لحظه به لحظه با پیکار دلیرانه جنبش مردمی (83)






همزمان با تشکیل پرونده قضایی برای کروبی، پدر شهید جوادی فر: امنيت باشد جنايت‌ها افشا مي‌شود
به دلیل اعمال فشارهای کودتاچیان، آیت‌الله منتظری نماز عید فطر را اقامه نخواهند کرد
تشدید فشارها بر کانون صنفی معلمان ایران
تجمع اعتراضی مادران عزادار در پارک لاله
دستپاچگی کودتاگران در اعتراف به قتل شهید محمدجواد پرنداخ


همزمان با تشکیل پرونده قضایی برای کروبی، پدر شهید جوادی فر: امنيت باشد جنايت‌ها افشا مي‌شود
خلاصه:
گرچه يك هفته پيش هيئت سه نفره دستگاه قضايي كه براي بررسي شواهد شکنجه زندانیان تشکیل شده بود در گزارش بلند بالايي مدارك كروبي در خصوص تجاوز به بازداشت شدگان حوادث پس از انتخابات را جعلي دانست و از ريیس قوه قضائيه درخواست برخورد با اين كانديداي معترض به نتايج انتخابات را کرد، اما پرونده بدرفتاری ماموران حکومتی با بازداشت شدگان وقایع پس از انتخابات همچنان خبرساز است. برخي از شعارهاي راهپيمايان روز قدس در تهران و ساير شهرستانها از جمله "شكنجه، تجاوز ديگر اثر ندارد" يا "كهريزك، بسيجي ديگر اثر ندارد" نيز مويد همين موضوع است.

فرهاد يزداني:
همزمان با تشکیل پرونده قضایی برای کروبی، پدر شهید جوادی فر: امنيت باشد جنايت‌ها افشا مي‌شود

گرچه يك هفته پيش هيئت سه نفره دستگاه قضايي كه براي بررسي شواهد شکنجه زندانیان تشکیل شده بود در گزارش بلند بالايي مدارك كروبي در خصوص تجاوز به بازداشت شدگان حوادث پس از انتخابات را جعلي دانست و از ريیس قوه قضائيه درخواست برخورد با اين كانديداي معترض به نتايج انتخابات را کرد، اما پرونده بدرفتاری ماموران حکومتی با بازداشت شدگان وقایع پس از انتخابات همچنان خبرساز است. برخي از شعارهاي راهپيمايان روز قدس در تهران و ساير شهرستانها از جمله "شكنجه، تجاوز ديگر اثر ندارد" يا "كهريزك، بسيجي ديگر اثر ندارد" نيز مويد همين موضوع است.

از گروهبان تا آخرين رده نظامي

در يكي از تازه ترين رويدادهایی كه صحت و درستي گزارش سه نفره قوه قضائيه را زير سئوال مي‌برد، پدر "امير جوادي فر" يكي از کشته شدگان بازداشتگاه كهريزك با اشاره به جنايت هاي صورت گرفته در اين بازداشتگاه اعلام كرده است "اگر دستگاه قضايي امنيت را ايجاد كند، خيلي ها حاظر به شكايت در دادگاهها هستند."

پيشتر علي مطهري نماينده مردم تهران نيز روايتي از اين ترس و نگراني را با خبرنگاران در ميان گذاشته بود. او از مادري گفته بود كه براي شكايت از آنچه بر فرزندش در بازداشتگاهها گذشته به مجلس آمده و قرار بوده كه براي پيگيري مشكل فرزندش بازهم به ديدار اين نماينده محافظه کار برود، اما فرداي آن روز آن مادر تماس گرفته و هراسان گفته كه از هيچ كس شكايتي ندارد و "آنچه هم در نزد شما گفتم را فراموش كنيد".

مهدي كروبي نيز در آخرين نامه خود كه خطاب به ملت ايران نوشته شده بود گفته بود كه عده‌اي موتور سوار را مامور كرده‌اند تا جلوي خانه آنهايي كه از بدرفتاري‌ها در بازداشتگاهها شكايت كرده اند بروند و "با عربده كشي آبروي خانواده ها را برده و آنها را از عواقب و ادامه پي ‌گيري شكايت‌هاي خود بترسانند".

پدر شهيد جوادي فر در ادامه سخنان خود كه در مجله "پنجره" – نشريه اي نزديك به اصولگرايان - منتشر شده است افزوده: " من در لایحه ای که تنظیم و به دادگاه ارایه شد، اعلام کرده‎ام که خواهان برخورد و محاکمه تمامی آمرین، عاملین و مجریان حوادث کهریزک و کسانی که سبب مرگ فرزندم شده اند، هستم. چون از گروهبان جزء تا آخرین رده نظامی در این مسئله سهیم هستند و لذا فرد خاصی مد نظرم نیست."

هنوز به درستي مشخص نيست كه در جريان حوادث پس از انتخابات رياست جمهوري دهم چه تعدادي كشته شده‌اند، اما كميته مشتركي كه زير نظر ميرحسين موسوي و مهدي كروبي در اين خصوص فعاليت مي كردند نام 72 تن را ليست كرده و تحويل مجلس شوراي اسلامي دادند، اقدامی كه خشم رسانه هاي اصولگرا را برانگيخت و آنها انتخاب اين عدد را يك اقدام سياسي جهت دست يافتن به اهداف خاص عنوان كردند. مجلس شوراي اسلامي نيز اعلام كرد كه نمي تواند صرف اسم و فاميل فردي تحقيقي صورت دهد.

چند روز پس از اين واقعه خبرهايي در زمينه دفن دهها جسد بي نام و نشان همه نگاه ها را به سمت بهشت زهرا كشاند و هنوز اين پرسش در اذهان باقي مانده بود كه اين اجساد متعلق به چه كساني است و دليل بركناري مدير عامل بهشت زهراي تهران 24 ساعت پس از انتشار بر تدفين هاي غير مجاز چه بوده است. در چنین شرایطی بود که به ناگاه دفتر پي‌گيري‌هاي امور آسيب ديدگان دو كانديداي ناراضي پلمپ و اسناد و مدارك آن نيز ضبط شد و اين همان اتفاقي بود كه به فاصله كوتاهي بر سر اسناد و مدارك كروبي و دفتر شخصي و حزب او نيز آمد. عليرضا بهشتي و مرتضي الويري نيز بازداشت شدند تا همچنان هر چه از روزهاي تابستان كاسته مي شود بر ترديد ها و ابهامات افزوده شود.

کروبی: در دادگاه برایم پرونده درست کرده اند

در واکنشی جداگانه، دیروز مهدی کروبی در دیدار با شماری از پزشکان و دندانپزشکان عضو هیئت علمی دانشگاههای کشور، ارائه اسناد به کمیتۀ ویژه قوۀ قضاییه در مورد وقوع شکنجه و تجاوز در بازداشتگاهها را "بی فایده" دانست و گزارش این کمیته را "جهت دار" و ناشی از "دستور از بیرون" برآورد کرد.

کروبی در جریان این دیدار تاکید کرد "من هر کاری را که وظیفه تشخیص بدهم انجام می دهم و هر پیامدی هم داشته باشد تحمل می کنم". وی با اشاره به ملاقاتهایی که برخی از سران جناح اصولگرا با او داشته اند، با بیان اینکه "آنها به من می گویند تو تند رفته ای اما با این حال نگران این نوع برخوردها با ما و مردم هستند و به همین دلیل توصیه می کنند پیگیر نباشیم تا اوضاع آرام شود" تاکید کرد "کسانی که الآن در طرف مقابل تصمیم گیر هستند و حتی موجب نگرانی این افراد نیز شده اند چندان دگم و تنگ نظر هستند که قادر به دیدن واقعیت ها نیستند و ما را دست خالی حساب می کنند در حالی که طرف اصلی آنها مردم هستند که خودشان در صحنه اند و ما به پشتوانۀ حمایت مردم و از طرف آنها پیگیر رأی و حقوق قانونی شان هستیم".

در بخش دیگری از این جلسه، رییس حزب اعتماد ملی از تشکیل پرونده ای علیه خود در دادگاه خبر داد و در همین خصوص گفت "وقتی خواستند برگۀ ابلاغیه را به رویت من برسانند زیر آن نوشتم: برای من فرصت خوبی خواهد بود تا در دادگاه جنایت هایی که روی شاه را هم سفید کرد بازگو کنم و بعد امضا کردم".

ادامه آزادي مطلق...

سخنان پدر شهيد امير جوادي فر و اعلام اينكه نبود امنيت موجب ترس از افشاي جنايت ها شده است مصادف شد با انتشار متن گفتگوي دو روز پيش محمود احمدي نژاد با شبكه خبري "ان بي سي" آمريكا كه در آن رئيس دولت دهم با اشاره به حوادث پس از انتخابات رياست جمهوري مدعي شده بود :" در ايران اظهارنظر آزاد است و هر کس می تواند نظر خود را داشته باشد، آزادترين نوع بيان در ايران است... مشی من خيلی باز است مخالفين من به راحتی و بدون نگرانی حرف‌هايشان را می‌زنند." سخناني كه ياد آور اظهارات چند وقت پيش اوست كه گفته بود آزادي در ايران "تقريبا مطلق است.

در همين حال در جريان راهپيمايي آرام و مسالمت آميز صدها هزار نفر از معترضان در تهران در روز قدس تعدادي دستگير شدند كه مقامات مسئول تاكنون آماري از تعداد بارداشت شدگان ارائه نكرده اند و تنها به گفتن "گروهي" بسنده كردند. تجمع بزرگي از خانوادهاي نگران كه براي يافتن نشاني از عزيزان خود، امروز برخي از خبرنگاران و رهگذران عادي در جلوي دادگاه انقلاب ، زندان اوين و برخي ديگر از اماكني از اين دست شاهد بودند حكايت از دستگيري‌هايي گسترده در روز قدس دارد.

سرهنگ مهدی احمدی در همين رابطه و در گفتگو با خبرنگار ايلنا گفت: "روز گذشته در جريان برگزاری راهپيمايی روز جهانی قدس در تهران‏، تعداد اندکی با حرکت از ميدان هفت‌تير به طرف ميدان ولی‌عصر شعارهايی خارج از موضوع راهپيمايی ديروز سردادند که پليس با آنها برخوردی نداشت اما درميان اين افراد،گروهی به قصد اخلال‌گری و آسيب‌رساندن به اموال عمومی در حرکت بودند که پليس پيش از آنکه آنها موتورسيکلت ها را آتش بزنند و يا به اموال عمومی آسيب برسانند آنها را دستگير کرد."

از شهرهاي مشهد، شيراز و اصفهان نيز خبر مي‌رسد كه عده‌اي معترضين دستگير شده اند. در عين حال در شهر قم نيز عده‌اي از نزديكان آيت الله منتظري براي ساعاتي بازداشت بوده اند: بنابر گزارش های رسیده، چهار روز پس از دستگيری سه نوه آيت الله العظمی منتظری ديروز ظهر حدود ساعت دوازده نيروهای امنيتی قم حامد، ناصر و هاجر منتظری سه نوه ی ديگر آيت الله العظمی منتظری به همراه مرضيه الهی نيا همسر حامد منتظری و سارا عزيزی همسر ناصر منتظری و همچنين لعيا ربانی دختر مرحوم آيت الله ربانی املشی، بتول مصطفوی منتظری عروس ايشان و محمد حسين ربانی و زهرا دوست محمدی نوه های ايشان، در راهپيمايی روز قدس دستگير شدند و تا بعد از راهپیمایی در بازداشت ماندند.

تا این لحظه مشخص نيست كه در جریان راهپیمایی معترضان در روز قدس، چند نفر توسط ماموران يا افراد لباس شخصي بازداشت و روانه بازداشتگاهها شده اند


به دلیل اعمال فشارهای کودتاچیان، آیت‌الله منتظری نماز عید فطر را اقامه نخواهند کرد

آیت الله منتظری به دلیل فشارهای وارده از سوی کودتاگران از اقامه نماز عید فطر باز ماند.


به گزارش پایگاه خبری آیت الله منتظری «پس از سالها برگزاری نماز عید فطر به امامت معظم له که به خاطر کثرت جمعیت و ضیق مکان نمازگزاران دچار مشکل می شدند، امسال به دلیل محدود بودن مکان، پلمب بودن حسینیه معظم له و شرایط سنی ایشان این نماز اقامه نخواهد شد. »

از هفته گذشته و پس از نامه شجاعانه و سرگشاده آیت‌الله منتظری خطاب به علما و مراجع، فشارها بر بیت ایشان افزایش یافته است. تا کنون سه نوه آیت‌الله منتظری و همسر یکی از نوه‌های ایشان بازداشت شده‌اند.


تشدید فشارها بر کانون صنفی معلمان ایران

شبکه جنبش راه سبز(جرس): کانون صنفی معلمان اعلام کرد که مهندس هاشم خواستار، عضو كانون صنفي معلمان مشهد از چهارشنبه گذشته به زندان وكيل آباد مشهد منتقل شد.

انتقال این عضو کانون صنفی معلمان به زندان در حالی صورت گرفت که بيش از سه هفته از بازداشت رسول بداقی، عضو هیأت مديره کانون صنفی معلمان نیز می‌گذرد همزمان بنابر اعلام کانون صنفی معلمان دو عضو دیگر این تشکل صنفی نیز به دادگاه احضار شده اند.

« فعالیت در کانونهای صنفی معلمان، حمایت از ملی مذهبی ها و نهضت آزادی ، حضور در پارک ملت مشهد در روز25 خرداد ماه 1388، دادن مكان برای تشکیل جلسه به انجمن اسلامی دانشجویان شرق کشور و دانشجویان دفترتحکیم وحدت» برخی از اتهامات عنوان شده بر علیه هاشم خواستار است.هاشم خواستار، اواخر خرداد نیز به خاطر حضور در پارک ملت مشهد بازداشت شده بود.


تجمع اعتراضی مادران عزادار در پارک لاله
يکشنبه، ۲۹ شهريور، ۱۳۸۸

بنابه گزارشات رسیده از پارک لاله تهران،مادران عزادار طبق روال هفتگی خود در پارک لاله تجمع اعتراضی خود را بر پا کردند و اعتراضات خود را نسبت به سرکوب خونین مردم ایران و بخصوص فرزندان جانباخته خود را بیان کردند.

روز شنبه 28 شهریور ماه از ساعت 16:00 تعدادی از مادران طبق معمول هفته های گذشته در میدان آب نمای پارک لاله جمع شدند و رفته رفته به تعداد آنها افزوده شد.

ماموران نیروی انتظامی مستقر در پارک لاله با چند موتور و تعدادی نیرو قبل از انجام هر گونه حرکتی از طرف مادران به سراغ آنها آمدند .مسئول نیروی انتظامی مستقر در پارک به آنها گفت اینجا مکانی عمومی است و شما با این کار حقوق دیگران را ضایع می کنید اینجا جای این گونه کارها نیست و هر چه زودتر از اینجا دور شوید و الا شما را بازداشت می کنیم آنوقت کارتان با کرام الکاتبین است .اما مادران بدون توجه به سخنان او به نشانه اعتراض به خونهای به ناحق ریخته شده فرزندانشان شروع به حرکت به دور میدان آب نما کردند.مسئول نیروی انتظامی پارک برای ترساندن مادران دائما با بی سیم صحبت و درخواست نیرو می کرد.

تعداد ی از مردم نیز با دیدن مادران به جمع آنها می پیوستند و در سکوت به نشانه اعتراض حرکت می کردند.موتور سواران نیروی انتظامی نیز دائما در اطراف آنها مانور می دادند. دو اتومبیل از کلانتری 148 در جلوی درب جنوبی پارک مستقر شده بودند.مادران تا ساعت 19:00 طبق روال همیشه به حرکت اعتراضی خود ادامه دادند و در پایان مراسم با بالا بردن دست خود به نشانه پیروزی پایان دادند.

فعالین حقوق بشر ودمکراسی در ایران


ایرنا از ترس لو رفتن حقیقت خودکشی کرد!
دستپاچگی کودتاگران در اعتراف به قتل شهید محمدجواد پرنداخ

خبرگزاری ایرنا بالاخره اعتراف کرد که کشته شدن محمدجواد پرنداخ بر اثر فشارهای وارده بر وی در زندان حقیقت دارد.

این ارگان خبری وابسته به دولت کودتا، خبر کشته شدن این شهید مظلوم را تحت عنوان یکی از افرادی که در جریان اعتراضات اخیر دستگیر شده و سپس خودکشی کرده بود منتشر کرد. این در حالی‌ست که جسد این جوان چندی پیش با این شرط به خانواده‌اش تحویل داده شد که از آنان خواسته بودند علت مرگ فرزندشان را سانحه رانندگی عنوان کنند. اما اکنون با دستپاچگی تمام و اعلام خودکشی این جوان و زدن انگ اغتشاشگر به وی، دست شکنجه‌گران و قاتلان این شهید به وسیله تریبون خبرگزاری خودشان رو شد!
ایرنا با سانسور اخبار مربوط به شکنجه‌ها و فشارهای وارده بر این شهید مظلوم در دوران بازداشت، او را که چندی پیش فیلمی مربوط به لحظاتی پس از خودکشی‌اش در زیر یکی از پلهای عابرپیاده اصفهان در اینترنت منتشر شده بود، یکی از عوامل اصلی اغتشاش‏ها در اصفهان معرفی کرده است.

ایرنا نوشت: «یکی از دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان به نام «محمدجواد-پ» اهل گیلانغرب کرمانشاه و دانشجوی کارشناسی ارشد رشته پتروشیمی با پرت کردن خود از پل عابر پیاده واقع دربلوار کشاورز اصفهان اقدام به خودکشی کرد. گفته می شود وی یکی از عوامل اصلی درگیری ها و ناآرامی های خردادماه گذشته دانشگاه صنعتی اصفهان بوده است. شاهدان عینی اعلام کرده اند که نامبرده که به اتفاق پدرش در منزل یکی از بستگانشان در شهر اصفهان مهمان بوده اند، پس از درگیری و مشاجره با پدرش، در حالتی جنون آمیز به بالای پل عابر پیاده رفته و اقدام به خودکشی می کند.»

خبر ایرنا در حالی منتشر شده که پیشتر وب‎سایت جرس در مورد این فرد نوشته بود: محمدجواد پرنداخ دانشجوی شهیدی که پیکر او روز پنج شنبه در گیلانغرب به خاک سپرده شد، پس از چندبار احضار و بازجویی در آخرین احضار به اداره کل اطلاعات اصفهان ناپدید و جسدش بی جانش به خانواده اش تحویل داده شده است.

ظاهرا پزشکی قانونی علت کشته شدن این دانشجو را«برخورد جسم سخت به جمجمه» اعلام کرده بود ولی نهادهای امنیتی ضمن فشار برخانواده این دانشجوی کرد به آن ها گفته بودند که باید علت کشته شدن فرزندشان را«سانحه رانندگی» عنوان کنند.
به دنبال انتشار خبر تشیع پیکر محمد جواد پرنداخ در زادگاهش گیلانغرب، سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان جزئیات بیشتری از نحوه کشته شدن این شهید جنبش سبز را اعلام کرده بود.

بر طبق این گزارش محمد جواد پرنداخ متولد 1365 در شهر گيلان غرب استان كرمانشاه و دانشجوی مهندسی پتروشيمی دانشگاه صنعتی اصفهان پس از شركت در تجمعات دانشجويان دانشگاه اصفهان در اعتراض به تقلب گسترده در انتخابات به منزل خود در گيلان غرب باز می‌‌گردد اما پس از چند روز از طرف اداره اطلاعات اين شهر احضار و به تأمين وثيقه‌ 30 ميليون تومانی تا زمان بازگشت به اصفهان و مراجعه به اداره اطلاعات اين شهر مكلف می شود.

محمد جواد پرنداخ در وقت تعیین شده از سوی اداره اطلاعات به همراه يكی از اعضای خانواده خود به اصفهان رفته و طی دو روز متوالی در اداره اطلاعات اصفهان حاضر و مورد بازجويی قرار می‌گيرد.

او پس از دو روز بازجويی در اداره اطلاعات اصفهان، صبح روز سوم نیز بنابر احضار اداره اطلاعات برای تداوم بازجویی ها و اعزام به دادگاه،برای حضور مجدد در اداره اطلاعات اصفهان منزل را ترك کرد اما حوالی ظهر همان روز جسد محمدجواد پرنداخ در زير يكی ‌از پل‌های شهر اصفهان يافته شد.

همچنین خانواده محمد جواد پرنداخ خانواده گفته اند که كشته شدن محمد جواد پرنداخ، با توجه به عدم معرفی قاتل و مشكوك بودن نحوه قتل برای آن ها مشکوک و مبهم است، و کشته شدن این دانشجو هم‌ زمان با احضار مكرر او به نهادهای امنیتی برابهام ها افزوده است.

گفته می ‏شود که این دانشجو در زمان بازداشت مورد شکنجه و تجاوز قرار گرفته ومتعاقب آن به خاطر مسائل روحی دست به خودکشی زده است. این خبرها هنوز تایید و یا رد نشده‏اند.

اقدام شتابزده ایرنا برای معرفی پرنداخ به عنوان یکی از عوامل اصلی اغتشاشات در اصفهان و سپس خودکشی بی‏ربط و مشکوک او چنین گمان‏های را تقویت کرد که شبکه مافیایی امنیتی سعی در حذف شاهدان چنین شکنجه‏ها و تجاوزاتی در زندان‏های جمهوری اسلامی هستند.