اتحاد عمل و تکیه بر نیروی مردم درس تاریخی خیزش ملی سی تیر

تجربه ارزشمند خیزش ملی 30 تیر نشانگر این واقعیت است که در پرتو اتحاد عمل همه نیروهای میهن دوست و مترقی و با اتکا به نیروی فنا ناپذیر توده های مردم می توان سرنوشت حال و آینده کشور را رقم زد، بر ارتجاع و استبداد مرحله به مرحله غلبه کرد و حقوق، منافع و حق حاکمیت ملی را حفظ و تضمین نمود.


روز 30 تیرماه سال 1331 در تاریخ مبارزات مردم میهن ما علیه استبداد و استعمار جایگاه ویژه ای را به خود اختصاص می دهد.
در این روز تاریخی مردم با قیام خود توطئه دربار، ارتجاع و امپریالیسم را که می کوشیدند حق حاکمیت مردم را با تحمیل حکومت قوام پایمال نمایند، عقیم و خنثی ساخت.
شاه در تقابل با خواست و اراده مردم از واگذاری وزارت جنگ به دولت ملی و قانونی دکتر محمد مصدق خودداری می کرد و به این دلیل زنده یاد مصدق از مقام خود کناره گیری کرد و بلافاصله دربار با حمایت وابستگان آمریکا و انگلیس احمد قوام چهره منفور و ضدملی را مامور تشکیل کابینه نمود. قوام که به حمایت ارتجاع و استعمار پشت گرم بود با صدور اعلامیه ی گستاخانه به تهدید مردم پرداخت. سیاست ارعاب و وحشت آفرینی خیلی زود براثر هوشیاری مردم و حزب ها و سازمان های مترقی و میهن دوست به شکست انجامید. حزب توده ایران، جبهه ملی ایران و سایر نیروهای آزادیخواه مخالف استبداد در قبال حکومت قوام دست به مقاومت زده و با برپایی تظاهرات گسترده که در تاریخ میهن ما تا آن روز بی سابقه بود استبداد و خودکامگی را به چالش طلبیدند.
در خیزش ملی 30 تیر توده ای ها، مصدقی ها، و همه آزادیخواهان دوشادوش یکدیگر به مقابله و مبارزه علیه دیکتاتوری برخاستند.
اتحاد فراگیر ملی و مردمی در صحنه مبارزه از ویژگی های برجسته خیزش ملی 30 تیرماه به شمار می آید.
خیزشی که ماهیت ملی، ضد استبدادی و ضد امپریالیستی داشت. در این پیکار تاریخی نخست کارگران دلاور صنعت نفت در آبادان زیر پرچم حزب توده ایران پا به میدان گذاشتن و در روز 29 تیرماه 1331 هنگامیکه که موضع قاطع حزب توده ایران در دفاع از دکتر مصدق اعلام شد، نفتگران آبادان اعتصاب نموده و شهر شاهد گردهمایی پرشکوه و تاریخی کارگران بود. پلیس و نیروهای نظامی به سوی مردم آتش گشودند و تعدادی کشته و زخمی شدند. بلافاصله با انتشار خبروقایع آبادان، کارگران در تهران به فراخوان حزب توده ایران با تمام توان به میدان آمدند و بازار و دکان های شهر نیز با فراخوان جبهه ملی ایران اعلام تعطیلی نمودند. اوج مبارزه روز 30 تیرماه بود که از 2 روز پیش تعطیلی همگانی مقرر شده بود. کارگران کارخانه های سیلو، دخانیات، سیمان تهران، چیت سازی و راه آهن به اعتصاب متحد و یکپارچه دست زدند.
دانشجویان به صف مبارزه پیوسته و در صفوفی فشرده به سمت مجلس شورای ملی راهپیمایی کردند. تظاهر کنندگان با شعارهای «مرگ براستبداد»، «مرگ بر قوام»، «زنده باد مصدق» و «دست شاه از دخالت در امور کوتاه» در خیابان ها حرکت می کردند. از میدان توپخانه نیز جمعیت عظیم و متحد کارگران و زحمتکشان به سوی مجلس در حرکت بودند. اتحاد عمل و وحدت بی نظیری در گرماگرم مبارزه و بر سر تعیین حق حاکمیت مردم و استقلال ملی میان همه نیروهای میهن دوست، حزب توده ایران و جبهه ملی ایران ایجاد شده بود. رمز کامیابی خیزش ملی 30 تیر این اتحاد عمل و همبستگی تاریخی محسوب می شود. خیزش مردم ارتجاع و استبداد را به عقب نشینی وادار کرد و یکبار دیگر ثابت شد نیروی لایزال توده ها شکست ناپذیر است.
ساعت 5 بعدازظهر 30 تیرماه 1331 رادیو خبر استعفای احمد قوام را پخش کرد. جنبش توده ها در پرتو اتحاد عمل حزب ها و نیروهای ملی و ترقی خواه کشور به پیروزی رسید. فردای آن روز یعنی 31 تیرماه خبر رای دادگاه بین المللی لاهه به تهران رسید، دادگاه به نفع ایران رای داده و عدم صلاحیت خود را برای رسیدگی به اختلاف ایران و شرکت صنعت نفت انگلیس اعلام داشت.
شصتمین سالگرد 30 تیرماه 1331 امسال در اوضاعی گرامی داشته می شود که براثر سیاست های ضد ملی و ضد مردمی ارتجاع حاکم میهن ما شرایط سخت و دچاری را سپری می کند. گسترش فقر و بی عدالتی و همراه با استبداد خشن و سرکوب سیستماتیک کشور را در بحران عمیق فرو برده است، تحریم های مداخله جویانه و اثرهای ویرانگر آن استقلال و حق حاکمیت ملی را در معرض خطر های جدی قرار داده است. رژیم ولایت فقیه، دولت ضد مردمی احمدی نژاد، سران و فرمانده های سپاه پاسداران و بویژه شخص ولی فقیه عامل های اصلی این وضعیت نگران کننده هستند.
حزب ما در کنار و همراه نیروهای ملی و آزادیخواه کشور راه برون رفت از اوضاع کنونی را در درجه نخست تامین حق حاکمیت و اعمال اراده مردم بر سرنوشت خویش می داند.
تجربه ارزشمند خیزش ملی 30 تیر نشانگر این واقعیت است که در پرتو اتحاد عمل همه نیروهای میهن دوست و مترقی و با اتکا به نیروی فنا ناپذیر توده های مردم می توان سرنوشت حال و آینده کشور را رقم زد، بر ارتجاع و استبداد مرحله به مرحله غلبه کرد و حقوق، منافع و حق حاکمیت ملی را حفظ و تضمین نمود.
گرامی باد خاطره مبارزان دلیر خیزش ملی 30 تیرماه 1331
برقرار باد اتحاد همه نیروهای میهن دوست در راه صلح، آزادی، عدالت اجتماعی و حق حاکمیت ملی!
سایت حزب توده ایران
٣۰ تير ۱٣۹۱ - ۲۰ ژوئيه ۲۰۱۲