولت کودتا، در برابر انتقادهای مراجع، به نظر ولی فقیه در تهران استناد می‌کنند تا برای دولت دهم «مشروعیت» کسب کنند، اما علمای مخالف دولت در محافل خصوصی به صراحت می‌گویند که به زعم آنها رهبر کنونی از عدالت ساقط شده است و نظر وی تاثیری در مشروعیت دینی دولت ندارد.

به گزارش «موج سبز آزادی» دو هفته قبل، وقتی گروهی از فعالان سیاسی و مدنی و مطبوعاتی در نامه‌ی سرگشاده‌ای از مراجع تقلید خواستند که تا دیر نشده در مقابل کودتا متحد شوند و دست به یک اقدام عملی بزنند، کسی تصور نمی‌کرد که فضای حوزه علمیه قم تا این حد به ضرر کودتاگران تغییر کند. اما بهانه‌هایی که دولت کودتا با معرفی وزیر زن و بی‌اعتنایی به نظر مخالف دو مرجع از یک سو، و با ادامه بازداشت‌ها و محاکمات نمایشی و بر هم زدن مراسم‌های مذهبی متعارف و متداول از سوی دیگر فراهم کرد، فضای قم و تهران را دورتر از همیشه کرده است.

خبرهایی که از قم به «موج سبز آزادی» می‌رسد، نشان می‌دهد رایزنی‌های محرمانه بین مراجع به طرز بی‌سابقه‌ای گسترش یافته است و مراجع با وجود محرمانه بودن محتوای مذاکرات، تاکید دارند که خبر انجام دیدارها و رایزنی‌ها منتشر شود و پنهان نماند. از این روست که از سویی سایت آیت الله صافی به سرعت خبر دیدار ایشان را آیت‌الله مکارم شیرازی را منتشر می‌کند و از سوی دیگر دفتر آیت‌الله منتظری نیز خبر و عکس‌های دیدار ایشان با آیت‌الله صانعی را بر روی سایت قرار می‌دهد.

شب گذشته نیز، در نیمه‌های شب به وقت ایران، سایت دفتر آیت‌الله صانعی خبر داد که ایشان در دو هفته‌ای که از ماه رمضان گذشته است، با مراجع عظام تقلید و علمای اعلام، آیات صافی گلپایگانی، منتظری، موسوی اردبیلی، شبیری زنجانی، بیات زنجانی، سید حسین موسوی تبریزی، سید جواد شهرستانی (نماینده تام‌الاختیار آیت الله سیستانی) و سید حسن خمینی دیدار و گفت‌وگو داشته است. نفس انجام این دیدارهای گسترده و نحوه‌ی انتشار خبر آن، که بعید نیست در مورد دیگر مراجع نیز وجود داشته و خبرش هنوز منتشر نشده باشد، نشان می‌دهد که اتفاقات مهمی در قم در حال وقوع است.

خبرهای رسیده به «موج سبز آزادی» همچنین حاکی است، آیت‌الله شبیری زنجانی نیز در دو ماه اخیر در جلسات جداگانه و البته محرمانه‌ای با آیت‌الله صافی و آیت‌الله منتظری دیدار داشته و آیت‌الله بیات زنجانی نیز در روزی که عوامل کودتا برای حمله به دفتر آیت‌الله صانعی قرار گذاشته بودند، برای اعلام حمایت به دیدار ایشان رفت و از قضا در همان ساعت آیت‌الله حسن صانعی، از اعضای دفتر امام و برادر آیت‌الله یوسف صانعی (مرجع تقلید)، نیز از تهران به آنجا آمده بود تا به برادرش خبر دهد که نزدیکان و خانواده‌ی امام، پشت وی ایستاده‌اند. پس از این دیدار بود که شیخ حسن صانعی نامه‌ی سرگشاده‌ای را خطاب به سید حسن خمینی منتشر کرد و در آن ضمن اعلام حمایت از او و بیت امام خمینی، نسبت به احتمال هتک حرمت نزدیکان امام هشدار داد.

سفر حجج اسلام عبدالله نوری، معادیخواه و چند چهره سیاسی به قم و رایزنی آنها با آیت‌الله منتظری و آیت‌الله شهرستانی (نماینده آیت‌الله سیستانی در ایران) نیز از دیگر ابعاد تحرکات اخیر در قم بود که پس از انتشار نامه‌ی علما و روحانیون قم، اصفهان و مشهد به اعضای مجلس خبرگان رهبری در زمینه‌ی لزوم بررسی مجدد صلاحیت آیت‌الله خامنه‌ای، فصلی جدید را در تحرکات اخیر سیاسی علمای قم رقم می‌زد.

در خصوص محتوای دیدارهای محرمانه‌ی مراجع نیز شنیده‌های وجود دارد که نشان می‌دهد دو موضوع کلی مورد بحث بوده، اما وجه اشتراک هر دو موضوع، موضع‌گیری علیه مشروعیت دولت کودتایی دهم است.

درباره‌ی محتوای دیدار آیات عظام صانعی و بیات زنجانی گفته شده که هر دوی این بزرگواران در آن بر ضرورت واکنش روحانیت و مرجعیت به رخدادهای اخیر کشور تاکید داشته‌اند و درخواست‌های مطرح شده از سوی نخبگان و روشنفکران و روزنامه‌نگاران در نامه 293 نفر، مورد بررسی قرار گرفته است.

با فاصله‌ی کوتاهی پس از این دیدار، آیت‌الله صانعی پس از بیست سال به دیدار آیت‌الله منتظری رفت، و شنیده شده که در این دیدار نیز دو مرجع تقلید به راهکارهای مقابله با دولت کودتا و خشونت‌های رخ داده پس از انتخابات از سوی حکومت پرداخته‌اند و درباره‌ی زمینه‌های «اتحاد» و امکان تصمیم درباره‌ی «اقدام عملی» مراجع تقلید و شخصیت‌های سیاسی بحث و تبادل نظر كرده‌اند. این در حالی است که پیش از این دیدارها، آیات دستغیب در شیراز و بیات در قم نیز با اظهارنظرهایی روشن خواستار واکنش علما علیه دولت کودتا شده بودند.

در خصوص دیدار اخیر آیت‌الله صافی با آیت‌الله مکارم نیز خبر رسیده که این دو برای اولین بار به طور جدی وارد بحث درباره‌ی اعلام عدم مشروعیت دولت احمدی‌نژاد شده‌اند. این دو مرجع تقلید سنت‌گرا، پیش از این به احمدی‌نژاد هشدار داده بودند در صورت معرفی وزیر زن، باید منتظر حکم عدم مشروعیت دولت باشد؛ هشداری که باعث شد آیت‌الله خامنه‌ای از رئیس دولت کودتا بخواهد یا نظر مراجع را جلب کند و یا از معرفی وزیر زن منصرف شود. اما احمدی‌نژاد در دیدار با گروهی از نمایندگان، آب پاکی را روی دست همه ریخت و گفت: «مخالفت آقای صافی گلپایگانی چه اثری دارد؟»

با این حال در روزهای گذشته برخی نمایندگان مجلس با اعلام این موضوع که: «مجلس این غائله را ختم خواهد کرد»، به مراجع معترض وعده دادند که ماجرای وزرای زن با عدم رای اعتماد در مجلس به پایان خواهد رسید؛ اما نه تنها چنین نشد، بلکه اکنون با معرفی حداقل یک وزیر زن دیگر برای وزارت آموزش و پرورش، احمدی‌نژاد عامدانه آتش خشم علمای سنتی حوزه را شعله‌ور کرده و آنها را، هرچند از دو مسیر مختلف، با مراجع اصلاح طلب به یک نقطه رسانده است: اعلام عدم مشروعیت دولت دهم.

این روزها، فاصله‌ی قم و تهران بیش از هر زمان دیگری در تاریخ جمهوری اسلامی، طولانی شده است. یادداشت دیروز رسول جعفریان در سایت آینده که نسبت به تبعات جدایی نظام و مراجع هشدار می‌دهد و به عنوان یک محقق تاریخی تجربه‌ی رژیم شاه را یادآوری می‌کند، نشانه‌ای از این شکاف عمیق است که معلوم نیست به سادگی قابل پر شدن باشد. مسئول کتابخانه مجلس می‌نویسد: «امام در ظاهر با اصلاحات ارضی مخالفت کرد، چون تصور نوعی مخالفت آن با احکام شرع را داشت، اما آن قدر مسأله بلکه مسائل دیگر مطرح شد که اساسا مسأله اصلاحات ارضی در مجموعه مخالفت های امام با دولت و شاه، اهمیتی نیافت به طوری که امروزه گفته می شود اساسا مسأله امام اصلاحات ارضی، مسأله امام نبوده است، اما مسلم از این جهت که جنبه شرعیت نظام را زیر سؤال می برد، مهم بوده است... گفتن این که بسا شکافی میان مراجع و دولت بلکه نظام پدید آید، یک پیش‌گویی مبهم نیست.»

مصاحبه امروز روزنامه خبر با نیره اخوان، نماینده حامی دولت کودتا در مجلس، نشانه‌ای دیگر از سمت مقابل نسبت به گسترش همین دعواست؛ آنجا که می‌گوید: «آقایان مراجع در این‌باره نظراتی داشتند که محترم است. وقتی مرجعی نظر مخالف با وزارت زنان دارد، مقلدین او نه تنها این پست‌ها را نباید بپذیرند بلکه نباید به چنین کاندیداهایی هم رأی اعتماد بدهند. اما آنچه که ملاک اصلی و حکومتی است، نظر ولی فقیه است که رعایت آن برای ما واجب است. همانطور که شاهد بودید، رهبری هم از نظر شرعی، مانعی سر راه وزارت زنان نیاوردند. البته ایشان به تأمین نظر مراجع هم تأکید کردند اما نهایتاً این بسته به نظر تخصصی مجلس داشت که به این وزرا رأی بدهند یا نه، که مجلس احساس کرد خانم دستجردی کارآمدی لازم را دارد و به همین دلیل به ایشان رأی اعتماد داد.»

خانم اخوان همچنین در لابه‌لای سخنان خود به مخالفت سومین مرجع یعنی آیت‌الله سیستانی با وزارت زنان نیز اعتراف می‌کند و می‌گوید: «نظر ولی‌فقیه که جای خودش را دارد که اگر امری را واجب کنند، تبعیت آن بر همه لازم است. ایشان در مورد وزارت زنان منعی قائل نشدند. اگر هم کسی به این وزرا رأی داده است، گناه نکرده است. اما اگر کسی مقلد برخی مراجع مخالف این موضوع بوده است، نظر مرجعش را رعایت ‌کرده و رأی منفی داده است. کما اینکه آقایان صافی و سیستانی چنین نظری داشتند.»
موضوع وزرای زن اما تنها جبهه‌ی دعوای علمای قم با دولت کودتا نیست. تعطیل کردن برنامه‌ی شب‌های احیا در حرم امام و - شاید برای مراجع مهمتر از آن - حذف سه امام جمعه منتقد قم از برنامه‌ی شب‌‌های احیا، از دیگر موضوعاتی است که کودتاگران را در مقابل مراجع قرار داده است.
افشای پیام شفاهی آیت‌الله سیستانی در اعتراض به دادگاه‌های نمایشی که آنها را «ننگ قضای اسلامی» خوانده است، انتقادهای مکرر آیت‌الله علی‌محمد دستغیب از سرکوب‌های اخیر، ادامه‌ی لحن انتقادی آیت‌الله مکارم شیرازی علیه دولت و تند شدن لحن آیت‌الله منتظری علیه حاکمیت، از دیگر نشانه‌های حرکت عمومی مراجع در مسیر انتقادهایی هستند که ممکن است که به زودی به اعلام عدم مشروعیت دولت برسد. شاید در روزهای آینده، نام تعداد دیگری از مراجع و علما از جمله آیت‌الله وحید خراسانی، آیت‌الله علوی گرگانی، آیت‌الله جوادی آملی، آیت‌الله گرامی و ... نیز در صف مقاومت در برابر سلطه‌ی کودتاگران مطرح شود.
اکنون باید دید - آن‌گونه که شنیده می‌شود و قرار گذاشته شده است - آیا عدد مراجع تقلید قائل به عدم مشروعیت دولت کودتا و حاضر به اعلام آن، به 7 نفر می‌رسد تا اطلاعیه‌ی آنها منتشر شود یا خیر؛ و اگر چنین شد، رهبر نظام با دولت نامشروعی که حتی برای رای آوردن وزیران از مجلس هم‌جناح دولت نیز محتاج حمایت رهبری است، چه خواهد کرد. آیا دولت کودتایی دهم، ماندنی خواهد بود؟


ممانعت اقتدارگرايان از برگزاري مراسم يادبود آيت الله طالقاني


نوروز - به دنبال اقدام خانواده مرحوم آيت الله طالقاني كه به روال همه ساله در صدد برگزاري مراسم سالروز درگذشت آن عالم مجاهد برآمده بودند، مقامات امنيتي طي تماسي با مسئولان موسسه حسينيه ارشاد، با برگزاري اين مراسم مخالفت كردند.

محمد بسته نگار در گفت و گو با خبرنگار نوروز با اعلام اين خبر افزود: بر اين اساس برنامه تدارك ديده شده براي روز چهارشنبه در حسينيه ارشاد لغو مي شود.

خاطرنشان مي شود كه مقامات مسئول پيش از اين از برنامه هاي احياء در مرقد امام (ره) و حتي مراسم افطاري اصلاح طلبان در مسجد اميرالمومنين و افطاري سازمان مجاهدين انقلاب نيز ممانعت به عمل آوردند.


ابراهیم یزدی: جریان راست نمی‌تواند بازی را ادامه دهد

دبیرکل نهضت آزادی، در گفتگوی مفصلی با روزنامه "اعتماد"، ظرفیت‌ها، نیازها و وظایف جنبش اصلاح‌طلبی را نقد و بررسی کرده است. ابراهیم یزدی در مصاحبه با دویچه‌وله نیز، انتخابات را یک رویداد و اصلاحات را یک فرآیند می‌داند.

به اعتقاد ابراهیم یزدی، ویژگی بحران کنونی ایران در این است که حذف اصلاح‌طلبان به سقوط و حذف همه منجر می‌شود. او تاثیر منفی دادگاه‌ها را از هزاران مقاله و کتاب بیشتر می‌داند و پیش‌بینی می‌کند که در خود سپاه هم به زودی تغییراتی صورت گیرد.

دویچه‌وله: در سخنان اخیر خود، به نقاط ضعف و کم‌کاری‌های اصلاح‌طلبان در زمان قدرت اشاره کرده‌اید. آیا این به معنای آن است که باخت آنها در انتخابات دوره‌ی دهم را ناگزیر می‌دانستید و آنچه روی داد، برای شما قابل پیش‌بینی بود؟

ابراهیم یزدی: به نظر من این شکست هم قابل پیش‌بینی بود و هم قابل پیش‌گیری. اما نه آقای خاتمی می‌خواست و می‌توانست رهبری جنبش اصلاح‌‌‌طلبی را ایفا کند و نه نمایندگان اصلاح‌‌طلب مجلس چنین نقشی را برعهده گرفتند. جنبش اصلاحات در عین این‌که یک حرکت اجتماعی سیاسی واقعی در جامعه هست و خواهد بود، رهبری بر اساس خواست جمعی نداشت تا بتواند این جنبش را به یک نیروی سیاسی اثر گذار در صحنه سیاسی ایران تبدیل کند. به نظر من هنوز هم پس از حوادث اخیر و با وجود فراهم شدن زمینه‌های ذهنی و عینی، چنین چیزی شکل نگرفته است.

چه بخش از مهندسی انتخابات توسط نیروی راست به این ضعف بازمی‌گشت؟

اگر جنبش اصلاح‌‌‌‌‌‌‌‌طلبی موفق شده بود سازمانبندی و تشکیلات مناسب با شرایط امروز را داشته باشد، اصولا نیروی مخالف، قدرت تقلب وسیع را پیدا نمی‌کرد. ما در گذشته در دوران مبارزات ملی شدن صنعت نفت هم شاهد تقلب بودیم، اما نیروی ملی اثرگذار چنان بود که توانست اراده‌ی خود را بر لغو آن انتخابات تحمیل کند. بنابراین، مصادره‌ی انتخابات توسط جریان راست، خودش معلول ضعف‌هایی است که به نظر من در جنبش اصلاح‌طلبی وجود دارد.

شما پیشنهاد تشکیل جبهه ‌یا حزبی متشکل از آقایان خاتمی، کروبی و موسوی را داده‌اید. با بازداشت‌ها، دادگاه‌ها و تلاش برای بی‌اثر کردن نخبگان، آیا نیرویی باقی مانده که بتواند مجری انجام این پیشنهاد باشد؟

جنبش اصلاح‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌طلبی در وجود چند فرد شاخص خلاصه نشده، بلکه به عنوان یک واقعیت عینی، پایگاه فراگیر دارد. درست است که جریان راست در افراطی‌ترین شکل خود برمسند قدرت تکیه زده، اما نمی‌تواند آن را از بین ببرد. در همین انتخابات اخیر دیدیم که بیش از هر دوره‌ی دیگر، قشرهای اجتماعی و فرهنگی به میدان آمدند. درست است که به وسیله‌ی زور می‌توان صورت مسئله را پاک کرد اما خود مسئله را نمی‌توان حل کرد. جریان راست افراطی عقیده دارد که بازی را برده است، اما نمی‌تواند این بازی را ادامه دهد. چینش نیروهای سیاسی در ایران به‌گونه‌ای است که هیچیک نمی‌توانند دیگری را به کلی از صحنه خارج کنند.

اوضاع جاری نشان داد که در بسیاری موارد، مطالبات و فراخوان‌های مردم، زنان و جوانان فراتر از این شخصیت‌هاست. فکر می‌کنید رهبران فعلی جریان اصلاح‌طلبی حتی اگر بخواهند، از مردم عقب نمی‌مانند؟

این اشاره به‌جاست. زیرا اگر افراد با نام و نشان، نتوانند شرایط کنونی را تحلیل و مهندسی کنند، زمینه کارایی و نفوذ خود را از دست می‌دهند. اما اشتباه بزرگ این است که برخی تصور کنند کاهش کارآیی این افراد باعث کاهش بنیه‌ی جنبش اصلاح‌طلبی می‌شود. جلوتر بودن مردم از این افراد از یک بعد درست است اما در بعد دیگر منفی است، زیرا مردم ممکن است در غیاب یک رهبری فرهیخته، دست به اقداماتی بزنند که به ضررشان تمام شود. جنبش اصلاح‌طلبی فی‌نفسه نباید فراقانونی عمل کند، بلکه بایستی در زمینه‌های مساعد با کل ساختارها حرکت کند. رها شدن مردم به حال خود، سرنوشت جنبش اصلاح‌طلبی را تغییر خواهد داد.

به فرض تحقق پیشنهاد شما برای تشکیل چنین جبهه‌ای، آیا نهضت آزادی با تشکل احتمالی آقایان خاتمی و موسوی و کروبی همکاری و همفکری می‌کند؟ اگر آری، با چه شروط و شرایطی؟

ما آماده‌ایم تا با آنها در چارچوب ضوابط و منشور مشخصی همکاری کنیم. به آنها هم حضوری گفته‌ایم و هم پیغام داده‌ایم که اگر از ما دعوت کنند، همکاری می‌کنیم و اگر دعوت نکنند، در راستای منافع ملی از آنها حمایت خواهیم کرد.

خبرگزاری ایرنا، بخش‌هایی از تحلیل اخیر شما را منتشر کرده و جنابعالی را دبیرکل گروه غیرقانونی نهضت آزادی نامیده است. جا دارد بپرسیم که فشار در حال حاضر بر ملی مذهبی‌ها چگونه است؟

ایرنا خبرگزاری رسمی دولت ایران است و این حرف‌ تازه‌ای نیست. این که ما غیرقانونی هستیم، مبنای قانونی ندارد. قانون اساسی، تشکیل احزاب و فعالیت‌ آنها را مشروط به گرفتن مجوز از وزارت کشور یا مقام دیگری نکرده است. در قانون احزاب، تنها صحبت پروانه است. اگر گروهی به هر دلیل پروانه نگرفته باشد، در نهایت غیررسمی است، نه غیرقانونی. هیچ مرجعی نمی‌تواند بر اساس قانون، نهضت آزادی را غیرقانونی بنامد.

نفرمودید فشار بر نهضت آزادی چگونه است؟

من را پس از بازداشتی کوتاه، دیگر احضار نکرده‌اند. اما دوستان ما را مدام از طریق کسانی که خود را مامور وزارت اطلاعات معرفی می‌کنند، تحت فشار قرار می‌دهند. ما نامه مفصلی به آقای شاهرودی نوشتیم و همه این رفتارها را شرح دادیم. ماموران وزارت اطلاعات حتا مانع برگزاری ساده‌ترین جلسات ما شده و می‌شوند.

مصاحبه‌گر: مهیندخت مصباح


احضار 7 دانشجوی دانشگاه قزوین به اداره اطلاعات
دوشنبه، ۱۶ شهريور، ۱۳۸۸

بنا به گزارش های دریافتی از دانشگاه بین المللی قزوین فشار بر دانشجویان این دانشگاه در طی روزهای اخیر به شدت افزایش یافته و طی هفته گذشته 7 نفر از دانشجویان این دانشگاه به صورت تلفنی به ستاد خبری وزارت اطلاعات احضار شده اند.

به گزارش خبرنامه امیرکبیر در اقدامی دیگر کمیته انضباطی این دانشگاه قصد دارد طی روزهای آینده تعداد زیادی از دانشجویان این دانشگاه را برای تهدید و احیاناً صدور احکام محرومیت از تحصیل احضار نماید.

به دنبال حوادث بعد از انتخابات در قزوین 7 تن از دانشجویان این دانشگاه به همراه 4 استاد این دانشكاه بازداشت و با قید وثیقه آزاد شدند.

قاضی الفت دادستان شهر قزوین نیز طی مصاحبه ای اعلام كرده به زودی دادگاه متهمان اغتشاشات در شهر قزوین برگزار خواهد شد.