لحظه به لحظه با پیکار دلیرانه جنبش مردمی (78)








روز قدس روز هاشمی نیست، روز ماست
تشدید اختناق سیاسی از امروز: درج هر گونه خبر درباره موسوی، کروبی و انتخابات دهم در روزنامه‌های کشور ممنوع شد!
گزارش هیئت سه‌نفره‌ی قضایی، زمینه‌ساز بازداشت کروبی؟
تلاش کودتاگران برای به تعطیلی کشاندن سایت نوروز
خانواده زندانیان سیاسی در هشتمین بیانیه خود به ادامه نگهداری عزیزانشان در زندان اعتراض کردند.
بلاتکلیفی و آزار و اذیت کیوان صمیمی در زندان
شهریور 88 نامه كانون وكلاي دادگستري به صادق لاريجاني
تجمع مادران عزادار و زندانیان سیاسی و مردم در میدان آب نمای پارک لاله

"عسی ان تکرهوا شیئا و هو خیر لکم"
روز قدس روز هاشمی نیست، روز ماست

ساعتی پیش برخی سایت‌های وابسته به دولت کودتا با ذوق‌زدگی خبرهای بی‌منبعی را منتشر کرده‌اند مبنی بر اینکه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی امام‌جمعه روز قدس نخواهد بود. آنها از حضور احمد خاتمی در این نمازجمعه خبر داده‌اند که البته این خبر دقایقی پیش توسط وی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر تکذیب شد.

رسانه‌های کودتا البته تصور کرده‌اند که با انتشار این خبر، برنامه‌ریزی سبزها برای حضور در راهپیمایی روز قدس را بر هم خواهند زد و در راه سبز شدن روز قدس، سنگ‌اندازی خواهند کرد. اما غافل‌اند از اینکه این کار، شاید خدمتی بزرگ به سبزها باشد.

تا جایی که «موج سبز آزادی» مطلع است، هنوز تصمیم رئیس مجلس خبرگان رهبری برای حضور یا عدم حضور در نمازجمعه قطعی نشده است. اما از سویی او خود به این کار مایل نیست، چرا که می‌گوید چیزی بیشتر از خطبه‌های پیشین برای گفتن ندارد و وقتی گوش شنوایی نیست، دوباره گفتن معنایی ندارد. از سوی دیگر، رهبری نظام هم به یکی از نزدیکان هاشمی پیغام داده است که نباید در هفته‌های مختلف، صداهای متفاوتی از تریبون نمازجمعه شنیده شود.

با این حال تا جایی که به جنبش سبز مربوط است، حضور یا عدم حضور هاشمی تفاوت چندانی در برنامه سبزها ایجاد نمی کند. تنها یک تفاوت شاید ایجاد شود که آن هم به نفع ماست: جمعیت بزرگ سبزها در راهپیمایی شرکت می کنند و در نماز شرکت نمی‌کنند، و همین برای به رخ کشیدن حضور آنها و تفاوت ایشان، کافی است.

راهپیمایی روز قدس، چیزی جدا از نمازجمعه است. درست است که این راهپیمایی همیشه به نماز ختم می‌شده است، اما اگر این بار فشارهای کودتاچیان مانع از حضور هاشمی شود و یا شرایطی که آنها فراهم کرده‌اند به انصراف ایشان از حضور در نمازجمعه بینجامد، سبزها امتیازی دیگر کسب می‌کنند که لااقل نگرانی آنها را از امکان مصادره‌ی حضورشان به نفع حاکمیت، برطرف می‌کند.

آیت‌الله صانعی بسیار زیبا گفته بود که: «الحمد لله الذی جعل اعدائنا من الحمقاء» باید خدا را شکر کرد که عقل و تدبیر را از دشمنان ملت گرفته است. آنها با دست خود کاری می‌کنند شرایط برای ما بیشتر فراهم شود، همانطور که دیروز (جمعه) چنین کردند. گویی این آیه‌ی قرآن، شرایط امروز ما را بازگو می‌کند که: عسی ان تکرهوا شیئا و هو خیر لکم (شاید چیزی را بد بپندارید ولی برایتان خوب باشد).



تشدید اختناق سیاسی از امروز: درج هر گونه خبر درباره موسوی، کروبی و انتخابات دهم در روزنامه‌های کشور ممنوع شد!

دوره جدید و شدیدی از اختناق سیاسی همزمان با فرارسیدن روز قدس در راه است.

بنابر ابلاغ شورای عالی امنیت ملی از امروز درج هرگونه خبر در مورد "میرحسین موسوی، مهدی کروبی، انتخابات دهم ریاست جمهوری" در روزنامه‌های کشور ممنوع شد. گفتنی است که این خبر تاکنون توسط شورای سردبیری دو روزنامه سراسری کشور تایید شده است.


گزارش هیئت سه‌نفره‌ی قضایی، زمینه‌ساز بازداشت کروبی؟
اعضای هیئت سه‌نفره‌ی قضایی
هیئت سه‌نفره‌ی رسیدگی به حوادث اخیر، نتیجه‌ی بررسی‌های خود و دیدار با کروبی را به رییس قوه‌ی قضاییه ارائه داد. در این گزارش آمده که ادعاهای کروبی « بدون مستند و عاری از حقیقت» است و مدرکی دال بر تجاوز جنسی وجود ندارد.

به گزارش ایلنا، هیئت سه‌نفره متشکل از ابراهیم رئیسی، معاون اول رییس قوه‌ی قضاییه، غلامحسین محسنی اژه‌ای، دادستان کل کشور و علی خلفی، رییس حوزه‌ی ریاست قوه‌ی قضاییه، در بررسی‌های خود به این جمع‌بندی رسیده که نه تنها هیچگونه مدرکی دال بر تجاوز به افراد مورد ادعای کروبی وجود نداشته و ادعاهای مطرح شده بدون مستند و عاری از حقیقت است، بلکه ادعا و مدارک ارائه شده کاملا ساختگی و برای انحراف افکار عمومی تنظیم شده است.

هیئت سه‌نفره همچنین پیشنهاد کرده که گزارش به مرجع صالحه‌ی قضایی ارسال شود تا با کسانی که «با نشر اکاذیب و ایراد تهمت و افترا» باعث «تشویش اذهان عمومی» شده و به «حیثیت و اعتبار نظام» لطمه زده‌اند، «برخورد عادلانه و قاطع» صورت گیرد.

پیش‌‌گویی کیهان درباره‌ی «دردسر» برای کروبی

گفتنی است که روزنامه‌ی کیهان، سخنگوی محافل تندروی حکومتی نیز، پیش از انتشار گزارش هیئت سه‌نفره، از «رسوایی سندسازی» سخن گفته و اعلام کرده بود که «جریان دروغگویی اصلاحات»، به دلیل ادعای تجاوز به برخی بازداشت‌شدگان، به «مخمصه» افتاده است.


روزنامه‌ی کیهان، پیش‌گویی کرده بود که «با فرجام رسیدن بررسی‌های نهادهای مسئول»، برای امثال مهدی کروبی «دردسری جدی» ایجاد شده است. این روزنامه نوشت که بررسی درباره‌ی آنچه کروبی به کمیته‌ی ویژه‌ی قضایی ارائه داده بود، همین چند روز قبل پایان یافت و نتیجه‌ی آن که احتمالا به زودی به طور رسمی به اطلاع مردم ایران خواهد رسید، «چیزی جز رسوایی برای دروغگویان» نیست.


کیهان در پایان مقاله‌ی خود پرسیده است که چرا باید «افرادی چنین کینه‌توز همچنان اجازه داشته باشند آزادانه به دروغ‌بافی و سم‌پاشی علیه نظام مظلوم جمهوری اسلامی ادامه دهند؟».


زمینه‌چینی برای بازداشت کروبی؟

ناظران سیاسی معتقدند که مضمون گزارش سه‌نفره که در آن کروبی را مستقیما به ارائه‌ی «سند ساختگی» و «اقدامات ضدامنیتی علیه نظام» متهم کرده و نیز سخنان محافل تندروی حکومتی، زمینه‌سازی برای بازداشت مهدی کروبی است.

پلمب دفتر مهدی کروبی و دفتر حزب اعتماد ملی، فشار به محافل نزدیک به وی و بازداشت شماری از یاران نزدیک‌اش، شواهد و قرائنی است که از در تنگنا قرار دادن فزاینده‌ی این چهره‌ی معترض و اصلاح‌طلب و مآلا بازداشت وی خبر می‌دهد.

پایگاه اطلاع‌رسانی "موج سبز آزادی" نوشته که زمینه‌چینی برای بازداشت کروبی وارد مرحله‌ی جدیدی شد. این رسانه‌ مضمون گزارش منتشر شده از سوی هیئت سه‌نفره را به رییس قوه‌ی قضاییه، گامی در همین راستا ارزیابی کرده است.


تلاش کودتاگران برای به تعطیلی کشاندن سایت نوروز

سایت پایگاه اطلاع رسانی نوروز در طی چند روز گذشته شاهد حملات گسترده اینترنتی به هاست و سرور های این سایت خبری بوده و به نظر می رسد جریان کودتا که در پاسخگویی به افشاگری های سایت نوروز در حوادث اخیر ناتوان بوده است ، پس از بیان اتهامات بی اساس به این سایت خبری در برنامه های صدا و سیمای " میلی " در تلاش برای به تعطیلی کشاندن این سایت خبری می باشد .

به گزارش تیم فنی سایت نوروز ، میزان حملات انجام شده به هاست سرور های این سایت خبری و پراکندگی و گستردگی این حملات به حدی است که علی رغم تلاش بی وقفه تیم های فنی این سایت برای بالا نگهداشتن سایت ، متاسفانه در صورت ادامه این حملات امکان ایجاد اختلال در ادامه فعالیت سایت وجود دارد .

به نظر می رسد فیلترینگ چهار باره دامنه های این سایت ، اتهامات بی اساس و بی پایه به افشاگری های گسترده سایت نوروز و همچنین تهدیدهای بی سابقه و تعقیب و گریزهای خلاف قانون و خارج از چارچوب برای مسئولین و دست اندرکاران این سایت برای کودتاگران کافی نبوده و این جریان در تلاش است به هر طریق ممکن این سایت را به تعطیلی بکشاند .

پایگاه اطلاع رسانی نوروز ضمن محکوم کردن شدید این اقدامات که نشان دهنده ظعف و ناتوانی جریان اقتدارگرا در پاسخگویی به افشاگری های اخیر این سایت خبری می باشد ، به مخاطبان خود اعلام می دارد که تمامی تلاش خود را در راستای برقراری ارتباط خبری سایت نوروز که در این شرایط دشوار از معدود فرصت های اطلاع رسانی شفاف به مردم آزاده ایران می باشد به کار خواهد گرفت .


هشتمین بیانیه خانواده زندانیان سیاسی: سه ماه از بازداشت‌های غیرقانونی می گذرد

شنبه، 21 شهریور 1388

خانواده زندانیان سیاسی در هشتمین بیانیه خود به ادامه نگهداری عزیزانشان در زندان اعتراض کردند.

متن این بیانیه بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم
«الحمدلله قهربعزته الاعزاء و تواضع لعظمته العظماء فبلغ بقدرته ما یشاء»

سه ماه از دستگیری های عزیزانمان با هجوم شبانه به خانه ها، دفاتر کار و حتی اتوموبیل‌های در حال حرکتشان در خیابان ها بدون حکم و یا با حکم های دسته جمعی و بازداشت های غیرقانونی شان می گذرد.

سه ماه است که بعضی از خانواده ها هنوز موفق به دیدار عزیزانشان نشده اند و تماس های تلفنی و هرگونه ارتباطی از آنان دریغ می شود.

سه ماه است که بهترین فرزندان این آب و خاک و ملک و میهن به جرم خدمتگزاری و اعتبار بخشیدن به نظامی که آن را متعلق به خود و خود را مدیون به آن می دانند در سلول های انفرادی در بدترین وضعیت و شرایط به سر می برند. درحالی که به قول آقایان مراحل تحقیقات و بازجویی هایشان تمام شده است.

سه ماه است که همسران و فرزندان و پدران و مادران زندانیان سیاسی سعی صفا و مروه بین زندان و دادگاه و دادسرا می کنند تا شاید خبری از عزیزانشان بگیرند و توکل و امیدشان را که تنها به خدا بسته اند همچنان نگاه می دارند.

سه ماه است که کرامت انسان ها در کوچه و خیابان و پشت در دفاتر آقایان مسئولین و از آن سو توسط مأمورین قانون در درون محبس های قانونی و غیرقانونی در حال فروشکستن است. بهترین اوقات آدم ها در این رفت و آمدهای بیهوده تلف می شود و بیست و یک روز است که توفیق بهره مندی هرچه بیشتر از ماه رحمت و برکت وعبادت و توبه و انابه از آنان در این هیاهوها بر سر پوچ، سلب می شود و متأسفانه هیچ پاسخگویی نیست و پاسخ های کلیشه ای در همدلی و اظهار تأسف از انجام اقدامات غیرقانونی و ابراز امیدواری برای بهتر شدن اوضاع اندک اندک صبر و طاقت خانواده ها را به پایان می برد.

مضحکه نمایش غیرشرعی و غیرقانونی اعتراف گیری ها در دادگاه های غیرقانونی و قرائت کیفرخواست های عمومی که انواع نام های مرتبط و غیرمرتبط بدون دادن حق دفاع در آن آمده و حضور اسرای آزاده با هیبتی تحقیرآمیز در این مضحکه ها و نمایش سریالی آن از رسانه ملی تنها موجب وهن نظامی شده است که قرار بود کرامت انسانی را ارج نهد و ظلم را ریشه کن کند و عدالت علوی را برقرار سازد و ان اقدامات انگشت اتهام را به جای متهمین فرضی به سوی قانون ستیزان و قانون گریزان می گیرد.

هر روز که از بازداشت بهترین های این سرزمین اهورایی می گذرد و هر دستگیری جدیدی که پیچیدگی این سناریوی از پیش نوشته را بیشتر می کند، زخم هایی بر دل مظلومان وقایع بعد از انتخابات می نشاند و دلسوزان نظام و انقلاب و یاران و رهروان امام را بیش از بیش به نقشه هایی که به تعبیر حضرت امام(ره) نااهلان و نامحرمان به انقلاب برای ایجاد فتنه و آشوب در کشورمان تدارک دیده اند مطمئن می سازد.

در حالی که ما هنوز به استقلال قوه قضائیه و به گفته های رئیس جدید این قوه و دادستان منصوب ایشان اعتماد می کنیم که عمل به مرّ قانون را دلیل پذیرش مسئولیت قاضی القضاتی و دادستانی حقیقی نه صوری و شکلی عنوان کرده اند، به جای تسریع در رسیدگی به وضعیت عزیزان دربند ناگهان با موج جدیدی از اقدامات مشابه مانند پلمپ دفاتر پیگیری که محل حفظ اسناد و مدارک مبنی بر تخلفات خصوصا پس از انتخابات است و نیز دستگیری های مسئولین ستادهای قانونی انتخابات مواجه می شویم که در این میان بازداشت فرزند ارجمند شهید بهشتی یار وفادار امام با رفتاری ناشایست به گفته خانواده ایشان، بسیار دردناک است.

از سوی دیگر با استفاده از نجابت و حفظ آرامش خانواده ها، آنان را در تنگنا قرار می دهند. تهدید و ارعاب می کنند و حتی اقدام به ربودن فرزند یکی از خانواده ها می کنند و به جای اصلاح این اقدام غیرقانونی و عذرخواهی، با نپذیرفتن مسئولیت آن و از سوی دیگر ایجاد شبهه در صحت خبر، نمک بر زخم ایجاد شده توسط خودشان در دل خانواده ها می پاشند.

اینک در آستانه نود روزگی این فتنه بزرگ که درست از فردای روز انتخابات با اقدامات غیرقانونی نهادهای موازی صورت گرفته است، ما خانواده های زندانیان سیاسی از ریاست محترم قوه قضائیه سوال داریم که حدّ یقف این گونه اقدامات و سرپیچی ها از قانون کجاست ؟می پرسیم چرا ما از حق دیدن عزیزانمان محرومیم؟ چرا امکان ارتباط تلفنی وجود ندارد؟ چرا پس از پایان بازجویی ها بعضا به شیوه هایی غیر شرعی و غیرانسانی بهترین های این مملکت باید در سلول های تنگ انفرادی که خود مصداق بارز شکنجه است نگهداری شوند؟ چرا وکلای تعیینی نمی توانند موکلینشان را ببینند و پرونده هایشان را مطالعه کنند؟چرا و تا کی این ظلم بیّن به زندانیان و خانواده هایشان که زندگی شان مختل شده و سلامت جسم و روانشان در معرض مخاطره جدی قرار گرفته ادامه خواهد داشت ؟به ما و به ملت خود صادقانه بگویید پشت پرده چه خبر است و کدامین اراده مانع اجرای عدالت توسط شما و قضات آزاده و وارسته و مستقل قوه قضائیه است؟کدامین اراده اقدامات غیرقانونی را با کدام هدف توجیه می کند ؟

ما و اسرای آزاده مان تا هم اینک با توکل به خدا و استمداد از حضرتش صبوری پیشه کرده ایم اما این به معنی پذیرش ظلم و سازش با ظالمان نیست چرا که به تعبیر مولایمان علی (ع) که این ایام در سوگ آن فرشته عدالت خون می گرییم هم او که به نامش در کشورمان بر اهل بیتش و شاگردان مکتب عدالتش ظلم روا می دارند، باید دشمن ظالم و یاور مظلوم باشیم و هستیم . لذا اگردر اسرع وقت با رعایت حال و ملاحظه احوالمان به شیوه مسالمت آمیز پاسخ خواسته های حقوقی و قانونی خود را نگیریم باید فکر دیگر کنیم تا غیرتمان و حمیّتمان و اعتقاداتمان بیش از این زیر سوال قرار نگیرد و امنیت ملی با حبس پاسدارانش بیش از این به مخاطره نیفتد.

«اللهم اصلح کل فاسد من امور المسلمین. اللهم غیّر سوء حالنا بحسن حالک »

20/6/1388
جمعی از خانواده زندانیان سیاسی



بلاتکلیفی و آزار و اذیت کیوان صمیمی در زندان
شنبه، 21 شهریور 1388

ادوارنیوز: با وجود گذشت 3 ماه از تاریخ بازداشت مهئدس کیوان صمیمی (23 خرداد) و وعده یک ماه پیش مسئولین مبنی آزادی وی اکنون مقامات قضایی میگویند که دادستان جدید تهران از آزادی او جلوگیری میکند.

یکی از نزدیکان این فعال سیاسی و مدنی با اعلام این خبر افزود: در ادامه رفتارهای غیرقانونی و در پی ضرب و شتم قبلی ایشان، مسئولین اقدام به اصلاح اجباری سر و صورت وی کرده و ساعتی نیز در دستشویی محبوسش می کنند.

وی افزود: بعد از 3 ماه هنوز بازجویی های ایشان هنوز ادامه دارد. بازجویان به تازگی از رابطه وی با سایتهایی مانند "روز" و "ایران امروز" پرسیده بودند که صمیمی نیز تمام ارتباطاتش را طبیعی و قانونی عنوان کرده است.او اخیرا حتی از نحوه ارتباط با مرحوم فروهر هم بازجویی شده است!به نظر میرسد تعمدی در طولانی کردن بازجوییهای ایشان وجود دارد.

بر اساس این گزارش، روحیه وی همچنان بسیار بالا بوده و حتی با زندانبان ها هم با زبان روزه شوخی و مزاح میکنند.


شهریور 88 نامه كانون وكلاي دادگستري به صادق لاريجاني

به گزارش ايسنا در اين نامه بعد از بيان مقدمه‌اي كوتاه آمده است:

"1- كانون وكلاي دادگستري مركز در تاريخ ‌٣١/٣/١٣٨٨ نامه‌اي به شماره ‌٩١٠٨/ب براي رييس محترم سابق قوه‌ي قضاييه فرستاد و بر پايه‌ي اين واقعيت كه دوره‌ي اعتبار برنامه‌ي پنج ساله سوم توسعه در ارديبهشت سال ‌١٣٨٤ پايان پذيرفته است خواستار توقف فعاليت‌هاي غيرقانوني مركز مشاوران در زمينه‌ي پذيرش داوطلبان و برگزاري آزمون گرديد. از آن‌جا كه كانون وكلا از تصميم رييس پيشين قوه‌ي قضاييه ناآگاه مي‌باشد و برگزاري هرگونه آزموني از سوي دست‌اندركاران اين مركز در دوران تصدي جناب‌عالي بر قوه‌ي قضاييه، قانون‌شكني آشكار است نسخه‌اي از اين نامه براي اتخاذ تصميم مقتضي به پيوست به حضور جناب‌عالي تقديم مي‌گردد.

‌٢- ماده ‌١٨٧ برنامه پنج ساله سوم بر خلاف مندرجات روشن اصل ‌١٥٦ قانون اساسي به رييس قوه‌ي قضاييه اجازه داد براي فارغ‌التحصيلان رشته‌ي حقوق پروانه مشاوره حقوقي صادر كند. صرف‌نظر از اين‌كه مجلس شوراي اسلامي بودجه‌ي اجراي اين ماده را تصويب نكرد و اين ماده از پايه و اساس غير قابل اجرا گرديد، قوه‌ي قضاييه با ناديده گرفتن اراده‌ي مجلس با تدوين آيين‌نامه‌اي، اجراي اين ماده را در دستور كار خود قرار داد اين آيين‌نامه از جهات گوناگون فراتر از موضوع اين ماده است در جاي خود زمينه‌ساز آشفتگي در حرفه‌ي وكالت و مشاوره حقوقي گرديد و مشكلاتي را نيز براي نظام دادگستري كشور به وجود آورد.

همين اوضاع و احوال موجب شد انديشه‌ي تدوين ماده واحده‌اي براي واگذاري مديريت اين گروه از مشاوران به كانون وكلاي دادگستري قوت بگيرد و اقداماتي نيز در اين زمينه در دولت انجام شد با اين حال متصدي مركز امور مشاوران در نامه‌ي مورخ ‌٦ مرداد ‌١٣٨٨ از رييس پيشين قوه‌ي قضاييه درخواست كرد نام اين مركز كه در جاي خود جايگاهي در ماده ‌١٨٧ برنامه پنج‌ساله سوم توسعه نداشت به "كانون ملي مشاوران حقوقي و وكلا و كارشناسان" و براي دفاتر استاني اين مركز به "كانون محلي مشاوران حقوقي و وكلا و كارشناسان" تغيير يابد".


به گزارش ايسنا در ادامه اين نامه با تفصيل موارد بالا درخواست شده است كه :

"1- فعاليت مركز امور مشاوران در زمينه‌ي برگزاري آزمون جديد و پذيرش داوطلبان مشاوره حقوقي به دليل پايان يافتن مدت اعتبار برنامه پنج ساله سوم متوقف گردد.

‌٢- از مسوول مركز مشاوران خواسته شود كه از به كار بردن نام‌هاي كانون ملي مشاوران و وكلا و يا كانون محلي مشاوران كه بر پايه قانون استقلال كانون وكلاي دادگستري و قانون كيفيت اخذ پروانه وكالت دادگستري مختص كانون‌هاي وكلاست اكيدا خودداري كنند.

در پايان كانون وكلاي دادگستري مركز با همكاري ديگر كانون‌هاي وكلاي دادگستري كشور آمادگي خود را براي همكاري با قوه‌ي قضاييه در جهت تدوين ماده واحده‌اي براي واگذاري مسووليت اداره امور اشخاصي كه از قوه‌ي قضاييه پروانه مشاوره حقوقي گرفته‌اند و ايجاد يك نظم قانوني براي اين گروه از مشاوران اعلام مي‌دارد. بديهي است با برداشتن اين بار گران و بيهوده از عهده‌ي قوه‌ي قضاييه، قوه‌ي قضاييه مي‌تواند به اجراي وظايف مقرر در اصول قانون اساسي به‌ويژه اصلاح سازمان دادگستري كشور و برگزاري دادرسي‌هاي عادلانه كه از حقوق پذيرفته شده براي شهروندان در قانون اساسي و اسناد الزام‌آور بين‌المللي است همت گمارد."


تجمع مادران عزادار و زندانیان سیاسی و مردم در میدان آب نمای پارک لاله
عالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران : بنابه گزارشات رسیده از پارک لاله تهران، مادران عزادار ،مادران زندانیان سیاسی ، زنان و دختران جوان و تعداد زیادی از مردم در پارک لاله تهران اقدام به تجمع اعتراضی نمودند.
اعتراضات همانگونه که اعلام شده بود از ساعت 18:00 آغاز شد. در این اعتراضات مادران عزادار ، زندانیان سیاسی دستگیرشدگان قیام، ویکی از خانمها که کارگردان و فیلم ساز وهمچنین تعداد زیادی از زنان و دختران جوان و مردم در این حرکت اعتراضی شرکت دارند.در ادامه اعتراضات تعداد بیشتری از مردم به مادران پیوستند آنها از ساعت 18:00 حرکت اعتراضی خود را دور فلکه آب نمای پارک لاله آغاز کردند. و چند بار حول این میدان بصورت دستجمعی حرکت کردند. علیرغم تهدیدات نیروی سرکوبگر مادران تا ساعت 19:00 به اعتراضات خود را ادامه دادند. تعداد زیادی از مردم که زنان و مردان بودند و قصد پیوستند به مادارن را داشتند با ممانعت نیروی انتظامی مواجه شدند.موتورهای نیروهای سرکوبگر ولی فقیه در اطراف مادران مانور می دادند.در اعتراضات امرز بیش از 100 نفر از مادران شرکت داشتند.
مادران با اعتراضات خود سعی دارند توجه مردم ایران و جهانیان نسبت به ظلمی که بر آنها روا داشته شده معطوف بدارند.آنهایی که عزیزانشان به گلوله بسته شدند و یا در زیرشکنجه های سبعانه جانباختن و یا اینکه هنوز صدها نفر از عزیزانشان در زندانها بسر می برند و تحت شکنجه های قرون وسطائی قرار دارند.
از طرفی دیگر نیروهای سرکوبگر مادران را تهدید می کردند که متفرق شوند و در صورت ادامه دادن به اعتراضات خود آنها را دستگیر خواهند کرد. علاوه بر حضور یک خودوری نیروهای سرکوبگر و تعدادی موتور سوار بسیجی تعداد دیگر از نیروهای انتظامی از کلانتری 148 به آن منطقه گسیل شدند . مادران را در احاطه خود داشتند. مادران نسبت به تهدیدات آنها توجهی نمی کردند و به اعتراضات خود ادامه می دادند.