حزب کمونیست مصر: از سرگرفتن دوباره موجودیت و فعالیت به طورِ علنی






نشست وسیع حزب کمونیست مصر، با حضور نمایندگان همه تشکل های حزبی و سازمان‌های جنبی‌ آن، برگزار شد. در این نشست، با توجه به شرایط تازه، و امنیت سیاسی و اجتماعیِ نشأت گرفته از انقلاب ۵ بهمن ماه ۸۹ (۲۵ ژانویه ۲۰۱۱)، و پس از سال‌ها فعالیت مخفی و خفقان شدید، به اتفاق آرا تصمیم گرفته شد که موجودیت و فعالیت های حزب به طور رسمی اعلام و از سر گرفته شود .
حزب اعلام کرد که، پویش خود به راهِ عملی کردن آرمان‌های کمونیستی را که در ۱۹۲۰ آغاز کرد و با برخوردهای منفی و تبلیغات نادرست از سوی رژیم‌های ضد کارگری در چند دهه گذشته روبه رو بوده اند، ادامه می دهد.
حزب کمونیست مصر مشروعیت ملی خود را با سازمان‌دهیِ دوباره در ۱۹۷۵ به دست آورد، و این مشروعیت که هنوز نیز معتبر است، در نتیجه پیکار طولانی و پیوند تاریخی و نیرومند این حزب با طبقه کارگر و همچنین آرمان‌های اجتماعی و سیاسی مردم زحمتکش مصر قوام بیشتری یافته است. امروز نیز همین مردم خواهان برپایی جامعه‌ یی بر بستر آزادی، عدالت و کرامت انسانی، و نیز رهایی از وابستگی، استبداد و سرکوب اند.
سهم حزب کمونیست مصر را در دستاوردهای دمکراتیک و ترقی خواهانه ، با وجود این حقیقت که حزب کمونیست مصر سالیان زیادی ناگزیر به فعالیت کاملاً مخفی بوده است ، نمی توان به سادگی انکار کرد. اعضاء و فعالان حزب که در موفقیت انقلاب مصر نقشی مثبت و نیرومند ایفا کردند، از همه لایه‌های جامعه در تشکیلات حزب گرد آمده‌اند. بیش از ۹ دهه است که کمونیست‌های مصری نقش بی‌سابقه و پررنگی در عرصه‌های فرهنگی و اجتماعی، از جمله ادبیات، سیاست و سازمان دهیِ اتحادیه های کارگری داشته اند.
ایدئولوژی کمونیستی در مصر در برابر کارزار از پی کارزارستیزه جویانه رژیم های پشتیبانی شده از سوی افراط گرایان راست سراسر دنیای عرب که از حمایت نیروهای امپریالیستی برخوردار بوده اند، تنها با کار مخفی تمام عیار، با ایستادگی بسیار و به دلیل حمایت گسترده توده ها توانست زنده بماند.
حزب کمونیست مصر تأکید کرد که ، در آینده‌ یی نه چندان دور، چهارمین کنفرانس عمومی (ملی) خود را به منظور تعیین نقشه مطلوبِ اقدام و نمودار تشکیلاتی یی که خواست‌ها و هدف های انقلاب را در خلال دوره بعد از آن تضمین کند، برگزار خواهد کرد.
۲۳ اسفند ماه ۸۹ (۱۴مارس ۲۰۱۱).