لحظه به لحظه با پیکار دلیرانه جنبش مردمی (81)






ده نکته کلیدی برای خروشان ساختن موج سبز در روز قدس
زمینه‏سازی سپاه پاسداران، برای سرکوب و درگیری در روز قدس
بازداشت فرزندان فعالان برای فشار بیشتر بر آنان/ دستگیری معترضان در آستانه روز قدس
رخشان بنی اعتماد:شرمنده ام که دوربینم اجازه نیافت آنچه بر مادران این سرزمین گذشت را ثبت کند
نامه استادان به سازمان ملل برای آزادی دکتر محمد ملکی


فردا مسیر سبز قدس از تهران می‌گذرد:
ده نکته کلیدی برای خروشان ساختن موج سبز در روز قدس


روز قدس در راه است. روزی که برخی آن را نقطه عطفی در چگونگی تداوم راه و مسیر جنبش سبز قلمداد کرده‌اند. بعد از نزدیک به سه دهه حمایت همه جانبه و پشتیبانی مردم ایران از مردم مظلوم فلسطین و اعتراض به آدم‌کشی‌ها و بی‌عدالتی‌های غاصبان صهیونیست، اینک بلایی مشابه با آنچه ۵۰ سال است فلسطینیان با آن دست به گریبانند در سه ماه اخیر بر سر مردم ایران نازل شده است.

سرکوب صهیونیست وار مردم ایران به دست کارگزاران دولت کودتا و کشتار، تجاوز، شکنجه، ممنوعیت در برگزاری مجالس عزاداری برای شهدای جنبش و حبس مردمی که گناهی جز پس گرفتن رای‌شان نداشتند بر این شباهت صحه می‌گذارد. اینک روزی تاریخ‌ساز در پیش است. روزی که گرچه به نام قدس و فلسطین رقم خورده است اما به گفته بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، امام خمینی، روز متحد شدن همه فرودستان جهان بر علیه ستگمران و ظالمان و مستکبران است.

بر اساس اخبار رسیده، کودتاگران از ترس تکرار حماسه نمازجمعه سبز با فشارهای پی در پی مانع حضور علی اکبر هاشمی رفسنجانی به عنوان خطیب نمازجمعه در روز قدس شده‌اند. احمد خاتمی، روحانی عبوس و ترشروی وابسته به دولت کودتا با همان صدای گوشخراشش مامور خواندن خطبه‌های روز قدس شده است و رئیس دولت کودتا، محمود احمدی‌نژاد، بعد از سرکوب گسترده مردم و نیز پس از آن که دستش به خون ده‌ها جوان بی‌گناه آلوده شد، قرار است به عنوان سخنران قبل از خطبه‌های نماز جمعه با مردمی که هیچ یک، او را نماینده قانونی خود نمی‌پندارند سخن بگوید.

تدابیر امنیتی شدیدی که در دانشگاه تهران صورت گرفته نشان از وحشت کودتاگران از حضور گسترده سبزها در مراسم روز قدس دارد و درست به همین دلایل است که حضور سبزها به شدت موثر خواهد افتاد. اما برای این حضور موثر در نظر داشتن نکاتی ضروری است. آنچه نباید از نظر دور نگاه داشته شود این است که نماز جمعه بعد از تظاهرات برگزار خواهد شد و بنابراین باید همه تلاشمان را بکنیم که این تظاهرات هر چه با شکوه‌تر برگزار شود.

برای اینکه حضور پرقدرت سبزها را در مراسم راهپیمایی فردا نشان دهیم، لازم است صفوف راهپیمایی را فشرده کنیم و نماز جمعه‏ای که امام جمعه‌اش از مدافعان کودتا و خشونت‌های اخیر علیه هم‌وطنان مظلوممان است را تحریم نماییم. در فاصله یکی دو ساعت، حضور یکپارچه سبزها و خالی شدن صفوف نماز از حضور آن‌ها این شکوه حضور را بیش از پیش متجلی خواهد ساخت.‬ به همین منظور توصیه‌هایی که برای سبز کردن روز قدس لازم به یادآوری است را به صورت تیتروار در این نوشتار می‌آوریم. انتشار و اطلاع‌رسانی به عهده همه شما خوانندگان عزیز موج سبز آزادی که از هر رسانه‌ای موثرترید.

۱: ملت شریف و عدالتخواه ایران نزدیک به سه دهه است که در حمایت از فلسطینیان و در اعتراض به ظلم تمام عیار صهیونیست‌ها، هر سال روز قدس را به خیابان آمده و به تداوم این ظلم اعتراض کرده است. اما امسال در کنار مردم ایران، نوبت فلسطینیان هم هست که ندای عدالتخواهی را در حمایت از مردم ایران و در اعتراض به سرکوب‌های سه ماه اخیر دولت کودتا بلند کنند. ما سبزها باید صدای این درخواست خودمان از مردم فلسطین و لبنان و غزه را با سر دادن شعارهایی نظیر: فلسطین با غیرت/ حمایت حمایت، چه غزه چه ایران/ بپاخیزید دلیران، امان از این جنایت/ غزه بیا حمایت، هم غزه، هم لبنان/ همدردند با ايران، به گوش مردم فلسطین و لبنان و غزه برسانیم.

۲: حضور زودهنگام شما در مسیرهای راهپیمایی از ساعات اولیه ضروری است و باعث خواهد شد که از همان ابتدای شروع مراسم، فضا در کنترل سبزها باشد، راحت‌تر همرنگان خود را پیدا کنید و سازماندهی شعارها هم راحت‌تر خواهد شد.

۳: اعتراضات خیابانی جنبش سبز تاکنون مبتنی بر سه اصل سکوت و صلح و عدم خشونت بوده است. روز قدس هم این سه اصل را باید همواره به خاطر داشته باشیم و مدام آن را به معترضانی که در صفوف راهپیمایی هم‌دوش ما قرار گرفته‌اند گوشزد کنیم. آنچه تا به حال خشونت‌ها و سرکوبگری‌های کودتاگران را بیش از هر چیزی رسوا کرده همین ارامش و سکوت تظاهرات‌کنندگان بوده است.

۴: اعلام هر گونه خبری مبنی برخشونت‌های احتمالی مانند بمب‌گذاری یا مسائلی از این دست ساخته و پرداخته دست خود کودتاچیان است. مراقب باشید این قبیل شوک‌های آنی، آرامش و همبستگی میان صفوف راهپیمایان را به هم نریزد.

۵: سعی کنید در صفوف به هم فشرده و در حالیکه بازوانتان را در یکدیگر زنجیر کرده‌اید راه بروید و شعارها را تکرار کنید تا در صورت حمله احتمالی گروه‌های لباس شخصی و پلیس ضد شورش امکان واکنش دفعی گروهی داشته باشید. حرکت جمعی و زنجیروار به صورت دیوار انسانی، امکان اعمال خشونت فیزیکی از سرکوبگران را می‌گیرد. حتی‌الامکان فاصله خود را با نیروهای لباس شخصی موتورسوار و پیاده حفظ کنید و در صورت تلاش آنان برای ایجاد درگیری‌ لفظی سکوت کنید و به راه خود ادامه دهید.

۶: نیازی به تذکر نیست که همراه داشتن نمادی سبز به عنوان عضوی از این جنبش مردمی ضروری است. سعی کنید از پیراهن، چادر نماز، سجاده، تسبیح، روسری، مقنعه و در کل نمادهایی سبزرنگ که جدا ساختنشان از بدن کمتر ممکن است را در زمان حضور در نمازجمعه به همراه داشته باشید. اما قبل از نماز از آنجایی که در راهپیمایی‌های هر ساله روز قدس مرسوم است می‌توانید از پلاکاردها و پرچم‌هایی با پس زمینه سبز و نیز از عکس شهدا و اسرای جنبش سبز استفاده کنید. این امر بالاخص برای قبضه کردن دوربین‌های صدا و سیما با رنگ و آرم‌های سبز ضروری به نظر می‌رسد. نحوه استفاده از نمادهای سبز در راهپیمایی بسیار مهم است. به خاطر داشته باشید که هر گونه نماد سبز آشکاری ممکن است مورد تهاجم نیروهای فشار واقع شود. به همین دلیل هم توصیه می‌کنیم که تکه پارچه‌های سبز و یا نمادهای کوچک سبزی را در جیب خود پنهان کنید تا در صورت گم کردن نمادهای سبز، بتوانید در وقت مبادا و به خصوص در مقابل دوربین‌ها از آنان استفاده کنید.

۷: اینکه در این مراسم چگونه سبز پوشان قرار است حلقه‌های اولیه خود را تشکیل دهند یکی از مهم‌ترین دغدغه‌هاست. به یاد داشته باشید که اگر در ابتدای مراسم سبزها در جمع های 2 یا 3 نفره سعی داشته باشند شعارهای خویش را سر دهند کار سرکوبگران برای ایجاد رعب آسان‌تر خواهد شد. بهتر است که ابتدا حلقه‌های کوچک تشکیل شود و ترجیحا با شعار الله اکبر که بهانه به دست سرکوبگران نمی دهد، با سبزهای دیگر که در میان صفوف تظاهرات‌کنندگان پراکنده‌اند متحد شوید و پس از گسترده شدن جمع شعارهای مرتبط که در آن به شباهت وضع و حال مردم فلسطین و مردم ایران و سرکوبگران تاکید می‌شود را سر دهید. برخی از این شعارها عبارتند از:

فلسطین، ایران است، استبداد، ویران است/ مرگ بر استکبار، چه در ایران، چه لبنان/ رای ما خون شده، ایران فلسطین شده/ کودتا، کودتا، ننگ به نیرنگ تو، خون جوانان ما، می‌چکد از چنگ تو

۷: ترس بزرگترین آفتی است که اتحاد و همدلی را خنثی می‌کند و به پراکندگی و دلسردی و یاس می‌انجامد. نیروهای سرکوبگر از هر حربه‌ای برای ترساندن شما استفاده می‌کنند. از یورش‌های آنی گرفته تا سر دادن شعارهای تحریک آمیز و ضرب و شتم فیزیکی. مهم‌ترین و موثرترین روش غلبه بر ترس دست در دست یکدیگر و آرام حرکت کردن است. از واکنش‌های عاطفی دفعی بپرهیزید.

۸: یادتان باشد روز قدس روز آخر مبارزه جنبش سبز نخواهد بود و تنها فرصتی است برای اینکه نشان دهیم معترضان سبزپوش هنوز در صحنه‌اند و آرام نخواهند نشست. برای نشان دادن این حضور، صرف اینکه در سکوت به خیابان بیایید و نمادهای سبز را در همه جا به نوعی بپراکنید که دوربین‌های رسانه ضدملی امکان سانسور حضور سبزها را نداشته باشند، کافیست. همین‌که رنگ سبز بر میلیون‌ها نفر جمعیت در روز راهپیمایی غلبه کند و موجی سبز چون بیست و پنجم خرداد خیابان‌های تهران و ایران را فرابگیرد کفایت می‌کند تا صدای اعتراض این جنبش دوباره بلند شود و خونی تازه در رگ‌ مقاومت ملت بدود.

۹: خطیب جمعه فردا از شرط عدالت ساقط است و در واقع نماز گزاردن پشت سر او جایز نیست. فردا سبزها قدرت حضورشان را با شرکت در راهپیمایی به نمایش خواهند گذاشت و پس از اتمام راهپیمایی، آرام به سمت خانه‌های خود حرکت خواهند کرد. وقتی صفوف نمازجمعه از حضور شما سبزها خالی باشد، میلیون‌ها چشم دوخته شده به صفحه تلویزیون تفاوت حضور یا عدم حضور سبزها در راهپیمایی روز قدس و نمازجمعه که فردا تبدیل به محفل کودتاگران خواهد شد را می‌فهمند و رسانه ضد ملی هم امکان مصادره راهپیمایی روز قدس را نخواهد داشت. پس با حضور سبزتان در صفوف راهپیمایی به روز قدس معنایی جدید ببخشید!

۱۰: روز قدس امسال، تجلی واقعی اتحاد عدالت‌خواهان بر علیه عدالت‌ستیزان خواهد بود و برای اولین بار در تاریخ انقلاب مرزهای کرانه باختری تا ایران با حضور و شعارهای سبز شما درنوردیده خواهد شد. فلسطین همین ایران ماست. پس برای آزادی‌اش از دست اشغالگران و تجاوزگران رای و آبرو و جان ملت به پیش!


زمینه‏سازی سپاه پاسداران، برای سرکوب و درگیری در روز قدس

با وجود اینکه ایجاد فجایع پس از انتخابات در سرکوب مردم و سوءرفتار با بازداشت‏شدگان موجب رسوایی داخلی و جهانی کودتاگران و مصمم‏تر شدن اقشار مردم در حمایت از جنبش سبز شد، به نظر می‏رسد هنوز پند لازم از آن رخدادها گرفته نشده است. در حالی که اعزام نیروهای کمکی بسیج به تهران از شهرستان‏های اطراف به خصوص ورامین از سرگرفته شده روابط عمومی سپاه پاسداران اعلامیه‏ای برای هشدار به اخلال‏گران روز قدس صادر کرده است.

به گزارش پایگاه اینترنتی خبرآنلاین، به نقل از فارس، در بخشی از این اطلاعیه آمده است: "دشمنان انقلاب و نظام و شکست‌خوردگان عرصه انتخابات اخیر در تلاش هستند برای انتقام از مردمی که با خلق حماسه 22 خرداد و حضور بی نظیر 85 درصدی خود، فصل نوینی در روند پیشرفت و تعالی کشور گشوده‌اند، باحرکات خاص و شعارهای انحرافی و استفاده از نماد‌های فریبنده رنگین و عمل کردن به نسخه رسانه‌های بیگانه صفوف متحد مردم اخلال ایجاد کرده و شعارهای واحد و کوبنده ملت علیه اشغالگران سرزمین فلسطین را به شعارهای انحرافی مبدل سازند."

در ادامه این بیانیه، با اعلام آمادگی دستگاه‏ها و نهادهای امنیتی و انتظامی، بویژه در سپاه و بسیج برای رویارویی قاطع با هرگونه حرکت انحرافی، ضد انقلابی و ضد مردمی هشدار داده شده که اشخاص و جریان‌هایی که قصد هرگونه اخلال و بی‌نظمی در راهپیمایی با شکوه روز قدس را داشته باشند با برخورد قاطع فرزندان شجاع و غیور ملت مواجه خواهند شد.

در انتهای این بیانیه حضور نیروهای لباس شخصی و اقدامات غیرقانونی آنان تعریف و توجیه شده است و در اظهاراتی خلاف قانون و عرف، از مردم خواسته شده‏است که در صورت بروز هرگونه حرکت به اصطلاح انحرافی و مخل نظم و اهداف(!) راهپیمایی روز قدس، واکنش نشان داده و با حضور گستره خود، به‏عنوان پیشتاز(!) نیروهای امنیتی و انتظامی را در انجام وظایف محوله یاری کنند.


بازداشت فرزندان فعالان برای فشار بیشتر بر آنان
دستگیری معترضان در آستانه روز قدس

دستگیری اصلاح‌طلبان ادامه دارد. بازداشت مهدی میردامادی، حسین نورانی‌نژاد و فیاض زاهد، تازه‌ترین نمونه‌ است. در همین حال تدارک معترضان و گمانه‌زنی‌ها در باره‌ی ابعاد حضور مخالفان در راهپیمایی روز قدس شدت گرفته است.

در حالی که در هفته گذشته تعدادی از فعالان سیاسی زندانی از جمله محمدرضا جلایی‌پور و جواد امام پس از ماهها دستگیری آزاد شدند، حداقل سه نفر جای خالی این افراد را در زندان اوین پر کردند.

ساعت ۲:۴۵ دقيقه نیمه شب چهارشنبه ۲۵ شهریور، ماموران امنیتی با حکم دادستان تهران، مهدی ميردامادی را در منزل شخصی اش بازداشت کردند. به گفته خانواده ميردامادی ماموران دادستانی، منزل آقای ميردامادی را مورد تفتيش قرار داده و سپس مهدی ميردامادی را با خود برده‌اند.
هم‌زمان با این دستگیری، حسین نورانی‌نژاد رئیس کمیته اطلاع‌رسانی جبهه مشارکت نیز در منزل یکی از دوستانش بازداشت شد. هنوز معلوم نیست که این دو نفر به کجا منتقل شده‌اند.
روز سه‌شنبه ۲۴ شهریور نیز فیاض زاهد عضو شورای سردبیری روزنامه اعتماد ملی هنگام خروج از دادسرای تهران در خیابان بهشت دستگیر شد. وی برای رسيدگی به اتهاماتش به همراه نعمت احمدی، وکيل خود در دادسرا حاضر شده بود. بازپرس پرونده، پس از حضور آقای زاهد در در دادسرای کارکنان دولت، از وی خواست پس از تعطيلات عيد فطر برای رسيدگی به پرونده‌اش مراجعه کند اما او پس از خروج از دادسرا بازداشت شد.

این دستگیری‌ها در هفته‌ای صورت گرفت که طی آن محمدرضا جلایی‌پور عضو ستاد ۸۸ موسوی و نیز جواد امام رئیس ستاد میر حسین موسوی در تهران پس از ماهها بازداشت با سپردن وثیقه‌های سنگین از زندان آزاد شدند.

احمد شیرزاد عضو جبهه مشارکت معتقد است عزم مردم برای شرکت در راهپیمایی روز قدس جزم است
احمد شیرزاد عضو جبهه مشارکت معتقد است عزم مردم برای شرکت در راهپیمایی روز قدس جزم است احمد شیرزاد عضو جبهه مشارکت، این آزادی‌ها و دستگیری‌های پیاپی را نشانه‌ای از بی‌گناهی دستگیرشدگان می‌داند: «آنهایی را که دستگیر کرده‌اند، واقعاً دستگیری‌شان هیچ پایه‌ای نداشته و ادامه‌ی بازداشت آنها هم هیچ فایده‌ای نداشته است. بهرحال بعد از مدتی که از بازداشت این افراد می‌گذرد، می‌بینند که هیچ مورد خاصی ندارد که بخواهند روی آن دست بگذارند و ناچار می‌شوند آزادشان کنند. الان آن طور که ما شنیده‌ایم برخی زندانیان هفته‌هاست که هیچ بازجویی نداشتند، تحقیقی از آنها صورت نگرفته است. واقعاً باید پرسید آن قاضی یا بازپرس محترمی که تمدید قرار بازداشت صادر می‌کند، اصلاً چه ادله‌ی قانونی و حقوقی برای خودش دارد. همین طور فی‌سبیل‌الله برای این که دلشان خنک بشود، این افراد را در زندان نگه داشته‌اند. بعضی‌وقتها هم این قدر فشارهای اجتماعی و اعتراضات زیاد می‌شود که می‌بینند نگه داشتن آنها برایشان سودی ندارد و بعضی از آنها را آزاد می‌کنند».

در مورد علت دستگیری‌های جدید، شیرزاد معتقد است تصور جناح اقتدارگرا این است که اعتراضات را احزاب سازماندهی می‌کنند و به همین دلیل فشار را با دستگیری‌های مکرر بر احزاب افزایش می‌دهد. در حالی که به نظر وی الان دیگر مردم از احزاب سیاسی فراتر رفته‌اند و حجم اعتراضات آنقدر بالاست که احزاب در آن گم هستند.

بازداشت فرزندان فعالان برای فشار بیشتر بر آنان
هفته گذشته خبری منتشر شد مبنی بر بازداشت غیرقانونی عاطفه امام فرزند جواد امام که آن زمان هنوز در زندان بود. در تیرماه نیز فرزند سعید حجاریان برای مدت کوتاهی بازداشت و سپس آزاد شد. بدین ترتیب فرزند محسن میردامادی، سومین نفر از خانواده‌های زندانیان است که بازداشت می‌شود.

شیرزاد معتقد است این کار به منظور اعمال فشار بیشتر برزندانیان صورت می‌گیرد: «متأسفانه یک روند غلطی که این آقایان در پیش گرفته‌اند، این است که از طریق فشار بر خانواده‌ها و بچه‌های زندانیان بخواهند آنها را تحت تأثیر قرار بدهند بلکه آن زندانی به خواسته‌‌های آنها تن بدهد.. شاید هیچ زمانی نبوده که فشار بر خانواده‌ی زندانی مثل این دوره باشد. این غیراخلاقی‌ترین و غیرانسانی‌ترین شکل ممکن برخورد است و نمی‌دانم واقعاً چه دلیلی برای این کار وجود دارد».

ارتباط دستگیری‌های اخیر با روز قدس
اما دستگیری‌های نیمه‌شب چهارشنبه از منظر دیگری نیز اهمیت دارد و آن نزدیکی زمانی این دستگیری‌ها به روز قدس است. برخی از تحلیلگران معتقدند ایجاد جو رعب و وحشت برای جلوگیری از شرکت مردم معترض در راهپیمایی روز قدس یکی از مهمترین دلایل این دستگیری‌هاست.
احمد شیرزاد اما می‌گوید آنگونه که از شواهد و قرائن برمی‌آید، عزم مردم معترض برای شرکت در راهپیمایی روز قدس جزم است: «این طوری که الان فضای جامعه در ایران را می‌بینیم و برخوردی که با افراد داریم، اس ام اس‌های زیادی که دارد در داخل کشور مبادله می‌شود، همه حاکی از این است که مردم در راهپیمایی فردا حضور گسترده‌ای خواهند داشت. و این هم همان طور که گفتم از یک سازماندهی منسجم و متمرکزی هم برخاسته نیست، بلکه به طور خیلی گسترده و توده‌ای مردم دارند خودشان را برای راهپیمایی فردا آماده می‌کنند. این طور که شواهد نشان می‌دهد، یک اراده خیلی جدی برای این وجود دارد که مردم شرکت بکنند، صرفنظر از این که امام جمعه چه کسی است یا سخنران قبل از خطبه کی هست. مسئله‌ی روز قدس و اعتراض به ظلم و ستم و تبعیض مسئله‌ای عمومی است که حق همه است و می‌توانند از آن استفاده بکنند».

ولی آیا در صورت استفاده از این ’’حق‘‘ این امکان وجود دارد که جناح مقابل کمی عقب‌نشینی کند یا اینکه ممکن است در برخورد با معترضان، محکم‌تر از قبل شود. شیرزاد در این مورد چنین می‌گوید: «راستش آن جناح اصولاً در ناصیه‌ و پیشانی‌اش پیدا نیست که بخواهد کوتاه بیاید یا بخواهد درس بگیرد. ولی شرکت گسترده مردم در راهپیمایی روز قدس قطعاً در توازن قوا بسیار مؤثر است و امیدوار هستیم که باعث بشود یک مقداری فشارها کم بشود. اما این که تأثیرش را در فضای سیاسی هم ببینیم، گاهی وقت‌ها ممکن است تأثیر مثبت داشته باشد و اندکی فشارها کم بشود، گاهی وقت‌ها هم لجاجت‌ها تشدید می‌شود. امیدواریم دومی نباشد».

نویسنده: میترا شجاعی

تحریریه: بابک بهمنش


رخشان بنی اعتماد:شرمنده ام که دوربینم اجازه نیافت آنچه بر مادران این سرزمین گذشت را ثبت کند


شبکه جنبش راه سبز(جرس):رخشان بني‌اعتماد کارگردان و فیلمساز،گفت«من فيلم‌ساز شرمنده‌ام كه دوربينم در اين شرايط اجازه پيدا نكرد تا تصويري از واقعيت اين دوران و آن‌چه كه بر مادران و همسران اين سرزمين گذشت را ثبت كند.»

اين كارگردان سينما،در جریان نمايش فيلم «زير پوست شهر» در سينما «اريكه ايرانيان» که عصر سه شنبه برگزار شد،در حضور شماری از مادران شهدای جنبش سبز با تاکید براینکه«امسال خانواده سينما برخلاف سنت هرساله‌اش روز سينماي ملي را جشن نگرفت،گفت«در اين روزگار وانفسا ديگر جايي براي سينما كه قرار است، آينه تمام نماي جامعه باشد نمي‌ماند، چه برسد به اين‌كه جشني برايش گرفته شود.»

خبرگزاری ایسنا گزارش داد که رخشان بنی اعتماد پس از نمایش زیرپوست شهر با اشاره به شخصيت این فیلم گفت«به حرمت داغ دل طوبي‌ها و همه مادران اين سرزمين و از آن‌جايي كه طوبي‌ دلش مي‌خواست از آن عكس گرفته شود و نتوانستم اين كار را بكنم به احترام همه مادران يك دقيقه سكوت اعلام مي‌كنم.»

در جلسه نمايش «زير پوست شهر» كه با استقبال مواجه شده بود علاوه بر پُرشدن سالن عده‌اي نيز به صورت ايستاده فيلم را ديدند، مادران تعدادی از شهدای جنبش سبز حضور داشتند.


نامه استادان به سازمان ملل برای آزادی دکتر محمد ملکی

۵۵ تن از استادان دانشگاهها و نویسندگان خارج از کشور در نامه‌هایی به مقامات سازمان ملل، خواستار رسیدگی به وضعیت دکتر محمد ملکی، رئیس سابق دانشگاه تهران شدند که در زندان است. مصاحبه در این مورد با یکی از مبتکران این اقدام.

هفته‌ی گذشته خانم قدسی میرمعز، همسر دکتر محمد ملکی، نخستین رئیس دانشگاه تهران پس از انقلاب، از وخامت حال او در زندان خبر داد. دکتر ملکی در ۳۱ مرداد ماه توسط ۵ تن از مأموران امنیتی در خانه‌اش در تهران دستگیر شد. مأموران ضمن بازرسی، به فیلم‌برداری خانه پرداختند و نزدیک به ۸۰ جلد کتاب، دست‌نوشته‌ها، تلفن همراه، کامپیوتر و لپ‌تاپ وی را با خود بردند. عفو بین‌‌الملل در ادامه می‌نویسد، بر اساس گزارش‌های موجود، ملکی را به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل کرده‌اند که در کنترل وزارت اطلاعات است.

پس از انتشار خبر دستگیری و بیماری دکتر ملکی، گروهی از نویسندگان و استادان دانشگاه‌های خارج کشور، دست به نوشتن نامه به دبیرکل سازمان ملل و کمیسر عالی حقوق بشر این سازمان زدند. آنان در این نامه خواستار رسیدگی به وضعیت محمد ملکی و اقدام برای آزادی وی از زندان شدند.
دویچه وله به این مناسبت از پرفسور بهرام سلطانی، استاد رشته مدیریت در دانشگاه سوربن، دعوت به مصاحبه در این زمینه کرد.

مصاحبه‌گر: کیواندخت قهاری

تحریریه: بابک بهمنش