لحظه به لحظه با پیکار دلیرانه جنبش مردمی (79)






شریعتمداری فرمان حمله را صادر کرد
هشدارهای سردار شریف به شركت‌كنندگان در راهپیمایی روز قدس
شدت یافتن فشارهای وزارت اطلاعات برای انحلال کمیته پی‌گیری بازداشت‌‌های خودسرانه‬
نامه اعتراضی اعضای شورای مرکزی حزب اعتماد ملی به رئیس قوه قضائیه
عزت‌الله سحابي: حذف جریان اصلاحات ممکن نیست
گزارش دوازدهمین هفته گردهمایی مادران داغدار و عزادار در پارک لاله- 21 شهریور
10 سال زندان و 10 سال تبعید: حکم دادگاه ویژه روحانیت برای ماموستا ایوب گنجی
جلوگیری دادستان جدید تهران از آزادی کیوان صمیمی و تعداد دیگری از دستگیرشدگان پس از انتخابات

شریعتمداری فرمان حمله را صادر کرد

پارلمان‌نیوز:مدیرمسئول روزنامه کیهان در سرمقاله امروز کیهان به کسانی که احتمالا قصد دارند با نماد سبز در راهپیمایی روز قدس حاضر شوند تاخت و آن‌ها را به برخورد شدید تهدید کرد.

به گزارش پایگاه خبری فراکسیون خط امام(ره) مجلس«پارلمان‌نیوز»، حسین شریعتمداری در بخشی از سرمقاله امروز کیهان نوشت:« اگرچه درباره روز قدس گفتنی‌های دیگری نیز هست كه به موقع باید گفته شود ولی در این وجیزه اشاره به این نكته ضروری است؛ تمامی كسانی كه روز قدس با شعار و نشانه‌های تفرقه انگیز در صحنه حاضر می‌شوند، چه بدانند و چه ندانند و چه بخواهند و چه نخواهند، مزدور اسرائیل هستند و در این میان، آنها كه دانسته آمده‌اند، در جنایات وحشیانه اسرائیل سهیم می‌باشند و آنان كه به فریب آمد‌ اند، اگرچه، جرم كمتری دارند ولی مقابله با آنها ضرورتی اجتناب ناپذیر است. مگر دیوانه ها مصداق "لیس علی المجنون حرج" نیستند؟ ولی اگر دیوانه‌ای با دشنه قصد كشتن كودك معصومی را داشته باشد، مقابله با او به هر قیمتی كه تمام شود ضروری است، هرچند كه دستگاه قضایی او را به این علت كه دیوانه است، مجرم نشناسد.»

به نظر می‌رسد شریعتمداری به جای خرج دادن تعقل و تدبر برای بازگرداندن آرامش به کشور و نیز تلاش برای گفتگوی منطقی با معترضان که در ماه‌های اخیر با آن‌ها برخوردهای ناشایستی صورت گرفته با صدور فرمان حمله به این افراد، بار دیگر کشور را به آشوب و التهاب نزدیک کند، امری ناخوشایند که به نظر می‌رسد حیات و قدرت‌نمایی جریانی خاص در گرو آن است.


هشدارهای سردار شریف به شركت‌كنندگان در راهپیمایی روز قدس

پارلمان‌نیوز: رئیس ستاد مركزی انتفاضه و قدس، صبح امروز در یك نشست خبری، توضیحاتی درباره برگزاری مراسم روز قدس ارائه داد.

به گزارش ایلنا، سردار رمضان شریف، اظهار داشت: به‌رغم تلاش‌هایی كه اخیرا به خصوص در فضای سایبری و بعضا سایت‌ها نسبت به شایعه‌پراكنی و ایجاد حاشیه‌هایی برای این راهپیمایی عظیم صورت می‌گیرد، همه مردم و نخبگان به فلسفه وجودی نامگذاری این روز با عنوان روز قدس اهتمام جدی خواهند داشت و اجازه نمی‌دهند شعارها و حركت‌های تفرقه‌انگیز و نامتناسب به وجود بیاید.

وی همچنین به شركت‌كنندگان در این راهپیمایی هشدار داد: چنانچه در روز قدس اقداماتی در این زمینه گرفت در اطراف آن تجمع نكنند.

سردار رمضان شریف افزود: بدیهی است اینگونه اقدامات در راستای دشمنی‌های اسرائیل و آمریكا با نظام ارزیابی می‌شود.

وی همچنین در پاسخ سوال خبرنگاری راجع به تدابیر امنیتی و انتظامی برای برخورد با حركت‌های تفرقه‌انگیز در روز قدس اظهار داشت: طبیعتا هر مراسمی كه در جمهوری اسلامی ایران برگذار می‌شود خصوصا مراسم‌های بزرگی همچون راهپیمایی‌های 22 بهمن‌ماه و روز قدس كمیته خاصی برای تامین امنیت این مراسم‌ها وجود دارد و این تدابیر اختصاص به راهپیمایی روز قدس امسال ندارد بنابراین علی‌القاعده دستگاه‌های امنیتی و انتظامی برای راهپیمایی مذكور تدابیری را خواهند داشت.

سردار شریف با اعلام اینكه تهاجمات رسانه‌ای بیگانه كه از روزهای قبل از انتخابات آغاز شده و هم‌اكنون نیز ادامه دارد، اظهار داشت: روشن است تمام كسانی كه در انتخابات 22 خرداد شركت كرده و آن حماسه را خلق كردند، یكی از محوری‌ترین شعارهایشان احیای گفتمان امام و انقلاب می‌باشد.


شدت یافتن فشارهای وزارت اطلاعات برای انحلال کمیته پی‌گیری بازداشت‌‌های خودسرانه‬

یکشنبه، 22 شهریور 1388

سخنگوی کمیته پی‌گیری بازداشت‌های خودسرانه با اشاره به گذشت سه ماه از بازداشت موقت تعدادی از فعالان سیاسی – اجتماعی خواستار توقف تمدید این قرارها و آزادی فوری این افراد شد.

حسن اسدی زیدآبادی افزود: "در پرونده بازداشت‌های اخیر قرار تامین بازداشت موقت فلسفه خود را از دست داده است و همچنانکه از ابتدا دستگیری‌ها بدون رعایت تشریفات قانونی و با توسل به احکام جلب دسته جمعی و با عناوین کلی و حتی بعضا احکامی که اصل نبوده و کپی شده در اختیار ضابطان قضایی بود، صورت گرفت تداوم این بازداشت‌ها نیز نقض آشکار موازین دادرسی عادلانه و تخلف است".

عضو کمیته پی‌گیری بازداشت‌های خودسرانه همچنین از اعمال فشار و تهدید به اعضای این کمیته خبر داد و گفت:‌ "ازابتدای این موج بازداشت‌ها سه نفر از اعضای کمیته در همان ابتدا بازداشت شدند و در ادامه که این کمیته همچنان به فعالیت خود ادامه داد نهادهای امنیتی بر خلاف قانون با توسل به احضارهای تلفنی و تهدید اعضا به بازداشت سعی کردند به هر نحو ممکن از ادامه فعالیت این کمیته ممانعت به عمل آورند".

اسدی زیدآبادی با اشاره به اینکه تاکنون شش نفر از اعضای این کمیته که به نمایندگی از تشکل‌های خود در این نهاد حقوق بشر عضویت دارند از سوی مراجع امنیتی احضار شده‌اند افزود: "خواسته‌های غیرقانونی و نامشروعی که از سوی این مراجع مطرح شده است، شامل اعلام انحلال این کمیته و عدم انتشار اطلاعیه و دیدار با خانواده زندانیان بوده است که مکررا از سوی اعضا رد شده است".

دستگاه قضایی و امنیتی کشور به دوره دادگستری بدوی و قبیله‌ای بازگشته است


عضو کمیته پی‌گیری بازداشت‌های خودسرانه ضمن انتقاد شدید از توسل نهادهای امنیتی به برخی اقدامات غیراخلاقی در این رابطه گفت: "متاسفانه حدود این تهدیدات نسبت به آنچه پیش از این تجربه کرده بودیم فراتر رفته و حتی در مواردی به احضار و بازجویی خانواده و نزدیکان اعضای این کمیته نیز کشیده شده و یا اخیرا از برگزاری جلسات در منازل شخصی اعضا نیز با توسل به نیروی انتظامی ممانعت به عمل می‌آورند".

اسدی زیدآبادی در ادامه افزود: " دستگاه قضایی و امنیتی کشور به دوره دادگستری بدوی و قبیله‌ای بازگشته است که به دلیل جرم یک نفر سایر اعضای یک قبیله را مجازات می‌کردند، در حالی که این گونه رفتارها در قرآن نیز رد شده و خداوند فرموده است" لاتزر وازره وزر اخري" و این مساله در اصول حقوقی نیز با اصل شخصی بودن جرم و مجازت شناخته شده است".

سخنگوی کمیته پی‌گیری بازداشت‌های خودسرانه فعالیت این کمیته را مطابق قانون اساسی قانونی دانست و گفت: "مطابق قانون اساسی تشکیل نهادهای مدنی آزاد است و بعلاوه مطابق همین قانون امر به معروف و نهی از منکر حاکمیت حق و تکلیف شهروندان است و به باور ما هشدار در مورد نقض حقوق انسان‌ها آشکارترین وجه این حق و تکلیف است".

آزار کیوان صمیمی شرم آور است

اسدی زیدآبادی در بخش دیگری از این گفتگو نسبت به تداوم بازداشت "کیوان صمیمی" از اعضای کمیته پی‌گیری بازداشت‌های خودسرانه اعتراض کرد و گفت: "فعالیت آقای صمیمی در این کمیته و سایر حوزه‌ها همواره در چارچوب اقدامات قانونی،‌ مدنی و مسالمت آمیز بوده است و جامعه مدنی ایران به دلیل وسعت فعالیت‌های کیوان صمیمی به وی مدیون است".

عضو کمیته پی‌گیری بازداشت‌های خودسرانه با اشاره به وضعیت بلاتکلیف پرونده کیوان صمیمی و انتشار اخباری در زمینه آزار و اذیت وی افزود:‌ "آزار رساندن به فردی که از ابتدای جوانی و در مبارزات قبل از انقلاب در راه اهداف و آرمانهای ملت ایران کوشش کرده و بارها آسیب دیده است و اکنون شش دهه از عمر خود را گذرانده است، تاسف آور است و متصدیان اینگونه برخوردها بایستی در این مورد احساس شرم کنند".


نامه اعتراضی اعضای شورای مرکزی حزب اعتماد ملی به رئیس قوه قضائیه

پارلمان‌نیوز:در پی پلمپ دفتر مرکزی، دفتر دبیر کل و بازداشت سردبیر سحام نیوز(پایگاه رسمی اطلاع رسانی حزب اعتماد ملی)، اعضای شورای مرکزی این حزب در نامه ای به رئیس قوه قضائیه به این اقدام اعتراض کردند.

به گزارش سحام‌نیوز، متن کامل این نامه بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

حضرت‌آیت‌الله شیخ صادق لاریجانی

ریاست محترم قوه قضائیه

با اهدا سلام

هنوز مرکب حکم جنابعالی بر کاغذ خشک نشده بود که خبر تعطیلی روزنامه اعتمادملی یکی از شاخص‌ترین روزنامه‌های موجود کشور و تریبون شمار بزرگی از سیاسیون اصلاح‌طلب و معتدلی که در طول ۳۰ سال انقلاب اسلامی دلبستگی و و علایق خود را به آرمان‌های حضرت امام (ره) و جمهوری اسلامی نشان داده‌اند با حکم یکی از شعب بازپرسی دادستانی تهران به محاق توقیف رفت و شمار بزرگی از مخاطبان عام و خاص از این روزنامه کثیرالانتشار کشور را در بهت و حیرت فرو برد.

در پی این تصمیم غیر حقوقی و غیر قضایی که حتی در انشای حکم توقیف نیز این بی‌توجهی و بی‌قانونی به خوبی روشن است، شورای مرکزی حزب اعتمادملی در راستای این تصور که این اقدام بدون اطلاع و مشورت قبلی با جنابعالی صورت گرفته و این تصمیم بیشتر با این هدف صورت گرفته تا حضرتعالی را در برابر اقدام انجام شده قرار داده، حتی از مکاتبه و طرح شکایت به جنابعالی خودداری نموده و در انتطار دستور صریح شما برای رسیدگی به این مساله و رفع ستم از همکاران روزنامه اعتمادملی بود. روزنامه‌ای که در طول حدود چهار سال انتشار خود و انتشار نزدیک به ۱۰۰۰ شماره، دلبستگی و پای‌بندی خود را به قانون اساسی، قانون مطبوعات وآرمان‌های خمینی کبیر، منافع ملی در همه سطوح آن به اثبات رسانید و یکی از وزین‌ترین و حرفه‌ای‌ترین روزنامه‌های کشور را منتشر ساختند.

اینک نزدیک به یک ماه از تعطیلی روزنامه می‌گذرد اما متاسفانه در حالی که ما انتظار بهبود اوضاع را داشتیم، در روز سه‌شنبه هفته گذشته ۱۷ شهریور ماه جاری اتفاقاتی بس ناگوارتر از تعطیلی روزنامه را شاهد بودیم که تداوم و اجرای این تصمیمات رفته‌رفته در حال تبدیل شدن به یک سیاست مستمر در عرصه تصمیمات کشور در سال‌های اخیر شده است و این نگرانی را به دنبال دارد؛ که این تذهبون؟؟ به کجا چنین شتابان؟؟

ساعت ۱۵:۳۰ بعد از ظهر این روز دو گروه از مامورین – حدود ۲۰ نفر- با لباس شخصی و حکمی که از سوی آقای جعفری دولت‌آباد دادستان تهران امضا شده بود، به صورت همزمان به دفتر دبیرکل حزب اعتماد ملی جناب مهدی کروبی واقع در جمشیدیه تهران و دفتر مرکزی حزب اعتمادملی واقع در شهرک قدس وارد شدند و در این اقدام تمامی میهمانان و کارکنان حاضر در دفتر دبیرکل و دفتر حزب و همچنین همکاران سایت رسمی حزب اعتمادملی ( سحام نیوز ) را نیز ضمن بازرسی، بدون اجازه مکالمه تلفنی تحت نظر قرار دادند. این افراد پس از آن اقدام به جمع‌آوری و توقیف تمام اسناد و مدارک حزبی؛ اسناد و مدارک مربوط به دفتر دبیرکل که بخشی از آن مربوط به شکایات واصله از سوی کسانی بود که مدعی شده بودند در وقایع اخیر ستمی بر آنها وارد شده و به آنها آزار رسیده است و همچنین ضبط و توقیف CD های فیلم‌ها و کیس‌های رایانه‌های موجود متعلق به حزب اعتمادملی؛ سایت سحام نیوز و دفتر دبیرکل کردند و سپس این دو دفتر را پلمب نموده و ورود به این اماکن را نیز ممنوع کردند که شرح ماجرا را خود بهتر می‌دانید و برای شما گزارش شده است.

اما این سوال و پرسش را چه کسی باید پاسخ دهد که در زمانه‌ای که کشور بیش از همه چیز نیاز به آرامش دارد و فضای ملتهب کشور که متاسفانه بر اثر بی‌درایتی‌ها و بی‌کفایتی‌های بی‌شمار مسولین اجرایی و نظارتی و قضایی روز به روز ملتهب‌تر می‌شود و به جای شفاف‌سازی، آرام‌سازی و اعتمادسازی میان نظام جمهوری اسلامی و مردم شریف ایران که بالاترین نیاز کنونی کشور است، چنین بر طبل تندروی و رفتارهای بی‌مطالعه و خارج از چارچوب عقل، شرع، قانون و ادب اسلامی می‌زنند.

حضرت آیت‌الله!

جنابعالی که از خانواده‌ای شناخته شده و وابسته به فقاهت و دانش دینی هستید و در جایگاه بالاترین مقام قضایی کشور تکیه زده‌اید، از شما انتظار می‌رود که در آغازین روزهای خدمت‌گذاری خود مراقب چنین رفتارها و اقدامات مهم و تاثیرگذار در جامعه باشید. هوشیار باشید که خداوند عزیز و قهار ناظر بر تمامی اعمال ماست و همگی ما باید پاسخگوی مسولیتمان باشیم. مهر و موم دفتر حزبی رسمی، فعال و قانونی اعتمادملی که در چارچوب فعالیت اصلاح‌طلبانه خود همیشه در مسیر اعتدال، قانون‌ اساسی و دفاع از آرمان‌های امام و حقوق اساسی مردم گام برداشت و تمامی اعضای شورای مرکزی و موسس حزب افتخار خدمت‌گذاری به این نظام و آرمان‌های آن از قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و در خلال ۳۰ سال گذشته داشته‌اند، با کدام معیار قانونی و عقلی هماهنگی دارئد؟ و با کدامین مصلحت‌سنجی در مسیر تندروی و عمل بدون اندیشه قرار گرفته است؟

حضرت‌ آیت‌الله

اذعان دارید که آزادی بیان، آزادی انتقاد و آزادی انتخاب از حقوق مسلم و اساسی و مطرح در قانون اساسی است و امروز نماد کشورهای شناخته شده و دارای سابقه، احزاب نماد مردم‌ سالاری و حاکمیت مردم بر تعیین سرنوشت خودشان است؛ چه اتفاقی افتاده است که حتی حزب اعتمادملی و شخص دبیرکل آن جناب مهدی کروبی با آن سوابق درخشان در پیش و پس از پیروزی انقلاب اسلامی – که مردم شریف ایران و جنابعالی بر آن وقوف کامل دارد و نیازی به بازگویی نیست – چنین در معرض بی‌مهری و بی‌توجهی قرار گرفته که حتی از امکان مراجعه مردم به ایشان در دفتر حزب و در دفتر شخص ایشان محروم می‌گردند؟ علی‌ایحال بستن این دفاتر در آستانه شب‌های قدر به دنبال توقیف غیرقانونی روزنامه اعتمادملی، همگی نشان از یک بی‌توجهی آشکار به حقوق اساسی مردم و آزادی‌های مصرح در قانن اساسی دارد و از سوی دیگر نشان از کم شدن ظرفیت‌های نظام جمهوری اسلامی برای نقد از درون به منظور اصلاح امور می‌باشد.

هراقدام و تلاشی در جهت احقاق حقوق بخشی از مردم که از سوی جناب آقای کروبی صورت گرفته است در راستای عهد و پیمانی است که با امام شهیدان و شهدای گرانقدر انقلاب و مردم بسته‌اند و نظر بر شفاف‌سازی و اعتمادسازی بوده است و اگر این را نیز از مهدی کروبی و حزب اعتمادملی برنتابید، شما پاسخ دهید که این مهم را چگونه باید به سرانجام رساند و بر عهدی که با مردم بسته‌ایم چگونه باید باقی بمانیم؟

حضرت‌ آیت‌الله

تاریخ یکصد ساله اخیر ایران نشان داده است که بستن فضای سیاسی و توقیف روزنامه‌ها و احزاب فعال سیاسی بیش از آنکه به ضرر مردم باشد به زیان نظام سیاسی مستقر و بی‌ثباتی آن را منجر شده است؛ حال که احزاب و روزنامه‌ها به عنوان نگهبانان نظام سیاسی و بهترین راه ارتباطی شهروندان و نظام عمل کرده و این امکان را برای نظام سیاسی فراهم می‌نماید تا مطالبات مردم را تشخیص داده و به آن پاسخ مناسب دهند و مانع از آن گردند که انباشت مطالبات تبدیل به شورش‌ها و جنبش‌های غیرقابل کنترل و هزینه‌های فراوان برای کشور و مردم گردد. علی‌هذا از جنابعالی انتظار می‌رود تا دیر شده است بجای بستن فضای سیاسی و برای احزاب و روزنامه‌ها، نسبت به رفع مضایق و اقدام عاجل معمول دارید.

شورای مرکزی حزب اعتمادملی


عزت‌الله سحابي در گفت‌وگو با ايلنا:
حذف جریان اصلاحات ممکن نیست

اصلاحات در اعماق جامعه نفوذ کرده است و امروز می‌بینیم که حتی جوانانی که تا6 ماه پیش سیاسی نبودند هم اکنون وارد مباحث سیاسی شده و از قانون اساسی و حقوق شهروندی آگاه شده‌اند.
ایلنا: رئيس شوراي فعالان ملي -مذهبي تاكيد كرد: اگر برای حذف جریان اصلاحات تلاش شود مملکت روز به روز به عقب می‌رود و به منافع ملی ضربه وارد می‌شود.
عزت‌الله سحابی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در پاسخ به سوالی در مورد امکان حذف جریان اصلاح طلب از صحنه سیاسی کشور، با بیان اینکه چنین اقدامی ممکن نیست ،اظهار داشت: برخی جریان اصلاح طلب پس از انتخابات جایگاه بیشتری نیز در میان مردم یافته است و از سوی دیگر کسی حق چنین حذفی را ندارد، زیرا همه حق حضوردر عرصه سیاسی را دارند.
وي با تاكيد بر اينكه حذف جریان اصلاحات ممکن نیست، تصريح كرد: اصلاحات در اعماق جامعه نفوذ کرده است و امروز می‌بینیم که حتی جوانانی که تا 6 ماه پیش سیاسی نبودند هم اکنون وارد مباحث سیاسی شده و از قانون اساسی و حقوق شهروندی آگاه شده‌اند و لذا طرفداران حذف اصلاح طلبان عرض خود می‌برند و زحمت ما می‌دارند.
رئيس شوراي فعالان ملي -مذهبي با بیان اینکه دادگاه متهمان حوادث اخیر نیز احتمالا به محکوم کردن و غیر رسمی اعلام کردن برخی احزاب شاخص اصلاح طلب خواهد انجامید ، تصریح کرد: مهم پذيرش اين احكام در جامعه است كه فكر نمي‌كنم چنين اتفاقي بيفتد و آنچه که تاکنون دیده‌ایم این است که در طبقات مختلف فقط بخش اندکی از افراد هستند که روند دادگاه‌ها را پذیرفته‌اند .
سحابی در پايان تاكيد كرد :اگر برای حذف جریان اصلاحات تلاش شود مملکت روز به روز به عقب می‌رود و به منافع ملی ضربه وارد می‌شود زیرا مردم در پی این کشمکش‌ها با دولت همکاری نخواهند کرد واگر دستگاه اجرایی کشور هر برنامه‌ای هم داشته باشد اجرایی نمی‌شود.


گزارش دوازدهمین هفته گردهمایی مادران داغدار و عزادار در پارک لاله- 21 شهریور

ساعت 6 بعد از ظهر است ، کنار آب نمای بزرگ پارک لاله ، مادران در میعادگاه هفتگی خود نشسته اند تا بار دیگر خواسته های خود را با سکوت تکرار کنند ، مجازات آمران و عاملان کشتار فرزندان ملت نه فقط در جنبش سبز بلکه از اول انقلاب .
پس از 12 هفته دیدار، مادران یکدیگر را خوب می شناسند نه به اسم به رنجی که بر آنان رفته ، خواهری 70 ساله که برادرش در زمان شاه به حبس ابد محکوم و با انقلاب آزاد شده و در سال 60 دستگیر و بلافاصله اعدام می شود بدون اینکه عملی غیر قانونی انجام داده باشد ، مادران و خواهران داغداری که عزیزان خود را دردهه 60 بخصوص سال 67 که همین روزها بیست و یکمین سالگرد آن بود از دست داده اند ، مادری که هم اینک تنها فرزندش در زندان است ، مادری که هیچ عزیز خونی خود را از دست نداده ولی به واقع عزادار است وهفته های گذشته با دیدن مادر ندا و مادر سهراب چنان منقلب شده بود که هفته ای بیماربود و به پارک نیامد ، مادر مسعود هاشم زاده و عروس همیشه همراهش ، تنی چند از هنرمندان ، تعدادی از فعالان جنبش زنان ،همه با سکوت در کنار هم راه می روند . تصویر چهره خندان مسعود دست به دست می گردد چهره مادر مسعود غرق بوسه می شود مادرعکس جوان اش را روی سینه می گیرد و به راه رفتن ادامه می دهد .
ماشین ون پلیس همراه با سه زن پلیس وارد پارک می شود و مطابق معمول تهدید ها نیز شروع می شود ماموران از چهره مادران عکس و فیلم می گیرند ، هیچکس واکنشی نشان نمی دهد ، پلیس های مرد دخالت می کنند
که متفرق شوید مادران با آرامش و مهربانی توضیح می دهند عکس مسعود را بالا می گیرند و نشان پلیس می دهند . پلیس می گوید فهمیدم فاتحه هم خواندم ما شما را می فهمیم ولی متفرق شوید . مادران با سماجت یک بار دیگر دور آب نمای پارک راه می روند ، حدود صد نفری هستند و وقتی پلیس دوباره مانع می شود همه می ایستند ، یک دقیقه سکوت اعلام می کنند و با فاتحه و صلوات و اله اکبر ساعت 7 غروب به برنامه هفتگی خود خاتمه می دهند .


10 سال زندان و 10 سال تبعید: حکم دادگاه ویژه روحانیت برای ماموستا ایوب گنجی
يکشنبه، ۲۲ شهريور، ۱۳۸۸

ماموستا ایوب گنجی از نویسندگان و فعالان ملی-مذهبی کردستان پس از 17 ماه بازداشت موقت، توسط شعبه دوم دادگاه ویژه روحانیت به 10 سال زندان و 10 سال تبعید محکوم شد.
به گزارش خبرنامه امیرکبیر ماموستا پس از سخنرانی انتقادآمیز از دولت در بهمن ماه 1386 توسط نیروهای اداره اطلاعات کردستان و با حکم دادسرای ویژه روحانیت همدان دستگیر و بازداشت شد.

وی 4 ماه در سلول انفرادی بازداشتگاه اطلاعات بوده و سپس به زندان مرکزی همدان منتقل شد که هم‌اکنون نیز در زندان مرکزی همدان در بازداشت به سر می برد.
گنجی از بیماری گوارشی معده و روده نیز رنج می برد.
دادگاه وی در مردادماه برگزار شده و حکم وی نیز در شهریور ماه صادر شده است. برخی از بندهای حکم صادر شده توسط شعبه دوم دادگاه ویژه روحانیت عبارتند از:
1- در خصوص اقدام علیه امنیت ملی کشور از طریق تشکیل شورای رهبری و تحریک و تفرقه افکنی و ایجاد آشوب و ناامنی و ذهنیت منفی در بین اهل سنت و چاپ و انتشار کتب در جهت اجرای اهداف دشمنان نظام مستندا به ماده 498 قانون مجازات اسلامی به تحمل 8 سال حبس تعزیری محکوم می گردد.
2- در خصوص نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی ... و سخنرانی و تشبیه نظام جمهوری اسلامی به رژیم صهیونیستی اشغالگر قدس مستندا به ماده 698 قانون مذکور و با عنایت به تبصره ماده 39 آیین نامه اصلاحی دادسراها و دادگاههای ویژه روحانیت به تحمل 2 سال حبس تعزیری محکوم میگردد.
3- همچنین با استناد به ماده 43 آیین نامه اصلاحی دادسراها و دادگاههای ویژه روحانیت به محرومیت دائم از عنوان روحانیت اهل تسنن (ماموستایی) و برگزاری و امامت جمعه و جماعت و سخنرانی و تالیف و نویسندگی و استفاده از مزایای طلبگی محکوم می گردد.
4- براساس مفاد 19 قانون مذکور مقرر می دارد به عنوان تعمیم احکام تعزیری فوق الذکر، پس از اتمام حبس و ازادی از زندان به مدت 10 سال ملزم به اقامت در شهرستان همدان بوده و ماهیانه یک بار خود را به دادسرای ویژه روحانیت همدان معرفی و گزارش وضعیت خویش را ارائه نماید.


جلوگیری دادستان جدید تهران از آزادی کیوان صمیمی و تعداد دیگری از دستگیرشدگان پس از انتخابات

يکشنبه، ۲۲ شهريور، ۱۳۸۸


کیوان صمیمی، مدیر مسوول مجله توقیف شده نامه و عضو هیأت اجرایی شورای ملی صلح با گذشت قریب به از سه ماه از زمان بازداشت کماکان در زندان اوین و تحت بازجویی است.

وی که رئیس انجمن حامیان حق‌تحصیل، عضو کمیته پی‌گیری بازداشت‌های خودسرانه، عضو شورای مرکزی انجمن دفاع از آزادی مطبوعات و بنیان‌گذار کانون زندانیان سیاسی نیز هست شامگاه 24 خرداد در پی یورش به منزلش که با شکستن در همراه بود، بازداشت و با ضبط وسایل و رایانه شخصی‌اش راهی زندان اوین شد.

اکنون و با وجود وعده‌ی مسئولان زندان مبنی بر آزادی وی مقامات قضایی می‌گویند که دادستان جدید تهران از آزادی او جلوگیری می‌کند. گفته می‌شود آقای جعفری دولت‌آبادی، دادستان دادستان عمومی و انقلاب تهران پس از انتصاب روند سعید مرتضوی، دادستان پیشین را در خصوص پرونده‌های سیاسی تداوم بخشیده و با وجود اتمام روند دادرسی برخی از بازداشت‌شدگان پس از انتخابات دستور ادامه‌ی بازداشت آنان را صادره کرده است.

بر اساس گزارش‌های رسیده از زندان اوین برخورد مأموران امنیتی با کیوان صمیمی کماکان روال غیرقانونی خود را طی می‌کند و بازجویان وی را به اصلاح اجباری سر و صورت مجبور و ساعتی نیز در دستشویی محبوس نموده‌اند.

بازجویان طی روزهای اخیر در خصوص رابطه با سایت‌های خبری در اینترنت مانند "روز آنلاین" و "ایران امروز" پرسیده‌اند و وی نیز تمام ارتباطاتش را طبیعی و قانونی عنوان کرده است. او اخیرا حتی در مورد نحوه ارتباط با مرحوم فروهر هم بازجویی شده است.

علی‌رغم بازداشت و بازجویی طولانی مدت در زندان اوین و رفتار نامناسب مأموران امنیتی روحیه وی از سوی یکی از نزدیکانش خوب توصیف شده است.

کمیته گزارشگران حقوق بشر