تظاهرات سیزدهم آبان، «ایستادگی و پیکار توده ها برضد دولت کودتا و استبداد ولایت فقیه»



حضور پر شور و با شکوه ده ها هزار تن از مردم در تهران و دیگر شهرها از جمله تبریز، اصفهان، کرمانشاه، شیراز، زاهدان، اراک، قزوین، رشت و مشهد ثابت کرد علی رغم همه تمهیدات و مانورهای فریبکارانه ولی فقیه توده های حق طلب به مبارزه خود برای برکناری دولت کودتا و تامین آزادی، عدالت و حق حاکمیت بر سرنوشت خویش با شجاعت و امیدواری ادامه می دهند.

در سالگرد واقعه سیزدهم آبان به رغم تهدید و ارعاب ارتجاع حاکم، جنبش مردمی برضد کودتای انتخاباتی و استبداد ولایی بار دیگر توان خود را به نمایش گذاشت و کودتاچیان را به مصاف طلبید.
حضور پر شور و با شکوه ده ها هزار تن از مردم در تهران و دیگر شهرها از جمله تبریز، اصفهان، کرمانشاه، شیراز، زاهدان، اراک، قزوین، رشت و مشهد ثابت کرد علی رغم همه تمهیدات و مانورهای فریبکارانه ولی فقیه توده های حق طلب به مبارزه خود برای برکناری دولت کودتا و تامین آزادی، عدالت و حق حاکمیت بر سرنوشت خویش با شجاعت و امیدواری ادامه می دهند.
ارگان های سرکوبگر از همان نخستین لحظه های آغاز تظاهرات دست به خشونت زده و با وحشی گری به مردم بی دفاع حمله بردند. در این حملات گروهی مجروح و تعداد زیادی بازداشت و روانه زندان گردیدند.
همچنین مهدی کروبی توسط نیروهای انتظامی مورد حمله قرار گرفت که این حمله حساب شده، چیزی جز ارعاب و قصد خانه نشین کردن وی معنی نمی دهد.
علاوه بر کروبی حبیب الله پیمان عضو شورای رهبری اتئلاف نیروهای ملی-مذهبی و دبیرکل جنبش مسلمانان مبارز نیز مورد ضرب و شتم شدید گزمگان مسلح دولت کودتا قرار گرفت. نیروهای امنیتی با تجمع در برابر فرهنگستان هنر مانع از حضور میر حسین موسوی در تظاهرات امروز شدند.
برخورد خشونت آمیز و حمله به مردم به شکل وحشیانه دور از انتظار نبود. پیش از برگزاری تظاهرات سیزدهم آبان کلیه نهادها و ارگان های در خدمت کودتا بویژه نهادهای امنیتی و نظامی به تهدید مردم پرداخته و از "برخورد قاطع با هرگونه تظاهرات غیر قانونی" سخن گفتند.
وزارت اطلاعات نیز با هدف ایجاد فضای رعب و وحشت در جامعه از خنثی ساختن توطئه ترور یکی از مسئولان نظام خبر داده و تاکید کرده بود با "اقتدار و هوشیاری کامل از دستاوردهای انقلاب اسلامی پاسداری کرده و ضمن حفاظت از امنیت مردم و نظام، مزدوران و فتنه گران را به دست عدالت می سپارد."
علاوه بر اینها، کودتاچیان با سازماندهی و تشکیل جریانی چماقدار متشکل از اوباش بسیجی تحت عنوان "جنبش سبز علوی" کوشیدند با تهدید و ارعاب و توطئه حضور پرتوان جنبش مردمی را کم رنگ سازند. اما به رغم همه این تمهیدات حضور با شکوه توده ها، ریشه های ژرف جنبش ضد استبدادی در جامعه ایران و توان آن را به نمایش گذاشت و یکبار دیگر توطئه کودتاچیان به رهبری ولی فقیه را در مرعوب ساختن مردم عقیم ساخت.
تظاهرات سیزدهم آبان و نمایش توان جنبش با وجود فضای شدید سرکوب و خفقان، موقعیت و جایگاه جنبش مردمی در معادلات سیاسی کشور را تقویت و تحکیم کرد. جلوگیری از تثبیت دولت کودتا و اثبات اینکه در ایران بحران ژرف و جدی وجود دارد و این بحران بدون تامین خواست های حداقلی توده ها از قبیل برکناری دولت کودتا، لغو نظارت استصوابی و برگزاری انتخابات آزاد و سالم و عادلانه و معرفی و مجازات کلیه آمران و عامران جنایت و کشتارهای اخیر و دفاع از حقوق حقه و منافع ملی ایران در سیاست خارجی خصوصا مذاکرات مربوط به انرژی هسته ای و حق انکار ناپذیر میهن ما در این مساله در تعامل و اعتماد سازی با کلیه کشورهای درگیر این ماجرا، حل شدنی نیست، دستاورد پر ارزش حضور با شکوه و دلیرانه توده ها در روزسیزدهم آبان بود.
در سیزدهم آبان ماه، جنبش گام بزرگی در راه تامین حق حاکمیت مردم به جلو برداشت. حفظ این موفقیت و تقویت آن در گرو، هوشیاری، تیزبینی و موقع شناسی جنبش است. بی تردید کودتاچیان دست از تلاش عنودانه خود برای مهار و سرکوب مبارزات برنخواهند داشت. باید منتظر بکارگیری سیاست های چند وجهی از سوی مرتجعان بود که از سویی به مانورهای فریبکارانه مبادرت خواهند کرد و از دیگر سو ماشین جهنمی سرکوب را همچنان مورد استفاده قرار می دهند. می باید ضمن استفاده دقیق، موثر و هوشیارانه از امکانات و فعالیت و مبارزه بر پایه ظرفیت و توان جنبش، با تشدید مبارزه فریب دام های ولی فقیه و مانورهای آن را نخورد. نباید فراموش کرد، عامل اصلی و هدایت کننده واقعی کودتا و جنایت کسی نیست جز شخص ولی فقیه و اصولا لبه تیز مبارزه را به سمت دولت کودتا و استبداد ولایی نشانه گرفت.
در سیزدهم آبان جنبش مردمی بار دیگر نشان داد از توان لایزال برای نبرد با استبداد و ارتجاع برخوردار است، اتحاد عمل همه مدافعان آزادی وعدالت و پیشرفت و توسعه میهن شرط مهم و غیر قابل چشم پوشی در پیکار سرنوشت ساز بین هواداران جنبش و دولت کودتا است!