اعلامیه کمیته مرکزی حزب توده ایران درباره درگذشت رفیق پرویز شهریاری





رفیق پرویز شهریاری، مبارز راه توده‌ها، آموزگار فرهیخته فرهنگ میهن، ریاضی دان برجسته، روزنامه‌نگار، نویسنده، و مترجم خستگی ناپذیر، از میان ما رخت بربست.
”من در تمام زندگی خود در جست‌و‌جویِ راستی‌ها، بر لب پرتگاه حرکت کرده‌ام.“


[تولد: ۲ آذرماه ۱۳۰۵‌، کرمان – درگذشت: ۲۲ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۱ ، تهران]
رفیق پرویز شهریاری، مبارز راه بهبود زندگی توده‌ها و زحمتکشان میهن، زاده پدری کشاورز که روی زمین اربابی کار می‌کرد، و پس از درگیری با ارباب در کارخانه بافندگی به کار مشغول شد که همان سبب مرگ وی در جوانی گردید، و مادری زحمتکش و سرپرست خانوار بود، و خود در همه دوران تحصیل مجبور به کارهای گوناگونی از جمله کارگر حمل و نقل در راه آهن تهران بود. رفیق در نوزده سالگی به عضویت حزب توده ایران در آمد، و در طول مبارزات و زندگی خود در رژیم پهلوی و ولایت فقیه، هفت بار به زندان افتاد. رفیق از مسؤلان ”شورای نویسندگان و هنرمندان ایران“ بود، و به جرم توده‌ای بودن، در یورش دوم به حزب توده‌ها، یک سال در سیاه‌چال‌های رژیم واپس‌مانده ولایی در بند بود.
رفیق شهریاری یکی از پرکارترین چهره‌های فرهنگی میهن ما بود. آثار او بالغ بر ۲۸۰ کتاب و هزار مقاله، در زمینه‌های گوناگون و به طور عمده در زمینه تاریخ، فلسفه، کاربرد، آموزش ریاضیات، و از جمله ادبیات و تاریخ بود. او مؤسس دو دبیرستان پسرانه خوارزمی و دخترانه مرجان، مدرسه عالی اراک، انتشارات خوارزمی و توکا، مجله‌های اندیشه ما، وهومن، دانش‌و‌مردم، فصل‌نامه پربار چیستا، و آشتی با ریاضیات(بعد‌ها: آشنایی با ریاضیات)، سردبیر ”سخن علمی“ به صاحب امتیازی پرویز خانلری، بود. رفیق از جمله پیشگامان کوشش در یافتن معادل‌های فارسی برای واژگان علمی خارجی در دهه چهل بود، و در این زمینه فرهنگی علمی تدوین کرد که از سوی انتشارات معتبر ”بنیاد فرهنگ“ به ریاست خانلری منتشر شد. رفیق به دلیل پرکاری، همواره با بخش سانسور وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سروکار داشت. او نقل می‌کرد که، هربار برای چاپ مجله ”آشتی با ریاضیات“ به ارشاد مراجعه می‌کردم آنها پس از بارها بررسی[مجله] به من می‌گفتند: در زمان جنگ آشتی نداریم. بناچار نام مجله را عوض کردم و گذاشتم ”آشنایی با ریاضیات“.
کمیته مرکزی حزب توده ایران درگذشت رفیق پرویز شهریاری را به خانواده، آموزگاران کشور، نویسندگان و هنرمندان، دانش‌پژوهان و روزنامه نگاران ایران، و نیز به همه هواداران و اعضای حزب تسلیت می‌گوید. یاد و یادگارش ماندگار باد.
کمیته مرکزی حزب توده ایران
22 اردیبهشت ماه 1391